Alles wat niet rationeel is en maar enigszins aan godsdienst, spiritualiteit, esoterie of wat dan ook doet denken, wordt soms tot op het bot verketterd.
Atheisten maken in hun redeneren nauwlijks verschil tussen verschillende religies of stromingen enz. 'De godsdiensten' of 'het christendom' of 'de Islam', spirituele groepen, enz. worden op een grote hoop gegooid en vervolgens afgeschoten, belachelijk gemaakt of als dom of gewelddadig weggezet.
Het eind van een betoog is meestal zeer voorspelbaar: godsdiensten en spiritualiteit zijn slecht of belachelijk, hebben niets als oorlog gebracht en - tjonge wat ben ik blij dat ik daar niet bij hoor - moeten zo snel mogelijk verdwijnen. Impliciet ligt daaronder de opvatting: ik ben gelukkig een verstandiger en beter mens.
In de eerste plaats wil ik dan de atheisten dan ook maar eens op een hoop gooien. Als er dan toch 'vergelijkende warenonderzoekjes' plaats moeten vinden, dan mag het atheisme zelf ook onder kritiek gesteld worden. Bekende atheisten als Marx, Mao Tse Tung, Stalin, Hitler, Pol Pot, Nietzsche, enz. rekenen we dan even tot de leden van die groep.
(Zou er atheistisch fundamentalisme bestaan? )
Verder wordt er vaak een heel akelige manoeuvre uitgehaald: atheisten hebben zichzelf op een voor zichzelf opgerichte troon geplaatst en vandaaruit worden godsdiensten en spiritualiteit even losjes links en rechts de maat genomen. Wat een zelfgenoegzaamheid! Zo blijf je zelf wel buiten elke kritiek natuurlijk. Voor de zuiverheid van de discussie zou ik dan het atheisme dan even niet boven, maar naast de godsdiensten, enz. wilen plaatsen.
(Voor de liefhebbers een tip: als U zoekt welke 'godsdienst' het minst oorlog heeft gevoerd - dat is uitgezocht. Het Boeddhisme (geen echte godsdienst overigens) ligt wat dat betreft straatlengtes voor op de rest.)
Ik stel verder voor dat we als maatstaf dan de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens nemen. Immers zo ongeveer alle naties ter wereld hebben middels een handtekening verklaard dat dit het ideaal is:
Artikel 1: Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren, enz.
Artikel 2: Een ieder heeft aanspraak op alle rechten en vrijheden in deze Verklaring opgesomd, zonder enige onderscheid van welke aard dan ook: zoals ras, kleur, geslacht, taal, godsdienst, politieke of andere overtuiging, nationale of maatschappelijke afkomst, eigendom, geboorte of andere status....enz.
Artikel 3: Een ieder heeft (in gelijke mate) recht op leven, vrijheid en onschendbaarheid van zijn persoon.
Artikel 4: Niemand zal in slavernij of horigheid worden gehouden. Slavernij en slavenhandel in iedere vorm zijn verboden.
Artikel 5: Niemand zal onderworpen worden aan folteringen, noch aan wrede, onmenselijke of onterende behandeling of bestraffing.
Artikel 6: enz. enz.
Dus ga uw gang: welke godsdienst, levensovertuiging of ideologie komt hier het kortste bij?

PS: even voor alle zekerheid - graag de juiste zaken met de juiste zaken vergelijken. Niet het heerlijke ideaal van de ene groep met de praktijk van de ander. Niet het verleden van de ene groep met de toestand van een andere anno nu. U begrijpt wel wat ik bedoel.