Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
els schreef:Christenen hebben bij mijn weten niet van die strikte voedselvoorschriften (behalve op vrijdag vis, schiet me te binnen).
waar komen die voedselvoorschriften eigenlijk vandaan?? De christenen houden zich er dan wel niet aan (hoewel het ook in hun heilige boek staat), maar de joden en moslims weer wel.
Maar varkensvlees? Omdat varkens vieze dieren zijn?
calimero_a schreef:Maar varkensvlees? Omdat varkens vieze dieren zijn? (wat overigens vreemd is want varkens zijn heel schone dieren, ze worden alleen heel vaak in vieze omstandigheden gehouden).
Baqarah 2
173 Hij heeft u slechts het gestorvene het bloed het varkensvlees en datgene waarover een andere naam dan die van Allah is uitgeroepen verboden Maar hij die gedwongen is en dit niet wenst en geen overtreder is op hem rust geen zonde Want Allah is Vergevensgezind Genadevol
Maidah 5
3 Verboden is u het gestorvene het bloed en het varkensvlees en al waarover een andere naam dan die van Allah is aangeroepen hetgeen is geworgd en is doodgeslagen en hetgeen is doodgevallen of hetgeen door de horens van dieren is gedood en hetgeen door een wild beest is aangevreten behalve wat u heeft geslacht Verder hetgeen voor afgoden is geslacht en wat u loot door pijlen dit is een overtreding Heden zullen de ongelovigen aan uw godsdienst wanhopen Vreest dus niet hen maar Mij Nu heb Ik uw godsdienst voor u vervolmaakt Mijn gunst aan u voltooid en de Islam voor u als godsdienst gekozen Maar wie door honger wordt gedwongen zonder dat hij tot de zonde is geneigd voorzeker Allah is Vergevensgezind Genadevol
Anaam 6 :
145 Zeg Ik vind in hetgeen mij is geopenbaard niets dat een eter is verboden te eten met uitzondering van het gestorvene of vloeiend bloed of varkensvlees want dit alles is onrein - of wat in overtreding is waarover een andere naam dan Allah's is aangeroepen Maar wie door noodzaak wordt gedreven en niet begerig is noch de grens overschrijdt uw Heer is dan voorzeker Vergevensgezind Genadevol
An Nah 16
115 Hij heeft alleen het gestorvene bloed varkensvlees en hetgeen waarover de naam van een ander dan Allah is aangeroepen voor u verboden Maar voor hem die door noodzaak wordt gedreven om te eten terwijl hij niet wil noch de grens wil overschrijden is Allah voorzeker Vergevensgezind Genadevol
calimero_a schreef:waar komen die voedselvoorschriften eigenlijk vandaan?? De christenen houden zich er dan wel niet aan (hoewel het ook in hun heilige boek staat), maar de joden en moslims weer wel.
Geen dingen eten waar bloed inzit komt volgens mij niet omdat het 'onrein' is, maar meer vanuit oudere gebruiken waar bloed 'heilig' was. (zit in je lichaam en gaat er alleen uit als je gewond raakt, behalve bij vrouwen, die kunnen bloeden en gaan er niet aan dood).
Maar varkensvlees? Omdat varkens vieze dieren zijn? (wat overigens vreemd is want varkens zijn heel schone dieren, ze worden alleen heel vaak in vieze omstandigheden gehouden).
Ik kan zo niet verzinnen waar het vandaan komt. Kan er tot nu toe ook niet iets logisch over vinden.
Cali
casapapusilor schreef:Hallo Els,
Leuk onderwerp en aardig in mijn straatje.
.
Het vis eten op vrijdag had naast allerlei op de bijbel gebaseerde redenen ook een praktische oorzaak. De visser voeren op zondagavond of maandagmorgen uit en kwamen vrijdags met hun gevangen vis in de haven aan. Vrijdag was dus bij uitstek de dag om verse vis te eten.
Het was dan ook op vrijdagmiddag dat ik als kind met mijn pannetje op schoot op de stoep zat te wachten op Kaat Mossel die met haar karretje door de straat kwam. Toen was mosselen nog voedsel voor de armen.
In Roemenië nemen de vastenperioden nog een hele belangrijke plaats in, vooral in de orthodoxe kerk. Gedurende die perioden kun je in alle restaurants ‘post’gerechten op de menukaart vinden en ook in de supermarkten wordt een ruim assortiment van post-artikelen aangeboden. Ideaal trouwens voor vegetariërs en veganisten. Er zijn verschillende soorten vasten die een dag tot meerdere weken kunnen duren. Wat niet gegeten mag worden hangt af van het soort vasten en de geloofsrichting, maar in grote lijnen komt het neer op geen dierlijke producten (ook geen vis) en geen suiker en honing, of alcohol. Tijdens die periode wordt er ook niet getrouwd en worden er geen feesten gegeven! Ook het normaal gesproken vleesrijke begrafenismaal blijft achterwege.
Ook binnen een deel van de protestante geloofsrichtingen wordt gevast, bijvoorbeeld als voorbereiding op het heilige avondmaal. In de Duitse Evangelische kerk was het traditie dat de jongeren die belijdenis deden een dag vastten, maar dit wordt tegenwoordig af geraden omdat men het vasten langzaamaan verleert en er teveel flauwvallen tijdens hun belijdenis.
Vasten is in Roemenië zo zeer een deel van de cultuur geworden dat grote groepen er aan mee doen, ook als hun geloof dat niet voorschrijft. Aan de andere kant houden steeds meer jonge mensen zich niet meer aan de vasten. Uit wetenschappelijk onderzoek is trouwens gebleken dat het vasten bijzonder gezond schijnt te zijn.
De voedselvoorschriften voor de Joden staan in Leviticus 11. Joden mogen eten van alle dieren die op het land leven én geheel gespleten hoeven hebben én hun voedsel herkauwen, dus bijv. geen varkens, kamelen, paarden, konijnen en hazen, enz. Van de dieren die in het water leven mogen alleen degene met vinnen en schubben hebben gegeten worden, dus geen paling of schelpdieren. Er wordt ook een hele rij vogels genoemd die niet gegeten mogen worden, vooral roofvogels en aaseters en ook geen struisvogelbiefstukjes. Van de insecten mogen alleen degene met springpoten worden gegeten zoals sprinkhanen. Ook is elk dier dat dood gevonden wordt onrein. Bovendien gelden er dan voor de dieren die wel gegeten mogen worden weer regels voor wat betreft het slachten en de bereiding.
Jehova’s accepteren niet alleen geen bloedtransfusie, maar eten ook geen levensmiddelen waar bloed in verwerkt is of dieren die niet goed uitgebloed zijn.
Heilige dag
De eerste christenen hielden zich ook aan de zaterdag als heilige dag en pas later is die vervangen door de zondag.
Besnijdenis
De leden van de eerste christengemeenschappen waren joden en besneden. Toen de eerste niet joden zich wilden bekeren tot het christendom werd van hen geëist dat zij zich alsnog lieten besnijden. In de brieven van Paulus is heel wat terug te vinden over het meningsverschil betreffende het wel of niet toelaten van niet joden. Verboden was het besnijden oorspronkelijk al helemaal niet. Ik weet trouwens niet of besnijden ook echt verboden is binnen de christelijke kerk. De eerste christenen volgens in grote lijnen de Joodse wetten, voorzover Jezus zich daar niet tegen uitgesproken had. Nadat het christendom steeds meer door ‘heidenen’gedomineerd werd, verdwenen ook de joodse wetten.
Hemel en hel
Binnen het christelijke geloof bestaat veel verschil van mening over het bestaan van hemel en hel. Verschillende richtingen wijzen erop dat de bijbel helemaal niet spreekt over een hel zoals bijv. de katholieke kerk die graag voorstelt.
Roelie
casapapusilor schreef:Uit de brieven van Paulus blijkt duidelijk dat een deel van de aller eerste christengemeenschappen nog al in hun maag zaten met de vraag of heidenen ook lid konden worden van de christelijke gemeenten. Niet alle gemeenten hielden er dezelfde regels op na tenaanzien van het naleven van de Joodse wetten. Onder elkaar werd daar dan ook flink over gekissebist. De Joden waren steeds op zoek naar manieren om de eerste christenen te betrappen op overtredingen van de Joodse wetten.
Paulus krijgt dan ook op een gegeven moment, als hij gevangen is, het advies de kosten van het afkopen van het naziraat van vier mannen te betalen. Daarvoor moest een flinke som geld worden neergelegd en het gold dan ook bij uitstek als een bewijs dat iemand de Joodse wetten naleefde. Erg dubbelzinnig allemaal.
Om nog even terug te komen op de Noachitische geboden: strikt genomen zouden de huidige christenen zich nog steeds aan dat gebod moeten houden. Immers dit besluit van het 'eerste concilie van Jeruzalem' is nog steeds geldig.
De Joodse historicus Josephus maakt van hetzelfde feit melding. Koning Agrippa betaalt de afkoopsom voor een grote groep nazireners om te laten zien dat hij de wetten naleeft.
Roelie
casapapusilor schreef:Heb even wat jaartallen opgezocht.
ca. 40 Niet-joden kunnen opgenomen worden in de christelijke gemeenten, maar alleen wanneer zij zich aan de joodse rituele voorschriften houden.
ca. 50 Niet-joden hoeven zich niet meer aan de joodse voorschriften te houden.
Pas in de derde eeuw krijgen de niet-joden de overhand in de christelijke kerk.
Onder de verschillende gemeenten bestond onenigheid over deze regels, zoals onder andere telezen in in Handelingen 15 i.v.m. de besnijdenis. Sommige gemeenten lieten al snel niet-joden toe en stelden niet al te hoge eisen aan hen, terwijl andere gemeenten veel langer vast bleven houden aan de oude regels. De kwestie wordt in Jeruzalem aan de apostelen en de oudsten voorgelegd. Degene die tot de partij van de Farizeeën behoorden vonden dat ook niet-joden moesten worden besneden. De anderen zijn van mening dat men de niet-joden geen al te zware voorschriften moet opleggen en stellen dat zij zich slechts moeten onthouden van ontucht, bloed, vlees waar nog bloed in zit en offervlees dat bij de afgodendienst gebruikt is.
In deze vroegste tijd waren er ook al gemeenten die zich tot andere evangeliën bekeerden. (o.a. Brief aan de Galaten) Paulus was trouwens degene die zich vanaf het begin het meest bezig hield met de contacten met de niet-joodse christenen, waarschijnlijk omdat hij niet zo orthodox ingesteld was als anderen.
Regelmatig wijst hij er in zijn brieven op dat bijv. het eten van bepaalde dingen weliswaar niet (meer) verboden is, maar dat we geen dingen moeten doen die aanstoot zouden kunnen geven aan 'de Joden, aan andere volken of aan Gods gemeente'. (o.a. I Korintiërs 10). Ook draagt hij op elkaar zo te aanvaarden als Christus u heeft aanvaard, of het nu gaat over het volharden in het geloof, voedsel of feestdagen.
Soms geeft Paulus aan voor bepaalde zaken geen voorschrift te hebben, maar zijn eigen mening te geven.
Roelie
system schreef:Varkensvlees bederft zeer snel in warme landen en wat meer is, niet vers varkensvlees eten geeft het risico dat men wormen krijgt die (zeker in die tijd) levensbedreigend konden zijn.
els schreef:system schreef:Varkensvlees bederft zeer snel in warme landen en wat meer is, niet vers varkensvlees eten geeft het risico dat men wormen krijgt die (zeker in die tijd) levensbedreigend konden zijn.
Hallo System,
Bedankt voor je toelichting op de eetgewoontes.
Het zou natuurlijk wel kunnen dat er bepaalde praktische overwegingen bij zijn, maar het lijkt mij toch niet in alle opzichten logisch. Vlees van koeien kan ook bederven en is ook bevattelijk voor vliegen. En bovendien, in India mogen de mensen weer geen koeien eten. Maar daar is het ook warm en hebben ze ook meer last van bederf dan hier.
Als je de spijswetten in de bijbel leest, worden er ook niet veel logische of praktische verklaringen gegeven. Misschien is het dus wel zo dat er ooit praktische overwegingen bij zijn geweest, maar waren de schrijvers van de bijbel niet zo bekend met de praktijk van de kookkunst (het waren tenslotte mannen he, daar heb je het al), zodat ze te star omgingen met regels die ze niet goed begrepen.
casapapusilor schreef:Heb ook even bij de voedselverboden van de Koran gekenen. Dat zijn dus eigenlijk dezelfde als Paulus opgeeft voor de niet-Joodse christenen. Wat me wel opvalt is dat de Koran hier (en ook op andere plaatsen) zegt dat onbewust overtreden van de wetten geen gevolgen heeft. Dat is in de bijbel wel anders met die wetten van Mozes. Daar doet het weinig ter zake of iemand bewust of onbewust zondigt.
De eerste christenen vasten trouwens ook. Staat in Handelingen.
Roelie
casapapusilor schreef:Bovendien bestaan er binnen de drie godsdiensten grote verschillen in wat men gelooft, welke rituelen men gebruikt, wat men wel en niet eet, op welke dagen men de religieuze feesten viert, welke ‘personen’, naast God, een rol spelen in het geloof.
In de brieven van Paulus is heel wat terug te vinden over het meningsverschil betreffende het wel of niet toelaten van niet joden.
Hemel en hel
Binnen het christelijke geloof bestaat veel verschil van mening over het bestaan van hemel en hel. Verschillende richtingen wijzen erop dat de bijbel helemaal niet spreekt over een hel zoals bijv. de katholieke kerk die graag voorstelt.
Roelie schreef:Het was misschien wel zo dat de joden zich met hand en tand zouden verzetten tegen opgedrongen beelden, maar de bijbel staat vol met voorbeelden waaruit blijkt dat in ieder geval grote groepen joden zelf maar al te snel kozen voor het aanbidden van beelden, zoals het gouden kalf.
Blasfemist schreef:Dat lijkt erop te wijzen dat tal van thema's als bekend werden verondersteld bij de toehoorders van de verkondiging; dat ze m.a.w. tot hun cultureel milieu behoorden.
Blasfemist schreef:De constatering dat de bijbelverhalen als bekend worden verondersteld doet vermoeden dat de islam in het begin vooral onder christenen en joden verspreid is, terwijl de traditie verteld dat juist polytheisten de eerste aanhangers waren.
Ik ga de twee contracten met de overwonnenen eens vergelijken. Die profeet was mi Omar, die ook tenminste één brief heeft gestuurd om een vorst uit te nodigen voor de islam, aan Yazdgird III van de Sassaniden.
Almaqah -> el Mecca ? Er waren meerdere Kaaba's.
Over Almaqah is niet veel te vinden, zeker niet in relatie tot Mecca. Meestal wordt verwezen naar Ptolemeus die de stad heeft genoemd: " Religiöses Zentrum war Mekka (Makkah). Der Name ist im Corpus Ptolemaicum (im 2. Jahrhundert n. Chr.) in der Form Makoraba erwähnt, ein Wort, das von dem sabäischen Makuraba ("Heiligtum") abgeleitet ist. Mit anderen Worten: zu Anfang war Mekka ein Heiligtum, um das zunehmend eine Stadt wuchs. " http://www.kirche-in.at/titel-3-06-02.htm Mekka betekent dus heiligdom en is Sabaisch van oorsprong, net als Almaqah. In Mekka was Hubal (Baal) echter de hoofdgod.
Keer terug naar jodendom christendom islam
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten