![]() |
![]() Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
Ik mis de 'psychologische' component in de overgang van matriarchaat van patriarchaat.
De maan, symbool voor vrouwengodsdiensten (evenals bvb de slang) worden 'weggeschreven'of in een kwaad daglicht gesteld, de zon wordt de belangrijkste 'god', Godin Moeder Aarde wordt God de Vader, etc. etc.
In matriarchaten werden regels en verhalen doorgegeven dmv gesproken verhalen en beelden. Na de ontdekking van de schrift konden ge- en verboden op schrift gesteld en verspreid worden. Als deze 'gedekt'worden door de toch nog alom aanwezige magische angst voor machtige goden die mensen konden straffen, kon mede daardoor de onderdrukking van de vrouw plaats gaan vinden.
els schreef:Ik mis de 'psychologische' component in de overgang van matriarchaat van patriarchaat.
Ik weet niet precies wat je bedoel met psychologische component, maar volgens mij wordt het patriarchaat noodzakelijkerwijs door onderdrukking in stand gehouden. In een matriarchaat kan ook wel onderdrukking bestaan, maar wat betreft het moederschap is dit niet noodzakelijk, omdat er nooit een misverstand kan bestaan over wie de moeder van een kind is.
**** Vladivostok schreef in zijn bijdrage het bekende verhaal van de Indo-Europese groepen die de op dat moment hier aanwezige matriarchaten overvielen, onderdrukt hielden cq ermee assimileerden. De manier waarop dat gegaan is en de doelen die ze daarbij hadden beschrijf je hier. Wat ik met 'psychologische component'is niet DAT ze dat voor elkaar kregen maar HOE ze dat voor elkaar kregen. Ja, ik weet, met geweld, maar daarnaast werd er ook angst gezet met goden en dergelijke zaken. Ik was me er allang van bewust dat godsdienst een belangrijk middel is geweest om te onderdrukken, maar ik kom meer en meer tot de ontdekking dat mythologie, verhalen, goden en godinnen (de voorloper van godsdienst? - of is dat OOK godsdienst? - in elk geval zit er ontzettend veel mythologie in de godsdienstboeken) minstens zo erg gebruikt zijn om mensen angst aan te jagen en te onderdrukken.
- - - -
Door de onderdrukking die het patriarchaat moet toepassen om zeker te stellen wie de vader is, worden mensen altijd in een soort onvrijheid en angst opgevoed, vooral vrouwen. Vrouwen moeten altijd bang zijn zwanger te worden, openlijk seks te hebben met mannen van hun keuze, seks te hebben met meer mannen als dat hun keuze is, kinderen lopen altijd de kans te hebben als bastaard uit de maatschappij te worden verstoten.
**** Je hebt gelijk. Als je nog verder terugredeneert blijkt de 'ontdekking' en het behoud van 'bezit' en 'eigendom' (en dan de vererving daarvan - matrilineair of patrilineair) daar nog onder te liggen.
- - - -
Mannen moeten hun agressie en jaloezie inzetten om ervoor te zorgen dat de vrouwen niet vrij over hun eigen baarmoeder kunnen beschikken. Dat wordt in het patriarchaat ook nog eens van mannen geëist, omdat mannen belachelijk worden gemaakt als ze hun vrouw niet onder de plak hebben, of als ze een vrouw hebben die meer sexuele partners heeft.
Vrouwen worden in de tang gehouden door geweld en geroddel. Dit heeft natuurlijk impact op de opvoeding van de kinderen. Het gevolg is een schizofrene maatschappij, waarin de kinderen al op jonge leeftijd worden gewend aan de onvrijheid die worden gesteld door tegennatuurlijke eisen. Daardoor is de kans groter dat mensen gewelddadig en agressief worden.
**** Pfff. Ik weet, in een samenvatting vallen de nuances vaak weg, maar dit is jouw 'geloofsbelijdenis' geloof ik he?
(Smile)
- - - -
'Matriarchaat' is een minder vastomlijnd begrip, dus daar kun je niet zo snel over zeggen wat de gevolgen voor de hele maatschappij zijn. Maar ieder 'patriarchaat' is in eerste instantie gebaseerd op iets wat niet vanzelfsprekend is, namelijk honderd procent zeker vaderschap. En dat leidt altijd tot onderdrukking en ellende.
**** Heb jij er een verklaring voor waarom het matriarchaat, wat waarschijnlijk een stuk vredelievender, milieubewuster en vrolijker is, zo beperkt is gebleven tot een paar gemeenschappen in de hele wereld? M.a.w. de levensvatbaarheid van deze samenlevingsvorm (klinkt raar, maar je begrijpt wel wat ik bedoel denk ik) is kennelijk niet groot genoeg geweest. Het patriarchaat is in de 'survival of the fittest' (ook hier) kennelijk sterker geweest - maar is dat de enige factor denk je?
- - - -De maan, symbool voor vrouwengodsdiensten (evenals bvb de slang) worden 'weggeschreven'of in een kwaad daglicht gesteld, de zon wordt de belangrijkste 'god', Godin Moeder Aarde wordt God de Vader, etc. etc.
Ik dacht toch dat de maan een belangrijk hemellichaam was in de islam, een bij uitstek patriarchale godsdienst. Het jaar wordt zelfs gemeten aan de hand van de maan.
**** Ja klopt. Kijk maar eens naar de nationale vlaggen van veel van die landen. (Overigens hebben ze een fout gemaakt heb ik gelezen - wat ze afbeelden is een zwarte maanschaduw die de zon gedeeltelijk verduistert). Of zou dat Freudiaans geweest zijn? Haha.
**** Het mooie daaraan vind ik dat het ze kennelijk nooit gelukt is de vrouwelijke component helemaal uit de 'Grote verhalen' weg te halen. Kennelijk is het vrouwen/godinnen-verhaal dan toch zo sterk dat het in de onderstroom toch altijd aanwezig is gebleven en al dan niet stiekum her en der toch steeds weer zijn kop op steekt, zodra het maar even kan. Op den duur komt het goed, de ontwikkelingen in het Westen zijn in elk geval al een stuk verder dan die in bvb het Nabij-Midden- en Verre Oosten en Afrika.
- - - -In matriarchaten werden regels en verhalen doorgegeven dmv gesproken verhalen en beelden. Na de ontdekking van de schrift konden ge- en verboden op schrift gesteld en verspreid worden. Als deze 'gedekt'worden door de toch nog alom aanwezige magische angst voor machtige goden die mensen konden straffen, kon mede daardoor de onderdrukking van de vrouw plaats gaan vinden.
Dat is inderdaad een manier waarop het gegaan zou kunnen zijn: het ene bijgeloof werd gewoon omgebogen in de richting van een ander bijgeloof, bijvoorbeeld door de betekenis van de symbolen te veranderen. Het bekende voorbeeld is natuurlijk de vrouwelijke wijsheid die de slang symboliseert, die in het verhaal over Adam en Eva wordt veranderd in de duivel. Een ander voorbeeld is de godin met als attribuut de vaas met het levenswater, die in de Griekse godsdienst zo wordt veranderd dat er ellende en ziekten voortkomen uit de vaas van Pandora. In de bijbel neemt Jezus haar taak over.
Het vrouwelijke wordt negatief gemaakt, en zo wordt de macht van vrouwen verbroken. Vrouwen hebben geen positieve referenties meer, alleen nog maar belachelijke. Het enige wat hun nog overblijft is het 'heilig huwelijk' en de prachtige taak van het baren van kinderen - voor de man.
**** Je weet waarschijnlijk wel dat het verhaal dat Eva geschapen werd uit een rib van Adam uit een oudere mythe komt. (Enki?) Men heeft zich lang afgevraagd, waarom een rib Heb er talloze verklaringen voor gelezen. Een zegt bvb. dat een rib uit de 'zij' van Adam kwam en dat de vrouw dus aan de zijde van de man zou staan - en op gelijke hoogte. Dus bewust niet uit de voet of het hoofd van Adam, want dat zij betekenen dat zij onder of boven Adam zou staan.
Een andere verklaring vond ik ook treffend: bewust werd een rib genomen, omdat je je haast geen onbenulliger en misbaarder deel van het lichaam voor kunt stellen. En dat werd dan de vrouw.
Nu hoef ik jou zeker niet te vragen welke versie jij het aannemelijkst acht? Lol.
- - - -
Ja, ik weet, met geweld, maar daarnaast werd er ook angst gezet met goden en dergelijke zaken. Ik was me er allang van bewust dat godsdienst een belangrijk middel is geweest om te onderdrukken,
**** Je hebt gelijk. Als je nog verder terugredeneert blijkt de 'ontdekking' en het behoud van 'bezit' en 'eigendom' (en dan de vererving daarvan - matrilineair of patrilineair) daar nog onder te liggen.
**** Pfff. Ik weet, in een samenvatting vallen de nuances vaak weg, maar dit is jouw 'geloofsbelijdenis' geloof ik he?
**** Heb jij er een verklaring voor waarom het matriarchaat, wat waarschijnlijk een stuk vredelievender, milieubewuster en vrolijker is, zo beperkt is gebleven tot een paar gemeenschappen in de hele wereld?
Op den duur komt het goed, de ontwikkelingen in het Westen zijn in elk geval al een stuk verder dan die in bvb het Nabij-Midden- en Verre Oosten en Afrika.
Overigens wil ik meer 'werk'gaan maken (en me wat gaan toeleggen) op de Wijze Vrouwen Godinnen (Witte Wieven, Sophia, Athene, Crones, enz.), misschien een 'redelijk alternatief' voor de mannen-verhalen. Dan valt er wat te kiezen, nietwaar? (En ik ben niet eens een D66er!)
Het was een tijd waarin de vrouw en de familie een dominante rol speelde. Men zag nog geen verband tussen geslachtsgemeenschap en het krijgen van kinderen. De man (en de vrouw) hadden er geen idee van dat de man nodig was bij het verwekken van kinderen.
In het magische denken legde men een directe verbinding tussen de maan en de vrouw: beide kenden periodieke cycli: de wassende maan het eerste kwartier enz. die steeds verdween en weer terugkeerde. Bij de vrouw de periodieke menstruatie.
Deze lijn doortrekkend, dacht men dat de vrouw bevrucht werd door het maanlicht! Bloed was heilig bloed, want daar kwam leven uit voort, immers tijdens de zwangerschap bleef de menstruatie uit. Dus het kon niet anders of bloed moest de oorzaak en voorwaarde zijn voor nieuw leven. Niet alleen bij de vrouw, maar in de hele natuur. Voor vruchtbaarheid was bloed nodig. De man was overbodig. De mens (man en vrouw) hadden beide een heilig ontzag voor deze magische krachten. De man was vol ontzag voor het mysterie dat de vrouw in zich had: uit haar kon leven geboren worden. Zij kon bloeden terwijl ze geen wond had!
Dan wordt ontdekt dat niet de maan, maar (ook) de man de een onmisbare rol speelt bij het krijgen van kinderen. Dit was een ®evolutionaire ontdekking die zijn weerga nog steeds niet kent en die de wereldgeschiedenis zou veranderen. De macht van de magie was voor het eerst gebroken!
Twee dingen zijn dan essentieel: de magie is voor het eerst gebroken en daardoor een groot deel van het ontzag en de dwang die het matriarchaat kon uitoefenen. En daarnaast : de man ontdekt dat een kind (ook) zijn kind is en dat geeft (o.a.) zijn zelfbewustzijn een onvergelijkbare 'push up'!
Het patriarchaat begint zijn kop op te steken. De mensenoffers verdwijnen langzamerhand.(Totdat het Christendom het in zekere zin weer invoert). Het vaderschap en de patriarchale lijn in de afstamming gaan een steeds zwaardere rol spelen.
De maan, symbool voor vrouwengodsdiensten (evenals bvb de slang) worden 'weggeschreven' of in een kwaad daglicht gesteld, de zon wordt de belangrijkste 'god', Godin Moeder Aarde wordt God de Vader, etc. etc.
Een belangrijke rol speelde ook de ontdekking van het geschreven woord. In matriarchaten werden regels en verhalen doorgegeven dmv gesproken verhalen en beelden. Na de ontdekking van de schrift konden ge- en verboden op schrift gesteld en verspreid worden. Als deze 'gedekt' worden door de toch nog alom aanwezige magische angst voor machtige goden die mensen konden straffen, kon mede daardoor de onderdrukking van de vrouw plaats gaan vinden.
Waarom hebben ze die mannen niet beter gewoon laten jagen.
Wat me echter direct opviel was dat de vrouwen en mannen elk apart slapen, leven. Het is dit beeld dat ik krijg als ik aan de jager-verzamelaar gemeenschappen denk van de prehistorie in Mesopotamië. Mannen leefden bijna volledig apart van de vrouwen. De gemeenschap zelf werd eigenlijk gerund door de vrouwen. Zij bouwden tijdelijke verblijfplaatsen, zorgden voor drinkbaar water, zochten de natuur af voor voeding, voedde de kinderen op, waren wellicht de eerste die zich met een aanzet tot het schrift bezig hielden (zie Schmandt-Besserat),
Stilaan lag de macht op allerlei maatschappelijke terreinen bij de man. Het staatshoofd is per definitie een man. De vrouw kan niet meer aan de macht komen (een uitzondering niet te na gesproken).
Dat de vrouw dit allemaal willoos ondergaan heeft, geloof ik niet.
Zij gebruikten het systeem ‘avunkulaat’?! Inderdaad gedurende een lange periode ging de troon steeds naar de zoon van de zus van de koning. (P.M.Goedegebuure over het avunkulair) Wat hiervan de betekenis is, ontgaat me voorlopig.
Nou barst m'n klomp!
Ben ik al sinds lang geintrigeerd door achtergrond en symboliek van de slang, de wijsheid en het vrouwlijke; zit ik ruzie te maken op een andere (buitenlandse site) over de definitie en kenmerken van een/het matriarchaat; ben ik een beetje thuis in de multiculturele wereld (Hofstee, Pinto, enz.); kom ik daardoor op het idee dat in de hele discussieover matriarchaten een ding vergeten wordt: nl. het fenomeen 'tijd'- komt Els me aanzetten met een link tussen de slang en de tijd!
Ik leg het een beetje uit.
Geert Hofstede ('Allemaal andersdenkenden') is een autoriteit op het gebied van omgaan met multiculturele verschillen. Hij heeft een 4 tal dimensies ontwikkeld om culturen zinvol met elkaar te kunnen vergelijken en conflicten tussen culturen te kunnen begrijpen. Hij stelt aan elke cultuur dezelfde vragen: 1) hoe groot is de machtsafstand tussen mensen bij jullie? (groot of klein) 2) is uw cultuur eerder collectivistisch of individualistisch? 3) is uw cultuur eerder masculien of feminien? 4) is er in uw cultuur eerder risicomijdend of risicoaanvaardend?
Hij heeft mbv lange vragenlijsten de antwoorden op deze vragen van een 50tal landen over de hele wereld met elkaar vergeleken.
Daarbij stuitte hij aanvankelijk op een probleem, nl. dat mn aziaten een aantal van zijn vragen niet begrepen. Toen hij dit onderzocht kwam hij tot de ontdekking dat zijn vragen (alleen) gezien vanuit het west-europese/amerikaanse gedachtengoed geformuleerd waren en derhalve voor een mondiaal onderzoek tekort schoten. Hij trok daar de consequenties uit en vond, samen met de Canadees Michael Bond de 'missink link', nl. een 5de dimensie was nodig: hoe beleven mensen tijd! De 5e dimensie werd de vraag: is in uw cultuur de tijdbeleving eerder die van een korte-termijn-gerichtheid of die van een lange-termijn-gerichtheid? Heel versimpeld vertaald gaat het erom hoe mensen tijd beleven en ervaren. Matriarchaten hebben in het algemeen een tijdsbeleving, ontleend aan het ritme van de natuur. Er wordt circulair 'gedacht'. Patriarchaten hebben klokken, kalenders, doelen, enz. Er wordt liniair gedacht.
Vrij vertaal denkt een westers iemand als hij een jaar de bak in zou moeten: shit, een jaar van mijn leven naar de knoppen (daarom is onze ergste straf ook de vrijheidsstraf) en bleeft een aziaat dat met veel meer rust, omdat hij denkt: wat is een jaar op een mensenleven van 80 jaar. Ik heb er nog 79 over.
In de 'matriarchatenwereld' is mij opgevallen dat de meeste, de belangrijkste (of alle?) matriarchaten ofwel in het oosten (china, indonesie) of afrika zijn/waren, ofwel in een grijs verleden toen we ook nog niet gecorrumpeerd waren door tikkende klokken en tijdsgebrek.
Is het toeval dat in het oosten 'geduld' zo'n eigen waarde heeft en hier 'haast'?
Ons alfabeth is vergeleken met het chinese een wonder van 'efficiency'. Dat men daar zoveel (ik meen een stuk of 3000?) karakters heeft, duidt er toch op dat men 'de tijd' heeft? (Helaas gaat het daar ook de verkeerde kant op, maar dat is een ander verhaal)
Heeft dat te maken met de voorouder-verering daar?
Het moet haast wel te maken hebben met het Confucianisme. (Ik word er wel een beetje confuus van, smile.)
Met Els' opmerking over de slang en tijd, zou de kring wel eens rond kunnen zijn.
Dit boeit mij daarom, omdat ik steeds meer het idee krijg dat de manier waarop wij met tijd omgaan (cq ons de wet voor laten schrijven door de tijd) een gevolg is van het patriarchale denken.
Maar ook dat dat DE basis is van veel problemen.
Gaat het in materiarchaten harmonieuzer toe, omdat men meer de tijd neemt (aandacht) voor allerlei wezenlijke zaken? (Los van het feit dat in matr. andere zaken wezenlijk zijn dan in in patriarchale samenlevingen). We weten toch allemaal hoezeer 'tijdgebrek' ons dwars en gefrustreerd kan maken / hoezeer het de kwaliteit van ons leven kan beinvloeden? Ik noem de klok wel eens de 'Tiran Tijd.'
Helaas, helaas kan ik zelfs op internet heel weinig informatie vinden over dit fenomeen van de tijdsbeleving en de verschillen daarin. Weet iemand daar iets van of kan iemand mij verwijzen naar informatiebronnen?
PS - over masculien en feminien: wisten jullie dat Nederland (met de Scandinavische landen) de meest feminiene cultuur ter wereld is (was?)?
kom ik daardoor op het idee dat in de hele discussieover matriarchaten een ding vergeten wordt: nl. het fenomeen 'tijd'- komt Els me aanzetten met een link tussen de slang en de tijd!
In de 'matriarchatenwereld' is mij opgevallen dat de meeste, de belangrijkste (of alle?) matriarchaten ofwel in het oosten (china, indonesie) of afrika zijn/waren, ofwel in een grijs verleden toen we ook nog niet gecorrumpeerd waren door tikkende klokken en tijdsgebrek.
Is het toeval dat in het oosten 'geduld' zo'n eigen waarde heeft en hier 'haast'?
Ons alfabeth is vergeleken met het chinese een wonder van 'efficiency'. Dat men daar zoveel (ik meen een stuk of 3000?) karakters heeft, duidt er toch op dat men 'de tijd' heeft?
Met Els' opmerking over de slang en tijd, zou de kring wel eens rond kunnen zijn.
Gaat het in materiarchaten harmonieuzer toe, omdat men meer de tijd neemt (aandacht) voor allerlei wezenlijke zaken? (Los van het feit dat in matr. andere zaken wezenlijk zijn dan in in patriarchale samenlevingen).
Ik noem de klok wel eens de 'Tiran Tijd.'
PS - over masculien en feminien: wisten jullie dat Nederland (met de Scandinavische landen) de meest feminiene cultuur ter wereld is (was?)?
“dat vrouwen intussen gemeenschappen vormden in een vaste verblijfplaats, en als zij dan misschien met succes een soort beschaving opbouwden, werden ze zelf misschien aantrekkelijk als object van de jacht”
BEVRIJDE SEXUALITEIT
Tijd, cultuur en geluk
Ruut Veenhoven
De toegenomen afhankelijkheid van bezit en familie had ook grote gevolgen voor man-
vrouw verhoudingen. Erfopvolging en bruidschat gingen een grote rol spelen bij de partnerkeuze, evenals strategische allianties met andere families. Het verstandshuwelijk kreeg daarmee de overhand. Dit leverde regelmatig drama's à la Romeo en Julia. In die context werd seks een gevaarlijke zaak, vooral als er kinderen van komen. Voortdurend dreigende hongersnood vereiste geboortebeperking en bij afwezigheid van betrouwbare anticonceptie was dat vooral een kwestie van onthouding. Dit alles dwong tot beperking van het seksueel verkeer tot een selecte groep van gehuwden, wat betekende dat een groot deel van de bevolking op een houtje moest bijten. Dat werd op verschillende manieren bewerkstelligd, onder meer door scheiding van de leefwerelden van mannen en vrouwen, verhoging van de huwelijksleeftijd en afzondering in kloosters. Het weren van de seksualiteit uit het publieke leven hoorde daar ook bij. Seks werd onzichtbaar en onbespreekbaar gemaakt. Om begrijpelijke redenen werd die onderdrukking van harte gesteund door de clerus
Daarbij stuitte hij aanvankelijk op een probleem, nl. dat mn aziaten een aantal van zijn vragen niet begrepen. Toen hij dit onderzocht kwam hij tot de ontdekking dat zijn vragen (alleen) gezien vanuit het west-europese/amerikaanse gedachtengoed geformuleerd waren
Wat toch ook wel zeker is, is dat de maan 'van de vrouw' is. Ook, met name zelfs, in mythologien en dergelijke.
In andere talen is er ook een talige samenhang tussen (maand)stonden en maan(d). Ik geloof zowel in het Duits als het Engels.
Wat toch ook wel zeker is, is dat de maan 'van de vrouw' is. Ook, met name zelfs, in mythologien en dergelijke. Waar komt dat vandaan?
Immers eb en vloed hebben met maanafstand te maken - dat kan niemand wegvlakken. En dat is toch geen kattepis, zou ik zo zeggen - al dat water wat dan hoog komt te staan als gevolg van de aantrekkingskracht van de maan - dat moet een enorme kracht zijn.
Dus...maar toch.... is het nu flauwekul of zit er iets in?
En de idee was: als het offer maar zwaar genoeg was (kinderen bvb), was er het meeste kans dat de goden het aannamen en het weer lieten regenen, zodat er voedsel kon groeien. Nogmaals - er werd magisch gedacht, niet rationeel-wetenschappelijk zoals wij inmiddels.
Vandaar dat er dus akkers zijn gevonden waarop men grote hoeveelheden rode substantie werd gevonden. Bij laboratorisch onderzoek bleek dit menstruatiebloed te zijn.
Maangod. De Luwiërs vereerden een maangod Armasj. In Phrygië werd de maangod Men vereerd. Hij heerste over de magie. De Baltische Menes is een maangod; hij was de echtgenoot van de zonnegodin Saule, tot zij zich van hem scheidde toen Menes hun dochter, de dageraad, lastig viel. Sindsdien verschenen zij niet meer samen aan de hemel. De Hoerritische maangod Yarikh was gehuwd met de maangodin Nikkal.
De Soemerische maangod Sin was het kind van Ninlil en Enki; in Akkad was Sin de zoon van Ellil en Isjtar. De orakelgod Sin werd voorgesteld als jonge stier, en zijn hoorns stelden de maansikkel voor. Hij verlichtte het pad voor de nomaden die 's nachts door de woestijn trokken. Zijn cultus werd onderhouden door priesteressen, die volgens de traditie koningsdochters waren. In oude teksten werd hij Suen genoemd. Op een kleitablet van -3800 worden Inanna en Enki genoemd als ouders van de maangod An; Inanna wordt ook genoemd als de moeder van de maangodin Nanna en de hemelgod An. In Mesopotamië kende men de mannelijke maangod Nanna; deze was de vader van Inanna. Zijn metgezel was Ningal. De Babylonische maangod Kingu ontving de wetsteksten van Tiamat, de oerzee of oerslang; hij was zowel haar zoon als haar minnaar. De bijbelse mythen van Mozes die de wet ontving op de berg Sinai zijn een hervertelling van deze maanverering. De 'gehoornde Mozes' van Michelangelo, in de Roomse San Pietro in Vincoli, herinnert aan de oude Semitische maangod die op de berg de wet ontvangt van de godin. Volgens sommige interpretaties was Allah in de pre-Islamitische tijd een maangod. De islamitische profeet ontving evenals Kingu en Mozes zijn wet op een berg. In elk geval komt het symbool van de maan, de sikkel, nog steeds voor op vele vlaggen.
In Iran bestond een maangod Mah.
De maangod van de aboriginals, Bahloe, was de geliefde van de zonnegodin Yhi. De Egyptische gier- en moedergodin Moet was de moeder van de maan Chons. Zijn vader was Amon ('verborgen'). Samen vormden zij een triade.
moon (n.)
O.E. mona, from P.Gmc. *mænon- (cf. O.S., O.H.G. mano, O.Fris. mona, O.N. mani, Du. maan, Ger. Mond, Goth. mena "moon"), from PIE *me(n)ses- "moon, month" (cf. Skt. masah "moon, month;" Avestan ma, Pers. mah, Arm. mis "month;" Gk. mene "moon," men "month;" L. mensis "month;" O.C.S. meseci, Lith. menesis "moon, month;" O.Ir. mi, Welsh mis, Bret. miz "month"), probably from base *me- "to measure," in ref. to the moon's phases as the measure of time. In Gk., Italic, Celtic, Armenian the cognate words now mean only "month." Gk. selene (Lesbian selanna) is from selas "light, brightness (of heavenly bodies)."
menses
"monthly discharge of blood from the uterus," 1597, from L. menses, pl. of mensis "month," from PIE *menes- "moon, month."
month
O.E. monað, from P.Gmc. *mænoth- (O.N. manaðr, M.Du. manet, Du. maand, O.H.G. manod, Ger. Monat, Goth. menoþs "month"), related to *mænon- "moon" (see moon). Its cognates mean only "month" in the Romance languages, but in Gmc. generally continue to do double duty.
menstrual
1398, from O.Fr. menstruel, from L. menstrualis "monthly," especially "of or having monthly courses," from menstruus "of menstruation, monthly," from mensis "month" (see menses). Menstruation first attested 1776; verb menstruate (1800) probably is a back-formation.
Wat je verder zegt over de betekenis van menstruatiebloed is wel interessant. Ik weet nog dat het mij verbaasde dat er in de mythologie of godsdienst zo weinig wordt gezegd over menstrueren, terwijl het toch wel een zeer aanwezige, niet te negeren factor is in het leven van iedere vrouw. Het is een compleet doodgezwegen taboe.
Keer terug naar Wetenschap, filosofie en maatschappij
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten