Las laatst een verklaring voor de achtergrond van de besnijdenis. Daar schrok ik toch wel even van.
Beetje rare geschiedenis, maar hoe langer ik erover nadenk.....
In een grijs verleden hebben mannen de parallel gezien tussen het geboren worden van een kind dat uit de baarmoeder van de moeder komt en het uit de voorhuid komen van de eikel van de man bij de erectie. De voorhuid heeft zo een symbolische gelijkenis met de baarmoeder.
Dit klinkt raar, maar er zijn wel meer voorbeelden van dat mannen jaloers zijn op het feit dat vrouwen kunnen baren en mannen niet. Baarmoedernijd zal ik maar zeggen. Er zijn volken waar de man tijdens het geboorteproces van de vrouw net doet alsof HIJ de vrouw is die onder veel pijn een kind ter wereld brengt, kompleet met op de rug liggen en zuchten enz. Er wordt dan ook gezegd dat HIJ het kind ter wereld heeft gebracht. Kan het kinderachtiger? Jawel...dat kan, Luister en huiver:
de reden van het verwijderen van de voorhuid van de man (de besnijdenis dus) zou zijn dat daarmee symbolisch de baarmoeder verwijderd wordt. Hij moet beseffen dat hij UIT zijn moeder is en dat de herinnering daaraan (voorhuid-baarmoeder) moet daarom worden weggehaald. Dan kan hij gemakkelijker defintief ingelijfd worden bij de (die) mannenwereld, waar men niets moet hebben van zachtheid, verdriet, emoties, pijn erkennen, huilen, tederheid, warmte en beschutting. Let wel: een voorhuid is net als een baarmoeder beschutting van iets kostbaars en kwetsbaars.
M.a.w. het ritueel is bedoeld om de jongen psychologisch-emotioneel definitief 'afstand'/ afscheid te laten nemen van zijn moeder/het moederlijke/vrouwlijke. Met het weghalen ervan wordt gezegd dat hij niet meer kan rekenen op die beschutting en dat hij hard moet leren zijn en zichzelf kunnen redden.
Raar...waar?