Ik heb wel een paar stukken, maar niet veel. Van Strawinsky bijvoorbeeld Apollon musagète, over Apollo als aanvoerder van de muzen. En natuurlijk Prélude a l'apres midi d'un faune, van Debussy. En wat stukken uit Orpheus et Euridice van Von Gluck. Von Gluck heeft ook nog mythologie over Iphigeneia op muziek gezet.
Ik zag hier trouwens hoeveel bewerkingen van Orpheus er wel bestaan:
Verder heb ik Prometheus van Skrjabin. Van Prometheus bestaan ook nog diverse andere bewerkingen.
Van Xenakis heb ik De Pleiaden, ik denk niet dat veel mensen daar met geduld naar willen luisteren.

Veel meer heb ik geloof ik niet.
Op goed geluk vond ik nog dat Milhaud een opera of zo heeft geschreven met de titel Medée, zal dus wel over Medea gaan. Kwam zo op de volgende pagina met composities over Medea, maar ze zeggen me geen van allen wat.
En nog een Medée van Charpentier, een componist die iedereen kent zonder het te weten van die Eurovisie-muziek.
Vond ook nog Apollo und Hyacinthus van Mozart, die ik ook niet ken.
Natuurlijk heeft Wagner allerlei Germaanse mythologie tot opera bewerkt, zoals het Nibelungenlied en Parcival. Louis Andriessen heeft een opera over Inanna gemaakt.
Van Purcell heb je nog Dido en Aeneas, wat ik ook niet echt ken. Richard Strauss heeft Ariadne auf Naxos op muziek gezet, wat ik nog wel op een verbleekt cassettebandje moet hebben.
Maar het is wel een heel geploeter zeg. Er moeten toch wel meer mythen op muziek zijn gezet?