Tot mijn verbazing tref ik hier niets aan over Anton Constandse, een van onze belangrijkste atheïstische denkers/auteurs, en een werkelijke vrijdenker.
Zie voor bio- en bibliografie: http://www.iisg.nl/bwsa/bios/constandse.html
![]() |
![]() Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
els schreef:Bedankt!
[...]Vannacht toen ik wakker werd, moest ik er opeens aan denken. Ik dacht aan wat de SP nu noemt 'uitverkoop van de beschaving', en ik wilde het 'diefstal van de beschaving' noemen. Toen bedacht ik dat het jammer is dat ik niet een beetje ben als Anton Constandse, die helder en duidelijk kan uitleggen waarom we hier te maken hebben met 'diefstal van de beschaving', omdat onze eigen overheid de complete infrastructuur van het land, dat Nederlanders zelf hebben opgebouwd voor de Nederlanders, hebben verkwanseld aan de vrije markt alsof het hun persoonlijk eigendom was, zodat het nu naar aan het buitenland kan worden verkocht, en wij niets meer te zeggen hebben over de dingen waar we met onze eigen gat op zitten.
Er was hier sociale woningbouw, zodat mensen met een laag inkomen op een redelijke manier konden worden gehuisvest, en nu verzint de overheid dat de huurprijzen van deze arbeiderswoningen moeten worden gelijkgeschakeld aan de door speculatie opgeklopte prijzen van koopwoningen, zodat mensen met een laag inkomen geen recht meer hebben op de volkswijken waar ze zelf aan hebben gewerkt.
Je kan uren doorgaan met voorbeelden hoe we door onze eigen overheid worden bestolen. Wat heeft een regering eigenlijk te zeggen over onze trein- en busmaatschappijen, ons energienet, ons kabelnet, dat het zo voor winstgevende exploitatie aan het buitenland kan worden verkocht?
De grootste boeven zitten bovenin de regering, en er is bijna niemand die op een adequate manier de vinger aan de pols weet te houden, en dit op een overtuigende manier uitlegt.
De SP doet zijn best, maar er zijn mensen nodig met meer retorisch charisma.
Zunrita schreef:net als blanco stemmen - nooit apart vermeld in verkiezingsuitslagen
SjaanTje schreef:Zunrita schreef:net als blanco stemmen - nooit apart vermeld in verkiezingsuitslagen
Zomaar even tussendoor: kan dat nog, blanco stemmen? Ik bedoel: zit er een knop met 'blanco stemmen' op de stemmachine?
Bij ons in de bible belt werd vroeger tegen alle tehuis-down-syndromers-met -stemrecht gezegd dat ze een hokje moesten rood kleuren en dan 'de groeten van greetje' oid erbij moesten schrijven. Die biljetten waren dan ongeldig. Dat kan op de stemmachine bijvoorbeeld niet meer, zodat de invoer van de stemmachine - afgezien van het antwoord op mijn vraag - sowieso al een verschraling van het stemgebeuren heeft opgeleverd.
Overigens vind ik het tekenend voor de afstand tussen volk en bestuur dat er, om opkomst te genereren, gestemd moet kunnen worden in supermarkten, benzinestations en warenhuizen, terwijl voor heel veel mensen er zo weinig te kiezen valt en ook zo weinig mensen het gevoel hebben invloed te kunnen uitoefenen, dat de interesse voor politieke processen al helemaal verdwenen is.
Dus in plaats van de verkiezingen op te leuken, zou de politiek wat 'interactiever' (als dat de juiste term is) kunnen worden.
Zunrita schreef:Dat, Els, is nou de verworvenheid van de parlementaire democratie! Die maakt alle burgers - tenminste degenen die het 'spel van de democratie' meespelen door daadwerkelijk te gaan stemmen - medeplichtig, en daarmee schatplichtig, aan het systeem.
Ken je het schokkende en hilarische relaas 'Niet spreken met de bestuurder', van de journalist Gerard van Westerloo? (De Bezige Bij, 2003-'05) Een auteur met een groot retorisch vermogen.
Daarin komt onder meer dat heikele onderwerp van de ondervertegenwoordigde volksvertegenwoordiging aan de orde bij zijn onderzoek naar (de manipulaties van) de Arnhemse, Eindhovense en Leeuwardense slangenkuil der gemeentelijke politieke elite (=volksvertegewoordigers EN z.g. politiek-actieven). Driekwart van die elite verdient gemiddeld 3x zoveel als de gemiddelde burger; driekwart van die gemeente-elite bestaat uit ambtenaren op provinciaal en landelijk niveau, hoger opgeleiden en directeuren van instellingen. En dat heeft de bek vol van Landelijk Representatieve Afspiegeling. Me zolen!
Je hebt gelijk in je verontwaardiging, maar dat is hoe het spel gespeeld wordt en daar geef jij je fiat aan als je stemt. Ik weiger al bijna mijn hele leven mijn stem te geven: ik kom wel opdagen maar lever het biljet in zonder te stemmen.
Sjaante schreef:Zomaar even tussendoor: kan dat nog, blanco stemmen? Ik bedoel: zit er een knop met 'blanco stemmen' op de stemmachine?
Overigens vind ik het tekenend voor de afstand tussen volk en bestuur dat er, om opkomst te genereren, gestemd moet kunnen worden in supermarkten, benzinestations en warenhuizen, terwijl voor heel veel mensen er zo weinig te kiezen valt en ook zo weinig mensen het gevoel hebben invloed te kunnen uitoefenen, dat de interesse voor politieke processen al helemaal verdwenen is.
Dus in plaats van de verkiezingen op te leuken, zou de politiek wat 'interactiever' (als dat de juiste term is) kunnen worden.
els schreef:[...]Ik vraag me nou toch af hoe jij daartegenover staat. Ik kan me zo voorstellen dat je denkt dat het allemaal niet uitmaakt wat je doet, maar ik vind dat al met al er toch wel dingen verbeterd zijn, dankzij een voorhoede die zich hier heel voor heeft ingezet. Misschien val jij (en je familie) ook wel onder die voorhoede.
[...]
Helemaal nu ik bezig met mijn atheisme-website, en op zoek ben naar goede Nederlandse stukken om te plaatsen. Nederlands is toch al zo karig met het verspreiden van teksten van hun eigen belangrijke mensen. Of ze nou geen belangstelling hebben of dat ze te gierig zijn, ik begrijp het niet. Geef mij wat dit betreft maar de Amerikanen, die plaatsen allerlei oude teksten belangeloos en gratis op het web, zodat iedereen er kennis van kan nemen - zoals het hoort. Wat heb je nou aan een cultuur die zijn eigen bronnen alleen toegankelijk maakt voor de elite?
ben van het diepe, langzame en grondige denken, en daar is 'geen tijd' voor in het politieke bedrijf, dat bol staat van de ronkende uitsmijters, one-liners, cliche-opvattingen, 'flachdenken' EN afgrijselijk taalgebruik.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten