Ik heb de idolarisering van Diana nooit begrepen en ben op zoek naar een alternatief voor het archetype van de held, die volgens mij veel voorspoed en ellende in de wereld heeft gebracht maar zo langzaam ook op een waakvlammetje gezet moet worden. Is de crone dat alternatief? In een andere bijlage zal ik de held en de crone proberen met elkaar te vergelijken. Maar nu eerst het artikel van Nourhussen.
- Misschien is haar leeftijd wel de grootste smet op het imaga van Camilla, nl. dat ze een vrouw van middelbare leeftijd is. Het publiek (?) houdt niet van oudere vrouwen en dat zegt veel over onze cultuur. Je moet jong en strak zijn, anders tel je niet mee.
- Ik zet achter publiek een vraagteken omdat er een voor mij bijna schokkend statistiekje in het artikel verwerkt is, waarop te zien is hoezeer de vrouw van middelbare leeftijd uit de beeldvorming gebannen wordt. Waar fossielen als Van Thijn, Lubbers, Van Mierlo en Van Agt nog bijna wekelijks de voorpagina's en het TV scherm moeiteloos vullen, is de 50+ vrouw letterlijk nergens. Er is door de publieke omroepen onderzoek naar gedaan: Van de categorie tussen 50 en 65 jaar is wat op het scherm verschijnt 82% man en dus 18% vrouw. In de categorie 65+ is dat zelfs 99% man en 1% vrouw!
En als de middelbare vrouw op beeld verschijnt is dat ook nog meestal vanwege incontinentieproblemen en rimpelcreme-pjes! Waar hebben we het gvd over.
- Susan Smit, schrijfster, slaagt er niet in artikels en interviews over intereassante vrouwen boven de 50 aan dagbladen te slijten! Wie nog wel aandacht krijgen zijn nietszeggende typetjes als mevrouw Paay en Conny Breukhoven (voorheen Vanessa). Smit noemt dat 'oudere meisjes'.
- Dus als we het over 'het publiek' hebben, hebben we het dan niet over de media?
- Maar terug naar Camilla.
Camilla verliest het niet alleen van Diana omdat ze ouder is, maar ook omdat ze minder knap is en minder bezig met haar uiterlijk. Te weinig uiterlijk vertoon betekent niet de moeite waard, kennelijk.
- Diane was verder naief, labiel, neurotisch, hulpbehoevend, onzeker en het ultieme slachtoffer. De rol die ze me verve speelde. Sympathie verzekerd door eenzame strijd tegen een overmacht van media en koningshuis. Arme underdog. Eeuwige roem verzekerd als je er (net als Fortuyn en Jezus) ook nog aan dood gaat.
- Camille moet een heel sterke vrouw met een ijzeren wil zijn. Onafhankelijk. Slim. Wijs. Evenwichtig. Dat kan niet anders, als je je niet klein laat krijgen door alle negatieve publiciteit die over je heen krijgt. Vrouwen met kracht wekken echter geen sympathie op, eerder angst. Ze zijn al gauw kwaadaardig: krijgen de heks-rol of stiefmoederrol toebedeeld. Camilla heeft een leven achter zich en weet wat ze wil. Zo iemand vlak je niet zomaar uit.
- Bovendien begeerde ze de man van een ander en dan sta je onmiddellijk te boek als onbetamelijk en gevaarlijk. Ze kan haar eigen boontjes doppen en slaagt (uiteindelijk) in wat ze wil: dat wekt irritatie. En dan ook nog hertrouwen op je 57e.
- Ander nadeel: ze heeft iets geslotens. Het tegendeel van Diana. Geen jetset, maar de natuur. Eigenlijk 'te gewoon'.
- Samengevat: de materie rondom Camilla en Diane zegt veel van die twee vrouwen, maar nog veel meer van de samenleving en wat haar waarden zijn.