is er ook iemand die me verwijzen kan naar Friese goden? Ik heb het idee dat die onder de Noorse goden vallen. Over Freiia kwam ik wel het een en ander te vinden.
Wie helpt me verder?
groet,
Miranda

![]() |
![]() Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
Tacitus plaatst de Frisii eveneens ten noorden van de Bataven, ergo in Frankrijk en Vlaanderen, wat alle andere klassieke en vroeg-middeleeuwse schrijvers ook doen.
Hoe komt het dat jij er zoveel van weet? Ben je historica, of is het allemaal pure belangstelling?
En ik denk zelf dat taal ontzettend land kan blijven hangen, zelfs al is die aan veranderingen onderhevig.
Weet je trouwens of de Friese taal in West-Friesland (Noord-Holland) ook voorkomt?
Verder beschouw ik het opkomen voor je taal niet als nationalisme, zoals jij dat ook al voorzichtig uitdrukt Els.
We hebben onze cultuur en daarmee onze eigenheid voor een groot deel kunnen bewaren en dat willen we blijven doen, omdat diversiteit geen teken van armoede is, maar juist van rijkdom.
Omgekeerd wordt er gehoopt dat gasten beseffen dat ze in een andere cultuur zijn beland wanneer ze Friesland bezoeken. Het is wel eens vreemd dat Nederlanders die Friesland bezoeken in het Nederlands toegesproken wensen te worden. Dat idee hebben ze niet wanneer in Frankrijk hen de Fransen in het Frans aanspreken.
Maar dat is een zijstraatje
Dus als er niemand op kwam voor het Fries, dan vergaat het daarmee net als de andere dialecten, die ongemerkt zijn verdwenen.
Guest schreef:LEAVER DEA AS SLAEF !
Ik veronderstel dat hetgeen ik geplaatst heb fout is?
Is Wikipedia dan ook fout?
els schreef:Guest schreef:LEAVER DEA AS SLAEF !
Ik veronderstel dat hetgeen ik geplaatst heb fout is?
Is Wikipedia dan ook fout?
mevrouw! Let op uw taalHet Fries is géén dialect maar een taal die ouder is dan het Nederlands. Hier ben ik zeer gevoelig in
Ik heb de Achterhoekse zanger Bennie Joling wel eens horen zeggen in een interview dat mensen meteen denken dat je achterlijk bent of zo, wanneer je met een accent spreekt.
Heb je al eens op mijn site gekeken?
Baduhenna was een naam die verbonden werd met een woud dat in de eerste eeuw na Chr. in het gebied van het huidige West Friesland, IJsselmeer of Friesland lag. In 28 vond hier een veldslag plaats in het kader van de opstand van de Friezen tegen Olennius, landvoogd van de Romeinen.
Volgens de Annales van Tacitus werd dit woud als het 'heilige woud van Baduhenna' beschouwd. Baduhenna wordt algemeen als Friese oorlogsgodin beschouwd en haar naam zou dan zoiets als 'de gedrevene in (of door) de strijd' betekenen (samenhangend met Germaans *badwa, 'strijd'). Zeker is dit echter niet. Meer dan dat het woud met een vrouw werd geassocieerd is eigenlijk niet bekend.
Bij aanleg van de Zwolse wijk Stadshage zijn resten van dit oerbos in de grond aangetroffen.
Keer terug naar Europa: Grieken, Romeinen, Germanen etc.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten