Wat zouden dan de gelijkenissen betekenen?
Hai Xapphire, welkom op het forum hier!
Wat zouden dan de gelijkenissen betekenen?
Artemis en Apollo zijn inderdaad een ingewikkeld stel. Ze zijn een tweeling, maar heel vaak worden ze onafhankelijk van elkaar vereerd.
3) Zijn is een van de 3 maagdgodinnen (Artemis, Athena en Hestia),
hij is bekend voor zijn liefdesaffaires
Toch schiet me nu ook een overeenkomst te binnen. De manier waarop Apollo wordt afgebeeld is heel vaak die van een 'kouros'-beeld. Dat is de mannelijke tegenhanger van de vrouwelijke Kore. Letterlijk betekent kouros-kore spruit of kiem, maar er wordt ook een maagd mee bedoeld. Kore is natuurlijk een maagdelijke godin, maar een kouros is een jongen, dus zeg maar een soort maagdelijke jongen. Van Apollo zou je niet zeggen dat hij maagdelijk is, maar hij ziet er toch uit als een 'kouros'.
Nog een andere, indirecte overeenkomst. Ik ken Apollo niet zo heel goed, maar misschien is hij ook een soort berggod. Ik zou het eens moeten opzoeken. Wel wordt hij geassocieerd met Orestes, wiens naam 'bergman' schijnt te betekenen. Ik weet niet of dat klopt, maar in elk geval is hij iemand die in het gebergte leeft. Dat is een overeenkomst met Artemis de jachtgodin, die ook in het gebergte leeft.
Er is veel info over Artemis te vinden waarbij Apollo helemaal niet wordt genoemd. Dan denk je, hoezo tweeling?
Misschien heeft het ook te maken met een oudere oorsprong van deze goden, die niet meer zo goed te herkennen is.