1. Wat is uw naam? En wat is uw leeftijd? Of wilt u liever anoniem blijven?
Els Geuzebroek, geb. 30-05-1958
2. Sinds wanneer bent u feminst?
Ik heb maar 'Ja, en ik wil het interview beantwoorden' gekozen.
Maar ik weet eigenlijk niet of ik een 'feministe' ben, gek genoeg. Je zou zeggen van wel, want ik houd me wel heel fanatiek bezig met 'feministische' dingen bezig. Met 'vrouwenpromotie', zou je kunnen zeggen.
In mijn jeugdjaren was het niet in me opgekomen dat er iets als seksisme of feminisme bestond. Dat ontstond pas toen ik me in de 'grotemensenwereld' wilde voortbewegen, en merkte dat het niet wordt geaccepteerd als je afwijkt van de voorgeschreven norm. Zeg maar vanaf mijn vijftiende, toen begon ik hierover te discussiëren.
3. Waarom bent u feminist geworden?
Sinds ik na mijn jeugd mijn eigen weg wilde volgen, en tot mijn verbazing merkte dat ik voor elke centimeter moest vechten omdat ik niet het voor de vrouw geijkte pad wilde volgen. 'Vrouwelijk zijn' volgens de voorgeschreven norm zit gewoon niet in mijn karakter.
4. Neemt u deel aan een actiegroep? Zo ja welke? en waarom?
Ik doe wat voor een politiek café van de SP, maar dat is niet feministisch, wel maatschappijgericht.
Binnenkort zet ik
www.atheisme.eu op, dan zal ik het vast nog wel eens hebben over de rol van vrouwen binnen de godsdienst en de seculiere maatschappij.
5. Welke doelen wilt u met feminist zijn bereiken?
Ik wil het stereotiepe, eenzijdige beeld dat over vrouwen bestaat veranderen, in de hoop dat de generatie na mij niet meer tegen dezelfde muren oploopt.
Ik heb een website over godinnen, met als doel aan te tonen dat het 'vrouwbeeld' heel divers is, en dat iedere identiteit mogelijk is, van het gebruikelijke 'slachtoffer, 'moeder', 'echtgenote' en 'sekspartner' via nymfomane mannenverleidster en prostituee naar wetenschapster, avonturierster, uitvindster, reizigster, onderzoekster, sportster en krachtpatser tot hoogste leidster in militaire, religieuze en staatszaken.
Het beeld dat in onze cultuur is ontstaan, en waarin vrouwen zorgzaam, zwak, klein, minder intellectueel begaafd en ondergeschikt aan de man zijn, is ons opgedrongen door seksistische, gewelddadige patriarchale godsdiensten die vrouwen gebruiken om kinderen voor de man te baren. Ik wil aan de hand van de diversiteit in het beeld van de vrouw in de oudheid laten zien dat het ooit anders was, en dat dit dus niet de natuurlijke situatie is.
Gelukkig hebben mensen tegenwoordig meer ruimte om zichzelf te zijn, maar je wordt in de praktijk toch nog erg vaak vanwege vooroordelen over de geslachten in een bepaalde hoek gedrukt. Dus het is nog nodig door te gaan met het opeisen van een veelzijdigere ruimte.
Maar eigenlijk voel ik me niet principieel feministisch, ik heb alleen het gevoel dat ik soms word gedwongen feministische standpunten in te nemen, omdat je anders onder de voet wordt gelopen door een agressieve beweging die vindt dat de vrouw onder de man staat. Je hebt dus de keuze om je te verzetten of toe te zien hoe de vrouwenrechten worden uitgehold. Het is eigenlijk een woekerend en fanatiek seksisme waarmee ik steeds word geconfronteerd waardoor ik me gedwongen voel me feministisch op te stellen. Maar eigenlijk houd ik me liever bezig met andere dingen.
6. Gelooft u nog steeds in de Islam? Waarom wel, waarom niet?
Ik ben dus geen moslim, ik ben gewoon een uit de Hollandse klei getrokken atheiste.
7. Draagt u een hoofddoek? Waarom wel, waarom niet?
Niet van toepassing.
8. Uit welk land komt u oorspronkeijk vandaan, of bent u in Nederland geboren? Was daar sprake van feminsme?
Nederland dus. Ik weet het eigenlijk niet. Is hier sprake van feminisme?
9. Heeft uw ooit problemen gehad met vrienden of familie met het feit dat u feminist bent?
Ik geloof niet dat mijn familie mij als feministe ziet. Ze zien mij gewoon als 'Els', misschien met af en toe wat eigenzinnige trekjes.
10. Vind u dat moslima's steeds meer rechten krijgen, of niet?
Moslimvrouwen hebben alle rechten toch? Of hebben we hier twee rechtsystemen naast elkaar lopen, een voor iedereen en een aparte voor moslimvrouwen?
Godsdiensten zoals de islam discrimineren vrouwen, maar dat hoeven moslimvrouwen in Nederland niet te accepteren, als ze dat niet willen, naar mijn mening.

Okee, ik heb alle vragen snel beantwoord. Als het te weinig of onduidelijk is, en jullie willen meer info, dan hoor ik het wel.