![]() |
![]() Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
Anderen(mn in het buitenland) willen het patriarchaat vervangen door een andere dominatie: het matriarchaat.
Hoe zou de wereld eruit gezien hebben als de wijsheid van Sofia (Ipv God de Vader!)leidmotief was geweest?
Er zijn verschillen (ook emotioneel/psychisch) tussen 'mannen' en 'vrouwen'.
Maw: ik ben op zoek naar antwoord op de vraag: wat is de specifieke wijsheid van vrouwen, waar we zo behoefte aan hebben.
Roma schreef:PS ik heb een andere avatar uitgekozen, ook een natuur-iets. Misschien is dat niet nodig, maar ach, ik vind deze ook wel mooi. Twee keer dezelfde leek me toch wat veel.
Roma schreef:Hee Balance, leuke avatar heb je uitgezocht.
Maar ook bedankt voor je interessante stukje. Het gaat over dingen waar ik me ook vaak mee bezighoudt. Ik zie wel problemen met het patriarchaat, maar ik vraag me vaak of een 'matriarchaat' dan de oplossing is. Ik denk dat het heel wat spanningen kan wegnemen, bijvoorbeeld vrouwenonderdrukking door mannen, en al de gevolgen die dat heeft.
Zoals ik al zei: ik zie niet zoveel in de vervanging van het ene dominante systeem door een ander. Beide houden in dat de sene sexe de baas speelt over de andere. Van het patriarchale zijn de nadelen bekend (de voordelen ook trouwens); van het matriarchale weet je het nog niet zo goed, want het heeft in moderne samenlevingen weinig kans gehad zijn kwaliteiten en valkuilen te 'bewijzen'. Misschien moeten we wel streven naar een matripatriarchaat, haha.
Ik las ergens een artikel waarin werd uitgelegd dat één van de oorzaken van de spanningen komt door het erfrecht, omdat kinderen in het het patriarchaat via de mannelijke lijn erven. Op die manier worden geld en bezit binnen de familie gehouden. Het probleem is natuurlijk dat een man zeker wil weten dat een kind van hem is, anders wil hij niet dat 'zijn' geld na zijn dood naar dat kind gaat. En dus moet hij de vrouw onder controle houden, om ervoor te zorgen dat hij precies weet wie zijn kinderen zijn.
Dat is in een matriarchaat beslist onmogelijk: vrouwen weten altijd zeker wie hun kinderen zijn, en als er dus via de vrouwelijke lijn wordt geërfd, weet je zeker dat het geld binnen de familie bijft. Daarom is het dus logisch dat de familielijn wordt bepaald via de moeder. Geen gezeur over maagdendom, overspel en agressie tegen vrouwen die niet monogaam willen leven, met alle gevolgen van dien.
Ik denk dus dat we veel ellende kwijt zijn als het patriarchaat verdwijnt. Het kort houden en zelfs mishandelen van vrouwen alleen omdat ze niet in seksuele gevangenschap kan leven heeft natuurlijk ook gevolgen voor de opvoeding. Als je zelf gefrustreerd bent, kun je ook je kinderen niet evenwichtig opvoeden. Zo krijg je dus gezinnen waar mishandeling steeds weer wordt doorgegeven.
Maar het matriarchaat is alleen een oplossing als er geen andere machtsposities ontstaan, zodat daar weer andere frustratie uit ontstaat.Anderen(mn in het buitenland) willen het patriarchaat vervangen door een andere dominatie: het matriarchaat.
Interessant. Waar heb je het dan over?Hoe zou de wereld eruit gezien hebben als de wijsheid van Sofia (Ipv God de Vader!)leidmotief was geweest?
Ook een interessante vraag. Maar waardoor zijn we eeuwenlang geregeerd door mannelijke goden? Mensen scheppen natuurlijk de goden naar hun evenbeeld. Dus als een god vooral mannelijk is, en de mannen dominant maakt, is die god vast bedacht door mannen die 'dominant' willen zijn.
Ik denk dat als er een Sofia zou 'regeren' (dus een vrouwenbeeld) dat je dan nog niet automatisch een evenwicht hebt. Als je die vrouwelijke god 'creëert' volgens de vooroordelen waar we nu ook al last van hebben, schiet je er niets mee op. Er is tenslotte ook een Maria, die voor veel vrouwen heel veel betekent. Maar dat is binnen het patriarchaat, dus Maria is gewoon aangepast aan de eisen van het patriarchaat.Er zijn verschillen (ook emotioneel/psychisch) tussen 'mannen' en 'vrouwen'.
Ben je niet bang dat je met zo'n idee de rolverdeling tussen mannen en vrouwen weer vastlegt? Misschien zijn er verschillen tussen mannen en vrouwen, maar als je zegt 'mannen zijn zo' en 'vrouwen zijn zo', dan is er geen ruimte voor individuele verschillen. Of je vindt het heel normaal dat vrouwen huilen, maar mannen die huilen zijn raar. Je wordt zo vastgelegd op een idee.Maw: ik ben op zoek naar antwoord op de vraag: wat is de specifieke wijsheid van vrouwen, waar we zo behoefte aan hebben.
Okee, ik wil dus niemand vastleggen op een idee.Maar toch ga ik generaliseren: waar veel mannen werken, zijn de bedrijfsverhoudingen vaak heel hiërarchisch en er zijn strikte taakverdelingen. Zijn er veel vrouwen, dan gaat het meer om samenwerking, iedereen probeert verantwoordelijkheid te nemen, en de vervelende klusjes worden verdeeld.
Ik weet niet of dat iets cultureels is, of dat het komt omdat vrouwen beter functioneren in een ander soort organisatie, waar ze niet op hun kop worden gezeten.
Maar ik denk wel dat een maatschappij kan profiteren van zo'n samenwerking, omdat mensen minder op een lage positie worden gehouden.
Mythen hadden in de oude tijd de functie die onderwijs, televisie en internet nu hadden: doorgeven van waarden en normen. Mythen zijn veranderbaar en manipuleerbaar.
In de mythe van Adam en Eva wordt de overwinning van het patriachaat op het matriarchaat vastgelegd. Met onnoemelijke consequenties: de samenleving en wat we er nu van zien is patriarchaal: de wijsheid van Eva (de slang was voorheen een positief symbool)en Sofia is deels verloren gegaan.
Hoe zou de wereld eruit gezien hebben als de wijsheid van Sofia (Ipv God de Vader!)leidmotief was geweest?
Hoe vaak hoor je niet dat ze graag 'sterke vrouw'willen zijn. Dat is toch typisch een mannen-trekje?
Ik denk dat het sterke terrein van vrouwen hun wijsheid is.
Een van de essentiele dingen daarin is m.i. dat vrouwen (van huis uit?/ door de opvoeding?) meer risicomijdend zijn. Andersom: mannen nemen m.i. iha meer risico's.
Gebleken is dat, ook al voed je jongens op een zachte manier op, dat ze op latere leeftijd problemen blijken te krijgen en ook dat ze in de puberteit en later toch gewoon de gebruikelijke mannentrekken krijgen.
Over films gesproken: waar ik zo verschrikkelijk de balen van heb zijn die Amerikaanse films waar ieder-keer-weer het vrouwtje als onzeker, vragend en volgend wordt neergezet.
Verbijsterend vind ik ook de hoelveelheid vrouwendie dan ook nog wegzwijmelen bij dit soort films.
By the way - ook vraag ik me af waarom ik vrouwen zoveel 'sterke vrouwen' hoor bewonderen, en mannen eigenlijk heel weinig hoor dwepen met 'sterke mannen'.
In de kern is het verschil tussen wijsheid en sterk misschien dat 'sterk' vooral uit is op macht en/of zelfhandhaving. Ik geloof niet dat wijze mensen uit zijn op macht.
Mannen hebben de macht (!) gegrepen - maar vrouwen hebben zich even zo goed aan de kant laten zetten.
De meeste deskundigen zijn ervan overtuigd dat er het matriarchaat er het eerst was, en dat de mannen de dominantie hebben over weten te nemen en patriarchaten vestigden en de wereld naar hun idee organiseerden. Kernvraag is natuurlijk: hoe hebben die hem dat geflikt? Of: hoe hebben vrouwen dat kunnen laten gebeuren, zou je dat ook kunnen zeggen? Mythen en goden spelen daar m.i. een centrale rol in.
Balance schreef:Mythen hadden in de oude tijd de functie die onderwijs, televisie en internet nu hadden: doorgeven van waarden en normen. Mythen zijn veranderbaar en manipuleerbaar. In de mythe van Adam en Eva wordt de overwinning van het patriachaat op het matriarchaat vastgelegd. Met onnoemelijke consequenties: de samenleving en wat we er nu van zien is patriarchaal: de wijsheid van Eva (de slang was voorheen een positief symbool)en Sofia is deels verloren gegaan. Anderen(mn in het buitenland) willen het patriarchaat vervangen door een andere dominatie: het matriarchaat. Hoe zou de wereld eruit gezien hebben als de wijsheid van Sofia (Ipv God de Vader!)leidmotief was geweest? Er zijn verschillen (ook emotioneel/psychisch) tussen 'mannen' en 'vrouwen'. Maw: ik ben op zoek naar antwoord op de vraag: wat is de specifieke wijsheid van vrouwen, waar we zo behoefte aan hebben.Wie helpt me daarmee?
Keer terug naar representaties
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast