![]() |
![]() Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
Sahu said he had a dream that he would die if he did not sacrifice the boy to the deity.
Tiener in India offert jongen aan godin
2 april 2003, 11:28AM
New Delhi - Een 19-jarige jongen is gearresteerd voor het offeren van zijn vriend aan een hindoegodin in de staat Chattisgarh in Midden-India, aldus een nieuwsbericht van woensdag.
De hoofdinspecteur van politie M.P. Chaudhury deelde aan het persbureau United News of India (UNI) mee dat de tiener was beschuldigd van moord op zijn tienjarige vriend.
Volgens de politie was de jongen onthoofd, en zijn hoofd werd geofferd aan de godin Kali.
De tiener zei dat Kali in een droom aan hem was verschenen en hem had opgedragen haar een menselijk hoofd te schenken. Hij vertelde de politie dat hij slechts het bevel van de godin had opgevolgd, aldus het bericht van UNI. - Sapa-DPA
Geen mensenoffers meer, zweren Sadhus
Dinsdag 24 juni 2003 16:26
Guwahati: honderden sadhus beloofden dinsdag te vechten tegen oude, barbaarse mensenofferrituelen bij de weinige plaatsen in India waar deze gruwelijke praktijk nog altijd wordt voortgezet.
"Een miniscule sekte gelooft nog steeds dat men om bovennatuurlijke, magische krachten te verkrijgen een kind op het altaar moet offeren', zei Bisajit Giri, een 45 jaar oude sadhu tegen het AFP. 'De praktijk van het mensenoffer is niet volledig uitgestorven en wordt in het geheim uitgevoerd in vele speciale tempels.'
Giri behoort tot zo'n 50.000 asceten die zich verzamelden bij de tempel van de godin Kamakhya in Guwahati voor de jaarlijkse Ambubachi Mela, een vier dagen durend ritueel dat zondag begon. De Kamakhya-tempel is lang beschouwd als de hoogste zetel van het tantrisme. Mystici die zich bij de tempel verzamelen beweren dat ze wonderen kunnen verrichten - een kinderloos echtpaar wordt zwanger, een wanhopige alleenstaande vindt een echtgenoot of door kwaadaardige bezweringen krijgen ze iemand in hun macht.
We hebben hard gewerkt om een bewustzijn te scheppen om een einde te maken aan het gruwelijke gebruik van de mensenoffers en andere afschuwelijke occulte gebruiken die niet meer bij een moderne manier van leven horen', zei Birati Baba, een zestig jaar oude ziener die behoort tot de geheime sekte van de Aghor.
'We moeten een einde maken aan al dit soort barbaarse praktijken die het tantrisme een slechte naam bezorgen.'
Vorige week offerde iemand die zichzelf tot sadhu had uitgeroepen bijna zijn 18 maanden oude dochter in de tempel van Kamakhya. Amritlal Mazumdar sneed de hals van zijn dochtertje af met een scheermes toen haar pijnkreten de gelovigen alarmeerden, die voorkwamen dat de baby werd geofferd.
'De man leek krankzinnig te zijn en het lukte ons het kind te redden. De man werd later gearresteerd door de politie', zei de tempelfunctionaris Tara Nath Sharma.
'We hebben speciale vrijwilligers in de tempel in dienst, die moeten voorkomen dat dergelijke wandaden plaatsvinden', zei hij.
Eerder dit jaar waren twee kinderen geofferd in Tripura, nadat een gelovie had gedroomd dat het offeren van mensenlevens aan de godheid hem tot verborgen schatten zou leiden.
Volgens de legende waren mensenoffers wijdverspreid in Assam, hoewel het gebruik officieel al 250 jaar niet meer bestond. "Er was een tempel met de naam Kasai Kathi (slachthuis) in het oostelijke district Sadia in Assam, waar mensenoffers zouden worden uitgevoerd', zei Pradeep Sharma, een onderzoeker naar tantrisme. 'Maar we hebben geen bewijs hiervoor omdat de tempel met de grond gelijk is gemaakt door een vernietigende aardbeving in 1950 die een hevige vloed tot gevolg had, die de staat verwoestte.'
Vele monniken die zich hier uit verschillende delen van India en Nepal verzamelden zeggen dat mensenoffers nog steeds op vele plaatsen voorkomen, hoewel zulke rituelen nu in het geheim plaatsvinden, om publieke belangstelling en controverse te voorkomen.
"Mensenoffers zijn een essentieel ingrediënt om de godin te verzoenen en haar goddelijke zegen te krijgen', zei een andere wijze.
"Maar tegenwoordig vind je geen vrijwilligers voor het offer, en daardoor voeren de gelovigen het ritueel uit op een symbolische manier, gebruik makend van levensgrote beeltenissen van meel.'
Heksenduo gered uit de klauwen van de dood
Onze correspondent
Jamalpur, 7 juni 2004
Twee mannen werden vandaag gered van het offeraltaar van een heksendokter bij een dorp in Burdwan, zo'n 100 km van Calcutta.
De kwakzalver stond op het punt Mongal Hembram en Bansiram Soren in Kusumpur te vermoorden na een yagna, omdat hij hen verantwoordelijk hield voor verschillende dodelijke ongevallen in het dorp.
Bewoners van het gehucht dat wordt gedomineerd door stamverbanden sloegen het duo in elkaar, hen ervan verdenkend dat 'kwade geesten' hen hadden vervloekt.
Mongal en Bansiram werden aan een boom vastgebonden en de yagna was onderweg toen de politie naar aanleiding van een tip het dorp bestormde.
De twee vertelden de politie dat ze zouden zijn verbrand als de hulp niet op tijd was geweest.
Een politieman zei: 'Een jaanguru (heksendokter), Kashinath Mullich, identificeerde Mongal en Bansiram als de twee dains (heksen) die een vloek over hen had afgeroepen. Hij vertelde de dorpbewoners ook dat ze alleen van de geest konden worden bevrijd door ze te offeren na een yagna."
Politiecommissaris Neeraj Kumar Singh zei dat drie mensen, waaronder Mullick, zijn gearresteerd.
Ongeveer 200 dorpsbewoners demonstreerden later voor het politiebureau en eisten dat Mongal en Bansiram aan hen zouden worden uitgeleverd omdat 'zij heksen zijn en gestraft moesten worden'.
Toen de meute niet bleek te willen vertrekken, moest de politie andere maatregelen nemen. Een cordon politieagenten werd opgesteld in het dorp en voor de huizen van Mongal en Bansiram om hun families te beschermen.
Sing zei: "Onlangs kwamen drie dorpelingen om bij verkeersongevallen, en Mullick zette mensen tegen het tweetal op."
De spanningen in Kusumpur duurden de hele dag.
De voormalige wetgever van Jamalpur en leider van de CPM Sunil Hansda zei: 'Het is erg genant voor ons, vooral omdat het district Burdwan bekend staat vanwege de hoge geschooldheid.'
Geschoold of niet, Hansda gaf toe dat bijgeloof nog altijd heerste in vele delen van het district en dat het van wezenlijk belang was om de levenskwaliteit te verbeteren door een beter bewustzijn in deze gebieden.
Mexican Archeologists Find Rare Sacrifice
Saturday July 23, 2005 2:16 AM
AP Photo JLM101
By MARK STEVENSON
Associated Press Writer
MEXICO CITY (AP) - Archeologists digging through an Aztec temple say they've found a rare child sacrifice to the war god, a deity normally honored with the hearts or skulls of adult warriors.
The child found at Mexico City's Templo Mayor ruins was apparently killed sometime around 1450, in a sort of grim cornerstone ceremony intended to dedicate a new layer of building, according to archaeologist Ximena Chavez.
Priests propped the child - apparently already dead, since the sand around him showed no sign of movement - in a sitting position and workers packed earth around his body, which was then covered beneath a flight of stone temple steps.
Chavez said Friday there was no reference to child sacrifices to the war god Huitzilopochtli in accounts written by the Spaniards after the 1521 Conquest, showing the need for exhaustive digs to discover more about the long-controversial subject.
Some researchers say the Spaniards distorted or exaggerated accounts of human sacrifices by the Aztecs to justify their own brutal conquest; others defend the old accounts, but archeologists now say Mexico needs hard physical evidence to decide the truth.
``We are finding things here that writers of the earliest accounts did not mention, possibly because they were writing about things they didn't personally witness,'' said Chavez, of the National Institute of History and Anthropology.
``This child is unique,'' said Chavez, ``because it is the first child dedicated to Huitzilopochtli.'' Warriors captured during battles with opposing cities were often sacrificed to the war god; in contrast, children have sometimes been found sacrificed to Tlaloc, the rain god.
The discovery announced Friday was also unusual because the child's body was found whole, and accompanied by whistles, collars, ankle bracelets of shells and copper bells - details normally reserved for honorific burials.
Many sacrifice victims had body parts removed or were dumped willy-nilly into pits.
Researchers are still working to determine with certainty the sex, age and cause of death of the child whose skeletal remains were found in the test trench. But the careful placement of the child's body - and the ceremonial objects found with him - are strong indications that the child was sacrificed.
Carmen Pijoan, a prominent forensic anthropologist who did not participate in the dig, said that child sacrifices are sometimes found whole, but that it did appear unusual for a child to be sacrificed to the war god.
Chavez said the child's killing had to be understood in the context of Aztec beliefs.
``They say this action of (human) sacrifice as a life-giving activity,'' she said, noting they thought the deaths would bring rain, help crops and give life to the community.
In recent years archaeologists have found mounting physical evidence that corroborates the Spanish accounts of human sacrifices in substance, but which indicates that some Spanish accounts exaggerated the number of victims.
New Evidence of Sacrificed Inca Children
By Jennifer Viegas, Discovery News
May 27, 2005— Recent evidence sheds light on the young boys and girls who were killed during Inca sacrificial ceremonies in the 15th and 16th centuries, evidence that includes pottery and human remains found at South American mountaintop sites.
Although archaeologists do not believe the Inca practiced cannibalism, as did their Aztec neighbors to the north, the evidence does suggest that Inca leaders targeted children to serve as sacrificial "tribute," somewhat similar to money collected for state taxes.
"No such sacrifices occur today, to my knowledge, though Andean people make offerings to the mountains that 'watch over' their territory on a daily basis," said Tamara Bray, an associate professor of anthropology at Wayne State University.
Bray outlines the findings in a recent issue of the Journal of Anthropological Archaeology.
She told Discovery News that DNA analysis of human remains at sites in Argentina, Peru and Ecuador indicates young victims ranged in age from four to 10. The children generally were not related to one another.
Bray said the state would issue a levy for all provinces within the empire to tribute young children. Girls generally came from the ranks of the acllakuna, which means "chosen women."
"They (the Inca leaders) went through communities on a regular basis and took young girls away to live in the acllawasi (houses of the chosen women) and become essentially servants of the state," Bray explained.
Little is known about how boys were chosen, but Bray said some were the children of local lords. Of the collected pool of live "tribute," the Inca leaders then selected physically perfect, unblemished, virginal boys and girls for the mysterious capacocha ceremonies, which likely had religious, political and economic symbolic meanings.
Bray said particularly important ceremonies at major huacas, or shrines, involved the killing of both a boy and a girl, who were "buried at the site as if they were a married couple."
Historical writings indicate that the victims probably were drugged during the ceremonies and did not feel much pain, although killing methods were violent.
"The forensic evidence indicates that some were killed by strangulation, others by a blow with a blunt instrument to the head," she explained. "It's likely they would've been sedated prior to being killed through lots of chicha — corn beer — ingestion."
The children were interred with pottery tablewares and figurines representing people and objects.
Analysis of the ceramic vessels indicates that some of the victims likely were of a higher status than others, despite the fact that the material goods found with the boys and girls all appeared on the surface to be of equal value.
Bray and her team removed clay in the form of powder and then determined concentrations of elements within the clay through instrumental neutron activation analysis (INAA), which involved irradiating the ceramic residues at the Ford Nuclear Reactor and then analyzing the decay periods of isotopes, or certain atoms, found within the clay.
The scientists used this information to identify elements in the clay samples. This data, in turn, was matched to natural clay sources in South America.
Virtually all of the ceramic vessels studied were of quality workmanship and similar design, but the INAA tests revealed that only a handful of the sacrificed children were buried with pots made out of clay from the sacred sites of Lake Titicaca and the city of Cuzco, which served as the Inca capital.
The researchers were most surprised to find that the richest burial, in terms of the number of objects, at Mount Llullaillaco in northern Argentina, yielded goods made from lesser prized, local clays, which the scientists suggest indicates that the young girl found there was not of royal or otherwise prestigious blood.
John Verano, associate professor of anthropology at Tulane University who has studied a capacocha site in Arequipa, Peru, told Discovery News that the recent findings are "most interesting."
"The capacocha ritual is something that may seem very strange and difficult to understand outside of the context of Inca society and religion," he said. "The available ethnohistoric descriptions lack many details of this ritual, and often contradict one another in the details they provide. It thus remains an important task for archaeologists to try and reconstruct these events from the physical evidence the Inca left behind."
"The capacocha ritual is something that may seem very strange and difficult to understand outside of the context of Inca society and religion," he said.
Indiase familie levend begraven om hekserij
GUWAHATI (ANP) - Een Indiase familie is gestenigd en vervolgens levend begraven omdat ze door dorpsgenoten verdacht werden van hekserij. Dat heeft de politie woensdag laten weten, meldde de Indiase krant The Telegraph.
Lakhan Majhi (65) werd dinsdagavond naar het dorpshoofd van het plaatsje Koilajuli Milanpur in de noordoostelijke provincie Assam geroepen. Honderden dorpsgenoten beschuldigden hem ervan een 21-jarige man die onlangs was overleden, te hebben vervloekt.
De dorpsbewoners stenigden Majhi, zijn echtgenote, zijn zoon en zijn schoondochter. Volgens de politie is de familie daarna levend begraven in het nabijgelegen oerwoud. Toen de politie de lichamen woensdag vond, waren de slachtoffers inmiddels overleden.
Zeker tweehonderd mensen zijn de afgelopen jaren gedood in de provincie Assam omdat ze verdacht werden van hekserij, aldus de politie.
Gepubliceerd op: 11.06.08 10:41
Keer terug naar godsdienst en mythen algemeen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast