Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

sinterklaas

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor willy » vr 11 feb , 2005 10:36

Els, probeer eens met deze URL.
Ge moet wel Adobe Reader hebben denk ik.

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » vr 11 feb , 2005 11:19

Helpt niets, Willy.

Er zit kennelijk iets fout in de vijfde pagina, want eerst kon ik het steeds wel lezen tot bladzij 5, maar als ik dan doorging, crashte de pagina. Dus toen heb ik hem opgeslagen als html-bestand, en dat kan ik gelukkig wel openen. :O

Het is dezelfde URL trouwens. Het is een doc-bestand, dus het wordt automatisch geopend met Word (of een tekstverwerker die doc-bestanden herkent).

Een Adobe-reader opent pfd-bestanden. Maar het is wel een idee, ik zal het bestand eens hernoemen als pdf, misschien opent hij het dan goed met Adobe.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 11 feb , 2005 11:26

Nee, helpt niet, zo hoort het kennelijk ook niet.

Wel heb ik het pdf-bestand gevonden, en wat denk je.... dat kan ik ook niet openen. :O :geschokt: :gek:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 11 feb , 2005 11:30

Nee, wacht, ik heb het open, al ging het ook niet zonder slag of stoot. Hier is de URL van het pdf-bestand.

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » vr 11 feb , 2005 12:36

Els bij Verhoeven zijn het allemaal PDF bestanden. Als ge HTLM gebruikt krijgt ge de afbeeldingen niet geloof ik.

Afbeelding

Adam, Eva, Kaïn und Abel standen zusammen mit dem Stier und der Plejaden-Ähre schon am Himmel vor der Sintflut. Kaïn und Abel waren oberhalb vom Hirten Abel noch einmal als Zwillinge abgebildet. Aus : Papke, Werner : Die geheime Botschaft des Gilgamesch, Chaldäische Sternkarte.



Afbeelding

Der treue “Hirte des Himmels“ schwingt am Himmel von Sinear bedrohlich seinen riesigen Hirtenstab (GÀM). Aus : Papke, Werner : Die geheime Botschaft des Gilgamesch.



Wat de onderschriften betreft, daar neemt ieder uit wat hij verkiest.

Els zoals u ziet is de herdersstaf zeker niet afkomstig van de Romeinen of van welk ander volk ook, maar zoals met het meeste in de godsdiensten, van de Soemeriers. Zij waren al een ontwikkeld volk toen wij nog in de grotten leefden. Daarom erger ik mij ook altijd aan die voorstellingen van dit is een Amazight-god/godin, of dit is een Berber-god/godin. Als zei Poseidon noemen als een god van hun dan zien zij niet dat er al circa duizend jaar daarvoor een watergod was, Enki / Ea bij de Soemeriers, waarvan hun god maar een afleiding is. De goden en godinnen die zij als het hunne beschouwen zijn slechts verbasteringen van deze eerste goden, wat ook de joden en de christenen gedaan hebben. Zelfs de Egyptenaren zijn daar niet vies van geweest. En op zichzelf is daar ook niets verkeerd aan, alleen moet men daar niet zo hoog van opgeven en toegeven waar hun volk zijn mosterd gehaald heeft. Moet ik hier onder deze tekst nu zetten : Dit is Belgisch of Dit is Vlaams? Dit is toch geen voetbal of wel? Ik vind het gewoon belachelijk en discriminerend, deze mensen hebben gewoon geweldige complexen over hun ras, iets anders kan ik er niet in zien. Tenslotte zijn wij toch maar een samensmelting van ontelbare rassen. Voor een keer zal ik eens iets uit de bijbel noemen : adamah : mens, meer zijn wij niet.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » di 15 feb , 2005 17:43

Sint Nicolaas en de redding op zee

Toevoeging bij de afbeelding van 10/02/2005

Doordat er onverwacht een hevige storm op stak, raakte een schip met pelgrims in groot gevaar. De mast stond op breken, de zeilen klapten dubbel. Elk ogenblik dreigden de schepelingen over boord te slaan. In deze grote nood riepen zij Nicolaas te hulp. "Nicolaas, als het waar is wat we over u gehoord hebben, redt ons dan.' Daarop verscheen hun een man die met bekwame hand de mast stutte en de zeilen weer op orde bracht. En als op bevel ging de storm dadelijk liggen. Hierna verdween de onbekende man even plotseling als hij was gekomen.
Spoedig landde het schip veilig in de haven van Myra en vol dankbaarheid liepen de schepelingen naar de bisschopskerk. Aldaar herkenden zij in bisschop Nicolaas de man die hen op hun smeekbede gered had op zee. Zij knielden en dankten hem. Maar hij zei bescheiden: 'Niet ik, maar uw geloof en Gods genade hebben u geholpen.'

Deze legende staat aan de oorsprong van Sint-Nicolaas als patroon van de schippers.

Sint Nicolaas legenden In eigen beheer uitgegeven door Jos Beke en Rijsterborgh 1997



Afbeelding
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

St. Niklaas

Berichtdoor willy » ma 07 nov , 2005 13:52

Hello, Els

Ik lees dat ge nog altijd in St. Nicolaas geinteresseerd bent, is dit iets voor u.

Afbeelding



Daag, willy
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

St. Nicolaas

Berichtdoor willy » ma 07 nov , 2005 19:42

Afbeelding















Els, bij sommige moet ge wat zoeken?
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » do 10 nov , 2005 10:29

Jazeker, heel erg bedankt!
Dat er nog altijd meer te vinden is op dat web zeg. :p
Ik heb inmiddels de hele 'Paulus en de hulpsinterklaas' op mijn schijf staan. Ik weet niet zeker of alle plaatjes erbij staan, maar vooruit, er stonden er wel veel. Ik zocht dit boek al heel lang in elk geval. :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Sint Nicolaas

Berichtdoor willy » do 10 nov , 2005 14:42



Zwarte Piet met de roede









Afbeelding

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Sint Nicolaas - Zwarte Piet - Roede

Berichtdoor willy » do 10 nov , 2005 16:59

[url=http://www.20eeuwennederland.nl/thema's/scholen%20en%20onderwijs/onderwijs%20in%20de%20middeleeuwen/903.html?img=1]http://www.20eeuwennederland.nl/thema's/scholen%
20en%20onderwijs/onderwijs%20in%20de%
20middeleeuwen/903.html?img=1[/url]


Afbeelding

De Roede

't Is beter dat de Vriendschap slaat,
Als dat de Vyand vriend'lyk praat.
Als 't Kindje stout is, moet het lyden,
Dat hem zyn Ouderen kastyden,
Doch dat geschied hem niet uit haat;
Gelyk het oude kind moet draagen,
Des Heeren hand van liefde slagen,
Op dat het niet verderft in 't quaad.

[url=http://www.dbnl.org/tekst/luyk001desm01_01/luyk001desm01_01_0029.htm]http://www.dbnl.org/tekst/luyk001desm01_01/
luyk001desm01_01_0029.htm[/url]







Afbeelding

Zwarte Piet in Frankrijk (le Père Fouettard – Croque-Mitaine)



[url=http://frames.barewalls.com/frames/bw/61/61105,61202,61601/26.5/17.75/closeup/0587048786c.jpg]http://frames.barewalls.com/frames/bw/61/61105,61202,61601/26.
5/17.75/closeup/0587048786c.jpg[/url]

Croque-Mitaine die de stoute kinderen meeneemt

[url=http://www.printfinders.com/cgi-bin/search.exe?searchstring=Reverend%20F.%20O.+Morris]http://www.printfinders.com/cgi-bin/search.exe?
searchstring=Reverend%20F.%20O.+Morris[/url]
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor Pallas Athena » vr 03 maart , 2006 21:50

Dit is Sint-Nicolaas op een vroeg-20e eeuwse kaart:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/n ... colaas.jpg
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Sint Nicolaas

Berichtdoor willy » wo 08 maart , 2006 18:33

Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding

Le Christkindel, voilé de blanc et couronné, distribue des friandises aux enfants. Hans Trapp, (zwarte piet) avec verges et clochettes, reste à l'arrière-plan.



Afbeelding

Hier zijn het nog houten blokken, later schoentjes.

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » wo 08 maart , 2006 20:51

Wat leuk, klompjes bij het vuur. :lach2:
Van al dit gedoe begin ik eigenlijk helemaal nostalgisch te worden.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Pallas Athena » do 09 maart , 2006 17:38

een paar van deze foto's hebben echt niets meer met sinterklaas te maken als je het mij vraagt
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Berichtdoor els » do 09 maart , 2006 17:54

Misschien bedoel je die kerstfoto? Het gaat dan om de man die achter die witte dame staat, met die roe. Dat is een soort 'overgangsfiguur' tussen oudere knechten van sinterklaas en zwarte piet, of soms sinterklaas zelf. Hij is rood, met een roe en een baard, dus lijkt wat op 'pere fouettard' (vader roe), die in Frankrijk bij sinterklaas hoort. Maar ook weer niet precies. :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » zo 12 maart , 2006 18:41

elke keer als je een vraag weet te beantwoorden, groeien er zeven nieuwe voor in de plaats


Els, ik ben hier iets tegengekomen waar ik nooit aan gedacht zou hebben, als het waar is tenminste ?

Originally, the Santa Claus concept came from the pagan Egyptian god, Bes, a rotund, gnome-like personage who was the patron of little children.
Bes was said to live at the North Pole, working year-round to produce toys for children who had been good and obedient to their parents.
In Dutch, he was called "Sinter Klaas." Dutch settlers brought the custom to America. In Holland and other European countries, the original Santa Claus was actually a grim personage who traversed the countryside, determined to find out who really had been "naughty or nice." Those who had been acting up were summarily switched.
The association of Santa Claus with snow, reindeer, and the North Pole suggests Scandinavian or Norse traditions of the Yuletide season. (In Babylonia, also, the stag [reindeer] was a symbol of the mighty one, Nimrod.
The symbolism of antlers worn on the head of a noble leader would demonstrate his prowess as a hunter, and thereby, influence people to follow him.)

Bes, als voorouder van Sinterklaas !!! Wie had dat gedacht.

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Beffana

Berichtdoor willy » zo 12 maart , 2006 19:12

"Beffena"

A corruption of the word 'epiphania' (Epiphany) is the name of an old female character in Italian folklore, who was so busily engaged in housecleaning, when three wise men of the east passed by on their way to offer their treasurers to the Infant Saviour, that she excused herself for not going out to see them thinking she would have the opportunity of doing so when they returned.

Not knowing that they went home by another road she has been ever since watching for them.

She, like the Dutch Santa Claus, is supposed to take great interest in children, where in Italy a stocking of each is hung up before the fire. Soon the cry "Ecco le Beffena" is raised when the children jump up and seize their stockings, each of which contains a present bearing value in proportion to the conduct of the child during the year. One whose behavior has been particularly bad finds his stocking filled with ashes in token of Beffena's displeasure.

The custom of carrying an effigy called the Beffena on the 'Twelfth Night' in a procession through the streets is probably a relic of one of the 'Mysteries of the middle ages.'"

The new Americanized Encyclopedia Brittanica, Edition of 1899, Vol. XI, page 404.

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » zo 12 maart , 2006 20:01

Dat verhaal van Bes zou inderdaad grappig zijn als het klopt. In elk geval is hij wel net als de sint een god van het volk (Nikolaos - overwinnaar van het volk).

Vooralsnog heb ik dit niet kunnen vinden. Wel is Taweret/Taoert met wie Bes vaak wordt geassocieerd met het noorden geassocieerd. Ze was in de Egyptische astronomie het noordelijke sterrenbeeld Nebetakhet, bestaande uit altijd zichtbare sterren (oa de Grote Beer). Bes zou in oude tijden ook haar echtgenoot zijn geweest.




Dus wie weet. Nog eens gericht verder zoeken.

Dat 'Ecco le Beffana' moest ik trouwens ook wel om lachen.

The custom of carrying an effigy called the Beffena on the 'Twelfth Night' in a procession through the streets is probably a relic of one of the 'Mysteries of the middle ages.'"


Of een nog ouder mysterie. Op zes januari werd ook voor Kore een mysterie gehouden, waar een kind werd geopenbaard. :)
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Pallas Athena » zo 12 maart , 2006 20:51

Bes is de god van de kinderen en de geboorte. Hij heeft een dwergachtige gestalte met een baard. En ook zette hij zijn magische krachten in tegen ziekte en gevaren. Hij was ook als god van vreugde en de dans. Kleine stéles en amuletten met het beeld van de god zouden een waarborg zijn voor het verkrijgen van zijn bescherming.

Hij is wel de god van de kinderen dus het zou goed kunnen zijn dat Bes de voorouder van sinterklaas is
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Sint Nicolaas is Poseidon! en schutspatroon van de zeevaard

Berichtdoor clue » di 12 sep , 2006 20:51

Sint Nicolaas is Poseidon en schutspatroon van de Zeevaarders als "Old Nick"is hij verketterd.
Zijn oorspronkelijke mijter bestond uit een metalen hoofdband/ ring, waarop besvestigd waren : twee met rood lint kruislings- samengebonden, witte stoffen-hoorns, die de horens van de Zee-Olifant"of zee'paard'de Hippocampus"moesten voorstellen en zijn "Staf"is geen herdersstaf noch"hertenstaf" het is gewoon de gekerstende Harpoen of Drietand( "Trisula".)
Sint Nicolaas als de God "Bes" ( bless the children")"die waakte over de misgeboorten, had naast de ( gladde)Olifanten hoorns op zijn hoofd, ook nog een egyptische Olifanten staart als ceintuur dat afhangend, tussen zijn kromme benen te zien is. Namelijk met een "Lans"punt( lozenge.) terwijl de ossestaart als ceintuur, ovaalvormig is.

Hoe een Olifant met die dikke poten geboren wordt heb ik nog nooit gezien, maar het moet zo'n imposant gezicht zijn dat bes een GeboorteGod werd, evenals Taouris het zwangere Nijlpaard.
:(
clue
 
Berichten: 66
Geregistreerd: di 12 sep , 2006 11:35

Berichtdoor willy » do 19 okt , 2006 21:14

Els, ik heb een paar kinderboeken uit de oude doos gevonden, (als ge ze tenminste niet al kent), mooie afbeeldingen voor wie daar gevoelig voor is. De twee andere heb ik bij Slavenhandel geplaatst.

Sinterklaas: illustraties



Afbeeldingen uit kinderboeken over koningskinderen

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor clue » vr 20 okt , 2006 10:00

willy schreef:ik heb een paar kinderboeken uit de oude doos gevonden mooie afbeeldingen voor wie daar gevoelig voor is.
Sinterklaas: illustraties



BESTE Willy, "BES" is een late egyptische God ( 18de Dynastie) hij wordt meestal op zijn achterpoten staande afgebeeld. Maar hij heeft naast zijn gewone gedaante van een Leeuwenwelp, ook een verenkroon en een DRIE-Tand, als attribuut,dat laatste is heel zeldzaam, maarmaakt zijn associatie met de nog latere ZeeGod"Poseidon"meer geloofwaardiger.

Nou heb ik toch een vraag aan U:
Sint Nicolaas rijdt met zijn (Witte)Schimmel over de ( Oosterse Platte!-)daken, gevolgd/bijgestaan door zijn Moorse knecht!
Die Schimmelmoet wel kunnen vliegen! maar hoe doet die knecht dat dan?

A: . . . Rijdt de Knecht mee achterop de Schimmel? . . . B. . . .vliegt de Knecht mee, ZONDER rijdier? C... Rijdt Sint in een Koetsje met Schimmel en zit de Knecht daar dan in met die volle zak vol met snoepgoed?

Ik denk aan het laatste , maar dat vanwege de vereenvoudigde afbeeldingen op de speculaarspoppen die koets en die knecht( soms metmee-"Vliegend"Ezeltje!) er iconografisch -gewoon-afgevallen is!

ZeeGod Poseidon had in iedergeval wél een soort Koetsje een strijdwagentje, met 2 paarden ervoor: ZEE-paarden natuurlijk de Hippocampus, maar dezen hadden vissestaarten EN Vleugeltjes!. . . Die zijn er bij Sint Nicolaas ook iconografisch gewoon"afgevallen"

Overigens ben ik van mening dat de Hippocampus en dus ook Sint Nicolaas"Schimmel"oorspronkelijk de ( Witte-)Olifant was die in india nog steeds"Zee-Paard"heet >"Air-a-Watha"
In de Griekse Mythen is vaak sprake van "Vliegende"Paarden, en in de Bijbel van vliegtuigen met draaiende wielen! Daarom dacht men in de "New-Age"bewegingen dat de Oude Patriarchen/ Profeten, oorlogss-Balonnen of vliegende-Paragliders hadden, maar nu blijkt een rennende Olifant met karretje een indiaasche"Vimana"te heten een"Vliegende"Olifant dus!

en daar zat de God Poseidon? indra/ Shiva op! Maar later werd de ( Witte-)Olifant verketterd en vervangen door een Zeebu=witte Koe, ( Shiva) of zelfs een Zee-Arend( Rudra.)en in Sint-Nicolaas geval dus een witte Schimmel!

Overigens heeft God in de Bijbel de Paradijsslang geschapen uit een Olifant die dus in de Paradijsboom zat toen Eva langskwam!
In Genesis 3-vers-4zegt "God"dat omdat "de"Slang"Eva had verleid hij van God-Olifant tot Satan-Slang werd endus voortaan zonder zijn vier dikke poten door de modder moest kruipen!

Olifant betekend overigens letterlijk: God-van-PUNT".en Satan betekent in egyptisch:"Koning-van-Punt" de Olifant was eigenlijk al een"God-Koning" een der oude Patriarchen, die zich met het mensenKind Eva inliet! en door Seth werd vervloekt en "Taboe"gemaakt( Taboe= op straffe van dood te noemen of af te beelden!) In het graf KV 32(?)van Amenhoteb-2 staat in het dodenboek"Amduat"een afbeelding van een ( Water-)Slang met 4 pootjes een duidelijker "bewijs"van een gedemoniseerde( Witte-)Olifant ken ik niet. :(
clue
 
Berichten: 66
Geregistreerd: di 12 sep , 2006 11:35

Berichtdoor willy » vr 20 okt , 2006 11:15

Clue, uw redenering dat Sinterklaas met een schimmel over de daken rijdt of vliegt en hoe doet zijn zwarte knecht dat dan, zonder paard en zonder zichtbare vleugels is natuurlijk niet te beantwoorden. Maar sprookjes zijn nu eenmaal sprookjes en daar is alles in mogelijk. De schimmel is natuurlijk Sleipnir en Sinterklaas is dan Wodan en ge kan nog verder terug gaan naar Bes, waar ik de eerste iets over vermeld heb. Waar komt dan Zwarte Piet vandaan? Sinterklaas komt in Nederland met de stoomboot uit Spanje, waarom als ge toch door de lucht kan vliegen met een boot? Een man op een paard die door de lucht komt aangevlogen is natuurlijk in de werkelijkheid niet toonbaar. En ik zie een god zich ook elk jaar niet zomaar ten dienste stellen van de grote warenhuizen. Men maakt ons in de godsdienst nu eenmaal zoveel wijs dat niet verklaarbaar is.

Groetjes, willy
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

St.Nikolaas als egyptische Godkoning Osiris/=Zeegod:Poseidon

Berichtdoor clue » vr 20 okt , 2006 15:46

BESTE Willy, in de Mythologie is men het spoor soms ook bijster tenaangaande de God Poseidon en de God Ares, die nooit iets samen doen, want dat kan niet, omdat ze bestonden uit een lichaam in de persoon van de Planeet Mars: Als je dan weet dat Poseidon gelijkgesteld wordt met Osiris, dan zou Mars ook Osiris zijn. Osiris is dus Mars-Poseidon of Poseidon-Mars

Een Kosmologische verklaring is dat de huidige droge-Planeet Mars, daarvoor, dus de griekse droge-Ares TOCH een onverklaarbare "vloeibare" naam heeft namelijk: Martius / Marines / (M-)ares / Marinus=Zeeman. Marina=Zeevrouw .Men kan dit niet verklaren door te zeggen dat het op"Marsdagen"( Enki-Nergal) (=Hondsdagen/ Sirius-Rising.)zou regenen"

Poseidon werd(- in vollédige Panoplie-)afgebeeld als gehelmde man , met Drietand-staf ( nog geen babylonische of romeinse-"Lituus"!)op een Hippocampus over de zeebaren scherend. ( Maar, individueel als bronzen beeld, staat hij zonder helm en zee, met alleen de Drietand als herkennings-Attribuut.) Zijn Baas Zeus lijkt op hem als deze zijn blixemschicht werpt! Elders, heel zeldzaam, draagt ook Zeus iets op zijn hoofd, dat op een kroon lijkt.

Toen Poseidon in de Christelijke tijd (+ 800 /+900 ad.)boven de Franse karolingse kathedraal-ingangs-portalen, op de "Psycho-pompus"( =de egyptische!!! dodenwaag.) terecht kwam, was Poseidon(/Dagon.)veranderd van Osiris / Poseidon in de Duivel met 2 (Olifanten-)Horentjes, het bokkesikje(= de Olifantenslurf-in-miniatuur.) en de Olifantenstaart(=met pijlpunt.) en de onafscheidelijke DRIE-tandige-Staf. De Bokke-poten met de wapperende beenharen, is dan een iconografische 'verbastering' van de zeegolven en de achterste 2 poten, van het Zeepaard.

De Bischops-Mijter, stelde oorspronkelijk een Witte muts met 2 linnen hoorns voor, of soms een halve-maan! "Toen Mozes van de Berg Horeb, afkwam" had hij volgens de kunst-schilder Michelangelo volgens de niet-gecensureerde! Apocryfen, nog de 2 Poseidon-Horens"op zijn voorhoofd"(-sband.) maar de Kerk maakte daar 2 Aangezichts"Lichtstralen"van!)

Wat de Lituus betreft, die werd dus in de Landmeetkunde gebruikt samen met de Kruisvormige horizonvinders-staf"Loodrecht-Staf" die de vorm van een "her-kruist" Kruis had; een "Russisch"kruis. (+--+ maar dan verticaal.) Op een van de bovenstaand munten is een tronende Bisschop afgebeeld met een 'gewoon' grieks / duits- kruis en zijn collega heeft een landmeters "Kruis". Sorry, ik weet even niet hoe zo'n horizon- geo-meter in vak-jargon heet.

De Hippocampus is een GEVLEUGELD Zeepaard! Als Sint Nicholaas op de Stoomboot(= drijvende doodskist!) op zijn schimmel zit dan heeft dat een "Dekkleed dat op 2 vleugels lijkt.
Maar ik kan me voorstellen dat een vliegend Paard ook moe wordt en dan beter op een schip kan staan! Dat Sint komt"Uit Spanje"? daarvan is de meest logische verklaring, dat de Savoise-Bourgondische-Spaanse tak der Habsburgers over Sardinië en zuid-italië heerste en dus over de bischops stad van St.N.>"Bari". Iets verder gezocht blijkt, dat Poseidon uit Hyperia komt en de God der Hyperboreërs / Hiberia=Iberia=Spanje was, pas héél in de verte denk ik aan Odin / Wothan.

Enfin, de Water-Planeet Poseidon glanste als de Zon, die in zijn gouden en zilveren globe-oppervlakte weerkaatstte! Het verhaal gaat dat Venus"Mars zou hebben getemd door zijn harnas uit te trekken", "De getempte Mars", wat voor mij een eufemisme is voor een Planeetbotsing, waar de 'Hete' vuur-Planeet Venus de "koele'' water-Planeet Mars van zijn water in de vorm van waterdamp ontdoet en de rode roestkleur wel de indruk van huidkleur moest geven voor de aardse toeschouwers van de-historische- (2de Maan-botsing.) de"Giganto-Machia!" vandaar dat Sint-Nicholaas een "Rood costuum" heeft, als getemde-tegenhanger van de oorlogsGod. ( in Amerika droegen privé-soldaten vaak witte kleding!(Ca. 1775.)

In de Romeinse Mythologie is het samenzijn van Poseidon met ( Afrodité.) vertaald in de Mythe over Haefestus, die-even-op-reis-gaat en Mars ( nog als"Poseidon".)Haefestus' Vrouw : Dione verleidt en daarbij natuurlijk zijn Gouden-harnas(= het Zon-weerkaatsende marswater!) moest uittrekken, waarna Haefestus terugkeerd en alle Goden Mars(=nu Ares.) uitlachen.( Ovid: in "Osiris and Isiridis" And afterwards all the Gods had a hearty laugh"!)

Men kan tegenwerpen dat de landbouw-God Osiris, die de -egyptische- Planeet Mars moet voorstellen(=niet de krijgsGod Monthu, noch Sekhmet.)in een wit doodskleed met groene huid onder een baldakijn wordt afgebeeld, maar groen is de egyptische kleur van zeewater en Osiris had een staf maar ook een nepbaardje dat de slurf van een Olifant moest voorstellen, zijn 2 rode veren op de helm waren oorspronkelijk 2 olifantshoorns.
De Hippocampus van Poseidon was een Zeepaard maar bij de Punieérs was een Zeepaard een Witte Olifant, die bij de egyptenaren na 855 vChr. taboe werd verklaard.

Osiris werd, door Seth, opgesloten in een drijvende doods-kist( de stoom)-boot? in de Nijl ingegooid, maar door Isis gered en weer tot 'leven' gebracht, dus Sint-Nicholaas is een egyptiese/ griekse zeeGod die een "schipbreuk"( ook later in financieële zin!"overleefde".) Daarna verstopt isis het tot leven gebrachte Osiris-Lijk, in de riet-moerassen van Butho, waar Seth hem de 2de keer vond, maar hem nu in 20 stukken sneed. Daarna strijden Seth en de jonge Horus(= Mercurius, zoon van Mars en dus ook zoon van de oude Horus=Osiris.) om de macht over Egypte.

Seth is de christelijke"gevallen-licht-Engel', de "Stief-zoon" van de Lichtgod Helios, dus zogezegd, de NACHT-Zon , of in ruimere zin, de"Prins-der-Duisternis"dan is de Maan duidelijk de enige Candidaat voor de functie van de Duivel, Dus zie ik Sint-Nicholaas als Poseidon de WaterGod en Zwarte-Piet als zijn ondergang, of tegenhanger de( nu weer "Onschuldige") Maan.

Alle Heiligen zijn volgens mij, oorspronkelijk, Planeten dus ook Sint-Nicholaas en Zwarte Piet. " Nike-Laos of Nichao-laus" betekend Volk-van-overlevenden/overwinning", overwinning van de dood? heeft wellicht iets te maken met her-geboorte? Poseidon had ook drie beroemde kinderen: o.a.Dionyssos, de Wijngod, Triptolemos, de akkerbouwGod, die vloog in een drakenwagen, de derde ben ik even vergeten, Pontos, Nereus, of Demeter misschien.

Ja dit verhaal klingt ongeloofelijk verwarrend, er zijn maar 8 of 9 goden, de 12 griekse hoofdgoden daarvan zijn er dus ( Drie van die niet bestaan of als Goden-Bijnaam een eigen Leven zijn gaan leiden!)

Omdat politieke gebeurtenissen zoals: graag vergeten burgeroorlogen, in de egyptologie in Mythen zijn weergegeven, moet je maar aannemen, en niet vergeten dat" Osiris dood door Seth" niets anders is dan een Bevel van de God-koning / Farao-Seth(= grieks: Egyptos.)om zijn jongere broer, die"voorpiepte"in de Erfopvolgings-lijn: de Godkoning/ Farao Osiris(=grieks Danaos.)te demoniseren en ( eeuwig-)taboe te verklaren!

Farao-Osiris>"Danaos "vluchtte voor zijn agressieve tweelingbroer, via de Rode Zee, naar Griekenland en werd daar vereerd( vanaf 1055 vChr.)als"Poseidon".Deze Poseidon die eigenlijk vluchtte ( uit Hyperia/Hyperboria, werd later de Heilige Nikolaas die ons geluk bracht, uit Spanje: Hispagnola/ Hyperboria/ Iberia.)

In mijn opinie zijn álle Griekse Goden, ( behalve Asklepios en Machaon.)oorspronkelijk - egyptische- Godskoningen( der vroege 18de-Dynastie.) geweest. Ik hoop dat je mijn redenatie kon volgen!

Maar het gaat nu te ver om, dat, ook hier omstandig uit te leggen, dat wordt een volgend Hoofstuk in een andere Topic!
Sorry, voor dit lange stukje Sinterklaas-archaeologie! :(
De litteratuur-research, van de her-ontdekking van de Sint-Nicolaas-Mythe en de 19de eeuwse interpretatie daarvan, hebben jullie: Willy en Els al uitgebreid "verzorgd"dat kan ik niet verbeteren.! Doeii.
clue
 
Berichten: 66
Geregistreerd: di 12 sep , 2006 11:35

Berichtdoor Isthar » do 16 nov , 2006 12:43

Ik was net klaar met mijn bericht en toen kon ik het niet opslaan, alles weg..
Nou nog een keer.
Hier staat nog wat Sint info en plaatjes:


Verder hier nog een url, het is wel veel om te lezen maar dan heb je ook wat :knipoog:




Afbeelding

Afbeelding

Ook met ezeltjes:

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik vind voor mezelf vooral de info over de Heidense oorsprong van Sinterklaas en dus de link met Wodan het interessante eraan. Er staan nog meer afbeeldingen, maar wie weet heb je ze allemaal al. Je hebt toch ook een site over Sinterklaas?
Wat is daar de link van?

Nou, groetjes van Isthar :)
Isthar
 
Berichten: 53
Geregistreerd: zo 02 maart , 2003 16:12
Woonplaats: Noord Holland

Berichtdoor els » do 16 nov , 2006 13:33

Hee Isthar, wat leuk om weer eens van jou te horen. :lach2:
Hoe is het met het moederschap?

Ik zag dat je op jouw site ook al helemaal in sinterklaas bent geraakt.

http://www.clubs.nl/community/default.asp?clubid=199600

Ik word vreselijk nostalgisch van al die plaatjes.

Ik ben inderdaad aan het worstelen met een sinterklaaspagina. Ik wilde eerst de 'herkomst' van sinterklaas achterhalen, maar dat heb ik opgegeven. Ik doe nu iets makkelijkers, gewoon alle motieven van het sinterklaasfeest vergelijken met dezelfde motieven in andere godsdiensten en feesten. Maar zelfs dan schiet het nog niet op. Ik ben nu al een hele tijd bezig met de roe, en ik hoop vreselijk klaar te zijn voor de intocht van sinterklaas.

Hier is in elk geval de pagina, je ziet dat er nog niet veel artikelen op staan, een paar artikelen zijn zelfs nog niet af. :(

http://www.nissaba.nl/sinterklaas
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Isthar » do 16 nov , 2006 14:14

Hoihoi,
Ja ik kom hier zo af en toe eens kijken hoor.
Het moeder zijn is leuk, en ook die ontwikkeling in zo'n kind (is nu 2 jaar) vind ik erg leuk om mee te maken.

Over de roe staat iets in die tweede link.
Wat er staat komt me bekend voor, in Tjechië was ik een aantal jaren terug, waar ze de meisjes met twijgen en takken achterna gingen, de jongens dus, met 1 mei. t' Was een oud vruchtbaarheids ritueel. Volgens mij staat dat daar ook over de roe van Piet.

Nou ik moet rennen naar de bus!
Doeg!
Isthar
 
Berichten: 53
Geregistreerd: zo 02 maart , 2003 16:12
Woonplaats: Noord Holland

Berichtdoor els » do 16 nov , 2006 14:37

Mooi, ik ga direct even kijken. :lach2: Daar ben ik gisteren de hele dag mee bezig geweest. Vergelijking met de Lupercalia, vruchtbaarheidsmagie, maretak etc. Het aanraken met een tak zou op magische wijze de kans op zwangerschap verhogen, dat is mijn insteek. Dat het slaan met een roe (bundel twijgen) gaat om 'straffen voor de zonde' is een christelijke moralistische verdraaiing van het oorspronkelijk orgiastisch getinte feest.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Isthar » vr 17 nov , 2006 13:33

Mooi hoor, jouw sintsite!
Zoiets zou ik ook wel willen maken, want op clubs is het altijd maar afvragen hoe het er voor anderen uit ziet. Ik maak het namelijk op een lage schermresolutie en als ik dan eens bij iemand anders kijk op een andere pc ziet het er niet uit.
En goede, duidelijk geschreven info! Wat is er veel hè, om al die info uit te werken!
Hier nog wat gekopieëerd van die thomassite:

*Zwarte Piet: Mogelijk komt zijn figuur van de begeleider van Wodan namelijk de god Oel die de zaden strooit en de zak vasthoudt waar de maan in gaat slapen volgens de Germaanse mythologie. Ook de god Norwi komt in aanmerking. Vroeger was Zwarte Piet eigenlijk de duivelse tegenpool van Sint en boeman voor kleine kinderen, tegenwoordig Sints onmisbare rechterhand, zwart geworden door al dat geklauter in schoorstenen. Er is ook een Nicolaaslegende waarbij Nicolaas een jonge zwarte slaaf vrijkoopt. Die zich vrijwillig in dienst stelt van de Sint. Al deze mythologieën en legenden komen samen in onze Zwarte Piet

*Roe: Berkentakken, jonge twijgen die de levenskracht en vruchtbaarheid symboliseren. Meisjes werden vroeger door jongens met de twijgen aangeraakt om hen tot vruchtbaarheid uit te nodigen. Later toen deze gebruiken verdwenen waren herkende men de roede niet langer als een vruchtbaarheidssymbool maar werd er een strafinstrument in herkend waarmee men de kinderen dreigde zoals in het liedje 'wie zoet ik krijgt lekkers, wie stout is de roe'.

*Schoorsteen: Vroeger een rookgat in een hut Verbinding tussen de 'mensenwereld' en de 'bovenwereld' waar geesten en goden wonen.. Mensen offerden vruchten van het veld (raap, biet, wortel, appelen...) in de hoop op een rijke oogst volgend jaar. Die rijke oogst werd geschonken door Wodan die levenszaden uitstrooide.

Er staat ook veel over het snoepgoed, marsepein, pepernoten, suikerharten en chocolade letters (zijn afgeleid van Germaanse runetekens..) en de symbolische betekenis er achter.
Wat ik ook ergens heb gelezen, is dat Sint Maarten in Vlaanderen ook optochten heeft met zwarte Pieten.
Isthar
 
Berichten: 53
Geregistreerd: zo 02 maart , 2003 16:12
Woonplaats: Noord Holland

Berichtdoor els » zo 26 nov , 2006 22:57

Op zoek naar nog wat info over de roe stuitte ik op dit artikel op planet.nl



Wie stout is, de roe!

Gepubliceerd op woensdag 01 december 2004

Het gebeurt echt: ouders dreigen hun kind met de Sint. Of eigenlijk: ze gebruiken Sinterklaas als middel om druk uit te oefenen in de opvoeding. Eindelijk iemand anders die de straf mag uitdelen! Pfff…dat is handig!
Zak vol speentjes
Ze zijn er: moeders die een brief schrijven en in de schoen van het kind leggen. Met klachten over niet-opgeruimde kamers, ongehoorzaamheid, slechte schoolresulaten en te weinig hulpvaardigheid in huis.

Massa’s kinderen worden met behulp van Sint en Piet afgeholpen van onwenselijk gedrag: van duimzuigen tot onzindelijkheid. Wat een kind al niet doet in ruil voor een felbegeerd cadeautje. Sinterklaas neemt elk jaar zakken vol ingeleverde speentjes en vieze lurkdoekjes mee terug naar Spanje, wist u dat?


De roe
In moderne kinderboeken over Sinterklaas, zie je nooit meer een roe of zak. Pieten en Sinten zie je er ook niet meer mee lopen. Nog een roe of zak gezien dit jaar? En terecht: ook het kind is geëmancipeerd in de tweede helft van de vorige eeuw: weg roe! Het kastijden is van andere tijden. Minister Donner heeft niet voor niets deze week aangekondigd het gebruik van de roe strafbaar te stellen.


Sinterklaas als pedagoog
En toch worden sommige kinderen opgevoed met de dreiging van Sinterklaas (en zijn Kapoentjes natuurlijk). Zeg nou niet: ‘dat heb ik nooit gedaan’. Want voordat je het weet flap je het eruit: “Pas op hoor, Sinterklaas hoort je heus wel!” Of: “Denk je nou echt dat Sint het leuk vindt als jij zo doet?” Je hoort het nogal es om je heen, dezer dagen.

Ontelbare kinderen plassen weer in hun bed deze tijd van het jaar. Als ouders het zelf niet doen, ondergaan kinderen namelijk de dreiging wel van iemand anders. Vooral winkeliers vinden het fijn om kinderen te corrigeren met behulp van Sint. Voor veel kinderen loopt de spanning hoog op als Sint weer in het land is.

Liever lekkers
Niet meer doen. Niet kastijden, niet dreigen. Het is niet nodig. U kunt het toch wel alleen af? En als je Sint dan toch nodig hebt als opvoedmiddel, gebruik hem dan niet als boeman, maar als weldoener. Niet als straffer, maar als beloner. Beperk je tot het lekkers. Belonen werkt namelijk altijd beter dan straffen.

Justine Pardoen


Dag roe. :dag: Een oud symbool nu voorgoed naar de verdoemenis, om de kwetsbare kinderziel te beschermen. Er in het kader van de christelijke moraal een 'strafwerktuig' van maken was natuurlijk al een stap in de verkeerde richting, maar handhaaf svp enig gevoel voor traditie. Dat deed zelfs de kerk, toen de symboliek werd omgebogen van magisch vruchtbaarheidsritueel naar strafwerktuig.

Wat mij nog het meeste verbluft in die beschermingspolitiek is dat helemaal onbesproken blijft dat deze betekenis van sint en piet is overgenomen van oudere godsdiensten.

:notabene: Een kenmerk van godsdiensten is dat god lieve mensjes naar de hemel laat gaan, en stoute mensjes straft en ze in de hel zet. Waarom worden godsdiensten nou eens niet getroffen door deze infantiliseringsneigingen, en worden de kwetsbare zieltjes van de ondeugende mensjes niet beschermd tegen het dreigen van de boemangod?

Dat zou ik wel eens willen weten. Grote mensen mag je wel vertellen dat ze moeten doen wat god zegt, maar je mag sinterklaas niet als een hulpmiddel gebruiken voor de opvoeding van kinderen... terwijl er uiteindelijk wel eerlijk aan de kinderen wordt verteld dat sinterklaas niet echt is... die eerlijkheid over god is nog niet echt aan de orde. De boemangod dreigt voor het leven. :duivel:
Laatst bijgewerkt door els op ma 27 nov , 2006 0:21, in totaal 2 keer bewerkt.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » zo 26 nov , 2006 22:58

Hai Isthar, bedankt voor je lijstje associaties. Dat zijn inderdaad allemaal superinteressante dingen, en het lijkt me leuk dat dieper uit te vlooien.

Ik heb nog een vraagje:

Isthar schreef:Mogelijk komt zijn figuur van de begeleider van Wodan namelijk de god Oel die de zaden strooit en de zak vasthoudt waar de maan in gaat slapen volgens de Germaanse mythologie.


Weet jij per ongeluk waar meer informatie over die god 'Oel' te vinden is? Ik heb wel materiaal over Ull of Ullr, zoon van Sif en stiefzoon van Thor. Dat is vooral een krijger en boogschutter, die zich voortbeweegt op ski's. Verder noemt Saxo Grammaticus nog een of andere Ollerus die een poosje de plaats in had genomen van 'Othinus', en toen door hem werd verdreven. Toen vertrok hij naar Zweden, maar werd door de Denen gedood. Hij stak zeeën over met behulp van een toverformule.
Zijn naam komt verder voor in gedichten en plaatsnamen.

Ik weet niet of het om dezelfde Oel gaat, maar ik zie niets wat hem in verband brengt met zaden strooien en een zak.

Anybody? :spin:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » ma 27 nov , 2006 20:14

Olentzero

Afbeelding



Le Père Noël Basque s’appelle Olenzaro : zaro, “le temps” d’Olen. Ce même Olen qu’on retrouve chez les Celtes Oestrigaëls (ou oestrigiens) est le Père Olen (cf. neu helle “nouvelle clarté”) mais il est aussi ce nain accultureur Oli dont la tête fut retrouvée à Rome, au Capit-ole.

Vertaling (het woord accultureur heb ik in geen enkel woordenboek kunnen terugvinden?)
De Baskische Sinterklaas of Kerstman heeft als naam Olenzaro : zaro, “de tijd” van Olen. Deze Olen vindt men terug bij de Kelten Oestrigaëls (of oestrigiens) als Vader Olen (neu helle “nieuw licht) maar hij is ook de dwerg Oli waarvan het hoofd werd teruggevonden te Rome, op het Capit-ole, (Capitool)









Op de oude boerenkalender verschijnt in de eerste joelrnaand (december) een figuur met een hamer die betiteld wordt als een ‘bisschop met hamer’ (fig. 47). Opmerkelijk is het feit dat ernaast de ‘deling van het jaar’ verschijnt. Hij blijkt dus eerder een verkristelijking te zijn van de Oud-Scandinavische Hamergod, net zoals bij koning Olaf het geval was. De boerenbevolking uit Trontheim noemden deze kristelijke bisschop met mijter en staf trouwens de ‘witte gehoornde man die een staf in de hand houdt waarvan het bovenste einde gekromd is als een ramhoorn’ (Heimskringla II). Zoals we kunnen aantonen is de Hamergod gehoornd en verschijnt hij soms met een andere gehoornde God, Heimdallr.

Merkwaardigerwijze wordt deze ‘witte God’ (hviti áss hvitastr ása) genoemd en zijn geleidedier is de ram. We zouden dus kunnen stellen dat deze bisschop hem vervangen heeft. Chronologisch moeten we ons dit als volgt voorstellen: De Zon (Baldur) werd in Moeder Aarde (Hel) opgenomen. De Hamergod (Thor) splijt de aarde en de witte gehoornde God (Heimdallr - incarnatie van de Zonnegod) verschijnt opnieuw. Daardoor melden de mythen dat iedere morgen als Heimdallr lacht, zijn gouden tanden schitteren in de zon. Vandaar onze uitdrukking ’Morgenstond geeft goud in de mond. Misschien is de figuur van Heimdallr wel te herkennen in de plaat van Hohnstein in Schaumburg (fig. 48). Deze toont een gehoornd figuur met hoorn (een typisch atribuut van Heimdaillr: de Gjallarhoorn) de slang als onderwerelddier en de zon die opstijgt uit het ‘ur’ (zie ons hfst. ‘Het Ur’).

De heilige als bevrijder van de zon treffen we ook aan in de figuur van St. Nikolaas, de wijze man met een lange witte baard en staf. De goede Sint wordt in Mitterdorf bijgestaan door de Habergeis een figuur met bokkehorens! En ergens anders is een zekere Krampus, eveneens met horens en een roede, zijn begeleider (fig. 49). Maar dat is nog niet alles. Wordt er van de Sint niet verteld dat hij eens drie kinderen (zie ‘De drie Zonnen’) uit een tobbe (de onderwereld) deed herleven nadat ze door een slager in mootjes gehakt waren. Deze herrijzenis gebeurde na drie kloppen met de staf. Bijzonder veelzeggend is de voorpagina van het tijdschrift ‘Le Patriote illustré’ (Brussel, 19 december 1897), met als ondertiteling: “son premier cadeau de Noël” (fig. 50). Dat eerste kerstgeschenk is een gehoornde beeltenis. Het heeft een roede in de hand (levensroede) en is geketend (winterzonnewendezon is gevangen in Moeder Aarde).

Koenraad Logghe : Tussen hamer en staf

Els, als de roede in het algemeen uw belangstelling heeft staan er op deze link schoolmeesters uit de Middeleeuwen die er een hebben.

Laatst bijgewerkt door willy op do 30 nov , 2006 11:16, in totaal 1 keer bewerkt.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor Isthar » di 28 nov , 2006 14:22

Een oorspronkelijke info heb ik niet gevonden, maar de nl sites zeggen allemaal ongeveer hetzelfde:



Om Wodan gunstig te stemmen brachten de Germanen offers,
ook aan het paard Sleipnir.
Aan het begin van de winter waren dat oogstoffers,
zoals wortels, granen, vruchten, hooi.
Deze werden in sokken, laarzen of klompen gestopt
en bij de stookplaats gelegd.
De Germanen brachten ook dierenoffers.

Tijdens zijn nachtelijke tochten
zou Wodans helper, Oel genaamd,
door de rookgaten hebben gekeken
om de offergaven te keuren.



Het knechtje van Wodan was Oel. Oel betekent wiel of zonnerad. Hij staat voor de jaargetijden, zomer en winter die elkaar afwisselen. Na de donkere winter zou het zonlicht weer terug komen. Het "zwart" van Zwarte Piet en het "wit" van Sint-Nicolaas zijn symbolen: ze beelden de strijd uit tussen licht en donker, dag en nacht, zomer en winter, goed en kwaad. Het heeft dus niks te maken met huidskleur en discriminatie. Zwarte Piet verbeeldt het kwaad dat de mensen angstig maakt. Met veel lawaai stuurt hij alles in de war en heeft daar plezier in. Maar je hoeft niet echt bang te zijn voor deze duistere figuur, want het "Goede", Sint Nicolaas, heeft hem goed in bedwang. De goedheiligman heeft hem tot knecht gemaakt en dwingt hem om het goede te doen. Zwarte Piet heeft zijn macht verloren. Om zijn kunstjes kun je lachen.
Isthar
 
Berichten: 53
Geregistreerd: zo 02 maart , 2003 16:12
Woonplaats: Noord Holland

Berichtdoor willy » wo 29 nov , 2006 16:39

Nikolaus im christlichen Kalender

Die Gestalt des Weihnachtsmanns wurde durch die Christianisierung mit dem kleinasiatischen Bischof Nikolaus von Myra besetzt, der als einer der Konzilsväter von Nicäa einer der wichtigsten Heiligen mehrerer christlicher Kirchen ist. Sein Namenstag wird am 6. Dezember gefeiert, wo die Nikolausfigur im alpinen Raum am Vorabend, die Kinder mahnend und beschenkend, in Begleitung eines Teufels, der meist Krampus, Bartl usw. genannt wird, auftritt und dadurch seinen heidnischen Ursprung zeigt. Dieser Tag liegt genau 73 Tage nach der Herbsttagundnachtgleiche und findet sein Parallele im Märchen von Hase und Igel und dem Symbolen der Butte und Rupert im alten steirischen Bauernkalender. Genau zweieinhalbe Monate (73 Tage) liegen zwischen Rupert (der Ruhm-Glänzende) am 24. Sept. und dem Nikolaus Tag und weisen somit auf alte Mondkalender. Ist nämlich zu Rupert Vollmond, zeigt sich am 6. Dezember der neue Mond, bzw. ist am Tag zuvor Schwarzmond, der im Krampus, auch Knecht Ruprecht genannt, eine Entsprechung findet.

Krampus, Knecht Ruprecht

Bei der Betrachtung des Weihnachtsmanns darf sein "alter Ego", sein ihm folgender dunkler Schatten aus alter Zeit nicht vergessen werden. Percht, Bartl, Krampus, Knecht Ruprecht oder Rotsohler sind nur einige der vielen Namen des dämonischen Nikolaus-Begleiters, der meist mit einem Pferdefuß, Butte, Rute und Kette ausgestattet ist, und der nach der Tradition auch ein Symbol für den Wintereinzug sein soll. In manchen noch immer aufgeführten Krampusspielen der Steiermark wird seine Herkunft von der früheren Gottheit Odin/Wotan deutlich, der auch als Anführer der sogenannten Wilden Jagd, des Wodansheers gilt. Erwähnenswert ist hier die Figur des Rübezahl, eine deutsche riesenhafte Sagengestalt, die beinahe eine Mischung aus Krampus und Nikolaus darstellt.

Afbeelding

Ruprecht

Afbeelding

Krampus

The tradition is primarily an Austrian thing, although it spread erratically around Europe. There are two takes on Krampus, one being a secular humanist approach and the other being a magic tradition angle. If you put any two Austrians in a room, they'll soon get into an fistfight about which interpretation is correct.
In the secular humanist approach, Krampus and the observation of Krampus traditions are pretty much just the antithesis of Santa Claus. On Dec. 5, the eve of the feast day of St. Nick, Austrians celebrate Krampus by running across the city in grotesque masks and generally scaring children. This is an extension of the good-cop, bad-cop theory. St. Nick makes his rounds on Dec. 6 rewarding all the good little children, a task which is made easy since Krampus has been out the night before, punishing pretty much the same children with a good switching.

In other variations on the theme (and there a lot of variations considering what a relatively small geographical area we're talking about here), Krampus is one of Santa's minions, who follows along obediently passing out presents or switches depending on the moral turpitude of the child in question. Presumably, this would make the pointy-eared Krampus kind of the template for Santa's elves in later Rankin-Bass productions, but the jury is still out among the scholarly community on this subject.
Then, all the adults go out and gets drunk, and much hilarity ensues.
The other interpretation of Krampus is more mystical. Under this theory, people dress up in the hideous masks of Krampus in order to scare off evil spirits.
If so, this is in keeping with a pretty universal traditional use of masks in religious ritual; the concept of a fearsome visage that wards off cowardly evil spirits has a lot of pedigree, and not just in the snowy mountains of Germanic Europe where people get a little unbalanced in the winter (remember Krystallnacht?).
In Hindu mythology, Black Makhala fills the Krampus role, while the Japanese wore masks that were supposed to be lions, but frankly look more like Benji.

Afbeelding



Ruprecht or Knecht Ruprecht is St. Nicholas' most familiar attendant in Germany. He is a servant and helper whose face is sooty from going down chimneys leaving children's treats. He carries the sack of presents and a rod for disobedient children. "Just wait until Ruprecht comes" is still a common threat in German homes. Originally a farm hand, Ruprecht is known as Hanstrapp or Rupelz in the French region of . In Germany he comes in many forms: Krampus in Southern Germany, Pelzebock or Pelznickel in the North-West, Hans Muff in Rhineland, Bartel or the Wild Bear in Silesia, Gumphinkel with a bear in Hesse, or Black Pit close to the Dutch border. In the Palatinate both Nicholas and his attendant may be known as Stappklos, the plodder and grumbler.

Afbeelding



Habergeis: In Tyrol it is a malicious bird which is one of the Devil’s tools. Its cry denotes death, and anyone imitating it would at once be torn to pieces.
(ALPENBURG, Mythen, P. 385; ZINGERLE, Sitten, p. 42.)





willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » wo 29 nov , 2006 19:15

Afbeelding

Sint Oswald met twee raven

Op gelijke wijze moeten we de levensroede van Sinterklaas interpreteren. We hebben al het verband aangetoond tussen Sinterklaas en de figuur van de Onoverwinnelijke Zon. Het leidt geen twijfel dat Sinterklaas een verbastering is van het levenschenkende principe bij de heidenen. De roede is, zoals we al aanstipten, niet alleen het symbool van leven, maar ook van de onsterfelijkheid. De persoon van St. Oswald staat hiermee in verband. Op oude afbeeldingen verschijnt hij met de typische kenmerken van de Scandinavische Oppergod 0din. De twee raven, waarvan één een ring (de zon) in de bek houdt, die volgens de legende hem het nieuws van de ganse wereld berichtten, zijn een duidelijke verwijzing naar de raven van 0din die dezelfde functie vervulden.
Een merkwaardig gebruik dat rond de figuur van de heilige Oswald heeft standgehouden, is het plaatsen van drie aren in een vaas, met drie bloemen samengebonden. De drie aren staan hier voor de onsterfelijkheid, de drie bloemen voor de herrijzenis van de drie zonnen (zie hfst. ‘De Drie Zonnen’).

Koenraad Logghe : Tussen hamer en staf



Wat die tweede raaf in haar bek heeft weet ik niet? Een klok, een bel, een beker? en het andere voorwerp is dat een oorkonde waar lakzegels aanhangen? :?:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » do 30 nov , 2006 0:18

Hallo Isthar en Willy, bedankt voor het opzoekwerk. De pagina over de roe puilt al uit, en er komt steeds meer bij. Ik ga er morgen nog eens met goede moed tegenaan, en hoop dat het nog af is voor vijf december.

Op de herkomst van Oel zal ik nog eens extra letten. Dit moet toch ergens vandaan komen. De Baskische naam Olenzera is wel frappant in dit verband, zo helemaal aan de andere kant van Europa.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Isthar » do 30 nov , 2006 12:35

Ik heb op een ander forum (ned. heidendom) gevraagd of iemand een oorspronkelijke bron wist voor de info op internet over Oel.
Dit zijn de antwoorden. Maar een echte historische bron was er niet. Het kan een streekgebonden verhaal zijn.
Wel merk ik dat hij soms aleen knecht, soms zoon of kleinzoon is van Wodan.
Het is wel allemaal overgenomen als lesmateriaal op de Vrije School en Universiteit van Leuven (zie vorige berichten). Het moet dus ergens vandaan komen.

Oelen verbastering van Oel
De naam is oud-germaans, met als betekenis "zoon van Oel ", Deze Oel zou een zoon van de germaanse god Wodan zijn; de taak van deze Oel zou o.a. het doorgeven van de gebeurtenissen op aarde zijn, hij zou deze gegevens o.a. verkrijgen door te "spioneren" bij het rookgat in de hutten;aan dit gat werd ook wel de naam "oelegat" gegeven, een naam die in later tijden werd geduid als "gat voor de uilen" en niet meer op een rookkanaal betrekking had. Deze Oel zou later in de gedaante van Zwarte Piet weer opduiken, zoals Sint-Nicolaas een christelijke vorm van Wodan zou zijn. De naam Oelen zou dus uit voor-christelijke tijden stammen. (O.J.Oelen)

(bron: )

2 Germaanse goden
Voordat we in Sinterklaas gingen geloven hadden we Wodan, Donar, Frya.
Die Wodan, dat was me er eentje: hij reed op zijn achtbenig paard Sleipnir over de wolken.
Vergezeld door collega-god Donar, begeleid door donder en bliksem. Geen goden om de spot mee te drijven. Een hard regiem, gekenmerkt door aan de ene kant onbarmhartigheid, maar aan de andere kant ook uitbundigheid met overvloedige offers. Een religie van controle en achterdocht, maar ook van feesten en uitspattingen.
Wodan had zijn slaafje Eckhard. En dan dat zoontje van hem, Oel, een afgrijselijk over het paard getild kereltje. Een gluiperig manneke vol gemene en smerige trucs om de ?gelovigen? die het niet zo nauw namen met de erediensten te verklikken. Wat een etterbakkie!
Het contact tussen de gewone mensen en de goden werd verzorgd door de geestelijke van de stam, de sjamaan. Hij beheerde het kostbare vuur, en liep er gewoonlijk verkleed bij, vaak met een donker masker en hoorntjes. Hij leerde de mensen over leven en dood, over de natuur, de vruchtbaarheid en natuurlijk ook de voortplanting. En de manier waarop dat gebeurde zou tegenwoordig verontwaardiging oproepen en tot rechtszaken leiden.
De rituele feesten liepen nogal eens uit op een orgie, vooral wanneer er meerdere stammen bijeen waren.

(bron: )

Zwarte Piet

Het knechtje van Wodan was Oel. Oel betekent wiel of zonnerad. Hij staat voor de jaargetijden, zomer en winter die elkaar afwisselen. Na de donkere winter zou het zonlicht weer terug komen. Het "zwart" van Zwarte Piet en het "wit" van Sint-Nicolaas zijn symbolen: ze beelden de strijd uit tussen licht en donker, dag en nacht, zomer en winter, goed en kwaad. Het heeft dus niks te maken met huidskleur en discriminatie. Zwarte Piet verbeeldt het kwaad dat de mensen angstig maakt. Met veel lawaai stuurt hij alles in de war en heeft daar plezier in. Maar je hoeft niet echt bang te zijn voor deze duistere figuur, want het "Goede", Sint Nicolaas, heeft hem goed in bedwang. De goedheiligman heeft hem tot knecht gemaakt en dwingt hem om het goede te doen. Zwarte Piet heeft zijn macht verloren. Om zijn kunstjes kun je lachen.

(bron:

Deze meneer is ook op zoek naar info over Oel:

Hij zegt ook geen historische bronnen te weten en: " Het viel mij vooral op dat de naam klinkt als Ull (Ullr, Oller...). Het viel mij ook op dat het vooral in de zuidelijke Nederlanden wordt gebruikt. Mogelijk dus met keltische of zuid-Germaanse invloeden."
Op zijn site staat onderaan:

"Jammer is dat deze sites geen bronvermelding hebben. Het is onduidelijk wat van horen zeggen is, en wat wetenschappelijk is onderzocht.
Zelf denk ik dat Oel mogelijk een Zuid-Germaanse of Keltische god is, omdat de meeste bronnen Belgisch zijn, maar dan vergermaanst naar de god Ull."

"Het zou ook nog een verbastering kunnen zijn van Uller/Ull/Oller (de U wordt als oe uitgesproken). Dat is logischer, aangezien Ull wel degelijk een zoon van Wodan is, en wel bij diens schoondochter Sif. Sif en Oel kunnen eventueel geïnterpreteerd worden als dag en nacht, Sif's gouden haarpracht als de schijnende zon en Oel, in de rol van de maan/Zwarte Piet die door de schoorsteen loert, als de nacht.
Zie ook de blogs over Uller (God van de jacht en van het skiën) en Sif (vruchtbaarheidsgodin)."

"In de gegeven links is eigenlijk niets te vinden over de rol van Wodan's raven, die zwart zijn, helpers, en van alles aan hun baas verklikken. Het lijkt alsof Oel en Nörwi de rollen van de raven hebben overgenomen."




Afbeelding
Als ik naar andere landen kijk naar Krampus en Ruprecht en Schmutzli (Zwitserland) gaat het allemaal om een donker, duister, soms duivelachtig figuur.
Zou er een exact jaartal zijn waarin hij is veranderd hier in een moorse slaaf in spaans kostuum? Zou daar iets van zijn terug te vinden?
En ook apart trouwens dat men in nederland, als men het heeft over de oorsprong van Zwarte Piet, eigenlijk niet naar dit soort figuren kijkt, en maar blijft hameren over schoorsteenvegers.
Nouja, er zijn natuurlijk steeds meer mensen die het over Oel willen hebben :knipoog:


Afbeelding
Dit is in Zwitserland, katholieke sint, plaatje boven is protestant.

Willy, mooie Krampus afbeeldingen! Ik vond alleen maar die van als Krampus verklede jongeren.
Isthar
 
Berichten: 53
Geregistreerd: zo 02 maart , 2003 16:12
Woonplaats: Noord Holland

Berichtdoor Isthar » do 30 nov , 2006 14:01

Ik moet even iets toevoegen aan het bovenstaande verhaal.
'k Was dus aan het zoeken naar info over Ull als zoon van Wodan.
Op veel sites staat hij als pleeg- of stiefzoon van Thor (=Donar) en Sif.
En hier dus als dochter, de godin Ull:

Ull is the goddess of archery and the hunt and according to some she is also the patron goddess of skiers and the snowshoe. Her weapon is a longbow made out of yew. She lived in Ydal (Yew Dales.) She was called upon for help in duels. She was the daughter (or step-daughter) of Thor and Sif (or Ovandrill, depending on the source). Her name, which means glorious, is a part of many place names, therefore, she is considered to be an ancient goddess who was widely worshipped. It is believed that at one time she was one of the highest gods.

Isthar
 
Berichten: 53
Geregistreerd: zo 02 maart , 2003 16:12
Woonplaats: Noord Holland

Berichtdoor willy » do 30 nov , 2006 19:14

Afbeelding

Sinterklaas en Ruprecht



Afbeelding

Sinterklaas als Struwelpeter



Els, men beweerd meestal dat Sinterklaas Odin vervangt, zou het dan niet kunnen dat Loki die toch Odin’s tegenpool en bloedbroeder is, gewoon onder al die bijfiguren van knechten verdwijnt.

Afbeelding



Isthar, wij doen allebei ons best maar over Oel zie ik nergens iets positiefs zitten? Er is ook nog wel het Oelebord, maar dat brengt mij ook niks verder.
Laatst bijgewerkt door willy op vr 01 dec , 2006 14:24, in totaal 1 keer bewerkt.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor Isthar » do 30 nov , 2006 21:36

Ik vrees dat je gelijk hebt Willy!
Maar het is wel opvallend dat deze informatie over Oel op veel sites te vinden is. Ik vraag me ook af waar het vandaan komt.
Al is het niet hard te maken, de historische bronnen ontbreken lijkt het, ik vind het zelf wel positief dat Zwarte Piet een heidense oorsprong krijgt ipv schoorsteenveger of moorse slaaf.
Maar er is zoveel verloren gegaan aan kennis over inheemse goden en godinnen, wieweet wordt die bron ooit nog gevonden.
Isthar
 
Berichten: 53
Geregistreerd: zo 02 maart , 2003 16:12
Woonplaats: Noord Holland

Berichtdoor els » vr 01 dec , 2006 0:27

Isthar, bedankt voor het opzoekwerk, en Willy ook nog maar eens bedankt voor die afbeeldingen. Ik heb het in elk geval allemaal opgeslagen.

Ik heb geprobeerd de bronnen over Ull die in een naslagwerk zijn genoemd op een rijtje te zetten. Over Ull als zoon van Sif is een minieume opmerking te vinden, alleen niet over dat strooien en die zak en zo.

In 'Van Aegir tot Ymir' (een alfabetisch naslagwerk) staan over Ull/Ullr de volgende bronnen gegeven:

- In de Snorra Edda wordt hij genoemd als boogschutter, en iemand die goed is op de ski's. Hij is krijgshaftig. Een schild wordt ook 'schip van Ull[ genoemd.

- In het Edda-gedicht 'Grimnismal' woont hij in het land Ydalir.
- In het Edda-gedicht Atlakvida wordt hij genoemd als één der dingen waarop eden moeten worden gezworen.

- Boek III van Saxo's Gesta Danorum. Hier komt hij voor in een verhaal, waarin hij tijdelijk de plaats inneemt van de leider Othinus (Odin). Hij wordt hieri Ollerus genoemd. Na tien jaar aan de macht werd hij weer door Othinus verdreven en ging naar Zweden; hij werd door de Denen gedood. Hij zou bedreven zijn in toverkunsten.

- In een gedicht uit de tiende eeuw, 'Haustlöng' van Thjodolf van Hvinir, wordt Thor 'stiefvader van Ull' genoemd.

- plaatsnamen waarin Ullr of Ullin etc. voorkomt, in Zweden en Noorwegen: Ullevi (heiligdom van Ull), Ultuna (heilig bos van Ull), Ulleraker (akker van Ull).

- Een runeninscriptie uit ca 200 na chr. geeft de oudste vermelding van zijn naam, op een schedebeslag gevonden in Thorsberg (Sleeswijk): hier staat 'wldurdewar' (sorry, dit kan ik niet spellen, er komen tekens in voor die ik niet heb) , wat 'Dienaar van Ull' betekent.

In Grm. 42 (uh... moet nog even opzoeken wat dit is) wordt gesproken over 'de gunst van Ull en alle goden'.

- Vermelding op de Zweedse 'Sparlösa-steen'. (?)

Dit is alles wat ik kon vinden. Niets volgens mij wat doet denken aan wat over die 'Oel' wordt gezegd.
Er staat nog een afbeelding van de 'god' Ull bij, van Olafur Brynjolfsson uit IJsland, uit de 18e eeuw.

Het is wel allemaal overgenomen als lesmateriaal op de Vrije School en Universiteit van Leuven (zie vorige berichten). Het moet dus ergens vandaan komen.


Inderdaad, dat zou je zeggen. Misschien wordt het tijd deze instellingen eens aan te schrijven. :?

Als ik naar andere landen kijk naar Krampus en Ruprecht en Schmutzli (Zwitserland) gaat het allemaal om een donker, duister, soms duivelachtig figuur.


Ik vraag me af in hoeverre het hier als vanouds gaat om oude goden die in het christendom zijn 'gedemoniseerd', en misschien later tot hulpje van een eerbare katholieke bisschop zijn gedegradeerd. Personages uit oude tradities die niet konden worden verdreven, maar in het christendom een negatieve waarde hebben gekregen, terwijl de sint een meer christelijke boodschap vertegenwoordigde.

Het lijkt zo dat traditioneel het sinterklaasfeest en andere verwante feesten veel te maken hadden met de 'vrijerij', een geneugte die in het christendom vast niet bijzonder werd gewaardeerd, maar die het volk te leuk vond om te laten verdrijven. Seks en verliefdheid zijn misschien door de kerk gedemoniseerd, samen met de godheden aan wie ze werden opgehangen. En het sinterklaasfeest werd een eerbaar christelijk feest, waarbij de armen en de kinderen cadeautjes kregen. Heel onschuldig dus allemaal. De vruchtbaarheidssymbolen bleven ook, maar kregen een andere uitleg. (Denk bijv. aan de 'bruidsschat' die de sint door het raam gooide, voor de arme, huwbare meisjes, zodat zij vervolgens eerbaar konden trouwen.)

Ik heb een negentiende-eeuws boek in het Duits liggen (ik moet het nog lezen) over Perchta en de Perchten, waaruit heel duidelijk blijkt dat zij de voorlopers waren van de zwarte pieten. Zij strooiden bijvoorbeeld noten, ze haalden ook uit naar stoute kinderen, en er waren zelfs lichte en donkere perchten. De perchten worden tegenwoordig in Duitsland letterlijk verkleed als duivels.

Zou er een exact jaartal zijn waarin hij is veranderd hier in een moorse slaaf in spaans kostuum? Zou daar iets van zijn terug te vinden?


Dat hoop ik ook nog terug te vinden. :lach2: Het wordt wel opgehangen aan Jan Schenkman, die in 1845 voor het eerst een boek uitgaf waarin Zwarte Piet op deze manier werd getekend. Maar dat hij dit persoonlijk heeft bedacht, is weer wat anders, want ik kom af en toe informele informatie tegen die suggereert dat deze voorstelling al bestond. Het lijkt er wel op dat deze visie door de overheid werd gestimuleerd, door ervoor te zorgen dat sinterklaas en zwarte piet in deze gedaante scholen bezocht.

Het lijkt me best iets calvinistisch Hollands: de enge, duivels boeman veranderen in een brave zwarte knecht, zodat de kindertjes niet meer zo bang worden. Tegelijk werd hiermee ingehaakt op de slavernijdiscussie, die in die tijd volop woedde. Dat zal degenen die Zwarte Piet omtoverden in een zwarte knecht vast niet ontgaan zijn.

Dit is een fijn heet hangijzer waar niet veel mensen hun handen aan zullen willen branden. Lijkt mij dus extra leuk om dit eens tot de bodem uit te diepen. Het is eigenlijk bizar dat hierover geen concrete info meer is terug te vinden. Het lijkt waarachtig wel een godsdienst. :shock:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 01 dec , 2006 0:30

PS, ik heb nog even die Sparlösa-steen opgezocht.

http://web.telia.com/~u31109390/runes_a ... arlosa.htm

Daarop wordt geen Ullr vermeldt, het gaat dus misschien om een foute of onzekere interpretatie.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » vr 01 dec , 2006 14:32

Els, als gij toch Duits kan lezen is hier een Duits Lexicon, voor mij te moeilijk. Waarschijnlijk staat daar heel wat in.

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » vr 01 dec , 2006 15:19

Els, hetgeen ik nu plaats heeft er waarschijnlijk niets mede te maken maar ik kan het niet laten, ge weet maar nooit met uw kennis over het onderwerp.

Het IJslandse woord voor "mede" (honingdrank) is "Åle" (Ginger-Ale), in het Noors is dat "Öle", dat met goud, of goudkleurig gelijk is te zetten, symbool voor de zon, en bijgevolg voor het Goddelijke.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » vr 01 dec , 2006 23:19

willy schreef:Els, als gij toch Duits kan lezen is hier een Duits Lexicon, voor mij te moeilijk. Waarschijnlijk staat daar heel wat in.



Bedankt Willy, het is inderdaad een uitgebreid lexicon.

Wat dat ale betreft, dat is wel frappant, want mijn etymologie geeft van 'ale' een afleiding diei samenhangt met Latijn alumen (waar ook aluin en aluminium vandaan komt. Het gaat om een zout of bitter zout).

Ik vraag me dan af of dat wel klopt als het IJslandse woord slaat op een zoete honingdrank.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » za 02 dec , 2006 18:42

Om af te ronden, een vrouwelijke Sinterklaas.

Afbeelding

Barga full of children eager to see the Befana

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

verjaardag

Berichtdoor Xapphire » zo 03 dec , 2006 21:13

Ik ben jarig op 6 december!:sint: De dag van de goede man, van alle goede mannen :).
Ik word dan welgeteld 17 jaartjes.
PS: Vandaag 3 dec. is het ook nog eens mijn naamfeest.
De Heilige Franciscus XAV(I)ERius. Patroonheilige van de missionarissen. ()
Ik heb zijn naam eens gegoogled.

Groetjes Xapphire.
Xapphire
 
Berichten: 32
Geregistreerd: wo 27 jul , 2005 21:16

Berichtdoor Isthar » ma 04 dec , 2006 12:05



Afbeelding

Ik denk dat de internetbron voor Oel dit verhaal is, geplaatst door ene Jaap Almekinders. De link hiernaar is veranderd, maar dit stukje vind ik wel steeds weer terug op andere websites.
Ik heb het op mijn club staan, al een paar jaar. Het sprak mij aan en duidelijk ook een aantal andere mensen.
Ik neem dan ook meteen aan dat Wodan een voorloper was van Sinterklaas. Over Eckhard had ik weleens gehoord, alleen nog die Oel hè. Misschien dat meneer Almekinders hier een antwoord op heeft en ga ik hem eens een mailtje sturen. :knipoog:



Door Jaap Almekinders:
Wie kent niet Wodan, die met zijn achtbenig paard Sleipnir de lucht doorkliefde, bijgestaan door zijn slaafje Eckhard, gevolgd door Oel en begeleid door Donder en Bliksem?

Voor hem bestond groot ontzag en een heilig geloof zoals dat van onszelf in onze kleuterjaren bestond voor die goeie ouwe Sint.
Aan Wodan moest regelmatig en royaal geofferd worden.
In de tijd dat Wodan het hier voor het zeggen had, hadden onze voorouders contact met de goden zoals dat verzorgd werd door de lokale geestelijke, de sjamaan.

Per stam trad de sjamaan op en hij was het die het kostbare vuur beheerde.
Hij fungeerde als intermediair tussen het gewone volk en de goden.
Een van de belangrijkste taken van de sjamaan was om de mensen te leren over leven en dood, over de natuur, de vruchtbaarheid en uiteraard de voortplanting.
Zijn lessen waren rituele vieringen met een feestelijk karakter.
Bij zijn practicum verkleedde hij zich in dierenhuiden en droeg dan ook een meestal donker masker met hoorntjes.
Wanneer er meerdere stammen bijeen waren, liep het rituele feest nogal eens uit op een ware orgie.

De (verklede) sjamaan tref je in vele culturen aan als Herne of als Pan.
In afgelegen gebieden kom je zijn verschijning nog steeds tegen, zoals je hem ook nog aantreft in "fossiele" gemeenschappen.
Reeds duizenden jaren geleden is zijn beeltenis vereeuwigd in de bekende rotstekeningen in de Franse Dordogne, waar hij nog steeds is te bewonderen in dierenhuiden - ornaat.

Op zekere dag kwamen in onze contreien een zekere Willibrord en een zekere Bonifatius.
Deze heren, kortweg B & W genoemd, hadden geheel andere opvattingen over hoe om te gaan met de religieuze behoeften van onze voorouders.
Want boven alles staat vast: in 's mensen geest leeft een onverwoestbare drang naar religieuze rituelen.
Hoezeer B & W ook geprobeerd hebben om deze religieuze behoeften langs een ander kanaal te leiden, namelijk dat van het Vaticaan, helemaal slagen deden ze niet.
Bonifatius liet het leven bij Dokkum, Willibrord zal nooit zijn zegen hebben gegeven aan de Twentse Paasvuren, Luilak en de Kerstboom.
De geestelijkheid die optrad in het spoor van B & W had in al haar slimheid door dat godenverering en heidense rituelen onmogelijk uitgeroeid konden worden.

De bestaande feesten werden geannexeerd en van een stevige Christelijke saus voorzien.
Bij het jaarlijkse midwinterritueel vieren we nu de geboorte van Jezus.
Met kerstboom. En de viering van de opstanding hebben we over het lentefeest heen gelegd.
Met eieren.
Zo zijn onze voorouders ook 'beroofd' van Wodan, Oel, zijn zoon en van Herne, de gehoornde.
Op hun feesten worden hun plaatsen nu ingenomen door Nikolaas en Piter.



P.S.
Xapphire,
alvast gefeliciteerd :petje:
Isthar
 
Berichten: 53
Geregistreerd: zo 02 maart , 2003 16:12
Woonplaats: Noord Holland

Re: verjaardag

Berichtdoor els » ma 04 dec , 2006 12:19

Xapphire schreef:Ik ben jarig op 6 december!:sint: De dag van de goede man, van alle goede mannen :).
Ik word dan welgeteld 17 jaartjes.
PS: Vandaag 3 dec. is het ook nog eens mijn naamfeest.
De Heilige Franciscus XAV(I)ERius. Patroonheilige van de missionarissen. ()
Ik heb zijn naam eens gegoogled.

Groetjes Xapphire.


Jemig zeg, daar kan niemand tegenop. Driedubbel gefeliciteerd dan! :kusje:

Afbeelding
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

VorigeVolgende

Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron