Om nou te zeggen: er is geen bewijs, DUS het bestaat niet is een wetenschappelijke 'fout'.
Nou nee, er wordt niet gezegd 'er is geen bewijs', er is gewoon geen hypothese, en geen theorie.
Er is geen theorie, dus is er ook geen bewijs van het tegendeel.
Gelovigen zeggen: er is een god, bewijs het tegendeel maar wetenschappelijk, maar vervolgens laten ze het over aan de wetenschap om een hypothese en een wetenschappelijke theorie over god op te stellen, die ze dan zelf mogen ontkrachten.
Dat kan natuurlijk niet.

- de coelacanth is uitgestorven!
- de aarde is plat!
om even twee dingen op te noemen waar mensen eeuwenlang zeker van waren (het bovenste tot redelijk recent), maar wat ineens toch waar bleek te zijn.
Wat de platte aarde betreft: er is nooit een wetenschappelijke theorie geweest die zei dat de aarde plat was. Dat er mensen waren die dat geloofden, is iets anders.
Wat de coelacanth betreft: het is niet 'wetenschappelijk bewezen' dat deze was uitgestorven, het is gewoon aangenomen omdat ze nooit werden waargenomen. Toen er wel een werd gevangen, was dat natuurlijk het levende bewijs dat hij bestond.
Maar van het bestaan van de coelacanth was meer bewijs dan van het bestaan van god, in de vorm van fossielen. God is zelfs geen fossiel, het is niets. Als iemand van mening dat god wel iets is, houd ik me aanbevolen om te horen wat het dan is.
Wat ik wil zeggen is: ik wil je absoluut je mening niet ontzeggen, maar wetenschappelijk gezien waren de beide theorien die ik noemde juist.
Wetenschappelijk waren ze abosluut niet juist. Waar is de hypothese dan over god? Waar zijn de waarnemingen en de metingen om te kijken of de hypothese klopt?
Het enige wat er is, is een kort zinnetje, en dat zinnetje is grammaticaal juist, maar semantisch gaat het nergens over. Het woord 'god' is semantisch gezien een betekenaar die nergens naar verwijst. Een betekenaar zonder betekenis. Pas als je het woord 'god' betekenis gaat geven, dan kun je gaan beginnen te bewijzen of hij/zij wel of niet bestaat.
O en trouwens, er zijn naar beide wel fatsoenlijk onderzoek gedaan (wie dat gesubsidieerd heeft :shocked: ) met hypotheses, waarnemingen, etcetera dus wetenschappelijk gezien: allebei waar.
Zal kijken of ik die onderzoeken nog eens kan vinden, ben ze ooit op de database van de universiteit tegengekomen geloof ik.
Nou, ik ben heel nieuwsgierig.
Maar ik weet wel zeker dat er nooit een kloppende hypothese is opgesteld over het 'wezen' van god. Ik ben mijn hele leven nog nooit iemand tegengekomen die me kon vertellen wat 'god' is. Behalve 'een heel intens gevoel' heb ik nog nooit een beschrijving gehoord.
En het is ook nogal wat. Het zou moeten gaan om een wezen dat de wereld heeft geschapen, de mens en alle dieren heeft geschapen, het universum laat draaien, al onze gedragingen controleert en bijhoudt, een hemel onderhoudt waar we allen heengaan op basis van deze gedragingen, en nog wel na de dood, wat inhoudt dat wel allen na de dood onzichtbaar en onmeetbaar verder leven.
En alsof het al niet moeilijk genoeg is te formuleren wat voor kracht dit allemaal kan bewerkstelligen, heeft ook nooit iemand de vraag beantwoord of god zelf deel uitmaakt van dit universum, of er buiten bestaat. En hoe dat dan weer mogelijk is.