![]() |
![]() Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
is het je wel eens opgevallen hoevaak in de reclame een sullige druiloor van een kerel wordt neergezet, waarbij dan natuurlijk een slimme bijdehante vrouw hem belachelijk maakt over zoveel dommigheid?
Zolang er nog vrouwen en mannen met (al dan niet) latente minderwaardigheidscomplexen zijn die dit leuk en vinden en daardoor aan het kopen/consumeren slaan, zal het wel nooit ophouden.
Ze maken onze tepels belachelijk
els schreef:heidi schreef:Ze maken onze tepels belachelijk
Als ik me goed herinner maken ze niet alleen tepels belachelijk.![]()
els schreef:Ze maken onze tepels belachelijk
Als ik me goed herinner maken ze niet alleen tepels belachelijk.![]()
Maar inderdaad, ik wou dat ik die reclame nooit gezien had. Ik krijg sindsdien akelige nachtmerries over de wansmaak die kennelijk aan de macht is.
heidi schreef:Of wat te denken van die reclame van de bacardi?
Een vrouw die gaat armpje drukken met een man en moet winnen door haar voet in zijn kruis te planten (valsspelen). En hij, als een redelijke man, laat het maar gaan... Ze weet toch niet beter![]()
Ze schheppen het beeld dat vrouwen niet sterker kunnen zijn dan mannen en daarom maar vals moeten spelen (bedriegen), terwijl de man zo goed tegen zijn verlies kan en redelijk en vriendelijk blijft..
Is this the real world?
devrouwechtzien schreef: Want dat is de enige geoorloofde zwakte die in de beelvorming naar mannen toekomt: altijd over alles stoer doen, maar voor sex moet je ALTIJD gaan
heidi schreef:Zeer man én vrouw onvriendelijke reclame: die over die man met grote tepels....Ik erger me daar echt groen en geel aan....
Ze maken onze tepels belachelijk, en tegelijk ook de mannen die naar die tepels kijken en erop kicken... Maar dan andersomEcht heel erg stom...
els schreef:Ik wilde wel eens recensies gaan schrijven over ergerniswekkende reclames, maar het is me nooit gelukt, omdat ik het niet volhoud om ernaar te kijken.
Misschien ga ik het nu toch weer eens proberen. Het is toch ook wel weer leuk om een podium te hebben waar je je kan afreageren door steen en been te klagen, en je kan dat nog grappig doen ook. Misschien.... vanavond.... straks...[/color]
devrouwechtzien schreef:http://www.zorra.be
devrouwechtzien schreef:Ze verlangen nu dus terug naar ECHTE mannelijkheid: simpliciteit, robbertje vechten, modder, BIER!!!
devrouwechtzien schreef:Boodschap van jongs af aan: je bent pas een vent als je er alles aan doet om je te verlustigen aan meisjes of vrouwen. En het is absoluut geen probleem dat je daarvoor de wereld van meisjes schendt, als een gluurder. Welnee joh, meisjes hebben geen recht op een eigen wereld, of privacy. Als jongetje/man heb je altijd het recht om hun eigen meisjeswereld te schenden. Daar zijn meisjes voor, want jij bent een man, en die heeft ontzettend veel behoefte aan sex en zo, die je je van kleins af aan moet toe eigenen (zul je dat goed in je oren knopen jongen, JIJ BENT EEN MAN, DUS JE MOET ALTIJD SEX WILLEN GRAAIEN OP DE EEN OF ANDERE MANIER, EN MAG DAAR NATUUUUUUUUURLIJK DE MEISJESWERELD VOOR SCHENDEN!!!!!). En je mag natuurlijk ook je moeder voor de gek houden, die denkt dat je je liga netjes opeet. Was het je vader geweest, dan hadden we er een heel andere reclame van gemaakt: dan hadden we er misschien nog wel voor gezorgd dat papa jou persoonlijk op zou tillen bij die meisjeskleedkamer. Typical male bonding is dat. Want, nogmaals, jongetjes: JULLIE ZIJN PAS ECHT MAN, ALS JE VOORTDUREND KWIJLEND ACHTER SEX AANGAAT.
Tiresias schreef:Ik met mijn mannenlichaam ervaar het bovenstaande als media om zeldzame echte aansluiting te vinden met mannen. Vergeet niet: hand-in-hand over straat, of samen naar het toilet, is er niet bij in het mannelijke culturele patroon.
els schreef:PS vrouwen die samen naar het toilet gaan doen daar stereotiep gezien niks anders dan controleren of ze wel mooi genoeg zijn voor de mannen.
els schreef:Het vreemde is dat stereotiepe, seksistische situaties in de film (minder in de reclame) precies het tegenovergestelde verkondigen van wat jij zegt. Het verschijnsel heet in de sociologie 'male bonding'. Mannen werken altijd samen, kennen vriendschapsbanden en ze zijn sterk omdat ze samen een groep met dezelfde opvattingen vormen. 'Female bonding' daarentegen lijkt niet te bestaan, vooral niet in de film.
Tiresias schreef:Hm. Astrid. Je gaat hier wel héél hard tekeer tegen 'de man'.
Tiresias schreef:Ben je zeker dat je jezelf reeds voldoende in de schoenen van een man hebt geplaatst, om alle nuances daarvan te begrijpen?
Tiresias schreef:Verdienen mannen het écht om allemaal op één hoop te worden gegooid? Je zou het niet echt op prijs stellen moest iemand datzelfde doen met vrouwen, neen?
Tiresias schreef: Nogal makkelijk om dat robbertje vechten af te doen als primitief.
Tiresias schreef: De stap is makkelijk gezet om vrouwelijkheid BOVEN mannelijkheid te zetten
Tiresias schreef:zonder meteen hoeft aan te sluiten bij die andere mythe dat 'mannen maar in één ding zijn geïnteresseerd' (alsof vrouwen geen gezonde seks drive zouden hebben, die soms die van mannen met kwadraten overstijgt!)
Tiresias schreef:Mannen zijn niet minder emotioneel. We worden echter geleerd er anders mee om te gaan.
Tiresias schreef:Alle respect, maar dit is karikaturesk.
Tiresias schreef:els schreef:Het vreemde is dat stereotiepe, seksistische situaties in de film (minder in de reclame) precies het tegenovergestelde verkondigen van wat jij zegt. Het verschijnsel heet in de sociologie 'male bonding'. Mannen werken altijd samen, kennen vriendschapsbanden en ze zijn sterk omdat ze samen een groep met dezelfde opvattingen vormen. 'Female bonding' daarentegen lijkt niet te bestaan, vooral niet in de film.
Da's een illusie hoor. In de praktijk zijn jongensgroepen juist uiterst behoedzaam dat ze niet te dicht komen, of ze zouden door eventuele homoseksuele gevoelens minder man worden...
Tiresias schreef:
Mag ik alvast doorverwijzen naar dit artikel, dat ik een hele tijd geleden schreef? Lees ook de commentaar, die een prima aanvulling vormt.
http://ovl.indymedia.org/news/2006/03/9971.php
Tiresias schreef:
Mag ik alvast doorverwijzen naar dit artikel, dat ik een hele tijd geleden schreef? Lees ook de commentaar, die een prima aanvulling vormt.
http://ovl.indymedia.org/news/2006/03/9971.php
devrouwechtzien schreef:dit initiatief bijvoorbeeld: , bestaat al een tijdje. Maar verdacht weinig handtekeningen.
devrouwechtzien schreef:'Want dat is volgens mij het echte probleem: dat mannen nog steeds niet vanuit hun eigen verantwoordelijkheid mee doen aan het je nek uitsteken voor veranderingen in collectieve beeldvorming/en bijkomende keuzemogelijkheden.
Aaaaaaah, vrouwen zijn anders ook niet van die lieverdjes hoor: ze draven door: kijk maar naar Fathers For Justice'.
Dan hoeven mannen tenminste niet in beweging te komen, met die laatste kreet.
Tiresias schreef: Maar ja, ik hoor je wel hoor (kan ook niet anders, je laat je horen!)
Tiresias schreef:Dus ik zal toch maar zeggen dat ik voor humanisme ben. Dat vat alles zo mooi samen en zoekt een toekomst voor vrouwen en mannen (en gendervariante mensen!) SAMEN.
Tiresias schreef:devrouwechtzien schreef:Boodschap van jongs af aan: je bent pas een vent als je er alles aan doet om je te verlustigen aan meisjes of vrouwen. En het is absoluut geen probleem dat je daarvoor de wereld van meisjes schendt, als een gluurder. Welnee joh, meisjes hebben geen recht op een eigen wereld, of privacy. Als jongetje/man heb je altijd het recht om hun eigen meisjeswereld te schenden. Daar zijn meisjes voor, want jij bent een man, en die heeft ontzettend veel behoefte aan sex en zo, die je je van kleins af aan moet toe eigenen (zul je dat goed in je oren knopen jongen, JIJ BENT EEN MAN, DUS JE MOET ALTIJD SEX WILLEN GRAAIEN OP DE EEN OF ANDERE MANIER, EN MAG DAAR NATUUUUUUUUURLIJK DE MEISJESWERELD VOOR SCHENDEN!!!!!). En je mag natuurlijk ook je moeder voor de gek houden, die denkt dat je je liga netjes opeet. Was het je vader geweest, dan hadden we er een heel andere reclame van gemaakt: dan hadden we er misschien nog wel voor gezorgd dat papa jou persoonlijk op zou tillen bij die meisjeskleedkamer. Typical male bonding is dat. Want, nogmaals, jongetjes: JULLIE ZIJN PAS ECHT MAN, ALS JE VOORTDUREND KWIJLEND ACHTER SEX AANGAAT.
Meen je dat nu echt, Astrid? Zie jij dit alles zo?
Kan niet missen dat ik steeds misverstanden tegenkom, telkens als ik ook maar laat blijken dat ik een meisje op prijs stel. Want, weet je, mijn lichaam zet me aan om gewoon kwijlend voor seks achter haar aan te lopen en haar aan te randen met mijn blikken, als ik al niet meteen aan het graaien sla...![]()
Alle respect, maar dit is karikaturesk.
Tiresias schreef:Voorstel aan Els: afsplitsen deze topic en openstellen? Zo een lijstje zou ik een fantastisch ding vinden. Ik hoop op input van vele mensen!
devrouwechtzien schreef:En ik ageer tevens tegen het feit dat mannen dat ZELF niet doen (behalve dan mijn herhaalde 'Ach, vrouwen moeten niet zeuren over de media, want mannen komen er ook niet goed van af').
Tiresias schreef:En wat ik wens toe te voegen: ik merk dat ik het hatelijk begin te vinden als mannen en vrouwen allemaal op elkaar lijken. Heb ik ervaren in het zuiden van Spanje (macholullen en shishimadammekes met dons aan hun botjes...) en (jammer maar het moet eruit!)
:pijl: EDIT: Dit schiet me net te binnen ivm het bovenstaande: misschien is het goed voor gendervariante mensen dat er gendervariatie is toegestaan? Door het huidige volggedrag wordt het gewoon saai voor sommigen, en onmogelijk voor anderen.
Afsplitsen, dan had ik het over Astrid's voorstel van een gezamenlijke zoektocht naar man-vrouw-anders emancipatie met een lijst zeer concrete punten. Staat wat verloren onder een topic over vrouwonvriendelijke reclame, denk ik.
els schreef:Vanaf de babytijd krijgen meisjes al pijpekrulletjes ingedraaid, worden hun nageltjes gelakt en krijgen ze oorbelletjes in.
Tiresias schreef:Waar zijn de wapperende stoffen rondom de free spirits? Waar hebben de jongens haar tot voorbij hun nek? Of waar zijn de meisjes die combat boots combineren met een supervrouwelijk topje? Terwijl ze nu net niét in een kraakpand wonen?
Thunarkind schreef:Maarreh, voor stereotype gedrag moet je bij de menselijke genen aankloppen, die maken de mens tot wat het is. De natuur is nu eenmaal verschrikkelijk seksistisch aangelegd.
Thunarkind schreef:Tja, persoonlijk zap ik tussen de reclames door altijd weg. Ik vind de werbung interessanter dan die quatsch die als normale programmering door het leven gaat.
wat is er precies mis met een bepaalde taakverdeling?
Thunarkind schreef:En wat is er precies mis met een bepaalde taakverdeling?
AFSLANKDUEL.
ROTTERDAM VALT AF!
Laatste kans: doe nu mee aan het Afslankduel en ga de strijd aan tegen overtollige kilo's!
Al meer dan 30.000 deelnemers aan het Afslankduel!
LET OP! beperkt aantal deelnemers!
Keer terug naar representaties
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten