![]() |
![]() Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
Balance schreef:Ik ben al een tijd op zoek naar een goede wetenschappelijke definitie van het begrip 'matriarchaat'. Ik weet dat er op internet enkele circuleren, maar deze zijn m.i. behoorlijk eenzijdig en/of subjectief. Wie helpt me?
Zunrita schreef:Balance schreef:Ik ben al een tijd op zoek naar een goede wetenschappelijke definitie van het begrip 'matriarchaat'. Ik weet dat er op internet enkele circuleren, maar deze zijn m.i. behoorlijk eenzijdig en/of subjectief. Wie helpt me?
Ga hier eens kijken:
http://matriarchat.net/frontpage.php
Heb een tijdje op haar fora meegediscussieerd, maar een normaal gesprek is daar niet mogelijk als je een paar essentiele vragen stelt.
Overigens Wikipedia: een democratische encyclopedie. Doet me denken aan democratische kunst. Kan ook niet.
Heb het tenslotte aan echte deskundigen gevraagd van Leidse Universiteit (Gender enz.): er is geen eenduidige definitie van. Ieder mag het invullend zoals zij hij zelf wil.
Het zou interessant zijn als je kon vinden dat een dergelijke samenlevingsstructuur ooit heeft bestaan.
Misschien is dat ook het probleem met het definiëren. Zelf associeer ik patriarchaat met de erfelijke lijn en de familielijn en geslachtslijn van vader op zoon. Daar tegenover zou het bij het matriarchaat dan om de lijn via de vrouw gaan. Letterlijk heb je het dan over matrilineair, en patrilineair, met 'heersen' heeft dat niets te maken. Behalve dan, zoals ik elders al probeerde te betogen, dat in het geval van patrilineariteit de mannelijke overheersing onvermijdelijk is, omdat anders die lijn niet kan worden vastgesteld.
Maar goed, ik zit absoluut niet in de matriarchaten, en heb er helemaal geen verstand van.
Balance schreef:Ik ben al een tijd op zoek naar een goede wetenschappelijke definitie van het begrip 'matriarchaat'. Ik weet dat er op internet enkele circuleren, maar deze zijn m.i. behoorlijk eenzijdig en/of subjectief. Wie helpt me?
Balance schreef:Ik ben al een tijd op zoek naar een goede wetenschappelijke definitie van het begrip 'matriarchaat'. Ik weet dat er op internet enkele circuleren, maar deze zijn m.i. behoorlijk eenzijdig en/of subjectief.
Keer terug naar Wetenschap, filosofie en maatschappij
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten