![]() |
![]() Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
Donatisme
Het donatisme is een stroming uit de kerkgeschiedenis van de 4e eeuw. Het donatisme ontstond in Noord-Afrika. In die landen wilden veel christenen terug naar een eenvoudiger en bijbelser vorm van gemeente-zijn en bepleitten daarom een hervorming van de kerk. Deze stroming ontstond direct na de laatste grote christenvervolging onder keizer Diocletianus.
De donatisten zijn volgelingen van Donatus Magnus die in 316 verkozen werd tot bisschop van Carthago. De donatisten waren voor een strenge handhaving van de censuur. Afvalligen mochten niet weer worden opgenomen in de schoot van de kerk. Deze kwestie kwam op omdat onder de eerdere christenvervolgingen veel christenen hun geloof verloochend hadden. Nu betreurden ze dit en wilden weer in de kerk opgenomen worden.
Nadat al hun pogingen om de kerk te hervormen op niets waren uitgelopen, scheidden zij zich tenslotte af van de katholieke gemeenschap. De directe aanleiding hiertoe was de benoeming van Caecilanus tot bisschop van Carthago in 312. Constantijn de Grote deed moeite om de twee stromingen bij elkaar te brengen. Dit mislukte, omdat ze zichzelf uitriepen tot de enige ware Kerk en de ander tot de valse kerk. In Carthago werd Donatus nu tot bisschop gewijd van de tegenkerk. Donatus kwam tegenover Caecilianus te staan. Hierdoor werd de hele kerk in Noord-Afrika verdeeld.
De Donatisten onderscheidden zich van de rest van de kerk door hun meer geestelijke gezindheid, die zich uitte in hun christelijke karakter en gedrag. Ze waren voorstanders van de scheiding tussen kerk en staat. Ondanks deze opvatting deden ze toch herhaaldelijk een beroep op de keizer. Volgens hen werd het wezen van de kerk gevormd door geestelijk leven en niet door sacramenten. Deze opvatting stond tegenover de opvatting van de rest van de kerk.
Augustinus heeft hen krachtig bestreden. Aan het begin van de vierde eeuw oefenden zij sterke invloed in de kerk.
It is unknown how long this belief persisted into the Muslim period, but some Christian historians believe the Donatist schism and the discord it caused in the Christian community made the takeover of the region by Islam easier.[citation needed]
Bezet_door_Arabieren schreef:Els,
even een vraag offtopic.
Je weet veel over Islam, Imazighen, etc.
Ben je een Noord-Afrikkaan, Nederlander, Indier?
els schreef:Bezet_door_Arabieren schreef:Els,
even een vraag offtopic.
Je weet veel over Islam, Imazighen, etc.
Ben je een Noord-Afrikkaan, Nederlander, Indier?
Nee, ik ben helemaal uit de Nederlandse klei getrokken hoor. Maar ik heb gewoon een passie voor godsdiensten, beetje raar voor een totale atheist, maar ja. Omdat vrouwen er een beetje bekaaid afkomen, ging ik daar zelf de nadruk opleggen.
Ook begon ik met het vergelijken van andere godsdiensten met de bijbel. Ik rolde van de ene verbazing in de andere, omdat die verhalen zo sterk overeenkomen met andere mythen.
Toen ging ik me ook in de islam verdiepen, omdat dat de laatste tijd in een stroomversnelling is geraakt, er is dus veel te vinden. Ik vind het onbegrijpelijk dat jodendom, christendom en de islam zo duidelijk van oorsprong het zelfde zijn, maar toch zo van elkaar verschillen. Ik probeer de ontwikkeling dus in de historische context, vooral die van het Romeinse Rijk, te volgen, en dat is ook weer heel fascinerend.
Op het moment is het godinnengedoe een beetje in het slop geraakt, omdat ik me meer verdiep in deze 3 godsdiensten en de Romeinse geschiedenis.
els schreef:Reader. Ik kan niet alles lezen, maar er speelt hier een theremin, een oud electronisch muziekinstrument. (Sorry, off topic :bloos
Bezet_door_Arabieren schreef:...Goden zoals Athena, Poseidon, Zus, Antaeus zijn gewoon Berberse goden.
De drie godsdiensten jodendon, christendom en islam zijn naar mijn mening Joodse godsdiensten.
Het woord Allah komt ook uit het Hebreeuws.
Ik ben in de Griekse mythologie geïnteresseerd omdat veel ‘Griekse goden” niets anders zijn dan Berbers Goden. Goden zoals Athena, Poseidon, Zus, Antaeus zijn gewoon Berberse goden.
Nissaba is waarschijnlijk de naam van een Indische Godin
els schreef:
Is dat zo? Ik heb dit eigenlijk nooit kunnen vinden.
De Arabieren kenden ook een godin met de naam 'Allat' (komt ook voor in de koran). Dat wordt vaak vertaald als 'godin', of ook wel met 'vrouwe', vanwege verwante woorden in diverse semitische talen.
Ik dacht in al mijn simplisme dat Allah dus wel een mannelijke vorm van dit 'Allat' zou zijn, en dus te vertalen is als 'god' of 'heer', maar zo eenvoudig schijnt het helemaal niet te zijn.
Reader schreef:@Bezet door Arabieren.
Er zijn talrijke fouten in je reactie, zoals "allat" als "god" beschouwen. Het was echter een vrouw net als Els :-
Allah als Hebreeuw woord is niet rechvaardig. Arabisch was ook een Semitische taal net als Hebreeuws. En zeer logisch, zou Arabisch ouder dan Hebreeuws zijn, en dus een voorvaader in feite. We kunnen dus geen Arabische woorden aan Hebreeuws zomaar toeschrijven.
Je reactie is gebaseerd op je site:
Reader schreef:De oorsprong van de Afro-asiatische talen bevindt zich ergens in het huidige west Afrika in Etheopia of...
De verspreiding van die talen naar het Israel moet gebeuren via Het Arabische schiereiland waaar een verwante taal gesproeken wordt.
De immigratie is nog logischer van het woestijn geworden gebieden naar vruchbaardere gebieden.
Bezet door Arabieren schreef:In die tijd ( voor de komst van de islam) gebruikten Arabieren ook het woord “Allah”. De Arabische poëet Omr Alkeis ( voor de islam) schreef gedichten over Allah. Het woord Allah bestond dus voor de opkomst van de islam.
Het Arabisch van toen is heel anders dan het Arabisch van nu. De tekst dat in dat document staat is:
“" بنصر وردا الهن بعل سمين وارضن "
Vertaling naar modern Arabisch: " بنصر وعون الله سيد السماء والارض
Vertaling naar het Nederlands “Met de overwinning en hulp van Allah de heer van de hemel en aarde”.
In de Koran wordt Allah vaak beschreven als “de heer van de hemelen en aarde”. ( duidelijk overgenomen van de oude Arabische godsdiensten).
Omr elkeis (of zoiets) is Imru' al-Qais denk ik.
The final individual to get blamed for the destruction is the Moslem Caliph Omar. In 640 AD the Moslems took the city of Alexandria. Upon learning of "a great library containing all the knowledge of the world" the conquering general supposedly asked Caliph Omar for instructions. The Caliph has been quoted as saying of the Library's holdings, "they will either contradict the Koran, in which case they are heresy, or they will agree with it, so they are superfluous." So, allegedly, all the texts were destroyed by using them as tinder for the bathhouses of the city. Even then it was said to have taken six months to burn all the documents. But these details, from the Caliph's quote to the incredulous six months it supposedly took to burn all the books, weren't written down until 300 years after the fact. These facts condemning Omar were written by Bishop Gregory Bar Hebræus, a Christian who spent a great deal of time writing about Moslem atrocities without much historical documentation.
Dit bewijst ook dat Arabisch niet de moedertaal van Allah is, zoals in de Arabische wereld wordt beweerd. Welk Arabisch is de taal van Allah, die van nu of die van 2000 jaar geleden?
Ja, maar je kunt de taal die destijds in Yemen spraken geen Arabisch noemen.
Allat was een Arabische godin. Deze is van oorsprong een Babylonische godin en bij de Babylonen stond ze bekend als Ereshkigal, wat de sterke betekent.
http://www.coptichistory.org/new_page_603.htm
Volgens mij ben je een professor in godsdiensten of mythologieën, het kan niet anders.![]()
Reader schreef:@Bezet door Arabieren, toen ik ergens te veel ongegronds verhaalde, zei iemand tegen mij: "Care to provide some sources!". Geldt ook voor je
Keer terug naar jodendom christendom islam
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast