Ik las over de tijd van de Karolingen, het rijk van Karel de grote en ene zoon genaamd Lodewijk de vrome, koning karels enige zoon die drie zonen kreeg, Lodewijk de Duitser, karel de kale en zijn halfbroer, lotharius I. Het rijk werd verdeeld onder deze drie zoons, waarvan iedereen een rijk kreeg toebedeeld.
Het eerste rijk werd toegewezen aan karel de kale en heette, aquitanie, het tweede rijk was het middenrijk en was van lotharius en het derde rijk heette alemannie en veel onder de heerschappij van lodewijk de duitser.
Lotharius was het niet eens met het frankische traditie(wat een germaanse stam was), dat het land van zijn vader, verdeeld moest worden onder de drie zoons en daarover komen bloedige gevecheten, die hij strijd met zijn beide broers. Hoe deze strijd ging weet ik niet ,maar hij krijgt het middenrijk wat na zijn dood weer verdeeld wordt aan zijn drie zoons.
Ik wil maar zeggen dat als je die geschiedenis leest, dus van de karolingen, en dan vergelijkt met het lied van de Germanen, dat dat lied dus , erg veel met het verhaal en de geschiedenis van de karolingen overéénkomt.
Want uiteindelijk werden die rijken of stammen dus weer onder die stammen verdeeld van die zonen.
Karel de grote was 2 m en 4 cm, hij was rossig, droeg een snor en had een "vooruitstekende buik".
Alle europes vorsten stammen af van karel de grote.
Alle zijn heilig verklaard door heilige het roomse rijk, waar lotharius I keizer van was , namelijk van heel rome en het romeinse rijk.
Ook lijkt dit verhaal een beetje op die verhalen die we tegenkomen over de stam indeling van grootvaders die we in de bijbel tegenkomen, wat ik een leuke overéénkomst vindt. Zo kennen we , kain , abel en later seth, de drie zonen van adam, zo kennen we cham , jafet en sem, als de zonen van noach , en als laatste nog te vinden in genesis 11, nachor , haran en nachor, zonen van terach.
Natuurlijk ook allemaal heilig verklaart, aangezien ze in de bijbel voorkomen, kan men ze als heilig verklaren.
Het enige wat me niet duidelijk is aan dit verhaal , is waar het frankische rijk, wat een germaanse stam is vandaan kom en hoe ik dat moet passen in dit verhaal over de karolingen. En met welke frankische traditie, was Lodewijk de vrome het in weze niet mee eens, dat hij moeilijk ging doen. Zo zijn er voor mij nog een paar gapingen te vinden in de geschiedenis, waar ik hopelijk ooit toch wat meer duidelijkheid in krijg.