![]() |
![]() Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
els schreef:Korte metten met de maagd en haar verraad!
Het is weer eens wat anders dan deconstructie.
Leuk gedicht van de mallemoer. De goden hebben wel praatjes voor 10, maar nog steeds worden mensen niet geboren uit een hoofd of een dij, of gemaakt van een rib of van klei.![]()
Ik wilde ook al eens een discussie openen over vaderrecht, maar hoei, dat is ook een diepgeworteld taboe. Daar kun je ook niet vriendelijk over discussiëren zeg.![]()
Ik ga wel moed verzamelen en het dan toch eens proberen.
els schreef::lachen:![]()
Die mannelijke goden zijn ook altijd erg ingewikkeld bezig met het in elkaar knutselen van de eerste mens. Ik heb nooit gesnapt dat creationisten dat gefröbel met klei etc. aannemelijker vinden dan iets voor de hand liggends als evolutie.
Dit is dus een voorbeeld van hoe je kijkend met 20e eeuwse rationele 'ogen' niet snapt wat dit betekent. Knutselen met aarde is in het magische denken: leven maken uit (moeder) aarde. Je mag dit m.i. niet door een westerse 20e eeuwse bril waarderen.
Nog gekker: men had natuurlijk al wel door dat tijdens een zwangerschap de menstruatie ophield. Dus: in het magische denken legt men een snel verband: kinderen komen uit menstruatie bloed en -klonten (sorry voor de uitdrukkingen).
Het knutselen met aarde is een poging van de man van toen om zichzelf wijs te maken dat hij ook leven kon maken. Pure afgunst dus! Hahaha.
els schreef:Dit is dus een voorbeeld van hoe je kijkend met 20e eeuwse rationele 'ogen' niet snapt wat dit betekent. Knutselen met aarde is in het magische denken: leven maken uit (moeder) aarde. Je mag dit m.i. niet door een westerse 20e eeuwse bril waarderen.
Alles goed en wel, maar ik had het hier over creationisten, niet over prehistorische mensen die nog niet wisten van de bloemetjes en de bijtjes.
**** Sorry, je hebt gelijk, heb ik niet goed gelezen.
Ook ging het over het argument van de Eerste Oorzaak, uit de 19e eeuw. Toen ontstond de evolutieleer natuurlijk nog maar net. Ik kan me wel voorstellen dat mensen zich afvroegen waar nou de eerste mens vandaan kwam, en daarom maar op moeder aarde terecht kwamen. Maar dat idee kunnen we nu toch wel afwijzen.
Maar het is inderdaad heel goed mogelijk dat het idee van een mens uit aarde te maken heeft met magie, omdat er zelfs tot op de dag van de dag nog gebruik wordt gemaakt van magie in de vorm van poppetjes om een zwangerschap goed te laten verlopen.
**** Ja, een goed voorbeeld vind ik ook de voo-doo praktijken waarbij men naalden in poppetjes stak die mensen voorstelden met wie men nog een appeltje te schillen had. (Of is dat hetzelfde als wat jij bedoelt?) Maar ook als mensen tegenwoordig zeggen 'Toeval bestaat niet' hebben we volgens mij met hetzelgde fenomeen te maken: een link leggen waar die niet thuis hoort.
**** De bedoeling van magie is vaak proberen de omgeving te beinvloeden (lees ook: goden te 'dwingen')door eigen handelingen.Nog gekker: men had natuurlijk al wel door dat tijdens een zwangerschap de menstruatie ophield. Dus: in het magische denken legt men een snel verband: kinderen komen uit menstruatie bloed en -klonten (sorry voor de uitdrukkingen).
Heel goed mogelijk. Het waren natuurlijk vooral de vrouwen die dit opmerkten, lijkt mij.
Toch vraag ik me af: zij moeten toch ook hebben gemerkt dat je pas stopte met bloeden nadat je seks had gehad, met een man om precies te zijn? Vrouwen die nooit seks hadden, bleven menstrueren en kregen geen kinderen. Waarom zouden ze de ene relatie wel gelegd hebben maar de andere niet?
**** Tja weet ik ook niet. Misschien hadden ze daar een andere verklaring voor, bvb. dat de vrouw door demomen bezeten was of zo / of dat het een straf van een of andere god was?
Dit is trouwens ook een reactie op andere stukken die ik hier en daar tegen kom, dat men helemaal niet wist welke rol de man had bij de bevruchting. Nog gekker, ik las dat de mannen dit verband hebben ontdekt, toen zij zich gingen bezighouden met de veeteelt, terwijl de vrouwen besjes liepen te plukken neem ik aan. Met andere woorden: sinds het begin van de evolutie worden vrouwen al zwanger na seks, maar de intelligente man kon dit eindelijk een paar millennia geleden uitvinden toen hij de geiten observeerde.![]()
**** Moet lachen, want ik las juist weer dat dat verband inderdaad n.a.v. het omgaan met huisdieren en vee is ontdekt, maar dan door vrouwen.
Sperma is ook wel uitgelegd als een soort bevloeiing, zoiets als het water dat je over het zaad in de aarde moet uitgieten om het te laten ontkiemen. Daarmee wordt een man dus niet als vader herkend, maar gewoon als iemand die de vrouw als 'akker' bevloeit. Dat konden dus ook meerdere mannen doen, omdat een man zichzelf toch niet als de 'verwekker' beschouwde.
**** Ja, heb ik ook gelezen.Het knutselen met aarde is een poging van de man van toen om zichzelf wijs te maken dat hij ook leven kon maken. Pure afgunst dus! Hahaha.
Dat zou ik zelf gezegd kunnen hebben. :l
achen:
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten