ik heb noodgedwongen vier kinders met een rij van parttime-banen, soms wel drie verschillende tegelijk, gecombineerd.
Ja, dat is een leuk gevolg van het feit dat 'tweeverdieners' kunnen betalen wat de gek ervoor vraagt, zodat de prijzen enorm worden opgedreven en mensen met een normaal inkomen niet meer mee kunnen komen. Voor mij een reden dat ik vind dat er grenzen aan de winst moeten worden gesteld, maar ja, ik ben dan ook een rooie rakker.
Je hoort wel zeggen dat het systeem van tweeverdieners dus niet deugt, en dat vrouwen maar weer terug moeten naar de keuken, maar mensen werken volgens mij niet alleen voor het geld, maar ook omdat het deel is van het sociale leven, of omdat het interessant werk is. Ik vind dus dat vrouwen gelegenheid moeten hebben om te werken als ze het willen.
Misschien zouden huisvrouwen een eigen politieke partij op moeten richten.
Dat is misschien een goed idee. Een politieke lobby, een platform of een denktank zou ook al een goede stap zijn. Gewoon problemen aan de kaak stellen, ideeën formuleren, praktijkoplossingen proberen te vinden. Reageren op de politiek en de prakijk, natuurlijk wel in het openbaar, zodanig dat iedereen ermee wordt geconfronteerd.
Wat mij ook heel erg stoort dat er zo weinig waardering is voor het vele vrijwilligerswerk dat door 'huisvrouwen' gedaan werd. Ik heb zelf meegemaakt dat 20 uur per week als vrijwilliger op een HBO-functie (en dat gedurende 5 jaar) bij een sollicitatie niet als werkervaring werd beschouwd. Als al die vrijwilligers het werk zouden staken zou de maatschappij een gevoelige klap krijgen.
Ik heb geen kinderen, maar ik heb wel veel vrijwilligerswerk gedaan. Ik heb er zulke slechte ervaringen mee dat ik eigenlijk tegen vrijwilligerswerk ben geworden. Volgens mij gaat het vaak om werk dat maatschappelijk heel nodig en belangrijk is, maar waarvoor men gewoon geen geld over heeft. Intussen circuleren in andere lagen in de bevolking enorme bedragen rond, terwijl men er strikt genomen haast geen spat voor uitvoert.
Maar ook in vrijwilligerskringen wordt met geld gesmeten, en is er een toplaag met een goed inkomen, die profiteren van de vrijwilligers. Dat staat me tegen.
Hoe wil je trouwens werken en kinderen hebben niet in gescheiden werelden laten plaatsvinden? Op het platte land gebeurd dat natuurlijk wel, maar moeten we terug naar de achttiende eeuwse thuiswerkers toestanden?
Tsja, ik heb ook wel van die visioenen van Daens, waarin de kinderen lagen te slapen onder de weefgetouwen van onderbetaalde arbeidsters.
Maar misschien moet je gewoon denken aan een goed uitgewerkt crechesysteem, dat structureel verbonden is aan bedrijven. Kleinschaligere bedrijven dichter bij huis kan misschien ook bijdragen.
Ik vind trouwens ook dat vrouwenwerk domweg moet worden betaald, en fatsoenlijk ook. Maar dan moet je ook nog het probleem oplossen dat vrouwen in de openbaarheid moeten staan.
De rendabiliteit door hyperefficiënte bedrijfsvoering komt nu bijna geheel ten goede aan bedrijfswinst en aan de topinkomens. Ik vind dat die ook wel ten goede kan komen aan de maatschappelijke structuur, en daar nemen vrouwen en kinderen ook aan deel. Ik heb het zelf meegemaakt hoe ik in de loop van 15 jaar steeds efficiënter moest werken maar geen cent meer ging verdienen. De grootschaligheid heeft economisch misschien voordelen, maar als het zo is dat vrouwen het hebben van een eigen inkomen en het hebben van kinderen niet kunnen combineren is er toch iets mis, en moet het roer worden omgegooid.