Zunrita schreef:Els je bent veel te vriendelijk.
Okee, maar er zit toch ook een gedachte achter.

Ik erger me nogal eens aan de oppervlakkigheid en vluchtigheid van deze tijd, dus als iemand een vraag stelt op het forum, wil ik op zijn minst proberen een tegenwicht te bieden, en proberen de belangstelling op te wekken door wel wat dieper op de stof in te gaan. Op veel forums die op zich interessante thema's hebben zoals wetenschap, geschiedenis etc. krijgt de vragensteller van iedereen te horen: 'dat kun je ook wel via Google vinden', of 'loop even naar de bibliotheek', of er komt helemaal geen reachtie omdat de vraag te dom is of zo.
Het gevolg is dat er ook niet veel interessante discussies lopen, of dat niemand met interessante visies komt, omdat je toch alles wel via Google kan vinden.
Ik wil dus in elk geval scholieren wel wat diepgaandere achtergrondinformatie proberen te geven, in de hoop dat er bij sommigen een vonkje overslaat of dat ze het leuk gaan vinden. Als je zegt: kijk maar op Google, draag je ook niets bij aan hun ontwikkeling.
Ook wil ik als het even kan de 'verzwegen' kant van de mythologie, zeg maar de vrouwelijke, er ook even bij aanstippen. Als je niks zegt, leren ze misschien alleen maar op school dat de vrouwelijke mythische figuren uitsluitend beroemd waren doordat ze door de een of andere god werden verkracht en toen een belangrijke zoon baarden. Dat is dodelijk voor de belangstelling voor mythologie.
Dus als het lukt, wil ik er altijd wel een wending aan geven zodat er een iets actiever en diepgaander beeld over vrouwen wordt meegeleverd. Op die manier kun je misschien ook wat sturen aan het maatschappijbeeld dat scholieren voorgeschoteld krijgen.
Nu zou ik tevens verwijzen naar Google of andere zoekmachines, en ze leren HOE men daar zoekt. Die richtlijn zou je hier ook kunnen geven Els. Valt vast wel ergens op 't net te vinden. Ik zal eens op zoek gaan.
Dat is waar. Het staat vaak al bij de gebruiksaanwijzing voor de zoekmachine.
Nog wel heel wat werk om erachter te komen, maar goed.
Ook kun je met zoekmachines zoeken naar plaatjes.
Meestal geef ik tegenwoordig een link naar relevante websites, waar mensen zelf verder kunnen zoeken. Die vis ik van de nissaba-linkspagina, dus dat gaat wel snel.
Misschien is het wel een idee om een 'huiswerkforum' of een 'scholierenforum' te maken, waar ook zoektips worden gegeven.
Ik vind het overigens wel leuk om de moeite te nemen, omdat ik graag kinderen wil enthousiasmeren voor de mythologie, en voor het kritisch lezen van de mythen.
Zunrita schreef:Wie heeft er bijvoorbeeld nog gehoord van The Deep Web?

Uh.... wat is de Deep Web?

Cali schreef:Maar wat bleek. We hadden 3 docenten die ons ons eerste college gaven. Geen van drieen wist hoe ze op internet moesten komen!!! Ik ben 3 kwartier bezig geweest om aan de docenten te leren wat ze de studenten moesten leren...
Hahahaha, wie heeft er ook ooit gehoord van een professor die met een computer kan omgaan.

Ik val bijna flauw van het lachen, maar het is echt zo herkenbaar. Vroeger zaten die docenten te stuntelen met hun overheadprojector, en ze legden de vellen meestal op vier manieren neer voor hij goed lag. Dus het verbaast me niks dat ze nu met de computer ook niet uit de voeten kunnen.
Conclusie: mensen lezen niet half wat er staat.
Zo is het precies. Ik moet mensen nogal eens om informatie vragen. Ik heb al geleerd dat je mails niet langer dan drie of vier regels moeten worden. Maar dan nog, als ik drie of vier dringende vragen stel om info die ze al hadden moeten geven, beantwoorden ze nog maar maar 1 vraag, en van de rest beweren ze dat ze het nooit hebben gezien of dat ze het kwijt zijn. En dat gaat altijd om mensen met een zogenaamde 'hoge' opleiding. Het is onbegrijpelijk.