Al vanaf de prehistorie komen we afbeeldingen tegen van de slang. Het is vaak niet gemakkelijk om er een religieuze waarde aan te geven. Dit is natuurlijk wél het geval als ze worden voorgesteld als een metgezel van een god of godin.

Op een steatietvaas toegeschreven aan Gudea uit het Sumerische Girsu, zien we de draak Ningizzida (vruchtbaarheidsgod) afgebeeld met een omgewonden slang (wellicht de eerste maal dit symbool dat we later kennen als de esculaap).
Alle mythologische verhalen hebben hun betekenis. Soms was het om één of andere vorst zijn macht te bekrachtigen door zich te linken met een voorgaande traditie; of nog fundamenteler om de ‘aardegoden’ (oa.moedergodin) het veld te laten ruimen voor de ‘hemelgoden’; meer specifiek zou je kunnen zeggen om het patriarchaat te installeren (alhoewel dit volgens mij vaak overroepen wordt); meestal een middel voor de gevestigde orde om de menselijke activiteit (lees arbeid) een zin te geven zodat zij zich in weelde konden onderdompelen… Kortom het is boeiend om elke mythe zo onder de loep te nemen, te zoeken naar ‘wat speelt er hier?’ Vanuit deze houding ben ik nu op zoek waarom de slang zo’n bizarre positie heeft gekregen… in sommige mythe zelf van het toneel moet verdwijnen?
De bijbel – een samenraapsel van allerlei bestaande mythes van uiteenlopend allooi (vergelijkbaar met bijvoorbeeld de enuma elisj, het Babylonisch scheppingsverhaal, wat ook een samenraapsel is van bestaande verhalen… weliswaar mooi verpakt en met de bedoeling van de macht van Babylon te etaleren) – is zo’n mythe waar de slang een biezondere rol toebedeeld krijgt. Vooreerst zitten we met de vraag of de slang een creatuur is van god?
‘Listiger dan alle dieren des velds, die de Here God gemaakt had’
Heeft God dan de slang niet geschapen? Is het geen van God’s schepselen? Het is in ieder geval een onruststoker. Dit beest/wezen is geen geplande verschijning. Als het al door God is geschapen, is het weldegelijk in opstand gekomen tegen wat God wil. God zal de slang ook vervloeken.
‘Omdat gij dit gedaan hebt, zijt gij vervloekt onder al het vee… Op uw buik zult gij gaan en stof zult gij eten, zolang als gij leeft…’
Zo… opgeruimd staat netjes. In de rest van de bijbel is er geen sprake meer van de slang. Wat heeft dit beest toch gedaan om dit te verdienen? Wat stelt dit beest toch voor om enerzijds zo’n belangrijke rol te spelen in het bijbels scheppingsverhaal maar anderzijds nooit meer ter sprake te komen?
Het heeft wellicht een betekenis! Heeft iemand van jullie een idee?
Het verhaal is in ieder geval niet echt nieuw. Vergezocht weliswaar maar een verband kan gelegd worden met het Sumerische verhaal ‘Inanna en de huluppuboom’. Zoals reeds elders vermeld, schuilen in deze boom drie wezens waaronder de slang die uiteindelijk door (hier) de broer van Inanna, Gilgamesh, worden verjaagd zodat Inanna terug op haar troon kan pronken.
Het verhaal van Inanna en de Huluppu boom is een verhaal op de grens van het patriarchaat. Het is meer dan waarschijnlijk ontstaan toen het patriarchaal systeem zich begon te vestigen. “Inanna barst in tranen uit wanneer ze zich bewust wordt van haar eigen donkerte”. Slang, vogel en Lilith (Ardat-lilî) waren essentiële elementen van haar onafhankelijkheid als vrouw. Nu zou ze er niet meer mee om kunnen gaan? Nu heeft ze een man nodig om haar ‘troon’ en ‘bed’ te verdienen. Bilgames hier als verpersoonlijking van het patriarchaat. Bilgames, Inanna’s broer, gaat haar tuin binnen en met zijn bronzen bijl, wapen van beschaving, verslaat hij de ontembare slang en jaagt Imdudgud (Anzu) en Ardat-lilî op de vlucht. Een beeld voor de ontmaagding en ketening van Inanna. Inanna als moedergodin, als aardgodin, verliest juist haar meer aardelijke (lees vrouwelijke) krachten. Zij mag zich nog wel voordoen als een hemelse godin dank zij de mannelijke krachten… maar simpel gezegd, moet ze zich niet al te veel meer bemoeien met aardelijke beslommeringen.
Ook hier weer de vraag ‘wat heeft de slang toch misdaan?’ Voor welke krachten staat deze slang symbool? Waarom moeten deze worden verbannen?
Misschien heeft het wel iets met het eeuwige leven te maken. De Sumerische Gilgamesh, Bilgames, ging op zoek naar het eeuwige leven. De enigste mens die tot dan toe het eeuwige leven had verkregen was Utnapisjtim (Babylonische Noah). Ook daar vangt Bilgames bot. Maar Utnapisjtim en diens vrouw (vooral deze laatste) krijgen medelijden en vertellen over de ‘plant des levens’ groeiend op de bodem van de zee. Als je deze eet, verouder je niet. Bilgames duikt deze op maar iets verder in het verhaal is het de slang die gaat lopen met deze plant. Het is ook vanaf toen dat de slangen vervellen (ze worden niet ouder, blijven een jonge huid hebben).
Wat wil dit zeggen? Heeft de slang ook het eeuwige leven? Is het misschien een soort tegenhanger van de bijbelse god? Kortom veel vragen!
Ik heb eerlijk gezegd niet zo’n zicht (ook nog niet gaan zoeken) op andere culturen, welke rol de slang daar vervult?
Ik ga het hier voorlopig bij laten. ‘k Moet direct weer gaan werken. Maar ‘k wilde nog even kwijt dat ik anders vaak hier zou vertoeven. ’t Werkt verslavend! Dus tot weldra!