els schreef:Of er in de aprocriefe stukken Aartsengelen staan omschreven weet ik niet, in de delen die ik heb kunnen gelezen ben ik het niet tegen gekomen.
'Aartsengelen' op zich ben ik wel tegengekomen, maar het hiërarchische systeem zoals wij dat kennen uit de middeleeuwen ken ik ook niet. Daarbij hebben de aartsengelen dus in feite een hele lage plaats in de rangorde, net boven de laagste plaats van engelen.
In de middeleeuwen wordt bijvoorbeeld gesproken over de 'engelenkoren' die de lof van god zingen. Van hoog naar laag gaat het om deze volgorde (ik tik even een lijstje over):
serafijnen (vonken van het hart van god)
cherubijnen (geesten van de harmonie)
tronen (geesten van de wil)
dominationes (heerschappijen)
principatus (vorstendommen)
potestates (machten)
virtutes (krachten)
archangeli (aartsengelen)
angeli (engelen)
Ik weet niet wanneer dit zo in een volgorde is geplaatst, maar in de ingewikkelde gnostische overleveringen kwamen ze in elk geval wel voor.
Eigenlijk bestaan er geen 9 maar 10 koren ;)
Het laatste koor bestaat uit ons, de mensen.
We beginnen ons steeds bewuster te worden van onze plaats in het kosmische geheel en onze plek onder aan de Engelenladder. We zijn lid van de grote, alle werelden omvattende, kosmische gemeenschap. Dit zijn we altijd al geweest, maar in de loop van de eeuwen zijn we onze plek vergeten. De laatste jaren begint het besef weer te groeien dat er Engelen bestaan. Mensen en Engelen volgen dezelfde evolutie weg, dezelfde weg van groei en ontwikkeling.
De Engelen en Aartsengelen zijn ons steeds 1 of 2 stappen voor. Dieren, planten, mineralen lopen 1,2 of 3 stappen achter ons.
Onze ordening op aarde is een onvolmaakte afspiegeling van de ordening zoals de geestelijke wereld die kent.
De kerk van toenderijd hield de mensen liever onwetend -> macht, daarom zijn er bijbel delen verwijderd die nu bekend staan als de apocriefe geschriften. In die stukken staat ondermeer dat Jezus getrouwd was, kinderen en kleinkinderen had.
In welke apocriefe boeken staat eigenlijk dat Jezus was getrouwd en kinderen had? De opmerking met de meest vergaande strekking die mij tebinnen schiet is dat Jezus Maria Magdalena op de mond zoende, maar dat hij met haar was getrouwd en dat ze kinderen hadden weet ik zo snel niet te plaatsen.
In welk deel dat was weet ik ook niet meer, wat ik me wel herinneren is dat zijn kleinzoon ook Jezus heette.
Tussen rooms-katholieken en protestanten bestaat verschil van mening over welke oud-testamentische boeken nu apocrief zijn en welke niet.
Kun je dat niet gewoon controleren aan de hand van de heilige teksten van de joden? Daarvan is het tenslotte een vertaling.
Maar misschien wijkt dat een beetje af, het is geloof ik meer voer voor een nieuwe topic. Ik denk dat ik een nieuw topic open, ik zit nu alweer met nog meer prangende vragen....
Geen flauw idee, in het Jodendom heb ik me nooit verdiept.
Wel leuk dat dit je interesseert. Het interesseert mij ook, al heb ik denk ik een andere insteek als jij.
Juist leuk

Ik denk dat Paulus een belangrijke rol gespeeld heeft in het over brengen van deze kennis.
Je noemde hierover een school, de Areapagasus, waarin een bepaalde leer werd doorgegeven. Zoals je het beschrijft doet het me nogal 'gnostisch' aan. En in de Nag Hammadi geschriften, die altijd 'gnostisch' worden genoemd, komt inderdaad veel voor over allerlei machten waarin aartsengelen een plaats zouden kunnen hebben. Dus het is mogelijk dat de school die jij noemt er een rol in speelde. Maar wat is de functie hiervan dan in het katholicisme?
Oeh dan "moet" ik diep gaan graven in mijn grijze massa, kom ik nog op terug
De hiërarchie van engelen, en ook het geloof in engelen, is bij mijn weten binnen het katholicisme nogal belangrijk, al is er geen grondslag in de bijbel. Maar als deze school van Paulus door de kerk werd onderdrukt, hoe komt het dan dat dit geloof in engelen wel werd verspreid via het christendom en de kerk?
Ik denk niet dat in de tijd van Paulus zijn school werd onderdrukt, hij sprak er niet openlijk over omdat de meeste mensen het niet begrepen. Om dat toendertijd te kunnen begrijpen hadden de mensen een bepaalde ontwikkeling/inzichten/kennis nodig, deze kennis ed konden ze op doen bij de zogenaamde mysterie scholen.
Er waren verschillende mysterie scholen: deze gaven algemene kennis en geheime kennis door. De geheime kennis zoals bv ook Jezus gaf aan zijn leerlingen, was ook bekend aan christelijke gnostici en later aan groepen en bewegingen zoals Machineeërs, Waldezen, Katharen, Rozenkruisers en Thempeliers (voorloper van de Vrijmetselarij)
Misschien heb jij een idee, want ik kom er niet uit. Misschien gewoon gebrek aan historische kennis, ik weet het niet.
Mwah ik weet ook niet alles, ik heb een periode verschillende dingen voor mezelf uit zitten vlooien oa: christendom, onstaan van de katholieke kerk, Jezus, Engelen (energie) en nu is de Vrijmetselarij aan de beurt (is een tikkie lastig omdat ik een vrouw ben ;))
Ik wil trouwens nog een opmerking maken over 'engelen'. Zoals iedereen weet betekent 'evangelie' 'blijde boodschap' (dat is de strekking van de vertaling). Het woord evangelie is afkomstig van hetzelfde woord als 'engelen', dat 'boodschappers' betekent.
Het 'evangelie' werd gebracht door een boodschapper of zo je wil een engel, die de geboorte van Jezus aankondigde bij de maagd Maria. Dat zou dan geloof ik ook nog Gabriël zijn, een aartsengel. In die zin hebben de boodschapper en de boodschap in het christendom een cruciale rol, al heeft de boodschapper dan ook vleugeltjes gekregen. Ik geloof natuurlijk niet in engelen, dus volgens mij is de geschiedenis anders verlopen. Maar toch lijkt het mij wel op zijn plaats om het hier op te merken.
Het was inderdaaf Gabriel die aan Maria verscheen.
Gabriël
Hij is de Aartsengel van de Maan en het Westen. Hoewel de Aartsengelen gewoonlijk gevisualiseerd worden als iemand van het mannelijke geslacht zijn ze in feite androgyn omdat ze zowel mannelijke als vrouwelijke eigenschappen bezitten. Als aspecten van de levenskracht kunnen ze zowel mannelijke als vrouwelijke aspecten aannemen. Gabriël wordt daarom in de oude heidense religies vertegenwoordigd door de Maangodinnen als Diana, Selene, Hathor, Hecate en Ceridwen.
Er zijn aanwijzingen voor mannelijke Maangoden als Thoth en Sin. Zij zijn waarschijnlijk gebaseerd op de Maangodinnen en pas na hun ontstaan.
De magische voorstelling van Gabriël is een rijpe man die de gebogen sikkel van de wassende maan op zijn voorhoofd draagt.
Dit Maansymbool bedekt het Derde Oog dat toegang verleent naar paranormale vermogens. Gabriël draagt een zilveren mantel die het Licht reflecteert als kristallen glas.
Gabriël kan opgeroepen worden om alle dingen te vermeerderen. Hij heeft in het bijzondere de heerschappij over paranormale Krachten, astrale reizen, conceptie, dromen, geboorte, alle zaken verbonden met vrouwen, zeereizen, het huis en de verbeelding.
Het leuke van Aartsengelen is dat ze vaak terug te voeren zijn naar natuur regligies, heel erg heidens volgens de kerken toen en nu. Misschien is dat een reden waarom ze niet uitgebreid staan omschreven in de bijbel.