En hier transcriptie nr. 2:
Wafa Sultan: Waarom blaast een jonge moslimman, in de bloei van zijn leven, met nog een heel leven voor hem, zichzelf op? Waarom blaast hij zichzelf op in een bus vol onschuldige passagiers?
In onze landen is godsdienst de enige bron van opvoeding, en het is de enige bron waarvan een terrorist heeft gedronken, totdat zijn dorst was gelaafd. Hij was niet geboren als terrorist, en hij werd geen terrorist van het ene moment op het andere. De islamitische leerstellingen speelden een rol in het weven van dit ideologisch weefsel, draad voor draad, en stonden geen andere bronnen toe - ik bedoel wetenschappelijke bronnen - die een rol zouden kunnen splen. Het waren deze leerstellingen die de terroristen vervormden en de mensheid vermoordden. Het was niet (de terrorist) die de religieuze leerstellingen vervormde en verkeerd begreep, zoals sommige onwetenden claimen.
Als je aan een kind in zijn vroeg jeugd dit vers voordraagt: 'Ze zullen worden gedood en gekruisigd, en hun handen en voeten aan weerszijden zullen worden afgehakt', ongeacht de interpretatie van het vers, en ongeacht de reden waarom het werd verteld of de tijd waarin het ontstond - dan heb je de eerste stap gezet op het scheppen van een grote terrorist.
Bin Muhammad: De gast uit Amerika vroeg hoe het kan dat een jongeman zichzelf opblaast in een bus. Als ze maar eens had gevraagd hoe een president een vredig volk in Irak kon opblazen. Waarom helpt een president de aartsmoordenaar van bezet Palestina? Waarom vraagt ze niet waar Hitler was grootgebracht - Hitler, die vijftig miljoen onschuldige mensen vermoordde. Waarom vraagt ze niet waar de mensen die twee atoombommen op Japan gooiden zijn opgevoed? Wie doodde drie miljoen onschuldige Vietnamezen? Wie roeide de Indianen uit? Wie houdt het imperialisme vandaag in stand? Wie voerde de Spaanse burgeroorlog, die 600.000 mensenlevens eiste in 36 maanden? Waarom stellen we die vragen niet? Wie heeft er meer dan 15.000 atoomkoppen - moslims of niet-moslims? De moslims of de Amerikanen? De moslims of de Europeanen? We willen een antwoord. Waar was Bush opgevoed - als het de opvoeding is die van een mens een crimineel maakt?
Wafa Sultan: Moord is terrorisme ongeacht waar of wanneer het plaatsvindt, maar als het wordt gepleegd in opdracht van Allah, is het iets anders...
[knip]
De kruistochten waarover de professor spreekt, die oorlogen kwamen na de islamitische leerstellingen, en in reactie op die leerstellingen. Dat is de wet van actie en reactie. De islamitische religieuze leerstellingen hebben opgeroepen tot het verwerpen van de ander, tot de ontkenning van de ander, en tot het doden van de ander. Hebben ze niet opgeroepen tot het doden van joden en christenen? Als we hoorden dat een stam in een afgelegen hoekje van China een heilig boek had met religieuze leerstellingen die opriepen tot het doden van moslims - zouden moslims dan passief blijven in het aangezicht van zulke stellingen?
De kruistochten kwamen na deze islamitische religieuze leerstellingen. Toen de islamitische leerstellingen ontstonden, bestond Amerika nog niet op deze aarde, noch bestond er Israel in Palestina.
Waarom heeft hij het niet over de islamitische veroveringen die voorafgingen aan alle oorlogen waar hij het over heeft? Waarom heeft hij het er niet over dat toen Tariq bin Ziyyad Andlusie innam met zijn legers hij tot zijn volk zei: 'De zee ligt achter jullie, en de vijand voor je?" Hoe kun je een vreedzaam land bestormen en al zijn vreedzame inwoners tot vijand bestempelen, alleen maar omdat je het recht hebt je godsdienst te verspreiden? Moet godsdienst worden verspreid door het zwaard en door te vechten?
Bin Muhammad: Wie heeft de slavernij in de recente tijd uitgevonden? Wie heeft anderen gekoloniseerd? Wij of zij? Heeft Algerije Frankrijk gekoloniseerd, of was het andersom? Heeft Egypte Engeland gekoloniseerd of andersom? Wij zijn de slachtoffers.
Ik zeg niet dat het goed is om onschuldige mensen te doden. Ik zeg dat alle onschuldige mensen moeten worden beschermd. maar tegelijkertijd moeten we beginnen met de onschuldige moslims. Er zijn miljoenen onschuldigen onder ons, terwijl het aantal onschuldigen onder julie - en er zijn onschuldigen - slechts tientallen, honderden, of hooguit duizenden bedragen.
Wafa Sultan: Kun je me uitleggen hoe het kan dat honderdduizend kinderen, vrouwen en mannen in Algerije zijn vermoord op de meest afgrijselijke manieren? Kun je me uitleggen waarom 15.000 Syrische burgers zijn vermoord? Kun je me iets uitleggen over de abominabele misdaad in de militaire artillerieschool in Aleppo? Kun je me iets uitleggen over de misdaad in de wijk Al-Asbaqiya in Damascus in Syrie? Kun je de terroristische aanval op het vredige dorp Al-Kisheh in Boven-Egypte verklaren, en de massamoord op 21 Koptische boeren?
Kun je uitleggen wat er gebeurt in Indonesie, Turkije en Egypte, terwijl dit zelfs islamitische landen zijn die zich uitspraken tegen de Amerikaanse interventie in Irak, en die geen legers hebben in Irak, maar toch niet zijn gespaard door de terroristen? Kun je iets zeggen over deze fenomenen, die plaatsvonden in Arabische landen?
Was dit allemaal wraak op Amerika of Israel? Of was het alleen maar om dierlijke, wilde instincten te bevredigen die zijn opgewekt door religieuze leerstellingen, die de wens opwekken anderen te verwerpen, anderen te doen en anderen te ontkennen? Toen Saddam Hoessein 300.000 Shi'iten en Koerden levend begroef, hoorden we geen moslim protesteren. Jullie stilte diende om de wettelijkheid van deze moorden te erkennen, is het niet?
[knip]
Wat wil je van me? Kwaad spreken over de Amerikaanse maatschappij? Ik heb nooit gezegd dat Amerika de eeuwige stad van Plato is, maar ik zei dat het de eeuwige stad van Wafa Sultan is. Het idealisme van de Amerikaanse maatschappij was genoeg om mij mijn menselijkheid te laten inzien. Ik kwam vol angst naar dit land.
Bin Muhammad: Samen met de Indianen? Samen met de Indianen? Wat is er over van de Indianen? Wat heb je te zeggen over de Indianen?
Wafa Sultan: Christopher Columbus ontdekte Amerika in 1492. Amerika is opgericht in 1776, zo'n 300 jaar later. Je kan Amerika als wet, als regering of als staat niet de schuld geven voor het uitmoorden van de Indianen.
Inderdaad, daar komen ze, de discussiestoppers.

Hitler, Bush, Israel. Bin Muhammad zegt steeds: waarom vragen we daar niet naar, waarom hebben we het daar niet over?
Het standaardantwoord daarop in zo'n discussie is natuurlijk: daar hebben we het voortdurend over! Daarom is er zoveel over geschreven. Er zijn boeken vol over geschreven, alle media behandelen deze onderwerpen. Daarom weet iedereen hier alles van, en daarom weet ook Bin Muhammad er alles van.
Bin Muhammad slaat ons met onze eigen bronnen om de oren om de discussie te doden, en om ervoor te zorgen dat de wanpraktijken van de islam en de islamitische landen onbekend blijven. Zo steekt het westen altijd slecht af bij de 'vreedzame' islam.
Wafa Sultan kende deze truc kennelijk al, en ze walst er zo overheen, met tegenvoorbeelden.
Wel ga ik er inmiddels van uit dat die Bin Muhammad het gewoon niet kan weten. Heel veel mensen hebben er nu al op gewezen dat de opvoeding in de islamitische landen eenzijdig is, en in feite neerkomt op indoctrinatie, vervalsing van de werkelijkheid en haatzaaien tegen niet-moslims. Mensen zijn niet in de gelegenheid kennis te nemen van de feiten, kritiek is verboden, en de geschiedenis die wordt geschreven komt neer op islamitisch revisionisme.
Als moslims het niet mogen, dan moeten de niet-moslims het dus doen. Het is ronduit dom als we wel de fouten van het westen mogen behandelen, maar niet de fouten van de islam. Het is dom als we wel onze eigen oorlogen en massamoorden mogen bespreken, maar als we van de islam allen maar mogen zeggen dat het een mooie, vredige godsdienst is.
Want onze eigen zelfkritiek blijkt daardoor een scherp wapen te zijn voor moslims die de islam willen promoten en verspreiden in het westen. En tegelijk is hierdoor, zoals Bin Muhammed duidelijk maakt, bewezen dat wij 'schuldig' zijn, waardoor geweld tegen het westen gerechtvaardigd is.
Je komt daardoor wel voor het probleem te staan dat je wordt beschuldigd van racisme en vreemdelingenhaat, maar daar sla ik me wel doorheen. Aan Wafa Sultan zie ik hoe het moet: gewoon er plat overheen walsen, en je niet laten intimideren.