Go, ik wist niet eens dat er een winti Aisa bestond. Ik heb wel iets kunnen vinden in een boek over Surinaamse muziek, maar dat gaat meer over muziek, natuurlijk.
Er staat dat winti's (goden) als een soort bovennatuurlijk wezens worden geschouwd, die bezit van de geest of het lichaam van een mens kunnen nemne. Daarbij is er een opperwezen, Anana Keduaman Keduampon, en verder de afzonderlijke winti's.
Dan wordt het godenrijk onderverdeeld in water, bos, aarde en lucht; de winti's worden onderverdeeld in de plaatsen waar ze vandaan komen. Uit de naam van de winti zou je ook kunnen afleiden uit welk gebied van Afrika ze oorspronkelijk vandaan komen. (Want het winti-geloof is natuurlijk meegenomen uit Afrika. )
Het winti-geloof is tegelijk een manier van leven. Bij de verering speelt muziek een grote rol. De rituelen heten in het Surinaams
Winti-pré. De begeleiding met trommelritmes is heel essentieel. De volgorde ligt niet vast, maar alle winti-prés beginnen met liederen die zijn opgedragen aan Aisa. Schematisch is een cyclus als volgt: liederen voor de aarde (
prisdoti), dan voor het water, en dan voor het bos. De rituelen beginnen om 10 uur 's avonds, en gaan door tot het licht wordt. Er staan wat foto's bij; het doet wat denken aan voedoe (uit Haiti en zo, en eveneens afkomstig uit Afrika), maar de rituelen spelen zich ook buiten af.
Ook bestaat er nog een kaseko-genre met de naam
kopotru, dat zijn
winti poku of
aisa poku muziek ter verering van moeder aisa. Ook in de traditionele Frafra sound komt muziek voor moeder aisa voor.
Maar ja, om een lang verhaal kort te maken, over Moeder Aarde zelf kan ik niets vinden. Ik was toevallig wel op zoek naar godinnen met de naam Aisa (of verwante namen), en ik zal haar toevoegen aan het rijtje.
Misschien is het handig je vraag eens te stellen op het . Ik was zelf ook al eens van plan om daar een vraag te stellen over winti, maar dan wil ik er eerst iets meer vanaf weten.
Ik vond nog wel een kleine website over winti: .
Groet van Els (ik heb even geen zin om opnieuw in te loggen, dus maar even zo.

)