Phallic figurine
Natufian, about 10,000 years old
Probably from the cave of Ain Sakhri, Wadi Khareitoun, Judea
Small sculpture of a human couple making love
The natural shape of a calcite cobble has been used to represent the outline of the lovers.
Their heads, arms and legs appear as raised areas around which the surface has been picked away with a stone point or chisel.
The figures look at one another but have no faces.
The arms of one hug the shoulders of the other and its knees are bent up underneath those of the slightly smaller figure.
The image is also phallic whichever way you look at it.
The piece was found by a Bedouin in the Wadi Khareitoun, and is thought to have come from the cave of Ain Sakhri.
This site was occupied in the early Natufian period when the people of this region were beginning to domesticate sheep and goats instead of living by hunting wild animals.
The sculpture may have had special significance at this time, perhaps representing ideas about fertility or, reflecting new understanding of the part men played in reproduction.
Less complex sculptures of phalli are known from other sites of this period.
Height: 10.2 cm
Nederlandse tekst: Ain Sakhri
Kunst met een erotische ondertoon is aangetroffen in de grot van el-Wad in de regio Carmel nabij Haifa in Israël.
Deze hoort thuis in de Natufische cultuur die bloeide in het laatste deel van het laat-paleolithische tijdperk, van ongeveer 12.800 tot 10.300 BP.
Een opmerkelijk stuk erotische kunst, met een afbeelding van geslachtsgemeenschap en bekend als het beeldje van Ain Sakhri, stamt ook uit de Levant en is waarschijnlijk van Natufische leeftijd, hoewel het verhaal van de ontdekking het onmogelijk maakt de datering aan een bepaalde tijdsperiode te verbinden.
Het object werd gevonden bij een plaatselijke bedoeïen in de woestijn, een paar kilometer ten zuiden van Bethlehem, en werd van hem gekocht en in een klein museum met prehistorische antiquiteiten gezet dat was opgericht door Franse priesters.
In 1933 zagen de Franse vice-consul van Palestina, René Neuville (die eveneens prehistoricus was) en Abbé Henri Breuil, de deskundige op het gebied van prehistorische kunst, het voorwerp.
Zij waren het erover eens dat het een echt artefact was, dat stamde uit de Natufische periode.
Neuville kocht het object en in 1958, een paar jaar na zijn dood, werd het geveild bij Sotheby's en aangekocht door het British Museum, waar het zich nu nog bevindt.
Recentelijk onderzochten Jill Cook van het British Museum en Brian Boyd van de universiteit van Cambridge het object en de oorsprong ervan opnieuw.
Ze concludeerden dat er geen werkelijke reden was om eraan te twijfelen dat het voorwerp inderdaad zeer oud was.
Het zou echter, omdat het geen archeologische context had (dat wil zeggen, het was niet door een archeoloog gevonden in zijn oorspronkelijke omgeving), kunnen thuishoren in de Natufische periode óf de daaropvolgende vroege neolithische periode, misschien zelfs later.
Uit welke van deze periode van de steentijd het ook komt, het is een zeer opmerkelijke prehistorische uitbeelding van de geslachtsgemeenschap.
Het beeldje is gemaakt uit een calcietsteentje en is bewerkt met behulp van een stenen beitel om een opmerkelijk driedimensionaal exemplaar van een ‘double entendre’ te produceren.
Want terwijl het beeldje twee geliefden afbeeldt in de seksuele positie getoond in figuur 31, heeft het ook vanuit iedere mogelijke hoek duidelijk fallische connotaties. Of het nou bekeken wordt van kant A of kant C, het beeldje wekt duidelijk de indruk van twee penissen naast elkaar en duidt misschien wel op homoseksuele praktijken; in deze lezing van het beeld worden de hoofden van de geliefden de toppen van de twee penissen.
Ook van de kanten B en D gezien is het fallische effect duidelijk.
Van bovenaf bekeken lijken de twee hoofden de testikels weer te geven, terwijl de onderkant doet denken aan de eikel van een penis.
Zowel de complexiteit van de seksuele symboliek als de genialiteit waarmee het idee in steen is uitgevoerd maken het voorwerp volkomen uniek.
Vergeleken hiermee vallen de Natufische fallusobjecten in het niet, hoewel we kunnen zien dat ze kunnen toebehoren aan vergelijkbare, zo niet identieke artistieke tradities.
Boek: Het stenen tijdperk, Richard Rudgley, Bosch & Keuning, 1999.
[url=http://www.thebritishmuseum.ac.uk/world/europe/western/western.html]http://www.thebritishmuseum.ac.uk/world/
europe/western/western.html[/url]
Edited By admin on 05 september 2003 at 10:19