door willy » ma 29 maart , 2004 19:54
Els over Isis als "Stella Maris" nog steeds niets. Het schijnt dat die naam eigenlijk niet juist is:
De naam van de maker staat niet vast, maar ook de herkomst van Stella niet! Een mogelijkheid zou zijn dat de H. Hiëronymus in zijn boek over de verklaring van Hebreeuwse namen (Liber interpretationis hebraicorum nominum (± 390) de betekenis van Maria vertaald heeft als 'stilla maris sive amarum mare ('druppel der zee of bittere zee), waarbij door vroegmiddeleeuwse afschrijvers 'stilla' als 'stella' (ster) overgenomen is.
Al in de elfde eeuw werd Maria onder de titel 'stella maris' door zeelieden als patrones aangeroepen.
Ik heb wel verschillende sites met de naam Isis Pharia, die met de vuurtoren van Alexandrie te maken hebben, wat toch zou betekenen dat zij met water in verband zou staan.
Er is ook haar naam Isis Pelagia die ook verband met water zou hebben, maar zo ver ben ik nog niet geraakt.
No.3098. Commodus AE32, from where? / Isis Pharia with sail(?)
Isis symbolique (A. Kircher, Oedipus aegyptiacus 1, p. 198)
Isis staat hier met haar voeten in het water volgens mij, lees de letters L en N?
ISIS: Egyptian goddess of the Underworld. (rattle or sistrum, bucket)
Autonomous Issue, AE4, 4th Century, Rome. ISIS FAR[IA] Draped bust of Isis right, wearing hem-hem crown topped by lotus flower. [VOTA P]VBLICA Anubis standing facing, head left, sistrum in right hand, caduceus in left. Vagi 3393. Ex Harlan Berk, Ex Venus Galleries.
This piece is an example of the Festival of Isis series, produced during nearly all of the 4th century. For more information on this subject, see "Coinage and History of the Roman Empire", Volume II, pp 566-576 by David Vagi.
De beelden moeten wel opgelicht worden wil men duidelijk iets zien.
Hadrian, 117 - 138 AD
AE Drachm of Alexandria, Egypt
Laureate bust right/
Isis Pharia standing, holding billowing sail, sailing towards the Pharos lighthouse
The bust of Isis on a tetradrachm of Julia Mamaea, the standing figure of Isis-Tyche on a tetradrachm of Pius, and Isis nursing Harpokrates, on a diobol of Hadrian, form the top line of Plate III. The latter coin is unpublished. These are followed by Isis seated (half-drachma of Hadrian), and Isis Pharia, patron goddess of sailors and waylarers, facing the Pharos lighthouse (drachma of Hadrain). The table is completed by two drachmas; on that of Trajan, Isis-Hathor stands between Horus (in hawk form) and an altar; while on that of Pius, Isis Euploia stands between Nilus and Euthenia, with prows of ships in the background.
Isis Pharia walking right, holding large sail, Pharos behind right. Regnal year across fields.
Ceux qui viennent rêver sur l’île sainte peuvent contempler, sur le mur méridional de la porte d’Hadrien, un résumé du cycle osirien. À travers l’ouverture qui donne sur le Nil, ils imaginent aussi la nacelle d’Isis porteuse de lait, garante de la Vie renouvelée. Cette barque descendit le long du fleuve jusqu’à Alexandrie où, tenant une ancre marine, parfois échangée avec une voile gonflée par le vent, elle devint Isis Pharia, patronne des navigateurs, vénérée à côté d’Isis-Lactans, la Vierge allaitant. Les soldats la ramenèrent en Europe par des itinéraires inattendus ; un jour, les nautes de Lutèce en firent leur patronne, toujours aussi bienveillante, et sa présence, assise à la proue de la nef surmontée par l’étoile Sothis, figurait encore au siècle dernier sur les armes de la ville de Paris.
Vertaling?
Those which come to dream on l’île holy can contemplate, on the southernmost wall of the door d’Hadrien, a summary of the cycle osirien. Through l’ouverture which gives on the Nile, they imagine also the nacelle d’Isis carrying milk, guarantor of the renewed Life. This boat went down along the river jusqu’à Alexandria where, holding a marine anchor, sometimes exchanged with a sail inflated by the wind, it became Isis Pharia, owner of the navigators, venerated at side d’Isis-Lactans, the Virgin nursing. The soldiers brought back it to Europe by unexpected routes; one day, the nautes of Lutèce made of it their owner, always so benevolent, and its presence, sitting with the prow of the nave overcome by l’étoile Sothis, still appeared in last century on the weapons of the town of Paris.
In recent years, sub aqua divers have found evidence of a rock-cut temple. In 1963, a colossal stone statue of Isis, nearly 10 meters tall, was discovered underwater. This has to be associated with the temple of Isis Pharia, which stood close by the Pharos on the island itself.