Hai Willy, ik begrijp niet helemaal wat je precies bedoel, maar ik heb ook nog steeds geen tijd om het artikel goed te lezen. Ik zie wel staan dat Heide voor het eerst optreedt in stanze 15, dus na 14, waarin Gullveig wordt genoemd. Gullveig wordt vertaald als iets met goud (gouddronken, gouden extase, of wat jij geeft van Marcel Otten, goudroes).
Heide is dan blijkbaar met 'glanzende' vertaald.
Toevallig zie ik dat ik het boekje van Jan de Vries op de kop heb getikt, ik wist het niet eens.
Ik geef even wat hij heeft als vertaling:
<center>14
Voor 't eerst ontbrandde
op aarde een strijd
toen Goden met geren
Gullweig staken,
en haar verbrandden
in de hal van Hár,
driemaal verbrandden
de driemaal herboorne.
15
Heid werd zij geheten,
waar zij in huis kwam,
voorspellende Wolwa,
toverkunst wetend,
behekste de mensen,
verdwaasde hun geest,
was best gezien
bij boze vrouwen. </center>
(Geren? Ik weet niet wat dat zijn. Misschien een tikfout voor speren? )
En hier komen de noten van Jan de Vries:
14. Gullweig wordt gewoonlijk opgevat als een onheilbrengende reuzin; de mythe wordt alleen hier aangeduid. Hár betekent de Hoge en is een naam voor Odin. ---
15. Heid is een gewone naam voor tovenaressen; een wolwa is de naam van een vrouw, die door magische middelen de toekomst voorspellen kan. ---
16. Als een gevolg van Gullweigs optreden zouden de beide Godengroepen, de Azen en de Wanen, met elkander in strijd gekomen zijn. Deze eindigde met een vergelijk, waarbij wederkerig gijzelaars uitgeleverd werden, vgl. nr. 3 str. 39.
Zo oppervlakkig gezien heb ik de indruk dat ze alledrie ongeveer hetzelfde zeggen. Heide is dus een naam voor Gullweig, maar uit deze korte passage zie ik niet zo snel of het beide namen zijn voor Freija.
Uit de tekst kun je afleiden dat Heide een andere naam is voor Gullweig.
Maar welke naam is er nou veranderd, bedoel je?
Ik ben het trouwens met je eens dat er zoveel wordt verdraaid, tot je er gek van wordt. Daarom probeer ik maar zoveel mogelijk de bron van een vermelding erbij te geven. Uiteindelijk is de hele godsdienst en mythologie een product van de mondelinge overlevering. Dat wil zeggen dat er wordt verdraaid en aangepast zolang menzen zich bezighouden met het scheppen of doorgeven van godsdiensten.
Het verbaasde mij nogal toen ik voor het eerst merkte dat mensen vandaag nog steeds bezig zijn met het creëren van godsdiensten!
Maar toch moet je maar tegen de klippen op proberen feitelijk te blijven.
Edited By admin on 16 september 2002 at 18:48