![]() |
![]() Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
Ik ben op weg geweest naar de zuid-kust van java, maar heb me laten weerhouden door de tijgers.
Dus zoals christenen hun godsdienst nu beleven is heel anders dan de manier waarop de Javanen dit doen met hun godin van de Zuidzee?
Zelfs de goden werden bang voor de vloed.
Zij vluchtten en stegen op naar de hemel van Anum.
Ineengekrompen als honden lagen zij tegen de buitenmuur.
De godin stiet een kreet uit als een barende vrouw.
Belet Ili, zij van de zoete stem, schreeuwde het uit:
De tijden zijn tot klei weergekeerd.
Omdat ik het kwade uitsprak in de godenraad!
Hoe kon ik toch het kwade spreken in de godenraad,
en zo de massamoord van mijn eigen mensen ontketenen?
Ik baarde hen; dit zijn mijn eigen mensen
Die nu de zee vullen als vissen!
De goden snoven die zoeten geuren op.
En zwermden als vliegen rond de offeraar!
Eerst kwam Belet Ili eraan.
Zij hieft de grote vliegen op die Anum voor haar gemaakt had bij hun verloving.
'O goden, zoals ik deze grote lazuurstenen van mijn halsketting nooit zal vergeten,
Moge ik de herinnering aan deze dag nooit vergeten!
Laat alle grote goden naar dit offerfeest komen.
Maar laat niet toe dat Ellil naar dit offerfeest komt,
Want hij heeft de onbezonnen vloed veroorzaakt.
En mijn mensen zijn tot vernietiging verdoemd.!"
Genesis 6
5 De HEER zag dat alle mensen op aarde slecht waren: alles wat ze uitdachten was steeds even slecht. 6 Hij kreeg er spijt van dat hij mensen had gemaakt en voelde zich diep gekwetst. 7 Ik zal de mensen die ik geschapen heb van de aarde wegvagen, dacht hij, en met de mensen ook het vee, de kruipende dieren en de vogels, want ik heb er spijt van dat ik ze heb gemaakt. 8 Alleen Noach vond bij de HEER genade.
Genesis 8
20 Noach bouwde een altaar voor de HEER; daarop bracht hij brandoffers van al het reine vee en alle reine vogels. 21 De geur van de offers behaagde de HEER, en hij zei bij zichzelf: Nooit weer zal ik de aarde vervloeken vanwege de mens, want alles wat de mens uitdenkt, van zijn jeugd af aan, is nu eenmaal slecht. Nooit weer zal ik alles wat leeft doden, zoals ik nu heb gedaan. 22 Zolang de aarde bestaat, zal er een tijd zijn om te zaaien en een tijd om te oogsten, zal er koude zijn en hitte, zomer en winter, dag en nacht – nooit komt daar een einde aan.
Eerst kwam Belet Ili eraan.
Zij hieft de grote vliegen op die Anum voor haar gemaakt had bij hun verloving.
'O goden, zoals ik deze grote lazuurstenen van mijn halsketting nooit zal vergeten,
Moge ik de herinnering aan deze dag nooit vergeten!
Wie niets vreest, kan gemakkelijk een booswicht worden ...
maar wie te veel vreest, wordt zéker een slaaf ...
Roy schreef:Ook de bovenstaande vernoeming van de lazuurstenen halsketting uit dat Gilgamesh-epos kende ik niet zo woordelijk, wat in vele overleveringen de Lapis Lazuli voor de hals-chakra betreft.
Ook op Java schenkt men deze edelsteen aan de Godin der Zuidzee, en het is bekend in een dramatische overlevering, dat zíj (!!!) haar halsketting afdeed en aan het hemelfirmament legde. Als Verbond met de Heer in de elementen van Water en Vuur/Licht (als de regenboog verschijnt dus).
Waarom zou Noach ánders doen, mits hij de geslachten "verandert" en nu God "aanwijst" om de Regenboog te doen verschijnen (Gen. 9 - 16).
Mijn vertaling geeft dus 'vliegen' ipv juwelen, en in de voetnoot staat dat er veel vliegen in de vorm van juwelen bestonden, onder andere lapis lazuli. Ik ga er dus maar vanuit dat de oorspronkelijke tekst het heeft over vliegen. De vertaling 'juwelen' is dus niet verkeerd, maar het lijkt mij wel een belangrijke aanvulling omdat een paar regels eerder de goden met 'vliegen' werden vergeleken.
Onderzoeken hebben "aangetoond" dat het in wezen een inlossing is van een gedane belofte (Kaoel) en gemanifesteerd wordt in een sacraal huwelijksfeest.
In het kader van de "geschiedenis herhaalt zich" doen de Islam en zijn volgelingen wel heel intens mee aan deze merkwaardige gedachte, niet? Ik mag wel uit gaan kijken met de uitbeelding over dit aspect in mijn schilderijen
dat het in wezen een inlossing is van een gedane belofte (Kaoel) en gemanifesteerd wordt in een sacraal huwelijksfeest.
In Soemerie maakte Enki het land vruchtbaar door het met zijn geslachtsdeel om te ploegen. Dat wordt geen heilig huwelijk genoemd, maar de achterliggende gedachte is natuurlijk dezelfde seksuele magie.
Keer terug naar Aziatische godsdiensten
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast