![]() |
![]() Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
heb net het boek 'van Venus tot Madonna' van Annine Van der Meer uitgelezen over de overgang van matriarchaat naar patriarchaat en de bijhorende uitwissing van de vrouwelijkheid in geloof.
Ik voel me aangesproken door de post van 'devrouwechtzien'. Moet dat stukje vlees tussen mijn benen zijn...
Dit zien we het beste in het pad van de transgender: vrouw-naar-man transgenders hebben het een stuk makkelijker om aanvaard te worden dan man-naar-vrouw transgenders. Wat houdt dit in? De impliciete stempel dat vrouwelijkheid nog steeds inferieur is.
Uit denk ik homofobie en de neiging oermannelijk over te komen, groeit voor de meesten van ons een fictieve rol, die ons ertoe brengt zelden emoties te tonen, ons altijd sterk voor te doen, lekker mee te spelen in competitiedrang,...
Jarenlang heb ik mijn mannelijkheid larger than life gemaakt en mijn vrouwelijkheid fervent verdrongen, met alle negatieve gevolgen van dien voor mijn leven en mijn karma. Waar ik het bangst van was, was het oordeel 'homo' of erger - 'janet'.
Pas nu, 15 jaar later, komt de eureka dat ik hiermee puur geloofd heb in de mythe dat de vrouwelijkheid in mezelf erkennen, betekent dat ik een 'janet' ben - dit zegt immers dat elke vrouw truttig is. Precies alsof de energie die ik in mezelf bespeur en die verlossing eist, truttig zou zijn!
Precies alsof de energie die ik in mezelf bespeur en die verlossing eist, truttig zou zijn! Zelf ervaar ik mijn anima een beetje als een guerrillera met wapperende haren en rokken en met een roestig geweer en een CNT-FAI vlag (zie land and freedom), waar zit haar opgeheven handje en haar makeupdoos? Is een stoere vrouw dan geen vrouw meer???
Ik geraak hier te ver van het onderwerp...
Je moet niet meer werken dan de tijd die je nodig hebt om in je behoeften te voldoen. Macro-economische en filosofische denkers hebben daar allemaal geen zak in te zeggen. Het is jouw leven en daarin maak je je eigen keuzes.
Ik geloof er heilig in dat het pad vooruit een schrappen is van alle opgelegde genderhokjes, en dat zowel mannen, vrouwen als anderen daarin evenveel bij te winnen hebben.
De verliezers zijn de machthebbers en de bestaande orde, omdat het eindresultaat een decentrale, duurzame wereld van liefde is, waar geen mens macht heeft over een ander.
Defensie van die status quo is groepen tegen elkaar opzetten. Voorbeeld in dit: mannen versus vrouwen.
Ik hoop dat we dit samen kunnen promoten.
els schreef:Ik heb me vaak geërgerd aan mannen die denken dat ze een vrouw zijn, en dit vervolgens personifiëren door idiote opvattingen over wat 'vrouwelijkheid' zou zijn, die op geen enkele manier bij mij aansluiten. Ik beschrijf ze als 'de pink omhoog bij het nuttigen van het kopje thee, parelketting om, ach gut zeggen en steeds ongevaarlijk glimlachen'. Dit zijn rare aangeleerde gedragingen, die niets te maken hebben met wat vrouwen werkelijk zijn.
Ik benader het onderwerp van mannen en vrouwen steeds meer als een persoon die tussen de twee staat.
Tja ik mag hier mee leven. Is zowel een zegen als een vloek.
de mannenafdeling in een kledingwinkel is maar een gortsaaie bedoening naast al die mooie modellen aan de andere kant van de winkel.
De vriendin benadert veel meer dan mij vrouwelijkheid vanuit de wens als vrouw gezien te worden door de wereld. En daar horen dan vele rolletjes bij. Ik kan niet zeggen waar de rol stopt en zijzelf begint. Het enige wat ik hierover kan zeggen, is dat zij tot voor enkele jaren niks wist van wat haar ziel haar wilde vertellen, en dat zij vanaf dat punt alles zelf diende te ontdekken. Misschien is het wel een langzame ontdekkingstocht die haar centrumpunt wel zal vinden. Feit is in ieder geval dat zij en anderen als haar het zeer moeilijk hebben, omdat de gendertransgressie al te duidelijk is.
Iets om over na te denken: als jij combats aantrekt en je haar afscheert, zullen mensen je wellicht nog steeds zien als vrouw. Doen zij het, dan worden zij weer getypeerd als man, gezien hun vaak ruwere fysiologie. Overdreven vrouwelijke genderexpressie van hun kant vergroot hun kans om als vrouw gezien te worden, wat meer aansluit bij hun zijn.
Ik heb dat manuscript 'gelul en andere kutverhalen' afgedrukt en zit nu aan pagina 29, twee pagina's nadat de schrijfster waarschuwt dat ze onaardiger gaat worden in het tweede deel.
Het heeft geen zin om te schieten op 'de man' als groep. Laat me even oneerbiedig zijn: ik zie dit als een seksistische neiging = leden van een groep beoordelen op basis van het vermeende groepsgedrag.
Ik ga vanaf eind september in Nijmegen Genderstudies studeren
Tiresias schreef:....gelezen over de overgang van matriarchaat naar patriarchaat en de bijhorende uitwissing van de vrouwelijkheid in geloof.
Tiresias schreef: het is bullshit dat 'mannen' zouden afgeschrikt worden door te assertieve 'vrouwen'.
devrouwechtzien schreef:Tiresias schreef:Zelf ervaar ik mijn anima een beetje als een guerrillera met wapperende haren en rokken en met een roestig geweer en een CNT-FAI vlag (zie land and freedom), waar zit haar opgeheven handje en haar makeupdoos? Is een stoere vrouw dan geen vrouw meer???
Ik geraak hier te ver van het onderwerp...
Neeeeeee, je geraakt niet te ver....
Je slaat juist de spijker op de kop!!!!!!!
Werkelijke vrouwelijkheid is zo krachtig, dat ze als een soort anarchist wordt ervaren (en dus onderdrukt is):
http://www.hetvrouwelijkeprincipe.nl
Tiresias,
Wat heb je een mooi, treffend stuk geschreven. Ben er een beetje stil van, zoveel informatie er in gestopt en verstopt zit (positief bedoeld).
Misschien ben jij wel 1 van de mensen die (onbewust?) mee helpen om de 'dubbele omkering' te ontsluieren:
alles is omgekeerd, om de waarheid goed onder tafel te houden:
de waarheid: in je vrouwelijkheid sta je in je kracht.
De dubbele omdraaiing:
datgene van het vrouwelijke wat de maatschappij NIET wil hebben, is lelijk/klein/nietig/minderwaardig etc. en dus VAN vrouwen
datgene van het vrouwelijke wat we wel willen hebben, is VAN mannen, en dus prachtig, groots, meerderwaardig, etc.
en van het mannelijke bestaat er ook zo'n omdraaiing
Zo, zie daar dan nog maar eens uit te komen.
Voorbeeld: de kunstenaar wordt als mannelijk gezien, en als man gewaardeerd.
De vrouwelijk kunstenares wordt vaker als leuk creatievelingetje gezien.
Maar creatie, werkelijke creatie, zoals wij dat associeren met kunstenaars, is vrouwelijk.
(hier staat dus niet 'van vrouwen')
els schreef:Zo bekeken begrijp ik eigenlijk niet dat een man een vrouw zou willen zijn. Je zegt dat je je niet thuis voelt in mannenrollen, maar als vrouw moet je ook mannenrolletjes spelen, anders kom je niet aan de bak. Terwijl dat rollenspel het juist zo vervelend maakt, want we willen onszelf zijn.
Iets om over na te denken: als jij combats aantrekt en je haar afscheert, zullen mensen je wellicht nog steeds zien als vrouw
Het is geen punt van 'als man een vrouw willen zijn' of 'als vrouw een man willen zijn'. Het is een punt van als man deels of totaal vrouw ZIJN, of als vrouw deels of totaal man ZIJN.
Wat ik tot mijn eigen scha en schande veel te laat begin te realiseren.
Vandaag voel ik me, alleen in mijn huisje, weer zeer ver verwijderd van vrouwen en mannen, en vraag ik me vooral af wat er kan gebeuren om de kloof te verkleinen. Want ik kan die werkelijk steeds minder aan.
Geplaatst: Za Aug 12, 2006 12:52 Onderwerp: Bijeenkomst voor transgenders
Bijeenkomst voor Transgenders
Op zaterdag 9 september as vindt er een bijeenkomst plaats speciaal voor
genderdysfore mensen die zich niet thuis voelen in de indeling man-vrouw.
Doel van deze bijeenkomst is om te peilen of er behoefte en/of belangstelling bestaat bij deze groep aan een aparte zelfhulpgroep voor transgenders, om met elkaar te praten over thema’s die bij hen leven.
Enkele voorbeelden:
1) Om te praten over lichaamsbeleving met mensen die zich ook noch man noch vrouw voelen, of man én vrouw of tussen man en vrouw in.
2) Om met andere transgenders in gesprek te komen.
3) Kleding.
4) Welke wegen staan er voor transgenders al dan niet open. Hoe kun je in deze maatschappij leven als transgender en jouw leven vorm geven?
Geïnteresseerde transgenders worden van harte uitgenodigd om hun vragen en thema’s kenbaar te maken tijdens deze bijeenkomst.
Waar: Gebouw Humanitas, Sarphatistraat 6, Amsterdam.
Tijd : Van 14.00 – 16.00 uur.
Na afloop gelegenheid tot napraten en drankje tot 17.00 uur.
Voor wie meer info wil, kan mailen naar: transgenders@wgtrans.nl
Of bellen: 06- 15 312 129.
[bron: www.wgtrans.nl ]
Tiresias schreef:Wat echter nog dominanter is, is het besef dat ik haar wellicht reeds mag toevoegen aan mijn lijstje 'meisjes die mijn vraag hen te leren kennen niet durfden te vertrouwen'.
Het is een bitter koude ervaring om doorheen het leven te wandelen en te merken dat de personen die je het liefst zou leren kennen, waar je je het hardst toe voelt aangetrokken, onbereikbaar zijn om te leren kennen.
De knoop is duidelijk: als ik in een meisjeslichaam bij haar zou aankloppen, en het contact is gelijkaardig in warmte, dan zou ik het deksel niet tegen mijn neus krijgen als ik zou vragen om iets te gaan drinken. Als het klikt tussen mij en een jongen, dan is het heel simpel: we bellen en we spreken af. Maar over de gendergrenzen heen is dit als een kluwen wantrouwen en misverstanden. What the hell???
Ik merk dat ik deze dingen enkel weet te redden als ik meteen open ben over dingen zoals wat ik hier schrijf. En dat is als een immense lakmoestest: het contact verandert meteen, en de afstand wordt meestal groter.
devrouwechtzien schreef:Tiresias schreef:....gelezen over de overgang van matriarchaat naar patriarchaat en de bijhorende uitwissing van de vrouwelijkheid in geloof.
op http://www.vakantiewereld.nl/languedoc/
staat het oorspronkelijke Onze Vader oftewel Alvadermoeder:
7/4 '04 15:50u
Onze vader zoals Jezus het sprak
Het “Gebed van Jezus” naar de Peshitta-versie in het Aramees.
1. Abwoen d’bwasjmaja Onze Vader die in de hemelen zijt
2. Nitkadesj sjmach Geheiligd worde Uw Naam
3. Teetee malkoetach Uw koninkrijk kome
4. Neghwee tsevjanach ajkanna d’bwasjmaja af b’arhah Uw wil geschiedde, in de hemel zo ook op aarde
5. Habwlan lachma d’soenkanan jaomana Geef ons heden ons dagelijks brood
6. Wasjbooklan chaoebween (wachtagheen) ajkanna daf chnan sjbwokan l’chajabeen En vergeef ons onze schulden, zoal wij vergeven onze schuldenaren.
7. Wela taghlan l’nesjoena ela patsan min biesja En leid ons niet in verzoeking maar verlos ons van de boze.
8. Metool dillachie malkoeta waghajla watesjboechta l’oghlam almien, ameen Want uit u is het koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid tot in eeuwigheid.
Amen Liefs, vrede en alle goeds, Klara.
N.B. Uitspraak lettercombinatie: ‘bw’ =klank tussen ‘b’ en ‘w’. ‘gh’ = geblazen ‘h’, klank als Nederlandse ‘g’. ‘ch’ = klank als Nederlandse ‘ch’. enkele ‘g’ = klank als zachte ‘k’, ‘g’ in het Engels. ‘o’ en ‘oo’ = klank tussen ‘oh’ en ‘oo’. enkele ‘i’ = is bijna toonloos tussen korte ‘i’ en ‘e’. ‘komma’ tussen letters = toonloos. ‘th’ = klinkt als ‘th’ in het Engels. De ‘e’ in ‘kadesj’, neigt naar ‘ah’. De ‘a’ in uitgang ‘ach’, neigt naar ‘oa’. De ‘a’ van almien neigt naar ‘eh’
els schreef:Oei, heb je na 1 ontmoeting gezegd - tijdens haar werk zelfs - gezegd dat je haar graag beter zou leren kennen?Dat is niet de goede manier. Je vriendin zei het nog netjes, dat het als pusherig wordt ervaren. Het klinkt alsof je er rekening mee moet houden dat je met iemand in zee gaat waar je niet meer vanaf komt.
els schreef:Maar het is wel zo dat als mensen zichzelf presenteren als succesvol en populair, de omgeving denkt dat ze succesvol zijn, en ze zullen sneller met je om willen gaan.
els schreef:Ik wil de pret niet bederven, maar ik kwam deze tekst tegen als het onze vader van de Peshitta-bijbel, de in het Syrisch/Aramees geschreven bijbel.
ik zie dat deze vertaling van Ilse Brinkman inmiddels al flink over het internet wordt verspreid, terwijl het gewoon een 'onze vader' is.
els schreef:Nou Tiresias, volgens mij neem je het allemaal wat zwaarder op dan ik bedoel, hoor. Je stoort ook helemaal niet. Ik bedoel hoofdzakelijk dat je het wat luchtiger op moet nemen, je ziet het volgens mij allemaal een beetje somber in.
els schreef:Oei, heb je na 1 ontmoeting gezegd - tijdens haar werk zelfs - gezegd dat je haar graag beter zou leren kennen?Dat is niet de goede manier. Je vriendin zei het nog netjes, dat het als pusherig wordt ervaren. Het klinkt alsof je er rekening mee moet houden dat je met iemand in zee gaat waar je niet meer vanaf komt.
Tiresias schreef: Jarenlang heb ik mijn mannelijkheid larger than life gemaakt en mijn vrouwelijkheid fervent verdrongen, met alle negatieve gevolgen van dien voor mijn leven en mijn karma.
els schreef:De verliezers zijn de machthebbers en de bestaande orde, omdat het eindresultaat een decentrale, duurzame wereld van liefde is, waar geen mens macht heeft over een ander.
Dat zou fijn zijn. Wat ik tijdens dit leven heb geleerd, is dat je daar dan wel flink aan moet werken. Want de 'tegenmachten' zitten niet stil, hebben grote belangen en een flinke voorsprong wat geld en macht betreft.
Tiresias schreef: Defensie van die status quo is groepen tegen elkaar opzetten. Voorbeeld in dit: mannen versus vrouwen. Je zou me zien als man, als je me tegenkwam, maar vertrouw me aub: ik ben je vijand niet. Jullie bevrijding helpt mij om de mijne te bewerkstellingen. Daarnaast hou ik van mensen die vrij en uniek zijn. Dat behaal je niet door je mooi aan de regels te houden.
Tiresias schreef:Tenslotte wil ik ook graag deze poster delen, voor wie deze nog niet kent: http://www.crimethinc.com/a/gender/poster.pdf
Tiresias schreef:Ik vond het leuk je te ontmoeten, gisteren! Ik was natuurlijk stiknerveus omdat er zoveel van afhangt en ik niet de beste ervaring heb met alles wat lijkt op sollicitatiegesprekken. Nu is het duimen, of liever, bijna bidden... In elk geval, als je tijd en zin zou hebben om eind september iets te gaan drinken net voor je vertrek? Zou ik leuk vinden. Dat zeg ik niet om je te beïnvloeden in je keuze [ivm het huisje]. Daar doe je mee wat je wilt (ai ai ai)...
[...]
Moest ik je niet meer zien, dan wens ik je alvast het allerbeste in je avontuur!!!
devrouwechtzien schreef:Tiresias schreef:Tenslotte wil ik ook graag deze poster delen, voor wie deze nog niet kent: http://www.crimethinc.com/a/gender/poster.pdf
Prachtig! Die ga ik ook mijn sites plaatsen. thx!!
devrouwechtzien schreef:Tiresias schreef: Defensie van die status quo is groepen tegen elkaar opzetten. Voorbeeld in dit: mannen versus vrouwen. Je zou me zien als man, als je me tegenkwam, maar vertrouw me aub: ik ben je vijand niet. Jullie bevrijding helpt mij om de mijne te bewerkstellingen. Daarnaast hou ik van mensen die vrij en uniek zijn. Dat behaal je niet door je mooi aan de regels te houden.
Graag: bij deze ben je uitgenodigd om een artikeltje te schrijven voor: http://666.enealand.nl
Een uitnodiging die je ook mag afslaan, zo vrij is tie bedoeld.
Een artikel, of een andere vorm van creatie vanuit jouw bezieling.
devrouwechtzien schreef:Ik weet dat ik als kind beide in mij had: mannelijk en vrouwelijk. Ik ben echter nooit op mijn vrouwelijke kanten bevestigd, gestuurd, gewaardeerd, gecomplimenteerd, etc.
Wel ben ik gewaardeerd, bevestigd, gestuurd, (goed) betaald voor mijn mannelijke kanten.
En zo wordt vanzelf alle vrouwelijkheid uit de maatschappij weggesneden, en het mannelijke wordt daardoor karikaturaal. Ik was dat op een gegeven moment wel spuugzat, en heb gekozen dat ik voortaan in iets anders wilde investeren.
Tiresias schreef:els schreef:Nou Tiresias, volgens mij neem je het allemaal wat zwaarder op dan ik bedoel, hoor. Je stoort ook helemaal niet. Ik bedoel hoofdzakelijk dat je het wat luchtiger op moet nemen, je ziet het volgens mij allemaal een beetje somber in.
Als het één keer gebeurt, dan raakt het je.
Als het twintig keer gebeurt, dan wordt het een patroon dat je leven vormgeeft.
Soms heb ik het gevoel dat ik toch maar best kies voor een transitie, niet omdat ik voel dat ik het moet doen, maar wel omdat mensen dan wel eens voorbij mijn lichaam zouden kunnen kijken. En da's een stomme reden.
devrouwechtzien schreef:Ilse's tekst blijft even prachtig, daar niet van.
Maar de meeste vrouwen hebben net zo goed geleerd gekregen dat die borsten er voor mannen zijn. Niet voor kinderen, of het zelf, of wat dan ook.
Ik weet dat ik als kind beide in mij had: mannelijk en vrouwelijk. Ik ben echter nooit op mijn vrouwelijke kanten bevestigd, gestuurd, gewaardeerd, gecomplimenteerd, etc.
Wel ben ik gewaardeerd, bevestigd, gestuurd, (goed) betaald voor mijn mannelijke kanten.
En zo wordt vanzelf alle vrouwelijkheid uit de maatschappij weggesneden, en het mannelijke wordt daardoor karikaturaal. Ik was dat op een gegeven moment wel spuugzat, en heb gekozen dat ik voortaan in iets anders wilde investeren.
Maar over welke vrouwelijkheid/mannelijkheid HEB ik het dan eigenlijk?
Uiterlijk?
Gedrag?
Keuzes?
Gevoel voor humor?
Kinderen?
Gedachtes?
Reacties?
Zelfbeeld/gevoel van identiteit?
En in dit alles: de WERKELIJK vrouwelijk/mannelijk aspecten? Of de misvormde?
Wat dat laatste betreft, vind ik mannen echte tweedehandsklagers: die roepen 'wij mannen hebben ook allerlei moeilijke patronen te verwerken hoor'. En dat roepen ze pas, als vrouwen de beknellende patronen die voor vrouwen gefabriceerd zijn, ter discussie stellen. Dat kost vrouwen ontzettend veel, maar ze doen het toch maar mooi. En dan volgt er geheid wel een man (of een vrouw namens mannen), die zegt: 'nou, mannen hebben het ook moeilijk hoor!'.
JA, EN WAT DOEN ZE DAAR DAN AAN!!!!!!!!!??????
En moeten vrouwen dan hun beklemmingen maar NIET ter discussie stellen, omdat mannen dat nu eenmaal ook niet doen?
devrouwechtzien schreef:els schreef:http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/delacroix/liberte/liberty.jpg
Ha ha! Da's leuk: ooit heeft iemand een collage voor mij gemaakt, van de indruk die hij van me had. Daar stond dit schilderij bij, maar dan was 1 van die mannetjes Balkenende.
LeuK!
Er verandert pas iets als het bewust ZIJN van burgers verandert. Pas dan zullen burgers andere keuzes maken.
els schreef:Karikaturaal ja, haha. Zoiets als Dr. Strangelove op zijn bom, de ultieme manneljke droom.
els schreef:Tiresias benoemt vooroordelen waar hij tegen te kampen heeft, maar hij noemt zichzelf 'transgender', en niet 'man'. Wat suggereert dat de meeste mannen de vooroordelen helemaal niet als een probleem ervaren.
els schreef:Misschien heb je een beetje last van je intelligentie.
Jammer dat die variatie altijd schuilt in de schaduw.
Keer terug naar representaties
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast