Het afgelopen jaar leerde ik dankzij Falun Dafa en met vallen en opstaan eigen emoties beter te controleren. Onderstaande tekst werd geplaatst op Clear Harmony door een mede beoefenaar van Falun Dafa.
Laten We Onze Eigen Emoties Controleren
Wanneer je in jouw leefomgeving gekwetst, bekritiseerd of vernederd wordt door de woorden van anderen, hoe reageer je dan? Verlies je je zelfbeheersing en reageer je kwaad of slik je je woede in en duw je het terug naar binnen? Word je daarna nog kwader terwijl je er meer over nadenkt en is je humeur slecht geworden? Voor een gewoon persoon is het heel moeilijk om zijn gevoelens goed onder controle te houden in dit soort situaties. Een goede beoefenaar echter zal in staat zijn om deze beproevingen met een kalm hart te benaderen en zal zich heel beheerst gedragen tijdens deze crisis.
Er is een verhaal dat als volgt gaat: op een dag toen Boeddha voorbij een dorpje kwam, waren er enkele mensen die bij hem kwamen en tegen hem spraken op een heel onbeleefde manier, en sommigen gebruikten zelfs lelijke woorden. De Boeddha stond rustig te luisteren, en zei dan: "Bedankt om tot bij mij te komen. Ik moet verder gaan, want de mensen in het volgende dorp verwachten mij. Maar wanneer ik morgen terug kom, zal ik meer tijd hebben. Indien je me meer dingen wil zeggen, kom dan morgen maar tot bij mij."
Deze mensen konden niet geloven wat ze met hun eigen oren hoorden en wat ze met hun eigen ogen zagen. Wat gebeurde er met deze persoon ? Iemand van hen vroeg aan de Boeddha : "Hoorde je onze woorden eigenlijk wel? We spraken over jou alsof je niets was en je reageert hier helemaal niet op!"
De Boeddha antwoordde: "Indien je een reactie wil van mij, dan ben je te laat. Je zou tien jaar geleden bij mij moeten geweest zijn. Dan zou ik gereageerd hebben. Gedurende de laatste tien jaar echter ben ik bevrijd van de controle door andere mensen. Ik ben niet langer een slaaf en ik ben de meester van mezelf. Ik doe dingen die gebaseerd zijn op mezelf, en reageer niet volgens anderen."
Ik heb een ander verhaal gehoord: een persoon koopt zijn krant steeds bij een bepaalde krantenverkoper. Ondanks dat de verkoper altijd koel en onvriendelijk is, zegt de persoon die de krant koopt steeds vriendelijk "dank u". Op een dag zag zijn collega dit en vroeg hem : "Kijkt hij altijd zo wanneer hij dingen verkoopt ?".
"Ja."
"Waarom ben je dan nog altijd zo vriendelijk ?"
De persoon antwoordde : "Waarom moet ik hem laten beslissen hoe ik me gedraag?"
Het is waar! Waarom laten we onze gevoelens bepalen door de gedragingen en woorden van andere mensen? We kunnen andere mensen niet stoppen in hun omgang met ons, maar we kunnen onze gevoelens beheersen en ze niet laten beïnvloeden door anderen. Het vereist natuurlijk een proces van de cultivatie van onze xingxing om dit te bereiken. Laten we beginnen met onze innerlijke toestand te veranderen en laten we onze eigen gevoelens bepalen.
Bronvermelding
http://www.clearharmony.nl/topic/cultiv ... halen.html
Karin