Staat' tie hier goed?
Het was achteraf niet zo erg om alleen te gaan naar het museum, ik kon net zo lang ergens blijven staan als ik dat zelf wilde, is ook een voordeel.
Ze hadden een hele zaal over religie vanaf de oudste vruchtbaarheidsbeeldjes die ze daar hadden van 5000 voor Chr. tot voorwerpen van de eerste christenen (waren ook interessant, op een bokaal waren twee vogels afgebeeld, de ene bovenop de andere, de nieuwe religie overheerst de oude? of weet iemand waar dit voor staat?).
Astarte, Ishtar, Allat en ook Athene en Nemesis en (m) Baäl, Sin en El.
En nog een aantal voor mij wat onbekende godinnen ( Ninni-Zara, Ninkarrak, Nansje, Lamashtu (m) ).
Niet alle informatie was even duidelijk, soms stond er: gevonden in een tempel...maar voor wie die tempel dan was en waar?
Het had wel iets uitgebreider gekunt, maar ja ik ben bevooroordeeld!
Een spinrokken hadden ze niet in de collectie

wel spinklosjes en weefgewichten van zo'n 5000 voor Chr.
en wat mij zelf opviel was dat een hulpstuk om touw mee te twijnen wel heel erg leek op de vruchtbaarheidsbeeldjes die ze "Eye of Ishtar" noemen, eigenlijk bijna het zelfde zonder de gaten voor het touw.
Ik heb voor mijzelf van de vruchtbaarheidsbeeldjes wat schetsen gemaakt om ze te vergelijken met de jaartallen erbij. Veel beeldjes waren afgebeeld zoals je veel ziet bij Innana en Ishtar met de borsten in de handen en de veel oudere beeldjes
hadden soms alleen maar een cirkel op de buik (navel?) of een grote driehoek bij de schaamstreek.
Ze hadden ook een aantal stèles van Tanith in het museum,
zo'n beetje dazelfde als die hier op het prikbord staan bij het topic over Tanith.
Wel te gek om ze zo in het echt eens te kunnen zien!
Groetjes van Isthar*

P.S. En het schijnt dat ze in Leiden ook een afbeelding hebben van Nehelenia maar heb hem zelf niet gezien.