![]() |
![]() Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
( ik vind deze site echt interissant, maar er is niet veel tijd aan de imazighische (berberse) godinnen besteden, en wat ik erg vind , is : de berberse godinnen of goden naar andere volkeren noemen. zoals athena ,poseidon , tanit en anderen.)
ik besef dat er gebrek is aan de berberse mytholgie.ik besef ook dat ik het mis kan hebben.
(ik denk dat herodotus zei dat athena en poseidon imazighen (berber) van oorsprong zijn, ook anderen.
ik hoop dat ik nog meer artikels over berberse godinnen zou lezen. zoals neith, want jij hebt ergens in geschreven "de lybische neith" maar als ik het artikel neith lees, dan vind ik geen verwijzing naar neith als lybische godin.
sommigen verklaren Amazigh als verbastering van het woord "Massyl".
((ik heb niets voor herodotus gelezen, het zijn alleen verwijzingen naar herorotus wat ik schrijf, of navertel)).
deze opmerking, heb ik in een orale documentairsband. het ging over de "aslili" wat "iets zoals "aliloya" bij de joden, misschien is de laatste de verbastering van de eerste is.
er werd over de godsdienstige muziek gesproken, en daarom verwezen ernaar dat hereodotus zei:
"de godsdienstige muziek is allereerst bij de lybiers (imazighen -berber ) verschenen, en daarna hebben de grieken die muziek van hen overgenomen zoals ze andere goden namen zoals :"athena" en "poseidon".
ik heb dit (over aisha ) gelezen, maar ik ben er niet helemaal tevreden over. omdat er de islam gehaald is, terwijl de islam niets met aisha te maken heeft. misschien wilde de auteur de islam als primitief relegie beschouwen, maar dat heeft (volgens mij) er niets mee te maken en vevolgens is dat een negatief punt.
"een congolees zei me ooit dat 'mami watta' zeemeermin betekent" ,in het soahili als ik me goed herinner.
Vroeger was het onomstreden, dat Amon een Egyptische god was. Maar nu begint men deze theorie in twijfel te trekken na de ontdekkingen van verschillende sporen die naar de god Amon als ram verwijzen in verschillende streken in Noord-Afrika en in de Sahara.
als jij naar ""akssil " zou verwijzen, dan gelive koceila te vermiden, want zijn juiste naam is "aksiel" .maar de oude arabieren houden van namen veranderen.
vroeger dacht ik dat ze wel bestond ,als krijgster, maar omdat de volkeren van overdrijven houden, beschouwden haar als mythe. nu lees ik er wel verwijzingen naar dat ze veel ouder dan wat er gezegd wordt.
(ik dacht dat ze wou wraaknemen tegen de portugezen, en dat deed ze met haar manieren van "mannen verleiden". maar dat blijkkt niet juist te zijn).
Guest schreef:Neith
Els, hier staat toch wel dat zij mogelijk uit Libië zou komen.
. For arguments concerning the connections of Libya and Egypt, with particular emphasis upon Neith, see, Oric Bates, The Eastern Libyans, (Frank Cass, London, 1914), pp. 205 ff.; Kees and Blissing, Re-Heligtum, II (Plate 7, figure 17) and III, Plate 9, where Neith and Libya figure prominently in the Sed festivals of Nuserre and Djoser, and A. R. David, The Ancient Egyptians: Religious Beliefs and Practices, (London, 1982), p. 145.
dit wil ernaar verwijzen dat amon een amazigh (lybische ,berberse .. ) god was.
In werkelijkheid was dat een heel langzaam proces, waar millennia lang aan gewerkt is door vele culturen, die allemaal iets overnamen van andere culturen, die allemaal wat kleinigheidjes veranderden. Als zo'n kleinigheidje handig was, dan namen meer mensen het over.
- want de goden van ons ras naar andere rassen genoemd wordt
ik moet meer dan ongeveer 50 artikel over de imazighen of wat amazigh is, maar als ik de inhoud overweeg dan zie dat er al van die 50 artikels één goed artikel is. en de rest komt uit een andere wereld.
is dat de anderen ermee moeten houden, niet alles als grieks vertalen. zoals de "moren" of als arabisch zoals "marokko".
Encyclopedia Brittannica:
Wetzstein leidde het woord (Moren) af van mahir, een corruptie van 'Amsir', met als meervoudsvormen 'Imdzir' en 'Masir', archaïsche vormen van de naam die Berbers voor zichzelf gebruiken, Amazigh, vrije mensen.
Het gebied in het noordwesten van het continent werd door de Romeinen Mauritanië genoemd, wat komt van 'Mauni', de klassieke naam voor de Afrikaanse stammen in het noordwesten.
De oorsprong van de naam (Berbers) is onzeker. Sommigen denken dat hij ontleend is aan het woord [barbar], eerst door de Grieken gebruikt, en later door de Romeinen. Anderen schrijven het eerste gebruik toe aan de Arabische veroveraars.
Hoet het ook zit, de stamtitels Barabara en Beraberata komen voor in Egyptische inscripties van 1700 en 1300 vC, en de Berbers hadden waarschijnlijk al in een vroege tijd een nauwe band met de Egyptenaren.
De werkelijke, etnische naam kan misschien verward zijn met Barbari, de aanduiding die gewoonlijk door klassieke veroveraars werd gebruikt. De Egyptenaren noemden hen Leboe, Mashuasha, Tamahu, Tehennu en Kahaka; bij Herodotus wordt een lange lijst namen gevonden; en de Romeinen noemden hen Numidae, Gaetuii en Mauri, termen die respectievelijk zijn ontleend aan het Griekse [???] ('nomaden'), de naam Guedoula van een grote Berberstam, en het Hebreeuwse mahur (westers).
Tot de Azgar, een belangrijke groep van de Tuareg, een van de edelste vrije stammen, die Aouraghen worden genoemd, wordt gezegd dat ze afstammen van een stam met de naam Avrigha. De Avrigha of Afrigha bezetten in oude tijden de kustlanden bij Carthago, en sommige onderzoekers leidden het woord Afrika af van hun naam.
5- aisha qandisha wordt hierin djin genoemd, en dat is arabisch, terwijl ze aan de imazighen verwant is.
Nethun (Neptunus?)
ik heb wel arabisch gestudeerd, maar ik heb er nooit van gehoord dat dat een oud arabisch woord is.
Herakles keerde niet rechtstreeks terug naar Mykene, maar trok eerst door Lybië. De koning van dat land, Antaios, de zoon van Poseidon en Moeder Aarde, had de gewoonte vreemdelingen te dwingen met hem te worstelen todat ze uitgeput waren, waarna hij hen doodde: want hij was niet alleen een sterk en behendig atleet, maar telkens wanneer hij de grond raakte, keerden zijn krachten terug. Hij bewaarde de schedels van zijn slachtoffers om er het dak van een tempel van Poseidon mee te maken.
Het is niet bekend of Heracles, die vastbesloten was een eind aan deze barbaarse parktijk te maken, Antaios uitdaagde of door hem werd uitgedaagd. Maar Antaios bleek geen gewillig slachtoffer te zijn. Hij was een reus die huisde in een spelonk onder een overhangde rots, waar hij zich tegoed deed aan leeuwevlees en op de kale grond sliep om zijn reeds kolossale kracht te behouden en nog te vergroten. Moeder Aarde, die nog niet onvruchtbaar was na het baren van de Giganten, was zwanger geworden van Antaios in een Lybische spelonk en vond dat ze op hem zelfs trotser kon zijn dan op haar monsterlijke oudere kinderen, Typhon, Tityos en Briareos. Het zou de Olympiërs slecht vergaan zijn als hij tegen hen had gevochten op de Vlakten van Phlegra.
Ter voorbereiding op de worstelpartij wierpen beide vechtersbazen hun leeuwehuid af, maar terwijl Herakles zich op de Olympische manier met olie insmeerde, strooide Antaios heet zand over zijn ledematen omdat hij anders alleen contact met de aarde zou hebben via zijn voetzolen en dit misschien onvoldoende zou zijn. Herakles was van plan zijn krachten te sparen en Antaios af te matten, maar toen hij hem op zijn volle lengte op de grond had gesmeten, zag hij tot zijn verbazing hoe de spieren van de reus opzwollen en een gezonde gloed zijn lichaam doortrok, terwijl Moeder Aarde zijn kracht deed terugkeren. De strijdenden vlogen elkaar weer aan en meteen ging Antaios liggen zonder te wachten tot hij neergegooid zou worden. Daarop tilde Herakles, die door had wat zijn bedoeling was, hem hoog in de lucht, kraakte zijn ribben en hield hem, ondanks het holle gekreun van Moeder Aarde, omhoog tot hij stierf.
Sommigen zeggen dat dit treffen plaats greep in Lixos, een kleine Mauretanische stad, ongeveer tachtig kilometer van Tanger, vlakbij de zee, waar een heuveltje te zien is dat het graf van Antaios moet voorstellen. Als een paar manden vol aarde van dit heuveltjes worden weggenomen, dan geloven de inwoners dat er regen komt, en dat het zal blijven regenen totdat deze aarde weer is teruggelegd. Er wordt ook beweerd dat de Tuinen van de Hesperiden zich bevonden op een vlakbij gelegen eiland waarop een altaar van Herakles staat; maar behalve een paar wilde olijfbomen is er nu geen spoor meer te vinden van de boomgaard.
Toen Sertorius Tanger innam, liet hij het graf openmaken om te zien of het gebeente van Antaios zo groot was als de overlevering dat wilde doen geloven. Tot zijn verbazing was het drie meter lang, en daarom liet hij het graf direct weer dichtmaken en bracht hij Antaios heldenoffers.
Ter plaatse wordt óf verteld dat Antaios Tanger stichtte, dat vroeger Tingis heette, óf dat Sophax, die door Herakles bij Tinga, de weduwe van Antaios, verwekt werd, over dat land regeerde en de stad de naam van zijn moeder gaf. Diodoros, de zoon van Sophax, onderwierp veel Afrikaanse volkeren met behulp van een Grieks leger dat hij gevormd had uit de Mykeense kolonisten die daar door Herakles waren gevestigd. De Mauretaniérs komen oorspronkelijk uit het oosten en stammen, net als de Pharusii, af van een groep Perzen die met Herakles was meegegaan naar Afrika. Maar sommigen beweren dat zij afstammelingen zijn van die Kanaänieten die door Jozua de Israëliet uit hun land verdreven werden.
Ik heb al dikwijls gedacht, had ge nu toch maar een vrouwennaam gekozen? Dan zou men niet zo snel er altijd anti-feminisme achterzoeken.
Als ge niet gelovig, niet landgevoelig, niet taalgevoelig, niet rasgevoelig bent zoals ik, dan kan ik daardoor ook geen begrip opbrengen voor sommige teksten.
Als ik nu als vrouw geboren zou zijn was ik natuurlijk perfekter geweest.![]()
![]()
Anty
Un article de Wikipédia, l'encyclopédie libre.
Dans la mythologie égyptienne Anty (Le griffu) est un dieu faucon guerrier du XIIe nome assimilé à Seth.
Antywey est le nom qui correspond, dans la mythologie égyptienne, à deux faucons qui représentent les dieux Horus et Seth réconciliés. Un culte leur était rendu dans le village de Qaou-el-kebir (l'antique Tjebou) en Haute-Égypte. La parèdre du dieu résultant de cette fusion est Nephtys.
Guest schreef:Âanti, leg mij eens uit hoe het komt dat jouw grote god gedood kon worden door Hercules, die maar een half-god was tot zijn dood en daarna pas een god werd en opgenomen in de selecte groep goden van de Olympus. Ik dacht dat goden ontsterfelijk waren, waarom zijn het anders goden?
Groetjes, Willy
Guest schreef:Âanti, leg mij eens uit hoe het komt dat jouw grote god gedood kon worden door Hercules, die maar een half-god was tot zijn dood en daarna pas een god werd en opgenomen in de selecte groep goden van de Olympus. Ik dacht dat goden ontsterfelijk waren, waarom zijn het anders goden?
Groetjes, Willy
Groetjes, Willy
Keer terug naar Over het forum en de website
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten