Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Nuanet vs Neith - vraagje

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor Bram » di 18 maart , 2003 9:22

Ik las in een boek dat Neith de Godin van het oerwater is en oa ook wel Nuanet genoemd. Nou vind ik eigenlijk overal dat Neith alles behalve dat is en Nuanet vind ik maar sporadisch terug. Kan iemand mij vertellen waar deze ideeen van het boek vandaan komen en hoe het werkelijk zit? Liefs Bramaquaddicted@yahoo.com
Bram
 

Berichtdoor els » wo 19 maart , 2003 0:20

Hallo Bram, ik weet er ook niet het fijne van, maar ik heb hier wat artikelen die naar hetzelfde verwijzen.
De godin van het oerwater is de vrouwelijke helft van twee van de oergoden van het water, genoemd in de zgn. Ogdade (achttal) van Hermopolis. Hierin worden acht oergoden van de schapping genoemd.
De spelling is meestal anders. De mannelijke helft is Nun (Nederlandse spelling Noen); de vrouwelijke wederhelft krijg je altijd door er een vrouwelijke uitgang achter te plaasten, dus Noenet, Naunet, Nenet etc. De naam Nun wordt soms wel in verband gebracht met het bijbelse 'Noach', de man van de 'zondvloed'.

Hier is een link naar een artikel hierover:



En een artikel van Caroline Seawright over Noenet.



In dit artikel zie ik het volgende staan:

Though Nun was a being of chaos, he was thought to have a beneficial side, unlike the water serpent of chaos, Apep, who was thought to be Ra's enemy. The Egyptians believed that Apep had been created when the goddess Nit spat into Nun - her spittle turned into the water serpent-demon.


'Nit', de godin die in Nun spuugde, is een andere spelling voor Neith.

Nog een artikel over Nun, Naunet staat niet op deze site vermeldt


Over Naunet is inderdaad niet veel te vinden, omdat ze voornamelijk het vrouwelijke alter ego is van Nun.

In dit artikel over Neith (ook van Caroline Seawright) wordt iets gezegd over de relatie tussen Nun en Neith.



In late dynastic times there is no doubt that Nit was regarded as nothing but a form of Hathor, but at an earlier period she was certainly a personification of a form of the great, inert, primeval watery mass out of which sprang the sun god Ra...

-- The Gods of the Egyptians, E. A. Wallis Budge

As the mother of Ra, the Egyptians believed her to be connected with the god of the watery primeval void, Nun. (Her name might have also been linked to a word for water - nt - thus providing the connection between the goddess and the primeval waters.) Because the sun god arose from the primeval waters, and with Nit being these waters, she was thought to be the mother of the sun, and mother of the gods.


De god Ra kwam voort uit Nun en Naunet, aan het begin van de schepping. Neith wordt ook wel 'moeder van god' of 'moeder van Ra' genoemd. Ook dit wijst op verwantschap.

Het is dus wel mogelijk dat Neith in een eerdere tijd iets met water te maken heeft gehad, en dat zij en Naunet een gemeenschappelijke oorsprong hadden. Ik weet er te weinig van om het precies te begrijpen.

Ook wordt Neith wel gekoppeld aan Mehetweret ('grote vloed'), omdat beide met de koe worden verbonden. Mehet Weret baart ook de zon (Ra).



As a deity, Neith is normally shown carrying the wAs (was) scepter (symbol of rule and power) and the anH (ankh) (symbol of life). She is also called such cosmic epithets as the "Cow of Heaven," a sky-goddess similar to Nut and as the Great Flood, Mehetweret (MHt wr.t), who gives birth to the sun daily [3].


Volgens een boek van Martin Bernal dat ik hier heb wordt deze relatie met Mehetweret bevestigd in teksten uit Sais en de Ptolomeïsche tijd in het 1e millennium v.o.j. Helaas weet ik niet over welke teksten hij het heeft.
Hij zegt ook dat deze ideeën veel ouder waren, blijkens piramideteksten uit het Oude Rijk (2700 - 2500 v.o.j.) en in sarcofaagteksten uit het Middenrijk.

Hij noemt een piramidetekst: Neit kwam naar haar meren, die zich bevinden aan de rand van Mehetweret (de Grote Vloed, of Groot Moeras)... Neit maakt het gras op de twee oevers van de horizon groen'.

Er zijn dus associaties, hoewel ik niet direct concrete teksten en zo ken waarop dit is gebaseerd.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bram » wo 19 maart , 2003 11:47

:hung: wat een overweldigende reactie zeg. Ik begrijp nu dat die dingen die ik vond over Neith(cq Nit enz) voortkwamen uit een latere periode van "haar" waar veel meer de nadruk lag op de "wapens" bij haar afbeelding. Nu is mijn beeld wer compleet (voor zo ver dat kan) Nogmaals bedankt voor de zo superuitgebreide reactie :kus:

Liefs Bram
Bram
 

Berichtdoor willy » vr 21 maart , 2003 11:56

Neïth - Chaos

Chaos (grieks)

The Abyss, the "Great Deep".
It was personified in Egypt by the Goddess Neïth, anterior to all gods.
As Deveria says, "the only God, without form and sex, who gave birth to itself, and without fecundation, is adored under the form of a Virgin Mother".
She is the vulture-headed Goddess found in the oldest period of Abydos, who belongs, accordingly to Mariette Bey, to the first Dynasty, which would make her, even on the confession of the time-dwarfing Orientalists, about 7,000 years old.
As Mr. Bonwick tells us in his excellent work on Egyptian belief - "Neïth, Nut, Nepte, Nuk (her names as variously read !) is a philosophical conception worthy of the nineteenth century after the Christian era, rather than the thirty-ninth before it or earlier than that".
And he adds: "Neïth or Nout is neither more nor less than the Great Mother, and yet the Immaculate Virgin, or female God from whom all things proceeded”.
Neïth is the "Father-mother" of the Stanzas of the Secret Doctrine, the Swabhâvat of the Northern Buddhists, the immaculate Mother indeed, the prototype of the latest
"Virgin" of all; for, as Sharpe says, "the Feast of Candlemas - in honour of the goddess Neïth - is yet marked in our Almanacs as Candlemas day, or the Purification of the Virgin Mary"; and Beauregard tells us of "the Immaculate Conception of the Virgin, who can henceforth, as well as the Egyptian Minerva, the mysterious Neïth, boast of having come from herself, and of having given birth to God ".
He who would deny the working of cycles and the recurrence of events, let him read what Neïth was 7,ooo years ago, in the conception of the Egyptian Initiates, trying to popularize a philosophy too abstract for the masses; and then remember the subjects of dispute at the Council of Ephesus in 431, when Mary was declared Mother of God; and her Immaculate Conception forced on the World as by command of God, by Pope and Council in 1858.
Neïth is Swabhâvat and also the Vedic Aditi and the Puranic Akâsa, for "she is not only the celestial vault, or ether, but is made to appear in a tree, from which she gives the fruit of the Tree of Life (like another Eve) or pours upon her worshippers some of the divine water of life ".
Hence she gained the favourite appellation of "Lady of the Sycamore", an epithet applied to another Virgin (Bonwick).
The resemblance becomes still more marked when Neïth is found on old pictures represented as a Mother embracing the ram-headed god, the "Lamb".
An ancient stele declares her to be “Neut, the luminous, who has engendered the gods " - the Sun included, for Aditi is the mother of the Marttanda, the Sun - an Aditya.
She is Naus, the celestial ship; hence we find her on the prow of the Egyptian vessels, like Dido on the prow of the ships of the Phoenician mariners, and forthwith we have the Virgin Mary, from Mar, the "Sea", called the "Virgin of the Sea", and the" Lady Patroness" of all Roman Catholic seamen.
The Rev. Sayce is quoted by Bonwick, explaining her as a principle in the Babylonian Bahu (Chaos, or confusion) i.e., "merely the Chaos of Genesis. . . and perhaps also Môt, the primitive substance that was the mother of all the gods".
Nebuchadnezzar seems to have been in the mind of the learned professor, since he left the following witness in cuneiform language, "I built a temple to the Great Goddess, my Mother".
We may close with the words of Mr. Bonwick with which we thoroughly agree: "She (Neïth) is the Zerouâna of the Avesta, 'time without limits'.
She is the Nerfe of the Etruscans, half a woman and half a fish" (whence the connection of the Virgin Mary with the fish and pisces); of whom it is said: "From holy good Nerfe the navigation is happy.
She is the Bythos of the Gnostics, the One of the Neoplatonists, the All of German metaphysicians, the Anaita of Assyria."

Theosophical Glossary by H.P. Blavatsky
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron