Willy schreef: De meeste van die landen zijn toch koloniën geweest van de een of andere grootmacht. Die hadden hun vrouwen toch bij veronderstel ik, zodat de inlandse vrouwen - natuurlijk met veel kleinere geldmiddelen - , zich langzaam konden aanpassen.
Ik heb er nog even over zitten nadenken.
Over de effecten van de kolonisering kun je wel heel veel zeggen, maar ik herinner me een paar dingen die bij deze uitspraak aansluiten.
Eerst even dit: in Indonesië was het onder de moslimbevolking niet ongebruikelijk om slavinnen als bijvrouw te hebben. De Nederlandse kolonisators schaften dit gebruik niet verontwaardigd af, maar ze zagen het wel zitten, en velen namen dit gebruik over zonder daar lange discussies over te voeren. In Nederland zouden ze zich dit niet kunnen permitteren, maar de vrouwen waren in Indonesië rechteloos en ongeorganiseerd genoeg om hier niets tegen te kunnen doen.
Maar de kolonisering bracht in veel gevallen inderdaad een vorm van secularisatie teweeg, en begon men in verschillende islamitische landen scholing (ook voor vrouwen) in te voeren.
Toen de landen hun zelfbeschikking terugkregen, veranderde hier aanvankelijk niet veel aan, maar na verloop van tijd trad in de meeste landen regressie op, onder invloed van orthodoxe, gewelddadige moslimimperialisten, die zich erop focussen in de hele islamitische wereld een traditionele islam te vestigen.
Pakistan begon bijvoorbeeld als een seculier land, maar na een poos begon men het land te 'zuiveren' (kan niet nalaten het tussen aanhalingstekens te zetten, omdat Pakistan 'land der zuiveren' betekent), en inmiddels is er de sharia ingevoerd. Pakistan is beroemd vanwege het aantal verkrachte vrouwen dat zelf in de gevangenis wordt gezet, het hoge aantal eremoorden en de gruwelijke manieren die worden verzonnen om vrouwen om het leven te brengen.
In Afghanistan gingen vrouwen aanvankelijk naar school, notabene mede gesteund door de invloed van het communisme, maar toen er in deze regio steeds meer geweld voorkwam (dankzij allianties van de VS en moslims die de communisten wilden verjagen) werd het voor vrouwen steeds moeilijker, tot met de komst van de Taliban alle verworvenheden van vrouwen in één klap teniet werden gedaan.
In Irak werd het percentage analfabeten aanvankelijk ook kleiner en kleiner, tot ook hier de invloed van het imperialistisch, van buitenaf gefinancierde fundamentalisme steeds sterker werd, en weer steeds meer meisjes van school werden thuisgehouden. Het effect van het fundamentalisme werd nog eens versterkt toen Saddam Hoessein begin jaren negentig de sharia instelde om zijn populariteit te versterken onder zijn moslimaanhang, en de anti-Amerikaanse stemming na de eerste Golfoorlog onder Bush-I zoveel mogelijk uit te buiten.
In Indonesië en Maleisië schrijdt het moslimfundamentalisme ook langzaam voort. In Atjeh mogen vrouwen niet meer ongesluierd over straat, in een aantal Maleise staten is de sharia ingevoerd en de segregatie tussen mannen en vrouwen sterk doorgevoerd.
Ook in Algerije was de secularisatie sterk gevorderd en het analfabetisme sterk teruggedrongen, maar na een lange, gewelddadige strijd is het nu een islamitisch land geworden, waar vele meisjes niet meer naar school kunnen omdat de orthodoxen de scepter zwaaien - schoolmeisjes (ik geloof eigenlijk ook jongens, en in feite ook leerkrachten, maar goed) worden op weg naar school vermoord.
Ik noem deze dingen even als voorbeeld om te gaan uitleggen waarom veel vrouwen zich sluieren: omdat ze het
moeten.
In veel van die landen die in de grip zijn van het moslimfundamentalisme, worden vrouwen met geweld gedwongen zich te bedekken. In Palestina bijvoorbeeld heeft Yasser Arafat ooit een zedelijkheidspolitie ingesteld, die vrouwen afranselden als ze het waagden onbedekt de straat over te gaan. Ook in Saoedi-Arabië bestaat zo'n zedelijkheidspolitie. Ze kwamen een paar jaar terug nog in het nieuws omdat ze schoolmeisjes terug een brandende school in ranselden, omdat de vluchtende kinderen in hun klas (met alleen vrouwen) hun bedekkende kleding hadden afgelegd; de kinderen verbrandden allemaal levend omdat het fatsoen boven het leven werd gesteld.
Van de Taliban is natuurlijk de foto heel beroemd van zo'n zedelijkheidspolitie die vrouwen in boerka afranselen omdat zij iets teveel van hun sokken laten zien.
Uit Iran circuleert een beroemde foto over het internet van een vrouw die tijdens een besloten feest waar de vrouwen niet waren gescheiden van de mannen haar sluier niet goed had omgehangen. Om deze reden werd veroordeeld tot een pak zweepslagen, waardoor ze totaal werd verminkt. Ze heeft van haar gruwelijk verminkte lichaam een foto naar buiten weten te smokkelen.
In Irak worden vrouwen die zijn verkracht niet langer door de wet beschermd, maar ze worden integendeel omwille van de eer vermoord. Uit angst en lijfbehoud hullen steeds meer vrouwen zich in doeken en houden zich zoveel mogelijk uit de openbaarheid.
In Nederland en andere westerse landen zijn al verschillende vrouwen geëremoord omdat zij leefden als 'verwesterde' vrouwen; daaruit kun je de conclusie trekken dat er ontelbare vrouwen zijn die misschien niet zijn vermoord, maar wel met geweld worden gedwongen te leven als een zedige moslimvrouw.
In diverse landen als Pakistan, Palestina, Jordanië, Yemen en noem maar op, worden vrouwen afgeslacht, gestenigd, met de bijl in stukken gehakt, levend in brand gestoken etc. om verschillende redenen die alle met 'onzedig gedrag' te maken hebben.
Ik was ooit nog bezig met het schrijven van een bespreking van het boek van de Palestijnse Souad, een vrouw die na een familieraad levend in brand was gestoken omdat ze zwanger was geraakt. Zij werd door een paar geschokte buurvrouwen naar het ziekenhuis gebracht, maar daar hield alle bekommernis om haar lot op. In het ziekenhuis werd ze niet behandeld, omdat vrouwen in Palestina niet mogen worden behandeld als er geen toestemming voor wordt gegeven door een man. En het waren nu juist de mannelijke familieleden die haar wilden vermoorden.
In het ziekenhuis werd door haar familie nog een paar keer een poging ondernomen om haar te vergiftigen, maar dit mislukte, ondermeer omdat ze het gif niet kon drinken omdaar haar verbrande kin aan haar hals was vastgegroeid.
In het ziekenhuis lag haar verbrande lichaam te rotten omdat de open derdegraadsbrandwonden niet verzorgd mochten worden, wat een enorme stank opleverde. Om die reden zette het 'verplegend personeel' haar af en toe in een doucheruimte en ze spoten haar schoon met een brandslang, midden in de onverzorgde wonden, om de stank van rot en etter een beetje weg te krijgen.
Meer mocht er aan haar niet worden gedaan, want zo is de islamitische wet in Palestina. Zij was niet de enige vrouw die op dat moment in deze conditie in het ziekenhuis lag. Dit is in Palestina gewoon de normale gang van zaken, er is helemaal niemand die hiertegen protesteert, ondanks dat zij over dit onrecht een bestseller heeft geschreven.
Het gaat hier dus niet om een uitspatting van een paar 'achterlijke moslims' afkomstig uit een 'achterlijk Palestijns boerendorp', maar om een wettelijk en landelijk vastgelegd onrecht.
Hoofddoeken en sluiers zijn dus tekenen van onderdrukking, angst en totale onderwerping. Dat er een aantal vrouwen zijn die deze angst en onderworpenheid hebben geïnternaliseerd en gesublimeerd in een euforisch gevoel van trotse zedigheid en zelfverkozen onzichtbaarheid doet daar niets aan af. De hoofddoek en sluiers hebben niks te maken met achterlijkheid, maar alles met de dodelijke angst om een vrouw te moeten zijn in een islamitisch land.
Dat er ook vrouwen zijn die geen hoofddoek dragen, wil niet zeggen dat de onderdrukking niet bijzonder ernstig is.