![]() |
![]() Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
pete schreef:Dat verstand op z'n best ontdekken, een lange quest zonder kans op perfectie, maar toch het streven waard.
Reader schreef:Ik heb het eens over een teleurstelling van de mens gehad. Wij blijken niet zo'n verstandgebruikers die hun willen temmen. Wat ons bestuurt/beheert is buiten onze macht/handbereik.
Een soort planten is gegroeid, maar later had niet voloende voedsel (mineralen ..) uit het land kunnen halen, wat deed het?
Ze ontwikkelde een nieuwe manier: Deze ging aantrekkelijk geur ontwikkelen en insecten verleiden naar haar bloemen, en zodra de insect er op ligt, wordt de bloem gesloten en wordt de insect verteerd op een bepaalde manier.
Er zijn nog andere voorbeelden, en het antwoord lijkt me dat plant een orgaan is naast de insect in één lichaam. Net als ons lichaam. Als je isolerend naar onze micro-wezens kijkt, dan zal je niet begrijpen hoe de coordinatie is geschept is. Alleen als je ze in het geheeld kijkt (dat ze een geheel/lichaam vormen), zal het je opvallen dat ze geen autonome wezens zijn;
els schreef:De vragen van deze topic zijn hiermee niet beantwoord.
De waarden kloppen niet binnen dezelfde godsdienst, terwijl diezelfde godsdienst ook 10 logisch geordende geboden produceert.
Anderzijds moet ik toegeven dat ik in de bijbel nergens iets terugvind waardoor de liefde voor het eigen kind als iets goeds beschouwd wordt. Houden van je eigen kind is dus niet goed, noch slecht. Maar houden van je ouders is wel degelijk goed.
Ik vind persoonlijk dat in de voorgaande posts heel wat rond het struikje geslagen wordt.
Reader schreef:Dus god offert zijn zoon om de mensen te verlossen. Is dat te vergelijken met het offeren van mensen of dieren aan de afgoden? Vraag ik me af.
Ik vind persoonlijk dat in de voorgaande posts heel wat rond het struikje geslagen wordt.
Pete schreef:Mij lijkt het vergelijkbaar met het zoeken naar existentiële waarden aan de hand van een boekje van Nijntje het Konijntje.
Reader schreef:Abu Hanifa zegt dan: "Als de rivier's water hier niet in kan, dan vraag je je ook hoe je het zelf van God met je hersenen probeert te begrijpen!".
els schreef:Wat me doet denken aan het ultieme ontwijkende antwoord op elke moeilijke vraag: gods wegen zijn ondoorgrondelijk.
Uiteraard is God zelf verantwoordelijk, maar de Mens is mede-verantwoordelijk en met name omdat hij later de nieuwe God wordt. Hij moet dus de verantwoordelijkheid over nemen.pete schreef:Deze ongerijmdheid is me pas nu opgevallen, let even op deze chronologie :
God schept de mens
De mens vervalt in zonde
Is de creator zélf dan niet verantwoordelijk ?
Dit offer wordt door Freud uitgelegd en berust op de haat tussen God en de Zoon, waarbij de Vader eerst zijn Zoon tracht te vermoorden uit jaloezie ( denk maar aan Oedipus en ook aan Herodus ) en de Zoon de Vader vermoordt (bij Oidipoes ) en de Zoon zichzelf uiteindelijk vrijwillig offert om een verzoening tot stand te brengen, maar daarmede tevens de nieuwe God te worden.Niet dus, zegt ie zelf. Maar om zijn eigen foute creaturen te vergeven offert hij zijn eigen zoon
Maar dat is voor de Vader ook niet zo gemakkelijk en vanzelfsprekend, want dat zou betekenen dat de Zoon altijd gelijk heeft en de Vader zich slechts behoeft te offeren.Is dat het soort vader die we blindelings horen te vertrouwen ?
De vaders die ik vertrouw offeren zichzelf voor het leven van hun zoon. Dat is zelfs niet eens nobel, het is evident.
Dat betwijfel ik, want de Zoon erft zowel het goede, maar ook de fouten van de Vader, die hij moet trachten op te lossen.De vaders die ik ken laten hun zoon niet lijden voor de gevolgen van hun eigen fouten
zonder meer is de Zoon niet alleen maar onschuldig.
Was de zoon stout geweest of wat ?
Het is geen onzin, ook al staat in de oude bijbel niet de hele waarheid verteld.(en daarmee daalde ik even af naar het niveau van mensen die aan dit soort onzin nog geloof hechten)
Keer terug naar jodendom christendom islam
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast