Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Waarheid en discours

Beeldvorming en identiteit van mannen en vrouwen. <br>Rolpatronen, stereotiepen en beeldvorming van mannen en vrouwen in mythen en maatschappij. Gender, transgender en androgynie.

Waarheid en discours

Berichtdoor Tiresias » ma 26 feb , 2007 12:46

OVER WAARHEID EN DISCOURS

Ik noem mezelf ‘derde gender’ en ben al jaren in het blinde aan het zoeken naar wat dit betekent. Ik heb veel dingen onderzocht, vertaald, neergeschreven en verspreid. Ik heb enigszins duidelijkheid proberen scheppen in de chaos. Maar ik merk, nu ik na politicologie, antropologie, psychologie en geschiedenis, opschuif tot in het terrein van de filosofie, dat er eigenlijk amper iets universeels valt te zeggen over gender of seksualiteit. Voorbij twee regelgevende systemen die op elkaar inwerken in onze maatschappij en die als dusdanig zijn gecodificeerd als iets wat ons allemaal een houvast geeft, blijft er zo goed als niks meer recht dan: gender en seksualiteit, dat is je eigen hart.

De variatie binnen de menselijke soort is oneindig, zo blijkt. Maar wat evenzeer oneindig is, is de kracht van het conformisme. De mens als groepsdier functioneert als een krabbenmand: klaar om levend gekookt te worden, wordt de krab die probeert te ontsnappen, in het belang van de rust van de groep, weer in de mand getrokken. Het valt sterk af te vragen of deze krachten gezond zijn voor de mens in zijnhaar algemeenheid, of voor het individu als apart focuspunt van leven.

Op het globale niveau zien we dat de vaart van de mensheid als een blinde kracht inwerkt op de natuur en verantwoordelijk is voor 30.000 dode kinderen per dag enerzijds en een kaalslag van de leefomgeving anderzijds. Ook hier ligt, bij een onvolledige democratie, volggedrag aan de oorsprong, zolang niet kan worden bewezen dat de belangen van machthebbers en opinieleiders, gelijk lopen met die van de mensheid en de natuur, en zolang niet kan worden bewezen dat een stem om de vier jaar en nonsens op televisie, meer zijn dan 'brood en spelen' en doekjes voor het bloeden. Een versplinterde mensheid voelt dit aan, maar kiest ervoor de ogen te sluiten en verder te dansen op het dek van de Titanic. Zich enkel door een vervelend stemmetje in het achterhoofd, bewust van het feit dat de last die we aan onze kinderen doorgeven, zo zwaarder wordt dan onze eigen verantwoordelijkheid. Het toppunt van egoïsme. En het punt waarop een puber terecht protesteert ten opzichte van de hypocrisie van de volwassen wereld.

Op het individuele niveau is het onderbewustzijn de plaats waar mensen dromen wegproppen die ze door rationalisatie en overlevingsgedrag 'vergeten'. De te betalen rekeningen en de organisatie van een samenleving die meer punten geeft aan wie mooi meeloopt dan aan wie doorheen de orde breekt, zorgen ervoor dat niet enkel gender dysforen en mensen met ongewone seksuele patronen, hun dromen zien verdwalen in een veld van taboe, maar elke mens die bestaat. Er is een groot verschil tussen wat de individuele mens voelt wat die moet tonen en doen, en wat deze in essentie toont en doet. Daartussen zit de ruis van de taal, de cultuur en het discours. 'Dysforie', voortkomende uit gendervragen of andere, is het punt waarop de ruimte zo groot is tussen innerlijke waarheid en de uiterlijke vertaling daarvan, na zelfcensuur en een gesloten uitgedragen identiteit, dat een mens enerzijds dingen niet meemaakt wat die droomt mee te maken, en anderzijds dingen meemaakt die die niet wenst mee te maken. Als twee cirkels, ziel en leven, die onjuist overlappen. Het verschilpunt is het gebrek aan integriteit.

Na duizenden pagina's informatie over gender en seksualiteit en gesprekken met vele mensen over dit onderwerp, blijft er weinig zekerheid meer over in verband met de grootste vertaalvraag met betrekking op wie ik ben: als ik geen twee zielen heb, maar één, zoals iedereen, maar ik beweer wel zowel een mannelijke als een vrouwelijke essentie te hebben, wat is dan het een en wat het ander? Hoe ziet de mengvorm eruit? Een grote zoektocht om deze vraag te beantwoorden, toont me enkel de onzinnigheid van de vraagstelling. Als gender een code is die duidelijkheid schept op hoe de wereld over het algemeen werkt, maar mensen breken er op alle mogelijke manieren doorheen, blijft er niks meer over van de ganse vraagstelling dan een potentieel en een gevoel. De cues en de regelboeken zijn niet meer dan dat: een mooi geordend handboek 'leven', dat door een ander is neergeschreven. Zowel mannelijkheid als vrouwelijkheid zijn essenties die we al dan niet voelen, maar wiens invulling voorbij alle woordenregens strikt een punt van spiritualiteit, innerlijke ervaring en filosofie betekenen.

Als de storm tot bedaren komt en de wrakstukken de zin vormen: 'er is enkel je eigen hart', betekent dat echter niet dat deze storm een paar kilometer verderop niet meer woedt. Onze wereld investeert namelijk onnoemelijk veel geld en energie in de eeuwige herkauwing van dooddoeners in het belang van het status quo en de norm. Niks wat ons zo bang maakt dan vrijheid. Want wie vrij is, staat alleen, moet zelf de verantwoordelijkheid dragen, en de consequenties van kleine menselijke daden. Zoals Pink Floyd het zingt: 'there will be no safety in numbers, when the right one walks out of the door'. En zo kiezen we, kleine individuele mensen, op momenten die tonen dat in vrijheid ook instabiliteit ligt, weer voor de orde. Ook al wordt deze dan vertaald in een autoritaire agenda.

En zo roept de realiteit, een grijze, naamloze, betekenisloze dag, ergens op een pad van vertwijfeling, ook mij tot de orde: het is eens te meer tijd om mijn hoofd te verlaten en me te begeven in een wereld die me als man ziet en interpreteert, en die me de ruimte geeft om als vrouw te worden gezien en geïnterpreteerd als ik een vooruitgestippeld pad van discours zou wensen te volgen, maar die zich, hardnekkig overtuigd van het eigen grote gelijk, nog nooit de vraag heeft gesteld wat het ene of het andere nu toch eigenlijk zou mogen betekenen...
Tiresias
 
Berichten: 106
Geregistreerd: za 19 aug , 2006 10:13

Keer terug naar representaties



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron