Als nieuwkomer op deze site zal ik mij eerst even voorstellen. Ik ben Rob Vuijst. Van beroep ben ik onderwijzer.
Ik heb een aantal jaren in Varanasi in India gewoond maar woon weer in Brabant. Mijn interesse ligt in het verzamelen van antropologische artefacten. Bijvoorbeeld: Aziatisch, Afrikaans en de oudheid.
Onlangs heb ik zes bronzen idooltjes gekocht. Ze komen uit Zuid Rusland, zijn ongeveer 4500 jaar oud en zijn van een samenleving dat de Koban cultuur wordt genoemd.
Onderstaande afbeelding is een amulet. Het stelt een mannetje voor. Het bijzondere is dat het een mannelijk idool is. Meestal zijn het vrouwelijke.

Op het internet heb ik gezocht naar meer informatie over de Koban cultuur maar er is weinig te vinden over ze.
De meest relevant informatie die ik heb gevonden is het volgende:
Anthropomorphic representations show that the theme of man was very important in the art of ancient peoples of the Caucasus. Most figurines are nude males with emphasized genitalia, embodying power, abundance, and sometimes depicting the god of fertility or god of war.
Op de website van de Hermitage heb ik een soortgelijk idooltje gevonden.
Klik hier :
Waarop ik hoop is dat ik, met deze site, de volgende vragen beantwoord krijg:
- Hoe zat hun godenwereld in elkaar?
- Welke rol speelde het bronzen idooltje in hun godenwereld?
- Zijn er mythische verhalen bekend over de Koban cultuur?
- Op welke manier vereerden zij hun goden?
- Hoe zag hun sociale structuur er uit?
Alvast bedankt,
Rob.