Die legende van de bruidschat wordt dacht ik geassocieerd met gouden munten in een zakje. We kregen in elk geval wel eens gouden chocolademunten in een netje, ik weet niet of dat ermee te maken heeft, het kan ook best iets heel moderns zijn. Ook wordt het strooien er wel eens mee in verband gebracht, omdat sint Nicolaas geld door het raam had gegooid, volgens die legende.
Maar die vrijers hebben wel een symbool voor het huwelijk. Op het beroemde schilderij van Jan Steen staat trouwens een klein meisje met zo'n vrijer in haar hand, een flink ding voor een klein meisje.
Bedankt voor die link naar Chinees eten, heel leuk, ik heb het snel opgeslagen. Al die overleveringen doen eigenlijk wat denken aan magisch denken.
Uit het stuk:
Zo waren eieren wel "zilveren bollen", champignons "gelegenheden" en kip "feniks" genoemd.
Ik heb echt m'n hoofd zitten breken over dat 'gelegenheden'... wat kan dat toch symboliseren? Je durft zulke dingen haast niet te vragen, maar nou wil ik het eigenlijk weten ook.
Ik had ook nog wel lekkere dingen in m'n feestmapjes staan, hier nog wat Franse koekjes:
http://www.joyeux-noel.com/desserts.html
Hier is nog een plaatje van een tulband:
http://www.saveursdumonde.net/ency_11/kouglof.htm
Ik moet zeggen dat ik wel wat kwijt ben tussen al die gigabytes, ik verwachtte nog meer met maantjes en zo, algemene dingen die overal terugkomen.
Leuk bijvoorbeeld dat de Chinezen ook zo'n lampionfeest hebben rond nieuwjaar, als ik het goed heb liepen de kinderen hier ook met lampionnen met drie koningen, aan het begin van het jaar. Ik weet niet of ze dat nog doen. Ik heb het zelf ooit een keer gedaan, verschrikkelijk naar uitgekeken, en in het schooltje zag het er echt sprookjesachtig uit, maar we waren nog niet buiten voor de optocht, of het winterseizoen bleek helemaal niet zo geschkt te zijn voor zoiets. Het was nat en koud, en het waaide vreselijk, dus de optocht werd gedomineerd door reddende vaders en moeders die overal brandende lampionnetjes probeerden te doven en paniekerig in de richting van de kleintjes sloegen, omdat die mogelijk ook vlam zouden vatten. Het was een tamelijk paniekerig en desilluisonerend gedoe, met beduusde kindertjes die probeerden te snappen wat de bedoeling was. Heel gek, eigenlijk ben ik nog steeds gek op lampionnen.