ik ben weer gekomen

ik was op zoek naar de oorsprong van poseidon . ik heb kunnen opmerken dat poseidon lang haar en baard had. en dat is een berberse (lybisch - amazighische ..) haarversiering. dat zien we ook met het haar en de baarde van antiaos (aanti) in tegestelling tot de baard en het haar van heracles (de griekse held).
" ... de gekruisde hoofden van de beide helden (anti en heracles) , geven erde idruk van dat er krachtige wil (ik ging ervanuit dat er een typsfout is) om de naturele eigenschappen van de beide volkeren (de grieken en de imazighen) van de worstelende helden (anti en heracles). , deze onovereekomsten blijkt iet alleen in de manier van het haar s onderneming ,die we lang met versierde kuiven en lange baard bij anti vinden, en ook kort en georganiseerd bij heracles ..."
(dit stond in het artikel dat van arabisch vertaald over Antaios (aanti) .
de zelfde auteur schreef over de baard en het haar bij de amazighsiche (lybische) moren. hij schreef dat ze eigen haar- en baardversieringen hadden .(lange baard en haar ).
als jij hier zoekt (zoals met het arikel van de godin afrika) dan zal jij een paar tekeningen zien (inclusief Anti tegen heracles).
een algerijnse archeologe schreef dat de haarversieringen die bij de feniciers waren ,lybische (amazighe ,berberse ...) versieringen van oorsprong, en dat zag ze in oude tekeningen in de sahara.
hier vind jij ook dat de amazighische farao's zich onderscheidden van de oud-egyptische farao's met hun baard en haar: (...Op afbeeldingen uit het oude Egypte valt te zien dat de Libische heersers van Egypte zich in niets onderscheidden van de Oude Egyptenaren. Een uiterlijk verschil was er wel: de Libische heersers droegen een baard, terwijl de Egyptische heersers zich scheerden ,Ook hadden de Libiërs een soort kuif van voren en versierden hun haren met veren. De volwassen droegen een riem, waaraan een staart van een dier bevestigd was, en ze droegen een peniskoker...) bron:
de lange baard en haar bij poseidon hier duidelijk te zien:
(de kuif is ook een (lybische) amazigh haarversieringsmanier zoals ik al boven citeerde )
dat is ook hier duidelijk te zien :
dat zien we ook met aanti (antios ) ,integenstelling tot heracles de het uiterlijk van de grieken benadrukt (volgens D. M . A'ashi) zie :
herodotus schreef dat de grieken een aantal lybische (berberse ) goden overnamen van de lybiers (imazighen, moren , berbers) zoals athena en poseidon.
athena is wel tot de lybische neith te herleiden (schreef jij) .(dus jij bent het eens mee met hem).
nu kom ik dit link tegen in en wikipedia, zie:
er staat daarin dat lybie de mother van poseidon en lamia was in de grikse mythologie.
lamia zelfs uit lybie (schreef jij ) , zie :
dus lamia is niet omstrden, en komt wel uit lybie, (tamazgha , noord afrika , barbarije ..) en het is wel de zus van poseidon, wat logisch zou betekenen dat hij ook uit hetzelfde land zouden komen, uit griekenland of uit lybie (..) .
volgens de griekse mythologie zelfs komt ze uit lybie (imazighen land) dus het is ook zeer logisch te zeggen dat hij ook uit lybie (imazighenland) zou komen. en dat zei al herodotus.
het is ook opvallend dat als men over de berberse (amazighische ...) mythologie schrift, dan verwijst niet naar de naam "imazighen" of "berbers" wel naar lybie. (dat doe jij ook) en dat komt omdat de imazighen als lybiers bekend waren , en het hele tamazgha (waar de berbers / imazighen woonden) .
zoals er gezegd wordt werd de naam libou (lybiers) aan de imazighen gegeven door de egyptenaren gegeven. en libou was een stam van de imazighen/ berbers in tamazgha. en daarna werd deze naam aan de hele imazighen gegeven (naast andere namen) en dat is de reden waarom men niet het wood amazigh in de oudheid tegenkomt wel lybier of moor of numidiër , nasamon...
de laatste naam was een naam die de lybische (...) aanbidders van amon, en herodotus gebruikte die naam om te verwijzen naar de imazighen (..) die amon aanbaden. ook is dit geval met de afrikanen die volgens D. M. A'ashi aan de amazighsiche ( lybische ) godin af te danken is. (introductie)
ik heb ook ergens in gelezen dat llybie aan de amazigh godin :"lubya / lybie/ lybie... "(of koningin ) af te danken is. maar ik vind dat artikel niet meer.
hiervanuit kunnen we concluderen dat heredotus geen niet vergiste toe hij zei dat poseidon een amazigh (lybische) god van oorsprong is. misschien was dat al toegegeven.
(het zelfde geval ismet tanit , ze wordt als foenisische godin beschouwd , maar het 98% toegegeven dat ze een amazigh godin is, en anderen stelles dat ze grieks (!) was (als mijn bron [<li>] niet teleursteld ) en het feit dat de feniciers haar als belangrijkse godin beschouwden, bewijst ervan dat de imazighen een grote invloed hadden op de feniciers (volgens D. M .Chafiq ).
*:de genoemde bron(in ar.) :
(hij schreef dat artikel en en verwees ernaar (in de lijst van bronnen) dat alhoewel bijna de meeste deskundigen stellen dat tanti een lybische (berberse) godin van oorsprong is, zijn er een paar deskundigen die stellen dat tanit een griekse god was zoals :"G. Charles Picard " die schreef dat de feniciers wel de grieken militair konden weerstaan , maar spiritueel onderworden ze zich aan de griekse goden zoals "tanit" . (ik ben als blauwe ,denk ik dat dat een gewoonte is) , maar de auteur stelt dat het bijna onmogelijk is te zeggen dat ze militair vijandig waren tegen de grieken en toch namen ze hun goden over , en verwees ernaar dat "tanit" als naam mazighisch (berbers) woord is. (want de vrouwelijke vormen in tamazight "t" in het begin en op het einde krijgen zoals "amazigh" (mannelijke vorm) en "tamazight" (vrouwelijke vorm).
ik ga hier niet zeggen dat we moeten toegeven dat hij (poseidon) een amazigh god was. maar ik het je vragen me te helpen een paar artikels (of links ) te citeren zoals jij deed met antaios (aanti) en afrika deed. dit als er wel links over haar zijn. anders moet jij dat ook niet doen.
bij voorbaat dank,