Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Lybie (?) - wie was lybie ( link of links gevraagd)

Godsdiensten en culturen van Afrika

Berichtdoor Âanti » za 12 jun , 2004 15:59

Hallo Els,
ik ben weer gekomen :p

ik was op zoek naar de oorsprong van poseidon . ik heb kunnen opmerken dat poseidon lang haar en baard had. en dat is een berberse (lybisch - amazighische ..) haarversiering. dat zien we ook met het haar en de baarde van antiaos (aanti) in tegestelling tot de baard en het haar van heracles (de griekse held).


" ... de gekruisde hoofden van de beide helden (anti en heracles) , geven erde idruk van dat er krachtige wil (ik ging ervanuit dat er een typsfout is) om de naturele eigenschappen van de beide volkeren (de grieken en de imazighen) van de worstelende helden (anti en heracles). , deze onovereekomsten blijkt iet alleen in de manier van het haar s onderneming ,die we lang met versierde kuiven en lange baard bij anti vinden, en ook kort en georganiseerd bij heracles ..."

(dit stond in het artikel dat van arabisch vertaald over Antaios (aanti) .



de zelfde auteur schreef over de baard en het haar bij de amazighsiche (lybische) moren. hij schreef dat ze eigen haar- en baardversieringen hadden .(lange baard en haar ).

als jij hier zoekt (zoals met het arikel van de godin afrika) dan zal jij een paar tekeningen zien (inclusief Anti tegen heracles).



een algerijnse archeologe schreef dat de haarversieringen die bij de feniciers waren ,lybische (amazighe ,berberse ...) versieringen van oorsprong, en dat zag ze in oude tekeningen in de sahara.

hier vind jij ook dat de amazighische farao's zich onderscheidden van de oud-egyptische farao's met hun baard en haar: (...Op afbeeldingen uit het oude Egypte valt te zien dat de Libische heersers van Egypte zich in niets onderscheidden van de Oude Egyptenaren. Een uiterlijk verschil was er wel: de Libische heersers droegen een baard, terwijl de Egyptische heersers zich scheerden ,Ook hadden de Libiërs een soort kuif van voren en versierden hun haren met veren. De volwassen droegen een riem, waaraan een staart van een dier bevestigd was, en ze droegen een peniskoker...) bron:


de lange baard en haar bij poseidon hier duidelijk te zien:



(de kuif is ook een (lybische) amazigh haarversieringsmanier zoals ik al boven citeerde )
dat is ook hier duidelijk te zien :



dat zien we ook met aanti (antios ) ,integenstelling tot heracles de het uiterlijk van de grieken benadrukt (volgens D. M . A'ashi) zie :



herodotus schreef dat de grieken een aantal lybische (berberse ) goden overnamen van de lybiers (imazighen, moren , berbers) zoals athena en poseidon.
athena is wel tot de lybische neith te herleiden (schreef jij) .(dus jij bent het eens mee met hem).

nu kom ik dit link tegen in en wikipedia, zie:



er staat daarin dat lybie de mother van poseidon en lamia was in de grikse mythologie.
lamia zelfs uit lybie (schreef jij ) , zie :


dus lamia is niet omstrden, en komt wel uit lybie, (tamazgha , noord afrika , barbarije ..) en het is wel de zus van poseidon, wat logisch zou betekenen dat hij ook uit hetzelfde land zouden komen, uit griekenland of uit lybie (..) .

volgens de griekse mythologie zelfs komt ze uit lybie (imazighen land) dus het is ook zeer logisch te zeggen dat hij ook uit lybie (imazighenland) zou komen. en dat zei al herodotus.

het is ook opvallend dat als men over de berberse (amazighische ...) mythologie schrift, dan verwijst niet naar de naam "imazighen" of "berbers" wel naar lybie. (dat doe jij ook) en dat komt omdat de imazighen als lybiers bekend waren , en het hele tamazgha (waar de berbers / imazighen woonden) .

zoals er gezegd wordt werd de naam libou (lybiers) aan de imazighen gegeven door de egyptenaren gegeven. en libou was een stam van de imazighen/ berbers in tamazgha. en daarna werd deze naam aan de hele imazighen gegeven (naast andere namen) en dat is de reden waarom men niet het wood amazigh in de oudheid tegenkomt wel lybier of moor of numidiër , nasamon...

de laatste naam was een naam die de lybische (...) aanbidders van amon, en herodotus gebruikte die naam om te verwijzen naar de imazighen (..) die amon aanbaden. ook is dit geval met de afrikanen die volgens D. M. A'ashi aan de amazighsiche ( lybische ) godin af te danken is. (introductie)

ik heb ook ergens in gelezen dat llybie aan de amazigh godin :"lubya / lybie/ lybie... "(of koningin ) af te danken is. maar ik vind dat artikel niet meer.

hiervanuit kunnen we concluderen dat heredotus geen niet vergiste toe hij zei dat poseidon een amazigh (lybische) god van oorsprong is. misschien was dat al toegegeven.

(het zelfde geval ismet tanit , ze wordt als foenisische godin beschouwd , maar het 98% toegegeven dat ze een amazigh godin is, en anderen stelles dat ze grieks (!) was (als mijn bron [<li>] niet teleursteld ) en het feit dat de feniciers haar als belangrijkse godin beschouwden, bewijst ervan dat de imazighen een grote invloed hadden op de feniciers (volgens D. M .Chafiq ).

*:de genoemde bron(in ar.) :

(hij schreef dat artikel en en verwees ernaar (in de lijst van bronnen) dat alhoewel bijna de meeste deskundigen stellen dat tanti een lybische (berberse) godin van oorsprong is, zijn er een paar deskundigen die stellen dat tanit een griekse god was zoals :"G. Charles Picard " die schreef dat de feniciers wel de grieken militair konden weerstaan , maar spiritueel onderworden ze zich aan de griekse goden zoals "tanit" . (ik ben als blauwe ,denk ik dat dat een gewoonte is) , maar de auteur stelt dat het bijna onmogelijk is te zeggen dat ze militair vijandig waren tegen de grieken en toch namen ze hun goden over , en verwees ernaar dat "tanit" als naam mazighisch (berbers) woord is. (want de vrouwelijke vormen in tamazight "t" in het begin en op het einde krijgen zoals "amazigh" (mannelijke vorm) en "tamazight" (vrouwelijke vorm).

ik ga hier niet zeggen dat we moeten toegeven dat hij (poseidon) een amazigh god was. maar ik het je vragen me te helpen een paar artikels (of links ) te citeren zoals jij deed met antaios (aanti) en afrika deed. dit als er wel links over haar zijn. anders moet jij dat ook niet doen.

bij voorbaat dank,
Âanti
 
Berichten: 30
Geregistreerd: ma 17 mei , 2004 15:12

Berichtdoor els » ma 14 jun , 2004 21:26

Hai Aanti,

Ik was ook op zoek naar Poseidon. Ik ben een boek aan het lezen, Black Athena, van Martin Bernal, die wil aantonen dat Athene en andere goden van Afrikaanse oorsprong zijn. Ik weet niet of ik het met alles eens ben wat hij zegt, hij is nogal speculatief. Het is in elk geval wel leuk om te lezen, ook al ben ik nog niet erg overtuigd door wat hij allemaal zegt.

Maar hij zegt soms ook wel interessante dingen.
Hij wijst erop dat er de Grieken nooit een Egyptisch equivalent voor Poseidon hebben gegeven, iets wat hun andere belangrijke goden wel deden. Bernal beweert nu dat Poseidon in grote trekken overeenkomt met Seth. De reden dat de Grieken dat verband niet konden leggen, is dat in de tijd dat de Grieken over Egypte schreven Seth letterlijk was gedemoniseerd, dus veel negatieve kenmerken had.
Bernal zegt ook dat zowel de naam Poseidon als Seth van Sidon komen, dus iets te maken hebben met de Fenicische plaats Sidon. Die redenering kan ik eigenlijk niet volgen, zal het nog eens bekijken.

Maar er zijn toch wel overeenkomsten in de mythologie.
Er zijn natuurlijk wel meer mensen die de naam Poseidon met Sidon in verband brachten, en ook verder is veel gelijkenis.
Maar dat iemand Seth daarmee in verband brengt, heb ik eigenlijk niet eerder gehoord.

Maar je schiet niet veel op om Poseidon met de Fenicische goden te vergelijken, omdat je dan nog niets weet over het ontstaan en de verspreiding ervan.

Ik zal je vragen eens in gedachten houden bij het lezen.

en verwees ernaar dat "tanit" als naam mazighisch (berbers) woord is. (want de vrouwelijke vormen in tamazight "t" in het begin en op het einde krijgen zoals "amazigh" (mannelijke vorm) en "tamazight" (vrouwelijke vorm).


Dat is toch geloof ik anders dan bij het Fenicisch, want dan komt er gewoon een t achter. Daarom wordt het woord ook wel vertaald als 'vrouwelijke slang', omdat 'tan' slang betekent. Het is ook niet onlogisch, omdat ze een caduceus draagt, dus een staf met slangen. Maar toch twijfel ik aan deze interpretatie, omdat het zo ongewoon is.

Wat houd je eigenlijk voor Amazigh woord over, als je die t's eraf haalt? In het Soemerisch was dat 'an', wat in het Nederlands 'hemel' betekent. Of dat in Semitische talen ook nog zo is,weet ik niet, maar wel klopt het nog vaak bij Semitische godennamen. Zelfs de Etruskische god Ani is een hemelgod, terwijl Etruskisch qua taal toch niets met Semitische talen te maken heeft (dacht ik, althans).

Maar ja, ik geloof eigenlijk allang niet meer dat godennamen iets betekenen, tenzij het een duidelijke titel met een duidelijke betekenis is. Volgens mij gaat het veel vaker om verbasteringen uit een andere taal, die dan in de nieuwe taal opnieuw worden uitgelegd.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Aanti » di 15 jun , 2004 12:28

hallo els,

poseidon was vast een amazigh god ook. hij wasde vader van de amazigh held "antaios". volgens herodotus is hij door de grieken overgenomen. herodotus weet wel niets van geografie en fysiek maar de varhelen zou hij wel kennen....

gaia was de moeder van de amazigh held "antaios" , gaia is een amazigh naam . de vader van massinissa heette gaia. ..

tanit is een amazigh godin, en is de verbastering van het tamazight woord "tinnit" wat de openbaring betekent. ik heb naar die "t" niet verwezen om dat te bewijzen, en vergist men zich tot de allerdiepste als hij zou willen denken , dat de historoci zou neigend naar de amazighische goden ,gewoon om ttwee t's. maar nog veel dieper en dat vindt zijn wortels bij de egyptenaren die erover vertelde (zoals ik las). tinnit betekent de openbaring en de vergissing in "tanit" komt omdat de feniciers geen vokalen gebruikten... en verder was ze ook een amazighische godin , en dat vindt men in het geld van numidia. maar zoals altijd is dat niet eblangrijk. de eeste auteur die zei dat de meesten "tanit" (tinnit) als amazighische godin beschouwen is geen amateur. hij is gespecialiseerd in de geschiedenius van lybie. (zijn naam was 3issa), en de tweede is de allerbelangrijkste amazighische historicus in deze periode denk ik en dat was M. chafiq (lees : ). maar jij bent vrij in je mening als jij iets anders ziet. ik heb er absoluut geen bezwaar tegen. doe wat jij wil (vanzelfsprekend).
de schrijver (geen deskundigen ) interpritteren "tifinagh" als " alfabeten van feniciers" , maar hoe? is dat zo : tifi = alfabeten , n : van , gh : feniciers ?
er is geen enkel bewijs dat tifinagh op dev fenisische letters is gebaseerd zoals latijns en grieks . want deze laatsten zijn met bewijzen vastgesteld als ik me niet vergis, en toch heeft niemand grieks of latijns "de alfabeten van de feniciers " genoemd. en dat is een serieuze afvraag. maar dat is niet bedoeld voor jou.
we hebben "atlas" . waarom wordt hij niet als "god van atlsbewoners" geiterpritteerd. wel wordt atls als de god waaraan de naam atlsgebergte af te danken. maar de vraag is niet bedoeld voor jou.

ik heb gewoon je help gevraagd om wat kennis over de godin "lybie" te vinden desondanks de zogenaamden zich vergissen of niet.

als jij wil, kan jij me een link (s) geven. en jij er bedankt voor. :vlag: (de godin lybie).
Aanti
 

Berichtdoor Aanti » di 15 jun , 2004 17:49

hallo els,

ik heb deze gevonden :



maar dat is veel kort.
Aanti
 

Berichtdoor els » wo 16 jun , 2004 11:35

Hai Aanti,

Ik heb geprobeerd iets te vinden, maar tot nu toe lukte het niet erg. Een goede reden om hardnekkig vol te houden, volgens mij.

Ik heb om te beginnen maar eens geprobeerd afbeeldingen te vinden van hippocampussen en tritons. Zoals je weet, wordt Melqart vaak gelijkgesteld aan Hercules. Maar ik krijg het idee dat hij ook goed gelijk kan worden gesteld aan Poseidon. Dat zegt verder nog niets over de herkomst, maar het is alvast iets.

Hier komen wat afbeeldingen die ik wel interessant vond:

In elk geval: hier is een Fenicische munt van ca. 400-360 v.o.j., met Melqart die rijdt op een hippocampus:



Afbeelding

Op de andere kant van de munt een uil. Dat is in Griekenland het symbool van Athene.
Melqart zou op een hippocampus reizen naar het verre westen, naar de zonsondergang. Misschien is dat te zien als een variant van het reizen van een god in een wagen naar het westen, bijvoorbeeld een zonnewagen.
Ik kwam nog een paar verhalen tegen over Feniciërs (Tyrus) die naar het westen reisden om de positie van de zonsondergang te bepalen. Zo kwamen ze bij de 'zuilen van Hercules'. Daar gingen ze in elk geval linksaf en rechtsaf, maar wie weet trokken ze ook wel door naar het westen.

Melqart betekent 'koning van de stad'. In Athene streden Athene en Poseidon ooit om de eer om de heerser van Athene te worden. Heel kort samengevat: Poseidon schonk de stad het paard, en Athene de olijfboom. Daarmee won Athene de strijd. Dat ging overigens wel ten koste van de rechten van de Atheense vrouwen, maar dat is hier even niet relevant.

Poseidon berijdt dus ook een hippocampus. Het symbool van Athene is de uil. Ik weet niet wat de uil op de Fenicische munt symboliseert. Maar het doet toch wel denken aan de relatie Poseidon-Athene.

Dit is natuurlijk wel erg laat (5e - 4e eeuw vc). Ik weet niet van wanneer de mythe over Athene en Poseidon dateert, ik weet ook niet of dat belangrijk is.
In elk geval; Melqart wordt altijd gezien als de voorloper van Hercules, maar hij heeft dus ook veel gemeen met Poseidon.

Er is ook nog een verhaal over Ino en haar zoon Melikertes (duidelijk een griekse verbastering van Melqart). Hun namen komen in het Etruskisch voor als Uni (=Juno) en Hercle (= Hercules).
Hun geschiedenis is werkelijk een heel gedoe, maar aan het einde springt de moeder met het kind van de Molurische rots, en als ze terugspoelen aan land, worden ze vereerd als goden. Ino wordt de zeegodin Leukothea. Melikertes werd gered door een dolfijn, en in Korynte vereerd als Palaimon. Dat lijkt ook veel op de manier waarop Melqart werd voorgesteld.

Dat de Etruskische Uni dezelfde is als Astarte, is bekend vanwege de vondst van een tweetalig Fenicisch tablet.

Hier een tekening van een Fenicische munt, het zou Atargatis voorstellen:



Afbeelding

(groot)

En Aphrodite met tritons, getekend naar een Koryntische munt:

Afbeelding

Dagon of Oannes, Etruskische amfoor:

Afbeelding

Triton, van een Griekse vaas, 490 vc:

Afbeelding

Hercules worstelt met Triton, ca 520 vc:

Afbeelding

Hier nog een andere pagina met zeemeerminnen en tritons:



Zelfs in China komt deze voorstelling voor. Nugua en Fuxi:

Afbeelding



Assyrische afbeelding van Dagon (Oannes), uit het paleis van Sargon II, 721-705 vc., Irak:

Afbeelding

Drachmes met Poseidon, tweede helft zesde eeuw:



Hier zijn veel Carthaagse munten. Veel geslagen zijn munten met aan de ene kant het hoofd van Tanit, aan de andere kant een paard. Vanaf ca. de vierde eeuw.

Hier een Carthaagse munt met aan de ene kant Tanit (of Persephone), aan de andere kant Melqart die een quadriga (vierspan) bestuurt. Melqart wordt geloof ik ook gezien als de zon, die op zijn hippocampus - en hier misschien in een zonnewagen - naar het westen reist.



Afbeelding

Het verhaal van Athene en Poseidon wordt ook in verband gebracht met Yam ('zee'), die werd bestreden door Anat. Dat is Ugaritisch (Hittitisch-Fenicisch), en dateert van de 14e eeuw v.o.j.

In India zullen ook wel meer verwante goden en mythen te vinden zijn.

Veel uit Afrika kon ik niet vinden, maar uit de overgeleverde verhalen is bekend dat tritons en meerminnen ook in Afrika bekend waren. Mami Wata en Yemanja zijn natuurlijk een duidelijk voorbeeld. Het probleem is oude afbeeldingen te vinden.
De oudste afbeeldingen uit het noorden van Afrika - dus het Amazigh-gebied - tonen dieren van veeteelt en jacht. Ik heb nog geen vissen kunnen vinden.

In Soemerië bestond al een oude 'visgodin'. Er zijn trouwens wel weer theorieën over contacten tussen Soemeriërs en Afrika. Uit Egyptische potscherven is in ieder geval bewijs te vinden van predynastiek contacten.

herodotus schreef dat de grieken een aantal lybische (berberse ) goden overnamen van de lybiers (imazighen, moren , berbers) zoals athena en poseidon.
athena is wel tot de lybische neith te herleiden (schreef jij) .(dus jij bent het eens mee met hem).


Voor de duidelijkheid: ik zie wel een verwantschap, maar ik durf niet goed te zeggen wie er nou wat van wie overnam. Ik zie het voorlopig als een kruisbestuiving van culturen zolang deze met elkaar in contact kwamen. Maar wat de oorsprong van die verhalen is, of dat de oorsprong kan worden achterhaald, daar durf ik niets over te zeggen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » wo 16 jun , 2004 12:03

ik heb ook ergens in gelezen dat lybie aan de amazigh godin :"lubya / lybie/ lybie... "(of koningin ) af te danken is. maar ik vind dat artikel niet meer.


Even een paar dingen op een rijtje uit Graves: Libya was een dochter van Io (koe) en Zeus Pikos (koning van het westen). Zij kreeg van Poseidon een kind, Agenor (Chnas of Kanaän).

Graves zegt het volgende, misschien wel grappig hier: "Veel Kanaänitische gebruiken wijzen op een Oostafrikaanse herkomst, en de Kanaänieten zijn misschienoorspronkelijk vanuit Oeganda naar Beneden-Egypte gekomen. De verspreiding van de zonen van Agenor lijkt de vlucht naar het westen weer te geven van de stammen van Kanaän aan het begin van het tweede millennium voor Christus, onder druk van binnenvallende Arische en Semitische invallers."
Maar ja, Graves lijkt altijd een beetje gevoelsmatig te praten, hij is niet altijd erg helder met historische feiten.

Verder met Graves opsomming van de Griekse verhalen: Libya is verder de grootmoeder van ondermeer Kadmos, Europa en Phoinix. Phoinix gaf zijn naam aan de Puniërs. Puniërs is de Romeinse uitspraak van wat de Grieken Feniciërs noemden. Eigenlijk herkennen wij hier wel hetzelfde woord in. Kanaän is het bijbelse woord voor Fenicië.
Europa is dus een andere godin die haar naam aan een werelddeel gaf (volgens de Grieken). Deze naam is net als Africa later flink uitgebreid. Als Europa inderdaad van 'ehreb' (avond) komt, heette Europa toen al net als nu nog steeds het 'avondland'.

Verder: Libya woonde in een gouden paleis.
De argonauten spoelen een keer aan de kust van Lybië aan. Iason krijgt daar een droom van Libya, die is gehuld in geitenvellen. Dat doet denken aan de aigos van Athene en Medusa, die volgens Herodotus ook uit Libyë komt.

Het volgende komt uit Kroons mythologisch woordenboek:

libya
De dochter van Epaphos, koning van Egypte en van de nymph Memphis, de dochter van Neilos. Naar haar kreeg Libyë zijnen naam. Zij genoot de liefde van Poseidon en baarde dezen Agenor, den vader van Kadmos en Belos, en door deze stamden van haar twee machtige koningsgeslachten af, één in Griekenland en één in Egypte.


Memphis, Neilos en een farao Epaphos...Egyptisch.

Hier wordt Epahos dus de vader van Libya genoemd. Op een andere pagina vond ik dit:
Epaphos was een zoon van Zeus en Io, die was geboren aan de Nijl. Hij werd koning van Egypte en trouwde met Memphis, of volgens anderen met Cassiopeia. Hij had een dochter Libya, die haar naam gaf aan het Afrikaanse land Libyë.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Aanti » wo 16 jun , 2004 12:27

hallo els,

bedankt voor de nuttige informaties.

ik heb een andere vraag over poseidon. zoals we weten was poseidon de god van de zee, dus hij zou een zeemeerman moeten zijn, om goed in de zee te kunnen zwemmen. maar volgens wat ik al zag van zijn tekeningen was hij geen zeemeerman.

mijn vraag: was hij wel geen zeemeerman ? of was hij veranderlijk van een teken tot de andere?

bij voorbaat dank,
Aanti
 

Berichtdoor els » wo 16 jun , 2004 12:28

Ik kan verder nergens vinden dat Io de moeder is van Lybia. Wel van Epaphos. Zie hier de Greek Mythology Link, onderin bij 'parentage' en 'offspring' zie je een aantal genoemde ouders en kinderen.



Bij 'offspring' van Poseidon staat ook dat Agenor een kind was van Poseidon en Lybia.



Agenor, die soms ook zoon van Belus en Anchinoe wordt genoemd, was in Egypte geboren, maar ging naar Fenicië, waar hij regeerde. Hij had kinderen bij Telephassa of bij Argiope: Europa, Cadmus, Phoenix 1, Cilix, Thasus en Phineus.


Belus is Grieks voor Baal, de Fenicische titel dus die 'heer' betekent, waarmee de Fenicische goden werden aangesproken. De Grieken zeggen dus dat Agenor een zoon is van een Fenicische god, maar hij is in Egypte geboren, als zoon van 'Memphis'.

Agenor is heerser van Tyrus.
Belus wordt ook genoemd als zoon van Libya en Poseidon.

In plaats van Agenor wordt ook wel 'Phoenix' genoemd. In die naam is Fenicië duidelijker te herkennen.
Op 'Das Scharze Netz' las ik dat de Grieken de Egyptische zonnegod ook 'Phoenix' noemden. (De mythische vogel die steeds sterft en herrijst is hiermee misschien verwant, want adelaarachtige vogels zijn vaak zonnesymbool.)

Ik ga nog maar eens kijken naar de 'Lebu' die door de Egyptenaren werden genoemd. Het schoot opeens door me heen dat het woord Libanon (de moderne naam van Fenicië) hier ook wel erg op lijkt. Voor de volledigheid: deze naam wordt wel afgeleid van een Semitisch woord dat 'wit' betekent.

Ook zal ik nog eens kijken in welke periode Memphis belangrijk was, en welke goden daar werden vereerd.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » wo 16 jun , 2004 12:33

ik heb een andere vraag over poseidon. zoals we weten was poseidon de god van de zee, dus hij zou een zeemeerman moeten zijn, om goed in de zee te kunnen zwemmen. maar volgens wat ik al zag van zijn tekeningen was hij geen zeemeerman.

mijn vraag: was hij wel geen zeemeerman ? of was hij veranderlijk van een teken tot de andere?


Hij was zelf geen zeemeerman, voor zover ik het weet, maar hij reed op een hippocampus (dus iets wat half paard, half vis was). Maar hij was de vader van Triton, en dat is wel een zeemeerman. En hij was 'getrouwd' met Amphitrite (de zee); zij werden beide omringd door tritons.

Dit laatste speelde zich dus af aan het Libische 'Tritonismeer'.

De Grieken noemden Tritonis ook als titel van Athene.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Aanti » wo 16 jun , 2004 12:48

hallo els,

benakt voor het snelle antwoord, ik heb erover gevraagd of hij een zeemeerman was , om te weten of hij een staart had of niet. want herodotus zei (denk ik) dat de naam poseidon een amazighischa (lybische ) naam was, en daarom wilde ik zijn naam als "bossattoen" : 'bo' de eingenaar van iets' en 'satton' :staart.

maar dat is niet zo.

het is ook opvallend dat poseidon met de egptische seth (als ik me goed herinner) verwant is bij hereodotus , en er wordt ook gesteld dat triton een lybische god van oorsprong is.

misschien zijn ze ook lybische goen, maar de mythologen kunnen niet zomaar hun oorsprong bepalen. hier moeten er bewijzen voor zijn.
Aanti
 

Berichtdoor els » wo 16 jun , 2004 16:52

Ja, dat was wel snel, ik was net bezig. :D

Ik kwam net dit nog tegen:



Baal Hammon werd in Palmyra in Syrië geïdentificeerd met Poseidon, volgens een inscriptie op een altaar uit het jaar 39.
Er staat nog bij dat een titel van hem Enisichton is (aardschudder, als veroorzaker van aardbevingen.
Ik heb verder geen tijd meer om te kijken wat er nog meer op die pagina staat, zal later nog eens kijken.

Wat Seth betreft: die kan volgens Martin Bernial vanwege die gewelddadigheid van Poseidon (het veroorzaken van aardbevingen, vloedgolven etc) met Seth worden vereenzelvigd. Ik zal nog eens opzoeken wat hij precies zei.
Wel kom ik soms tegen dat Seth met een ezel wordt geassocieerd. Ik kan hier niet veel over vinden, maar misschien komt dit toch overeen met het paard waarmee Poseidon wordt geassocieerd.

Nog even snel, ik kom hier later nog op terug: op een oude, predynastieke plaat uit het jaar 3100 vc wordt Libië genoemd. Het gaat om een oorlogsscène, met op de achterkant allerlei dieren (ezels, koeien etc) worden weggevoerd. Dit is dus al heel vroeg, en in die tijd bestond Memphis nog helemaal niet. Dus dat Memphis volgens de Griekse mythe de moeder van Libya is kan chronologisch niet helemaal kloppen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Aanti » wo 16 jun , 2004 20:33

hallo els,

als wat ik hier lees ,klopt dan was seth als een varken afgebeeld.
de lybiers aten geen vleesvarken. en er wordt gesteld dat hij een amazighische god was.

(in het arabisch)

maar we zouden dat niet weten zolang er geen voldoende informaties zijn.
Aanti
 

Berichtdoor Aanti » do 17 jun , 2004 11:45

hallo els,

ik heb de naam poseidon ontcijferd.

poseidon is de heer en de schepper van het paard. herodotus beweerde dat poseidon een amazighische god was, en daarna door de grieken overgenomen.
poseidon is volgens de amazighische mythologie de vader van antaios (aanti) en man van tinga (tingis /gaia) (als ik me niet vergis)
herodotus beweerde everder dat poseidon een amazighisch woord is, en jij zei dat het geen grieks woord is.

ik heb het ontcijferd als amazighisch woord:

poseidon is : bosedon in het tamazight, wat de "p" die " bo" werd, betreft, is de reden dat er geen "p" in het tamazight is.

bosedon betekent in het tamazight : de heer van het paard /de eigenaar van het paard / degene die een paard heeft / degene die beroemd is met het paard.

hoe:
bosedon bestaat uit twee woorddelen :
bo: betekent de hebbende /de eigenaar van iets / in het algemaan geeft een bezet voor iemand , en maakt er iemand speciaal met een bezet : zoals:

*bozellief: bo + de eigenaar , die speciaal is met, die heeft + azellief = het hoofd. (grappig, maar het wordt hilarisch gezegd om ernaar te verwijzen dat hij een speciaal hoofd heeft : meestal een dik hoofd)
*bofus : dat is een naam : bo := de eigenaar .... +fus is oorspronkelijk afus , maar omdat het in het midden kwam wordt die a genegeerd zoals met bosedon en bozellief ....enzo.

het tweede deel is : sedon : sedon is asadon , en dat betekent :het paard, maar omdat "asadon" in het midden van het woord kwam , werd die "a" genegeerd zoals ik met de andere woorden gedaan is.

maar er is een klein probleem: we irifiiyen (riffijnen: de bewoners van de rifgebergte ) zeggen wel "asadon" en "bosedon" maar nog dieper in marokko, wordt het "serdon" en "boserdon" .
maar gezien het feit dat poseidon de god van de zee was , en de man van ghaia (tinga, tingis) de moeder van het land. moet hij aan de zee verwant zijn, nog met zekerheid is de naam van zijn vrouw tinga (..) die naar tanger verwijst, en ook hun zoon 'anti (antaios)' die na een paar kilomters van tanger is begraven.

omdat we de reffijnen in het noorden van marokko wonen en het meest vlakbij van tanger, zou de hod poseidon in het dialect van die streek genoemd worden, bovendien wordt die "r" in het midden van het woord "meestal" genegeerd in het gebruik zoals "aryaz" (betekent man) dat in het taalgebruik (ten minste bij de bewoners van het noorden van marokko) "ayaz" uitgesproken wordt. dus de "r" wordt wel genegeerd , en waarschijnlijk is die "i" van poseIdon gewoon de rest van de genegeerde "R" van de bewoners van tanger voor de verabisering.

dus uitterlijk en de naam en herodotus , en berberse (lybische ..) mythologie en de naam lybie zijn het allemaal het eens mee dat poseidon (bosedon) een amazigh god was. :lach:
Aanti
 

Berichtdoor Antaios » vr 18 jun , 2004 17:51

hallo els ,

1+ ik heb een fout begaan toen ik zei dat tinga de vrouw van poseidon was, want zijn vrouw heette gaia, en tinga was de vrouw antaios.

vraag:

2+ in welke studierichting wordt mythologie gestudeerd ?

bij voorbaat dank,
Antaios
 

Berichtdoor Aanti » ma 21 jun , 2004 13:10

Guest schreef:hallo els ,

wat poseidon betreft, heb ik ontdekken dat mijn ontcijfering niet juist is. het is wel waar dat de marokkanen die nederlandsspreken "paard" als synoneem voor "asedon" gebruiken, maar dat is niet juist.
toevallig had ik ooit kritie op een coloniaal boek gelezen, en de coloniale schrijver wilde tamazight als oud arabisch ontcijferen, maar hij maakte geen onderscheid tussen "asedon" en "yis". en de kritiek was zo:

het is waar dat die gegevens wel naar het paard verwijzen, maar asedon (aserdon) is geen paard , asedon is een "muildier".

maar ik was dat vergeten totdat ik me dat weer herinnerde.
maar deze oncijfering is niet helemaal slecht .
ik ga een stukje van een site vertalen:

"...en de belangrijkste domeinen waar deze relatie (van de griken en de lybiers ) kan verkend worden an de "de begravingen (archeologie denk ik)" is een andere wetenschap die relatief nieuw is , en dat is de mythologie, maar de onderzoeken naar de lybische mythologie en conclusies daarvan maken uit de puinhope legendes is nog niet ontstaan desondaks zijn voordelen voor de geschiedschrijver en de geschiedschrijving en de literatuur en de sociale onderzoeker, en waarschijnlijk ook voor andere onderzokers in de lybische geschiedenis , en het is waarschijnlijk dat de belangrijkste verwijzing naar idt domein bij herodotus te vinden ,en gaat om de origine van Poseidon "de romeinse nipton" , hij verzekert openlijk dat poseidon een lybische god van oorsprong is, en stelt vast de grieken hem van de lybiers overgenomen hebben, en zijn uitdrukking :"... en die goden (vereerden ) die ze (de egyptenaren) ontkennen te kennen , en te weten ,hadden ,volgens mij, Pelsagi (?) eigenschappen, behalve Poseidon, en de kennis van de grieken voor deze god was via de lybiers, want er is geen ander volk waarin de verering van poseidon verspreiden was, behalve bij de lybiers , die hem vereerden in de oudheid))

en alhoewel "Seth" met de god "tyfon" is geassocieerd ,zijn de eigenschappen van deze oude lybische god, meer verwant aan poseidon ,die herodotus als lybische god beschouwd heeft. hij (seth) is de god van het onweer en symblidseerd : de bliksem en de donder en de wolken en de aardbevingen , en dit zijn de eigenschappen van Poseidon , zoals hij bij de grieken is bekend., maar betekent dit dat er één lybische god , die de egyptenaren kenden als seth, en de grieken als poseidon via de lybiers, terwijl te seth als tyfon kenden via de egyptenaren? dat is mogelijk maar de verzekering heeft nog diepere studie nodig dan wat er gehoord wordt. herodotus stelt ook vast dat triton een lybische god van oorsprong was, en in tegenstelling tot velen verzeker hij de lybische oorsprong voor "ziyeus amon" (spelling is niet juist) , en "amon de ram" , en deze laatste is de vereniging van van de egyptische god "amn" en "amon" en de griekse god "ziyeus (zeus misschien)) en dat is Juptie bij de romeinen, misschien omdat er in de eigenschappen van de vereerden zijn wat dit eenheid kan vaststellen, en dat is via de lybiers gedaan. en daarom wordt "amn" naar hen, omdat ze dankzij hen is gekend.

en we willen niet te ver gaan met de opnoeming en de stelling van de namen van de goden, en rechvaardig zijn tegen de griekse goden die verwant waren aan de lybische landen , nee en ook zijn we niet tegen de citering van de mythologische legendes die aan andereb verwant zijn zoals qorina (cyrine denk ik (plaats in noord afrika) ) en lybie , en madusa en de gorgonen en de tuinen van de hasprides en prisieus en de wakende slang enzo..
maar onze bedoeling is de verwijzing naar de hoeveelheid van het materiaal en het rationele onderzoek ...

bron :

(opmerking : deze site is anti-amazigh, ik las andere artikels voor hen, en het is duidelijk dat zich als arabieren beschouwen, geen gearbiseerde imazighen, en het is ook opmerkelijk dat er geen enkel verwijzing naar de naam amazigh of zelfs berber , maar wel lybier en dat is een andere synoneem voor amazigh in de oudheid)

dit hoor hierb ook bij.

verder verwijs ik naar het uiterlijke van goden die ervan gedacht wordt dat ze lybisch van oorsprong zijn. en het is ook niet helamaal duidelijk dat tanit een lybische god was,
violgens mohemd tahir aldjarrari (ik zei eerder 3issa maar ik versgiste me) die gespecialseerd is in de geschiedenis van libia is "tannit" door de feniciers overgenomen nadat ze aan een zware nedelaag (de slag van Himira) tegen de grieken leden, en daarom hebben ze van hun startegie veranderd door het hulp van de imazighen te vragen en zich met hen te vermengen, en zo werden de imazighe door een oude geschiedschrijver( Procopoius: History pfof Wars, IV X. 12-42, Harvard University Press (1968) :"(hun neven ) ",deze verandering van de strategie was gepaard met de verandering van hun goden, en zo lieten ze Astart en Malqart en verplaatsen ze hen met de lybische "tanit /tinnit" en Baal-Ammon , en dat is de vereniging van de fenisische Baal, en de lybische Ammon (maar er wordt abussievelijk gedacht dat hij de verenniging van Baal de fenisische en amon de lybische) , verder was amon die de grieken overnamen lybische amon geen egyptische amon. ...

bron:

----

wat poseidon betreft weet ik nu dat Boseidon "de heer van het paard" niet betenket, want Bosedon betekent precis de eigenaar /.... van het muildier, maar zoals ik al zei is dat niet helmaal nutteloos, want seth die gedacht wordt dat hij lybisch van ooorsprong was , is als "ezel" of "varken" geassocieerd . jij zei "ezel" en een andere zei "varken". en anderen zeiden "ezel of varken", als we de eigenschappen van elkaar zouden verenigen dat geeft dat een dikke ezel, met een andere woord " muildier" , dus het zou ook kunnen dat "seth" ook "asedon" ontleend kan zijn, maar wel verbatserd bij de oude-egyptenaren ,en omdat poseidon als paard bij de grieken geassocieerd is, is het niet ver dat hij ook oorspronkelijk als een de heer van het muildier geassocieerd voor de ontwikkelen van zijn imago. maar dit is te ver .

het is ook belangrijk te weten dat de imazighen grote invloed hadden op de grieken in het domein van de paarden, het is wel juist te zeggen dat de imazighen de griekel leerden hoe ze vier paarden met een kar kunnen gebruiken om ermee te strijden.
Aanti
 

Berichtdoor Aanti » ma 21 jun , 2004 13:35

azul els,(hallo els) ,



muildier is ook niet erg zelfs als naam voor poseidon:

" ...Daarnaast staat Hermes en naast hem Hestia. Na Hestia komt Eros die Aphrodite ontvangt terwijl ze oprijst uit de zee, en Peitho bekranst Aphrodite. Verder zijn afgebeeld: Apollo samen met Artemis, Athena en Heracles en bijna aan het eind van de basis Amphitrite en Poseidon, en Selene die naar mijn mening op een paard rijdt. Maar anderen zeggen dat de godin op een muildier rijdt en niet op een paard, en bij dat muildier vertellen ze dan één of ander ongeloofwaardig verhaal..."

ik kwam deze zinnetjes in dit site:

Aanti
 

Berichtdoor Balance » vr 29 okt , 2004 11:05

Ik weet niet of je er nog wat aan hebt, maar misschien zoek je eigenlijk (?) naar "Libera". Romeinse Godin, godin van Lybie. Als je in Google Libera en godin intikt, kom je een hoop meer te weten. :wijs:
Ninhursag could burst out of joy, and her laughter was pure delight and mischief: 'This Enki, you will never find out!'
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11

Berichtdoor Anzar » ma 15 nov , 2004 16:24

Hallo Balance,

Bdankt voor de tip. Libera lijkt wel op Libië. Ik las hier in deze site dat Libera een andere naam voor Tanit was.

Maar ik was op zoek naar de godin libië, ze was een ander godin, ik vond wat info in een arabischtalig boek op internet.

Ik zal later iets proberen te vertalen.

Bedankt
Anzar
 

Berichtdoor Anzar » di 30 nov , 2004 18:08

Hallo Balance,

Ik had beloofd dat ik een stukje zou vertalen over lybie, maar ik zou echt niet kunnen doen, het is wel lang, maar ik vertaal wat kerngedachten van de auteur.


lybie is een griekse godin, maar de auteur vraagt zich af of ze libisch (amazigh) van oorsprong was.

en na een overzicht van de historische bronnen geeft hij een conclusie:

... als samenvatting was lybie een amazigh godin dat een ander naam had, maar die naam hebben we niet. en waarschijlijk zou het neith of tannit zijn, en dat de grieken naar lybie waar ze bekend was noemden, en ze hebben van haar een dochter of kleinkind voor zeus, en een vrouw voor Poseidon, .....



dezelfde auteur van dit link:




hij is volgens me al gesorven, een gearbiseerd maar hij is overtuigd van dat hij Amazigh is; (vind ik)


hij zegt een ander deel: lybie is een berbers woord, zelfs als de koloniale machten er gewoonlijk naar streven om de lokale geschiedenis te verborgen (zoiets)

lybie (de streek van Marokko tot egypt)

Anzar
Anzar
 


Keer terug naar Egypte en Afrika

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast