Dit kon ik nog vinden over de oorsprong van Afri - Ifri of de naam Afrika:
Carthago werd na de derde Punische oorlog een Romeinse provincie met de naam Afrika. Vanaf een bepaald moment tijdens de Punische oorlogen werd in dit gebied veel in het latijn geschreven, en uit de overgeleverde teksten uit die tijd bleek dat mensen hier naar zichzelf verwezen met de naam Afri (of Ifri). Meer kan ik niet vinden.
de naam is te herleiden aan het tamazight woord,ifri of afir wat vleugel betekent in het fenicische (in het leger).
Oei, alles is dus nog mogelijk.
het antwoord van je vraag. ja. het zijn allemaal haar beelden.
Ah, fantastisch! Bedankt voor de hele vertaling ook.
Ik heb eindelijk een pagina gevonden waar de door jou bedoelde godin wordt genoemd, met de naam Afrika.

Ik kom morgen wel even met een vertaling. Het meeste wat ik zo snel zag, heb je zelf eigenlijk al gezegd. Ze kan worden geïdentificeerd aan een olifant, maar een olifant kon ik zo gauw niet vinden. Toch vreemd, hoe kun je nou een olifant missen?

Ook nog een munt met een personificatie van Africa:

Personificatie van Noord-Afrika: schorpioen, slangen rond het hoofd, hoorn des overvloeds, mand met graan.
Even nog dat stukje met die Afrikaanse goden vertalen uit de Encyclopedia Brittanica:
De Afrikaanse epigrafie heeft drie namen onthuld van een paar van hun goden: Deus Invictus Aulisva (de onoverwinnelijke god Aulisva); de god Motmanus, die wordt geassocieerd met Mercurius; de god Lilleus; Baldir Augustus; Kautus pater; de godin Gilva, die wordt geïdentificeerd met Tellus (de aarde); en Ifru Augustus (Tissot i.486). De Johannis van Corippus noemt drie inheemse godheden: Sinifere, Mastiman en Gurzil.
want herodotus in de vijfde eeuw v.C, heeft deze naam niet gebruikt. maar verwees naar de bewoners van de groten. (trukloudiet ?) en dat is ongetwijfelt de vertaling van het tamazight woord : de bewoners van de groten.
Bij ons gespeld als troglodiet, en inderdaad, het wordt vertaald als holbewoner. Maar dat het een tamazight woord was wist ik niet!