Nog terwijl Jezus van Nazareth nog leefde ontspon zich een richtingenstrijd tussen enerzijds Maria Magdalena en anderzijds Petrus. Uit alle geschriften blijkt dat Petrus (de eerste paus) ronduit een vrouwenhater was.
Bovendien begreep hij geen snars wat wat Jezus'leer was: Maria M wel. Samen met apostel Andreas werkte Petrus Maria M in de marge en daarmee de hele vrouwelijke (veel persoonlijkere) beleving van de christelijke godsdienst. De enige die Maria M hielp was Johannes, die van het laatste evangelie. Dit evangelie heeft het bij het samenstellen van de bijbel dan ook bijna niet gehaald.
Petrus richtte dus een strak mannelijk hierarchisch georganiseerde kerk op. De gotspe is dat hij het lef had deze de MOEDERkerk te noemen.
Hij werd daarbij een flink handje geholpen door een andere neuroot, genaamd Paulus. Beter gezegd: eigenlijk heeft Paulus de leer van de RK kerk bepaald.
Daarna werd de zaak nog eens overgedaan en bevestigd er versterkt door nog een die bang was voor vrouwen: Augustinus.
Jammer jammer dat Maria Magdalena in de coulissen in verdwenen, waar ze overigens langzaam weer uit komt. Kennelijk krijgen ze het vrouwelijke in de religie er toch niet onder. Vrouwen hebben altijd al meer geduld gehad.
Wie doet eens een gooi hoe de 'kerk' eruit gezien zou hebben als Maria Magdalena (en in haar het vrouwelijke) het voor het zeggen had gekregen?
Ik kan me bvb. niet voorstellen dat het hierarchisch georganiseerd zou zijn geweest. En de 'leer'zou ook anders geweest zijn. Hoe?

PS even voor alle zekerheid: ik ben niet bezig een vrouwenkerk op te richten :eek2: maar het is misschien aardig op deze suggestie de kern van het 'vrouwlijke' op het spoor te komen?
Wat de kern van het mannelijke is weten we intussen.