Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Is dit niet stom?

Gastenhoekje voor persoonlijke praatjes of off topic onderwerpen.

Is dit niet stom?

Berichtdoor Reader » wo 26 maart , 2008 20:04

Liedekerks speelplein moet Franstalige kinderen toelaten
ds

LIEDEKERKE - Het nieuwe reglement van de speelpleinwerking in Liedekerke dat Franstalige kinderen uitsluit, is niet wettig. Dat concludeert Vlaams minister van Inburgering Marino Keulen na inzage van het document.

'De zin die stelt dat de speelpleinwerking enkel kinderen aanvaardt die Nederlands begrijpen, is in strijd met de discriminatiewet', zegt Peter Dejaegher, woordvoerder van minister Keulen. 'We hebben de gemeente op de hoogte gebracht dat de bepaling moet worden geschrapt.'

Liedekerke mag wel nog kinderen weigeren die niet in de gemeente wonen en geen familiale band kunnen aantonen met een inwoner. 'Die regel wordt in verschillende gemeenten gehanteerd', zegt Dejaegher.

Dinsdag kwam aan het licht dat het speelplein in Liedekerke een nieuw huishoudelijk reglement heeft opgesteld. Daarin wordt gestipuleerd dat de hoofdmonitor voortaan kinderen kan weigeren die geen Nederlands spreken of begrijpen.

Volgens burgemeester Luc Wynants (CD&V) werd de maatregel genomen wegens communicatieproblemen in het verleden. 'Wanneer men een bende kinderen bij elkaar moet houden en veilig wil laten spelen, is het belangrijk dat ze begrijpen wat de monitoren tegen hen zeggen', aldus Wynants in een gesprek met Radio 2 Vlaams-Brabant.

http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 032008_100
-----

Straks zullen de mensen bepaalde Germaanse genen moeten hebben om zuurstof te kunnen ademen. De reden zou dan een verborgen ecologisch gevaar dat ontstaat uit het ademen van zuurstof door niet Germanen, zijn.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » do 27 maart , 2008 16:45

Het gaat er af en toe hard aan toe zo te horen in tweetalig België. Ik heb wel begrepen dat de meeste Vlamingen wel het Frans machtig zijn, maar omgekeerd is dit niet zo. Ik denk dat als een land officieel tweetalig is, dat de kinderen dan ook twee talen moeten leren. Er ontstaat anders letterlijk een taalstrijd. En dan gaat dit nog wel over de hoofden van de kinderen, niet het beste voorbeeld.

De communicatie is natuurlijk wel van belang. Maar ik weet helaas te weinig van België om er iets over te kunnen zeggen. Ik dacht dat er in het Franstalig gebied ook niet zo tolerant tegen het Nederlands wordt opgetreden.

Maar je moet toch proberen een redelijke oplossing te vinden. België loopt nu eenmaal over drie taalgebieden heen.

In Frankrijk was ook nog een Nederlands deel (rond Lille en Duinkerken), maar dit is inmiddels toch een zachte dood gestorven.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Reader » do 27 maart , 2008 19:31

Je lijkt me iemand die weet en begrijpt alleen wat hij goed vindt. Tweetalige of onderwijs of wet of Frankrijk of frans of Nederland of Mars en Venus... dat verandert er niets aan dat het stom is om een taal als voorvaarde te beschouwen om in een park te mogen wandelen.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41


Keer terug naar nissaba café



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron