Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
en verwees ernaar dat "tanit" als naam mazighisch (berbers) woord is. (want de vrouwelijke vormen in tamazight "t" in het begin en op het einde krijgen zoals "amazigh" (mannelijke vorm) en "tamazight" (vrouwelijke vorm).
herodotus schreef dat de grieken een aantal lybische (berberse ) goden overnamen van de lybiers (imazighen, moren , berbers) zoals athena en poseidon.
athena is wel tot de lybische neith te herleiden (schreef jij) .(dus jij bent het eens mee met hem).
ik heb ook ergens in gelezen dat lybie aan de amazigh godin :"lubya / lybie/ lybie... "(of koningin ) af te danken is. maar ik vind dat artikel niet meer.
libya
De dochter van Epaphos, koning van Egypte en van de nymph Memphis, de dochter van Neilos. Naar haar kreeg Libyë zijnen naam. Zij genoot de liefde van Poseidon en baarde dezen Agenor, den vader van Kadmos en Belos, en door deze stamden van haar twee machtige koningsgeslachten af, één in Griekenland en één in Egypte.
Agenor, die soms ook zoon van Belus en Anchinoe wordt genoemd, was in Egypte geboren, maar ging naar Fenicië, waar hij regeerde. Hij had kinderen bij Telephassa of bij Argiope: Europa, Cadmus, Phoenix 1, Cilix, Thasus en Phineus.
ik heb een andere vraag over poseidon. zoals we weten was poseidon de god van de zee, dus hij zou een zeemeerman moeten zijn, om goed in de zee te kunnen zwemmen. maar volgens wat ik al zag van zijn tekeningen was hij geen zeemeerman.
mijn vraag: was hij wel geen zeemeerman ? of was hij veranderlijk van een teken tot de andere?
Guest schreef:hallo els ,
wat poseidon betreft, heb ik ontdekken dat mijn ontcijfering niet juist is. het is wel waar dat de marokkanen die nederlandsspreken "paard" als synoneem voor "asedon" gebruiken, maar dat is niet juist.
toevallig had ik ooit kritie op een coloniaal boek gelezen, en de coloniale schrijver wilde tamazight als oud arabisch ontcijferen, maar hij maakte geen onderscheid tussen "asedon" en "yis". en de kritiek was zo:
het is waar dat die gegevens wel naar het paard verwijzen, maar asedon (aserdon) is geen paard , asedon is een "muildier".
maar ik was dat vergeten totdat ik me dat weer herinnerde.
maar deze oncijfering is niet helemaal slecht .
ik ga een stukje van een site vertalen:
"...en de belangrijkste domeinen waar deze relatie (van de griken en de lybiers ) kan verkend worden an de "de begravingen (archeologie denk ik)" is een andere wetenschap die relatief nieuw is , en dat is de mythologie, maar de onderzoeken naar de lybische mythologie en conclusies daarvan maken uit de puinhope legendes is nog niet ontstaan desondaks zijn voordelen voor de geschiedschrijver en de geschiedschrijving en de literatuur en de sociale onderzoeker, en waarschijnlijk ook voor andere onderzokers in de lybische geschiedenis , en het is waarschijnlijk dat de belangrijkste verwijzing naar idt domein bij herodotus te vinden ,en gaat om de origine van Poseidon "de romeinse nipton" , hij verzekert openlijk dat poseidon een lybische god van oorsprong is, en stelt vast de grieken hem van de lybiers overgenomen hebben, en zijn uitdrukking :"... en die goden (vereerden ) die ze (de egyptenaren) ontkennen te kennen , en te weten ,hadden ,volgens mij, Pelsagi (?) eigenschappen, behalve Poseidon, en de kennis van de grieken voor deze god was via de lybiers, want er is geen ander volk waarin de verering van poseidon verspreiden was, behalve bij de lybiers , die hem vereerden in de oudheid))
en alhoewel "Seth" met de god "tyfon" is geassocieerd ,zijn de eigenschappen van deze oude lybische god, meer verwant aan poseidon ,die herodotus als lybische god beschouwd heeft. hij (seth) is de god van het onweer en symblidseerd : de bliksem en de donder en de wolken en de aardbevingen , en dit zijn de eigenschappen van Poseidon , zoals hij bij de grieken is bekend., maar betekent dit dat er één lybische god , die de egyptenaren kenden als seth, en de grieken als poseidon via de lybiers, terwijl te seth als tyfon kenden via de egyptenaren? dat is mogelijk maar de verzekering heeft nog diepere studie nodig dan wat er gehoord wordt. herodotus stelt ook vast dat triton een lybische god van oorsprong was, en in tegenstelling tot velen verzeker hij de lybische oorsprong voor "ziyeus amon" (spelling is niet juist) , en "amon de ram" , en deze laatste is de vereniging van van de egyptische god "amn" en "amon" en de griekse god "ziyeus (zeus misschien)) en dat is Juptie bij de romeinen, misschien omdat er in de eigenschappen van de vereerden zijn wat dit eenheid kan vaststellen, en dat is via de lybiers gedaan. en daarom wordt "amn" naar hen, omdat ze dankzij hen is gekend.
en we willen niet te ver gaan met de opnoeming en de stelling van de namen van de goden, en rechvaardig zijn tegen de griekse goden die verwant waren aan de lybische landen , nee en ook zijn we niet tegen de citering van de mythologische legendes die aan andereb verwant zijn zoals qorina (cyrine denk ik (plaats in noord afrika) ) en lybie , en madusa en de gorgonen en de tuinen van de hasprides en prisieus en de wakende slang enzo..
maar onze bedoeling is de verwijzing naar de hoeveelheid van het materiaal en het rationele onderzoek ...
bron :
(opmerking : deze site is anti-amazigh, ik las andere artikels voor hen, en het is duidelijk dat zich als arabieren beschouwen, geen gearbiseerde imazighen, en het is ook opmerkelijk dat er geen enkel verwijzing naar de naam amazigh of zelfs berber , maar wel lybier en dat is een andere synoneem voor amazigh in de oudheid)
Keer terug naar Egypte en Afrika
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast