Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
De antifilosofie – de stroming uit de achttiende eeuw aan de donkere keerzijde van de Verlichting, die ten onrechte in de vergetelheid is geraakt en weer in het brandpunt van de actualiteit zou moeten komen om aan te tonen dat de christelijke gemeenschap werkelijk geen enkel middel schuwt, zelfs niet de moreel meest verwerpelijke, om de ideeën in diskrediet te brengen van onafhankelijke denkers die niet van zins zijn concessies te doen aan hun fabels – de antifilosofie dus, bestrijdt met een onbeschrijflijke heftigheid de vrije gedachte en het denken dat is ontdaan van christelijke dogma’s.
Op een zelfde manier probeer ik zelf het fenomeen "Ratu Kidul" te begrijpen, en heb vaak moeite met die zweverigheid, juist misschien vanwege mijn Oosterse achtergrond. Én een bijzondere, groeiende belangstelling voor de psychologie en psychoanalyse, archeologie, metafysica, paleografie, geschiedenis, vergelijkende wetenschap, mythologie, hermeneutiek, linguïstiek, talen, esthetiek, en natuurlijk filosofie ...
Denk dat eenmaal zo ver, onze hersengedeeltes (die linker en rechter) de voorkwab en de achterliggende gedeeltes (waar die cortex zich bevindt) tot verrassende prestaties zullen worden gedwongen, waardoor bewustzijn en inzicht van onze soort, de mens, naar hogere niveau's zullen stijgen.
Moet nu soms bepaalde stukken 3 x lezen om het te snappen ...
Zoals bijvoorbeeld het werk van baron d'Holbach, dat geen enkele universiteit bezit: hiervan bestaan geen wetenschappelijke uitgaven bij een gerenommeerde uitgever van filosofische werken; geen werkstukken, proefschriften of actueel onderzoek van een vooraanstaand professor; geen uitgaven in een pocketserie, uiteraard al helemaal niet in de Pléiade - terwijl Rousseau, Voltaire, Kant en Montesquieu daar wel zijn verschenen; geen colleges of seminars gewijd aan het uitpluizen of verbreiden van zijn gedachtegoed; geen biografieën.... Het is schandelijk!
Om bij de zogenaamde eeuw van de Verlichting te blijven, op de universiteit worden nog steeds het sociale contract van Rousseau, de tolerantie van Voltaire, de kennisleer van Kant en de scheiding der machten van de denker uit La Brède herkauwd. Al die zingende zagen, die filosofische stereotypen. En niets over het atheïsme van d'Holbach, over zijn even bijtende als historische kijk op bijbelteksten; niets over de kritiek op de christelijke theocratie, over de samenspanning tussen Staat en Kerk, over de noodzaak van een scheiding tussen deze twee instellingen; niets over de autonomisering van de ethiek en het religieuze; niets over de ontmaskering van de katholieke verzinsels; niets over het comparatisme van de godsdiensten; niets over de kritiek op zijn werk van Rousseau, Diderot, Voltaire en de deïstische, zogenaamd verlichte kliek; niets over het concept van de ethocratie of de mogelijkheid van een postchristelijke moraal; niets over de macht van de wetenschap die van nut kan zijn om het geloof te bestrijden; niets over de fysiologische genealogie van het denken; niets over de constitutieve intolerantie van het christelijk monotheïsme; niets over de noodzakelijke onderwerping van de politiek aan de ethiek; niets over het voorstel een deel van de kerkgoederen te gebruiken voor de armen; niets over het feminisme en de kritiek op de misogynie van de katholieken. Allemaal holbachiaanse stellingen van een verbluffende actualiteit....
Een lijkrede voor God die ‘nog steeds ademt’
Paul Depondt
God is dood. Of valt dat nog te bezien? De drie monotheïstische godsdiensten, jodendom, christendom en islam, hebben meer dan we vermoeden nog een aanzienlijk stevige greep op onze samenleving. ‘God ademt nog’, schrijft Frankrijks populairste filosoof Michel Onfray in Atheologie, zijn virulente en militant atheïstische kritiek van de ‘hoofdzonden van jodendom, christendom en islam’.
Er is niet het geringste bewijs voor dat God dood is. Zijn verscheiden, dat al eind 19de eeuw door Friedrich Nietzsche in een van de paragrafen van Die fröhliche Wissenschaft met de hamer was afgekondigd, heeft ‘geen vruchtbaar terrein blootgelegd’. Integendeel, zegt Onfray, Gods laatste ademstoot leidde tot een ‘cultus van het niets, passie voor het niet-zijn, een morbide voorkeur voor de nacht van het einde der beschavingen’, kortom tot een sinister en deprimerend nihilisme.
De ‘dood van God’ is een gadget en een goocheltruc in een eeuw die overal de dood zag: dood van de filosofie, van de metafysica, van de geschiedenis, van de kunst, van de roman en van de tonaliteit. Maar tegelijk, merkt Onfray op, ‘zorgde de dood van de filosofie voor boeken over filosofie, de dood van de roman genereerde romans, de dood van de kunst kunstwerken, en ga zo maar door’.
God echter is dood noch stervend, omdat een verzinsel niet dood gaat, ‘een illusie sterft nooit, een sprookje wordt nooit weerlegd’. God is springlevend, er wordt over Hem geschreven en gefilosofeerd. Want wie heeft zijn lijk gezien? Alleen Nietzsche misschien, of wellicht ook Onfray?
Zijn blasfemisch en pamflettistisch geschreven betoog – zeg maar: de lijkrede voor God –, waarin hij jodendom, christendom en islam met willekeurig bijeengeharkte argumenten ‘deconstrueert’, is een bestseller in Frankrijk. Anders dan in vorige boeken schrijft hij dit keer heel toegankelijk, schuwt geen clichés of postmodern gebabbel, hij preekt en wil overtuigen, spreekt recht voor zijn raap. Onfray is een discipel van de als gelovig protestant opgevoede Nietzsche, die in weer een andere paragraaf van zijn ‘vrolijke wetenschap’ de voorwaarden van God opsomt: ‘Hij kan niet zonder wijze mensen bestaan – heeft Luther gezegd, en met goed recht; maar God kan nog minder zonder onwijze mensen bestaan – dat heeft die brave Luther niet gezegd!’
Het monotheïsme is op zand gebouwd. Onwijze mensen – ‘naïeve onnozele gelovigen’, schrijft Onfray – fabuleren ‘om de werkelijkheid niet onder ogen te zien’. Het Godsverhaal is een rustgevende fictie, de ‘handel in achterwerelden schenkt degene die ze voorstaan geborgenheid’.
De fictie van het geloof moet bestreden worden, dan pas ontstaat er een ‘metafysisch maagdelijk terrein’ waarin een volkomen nieuwe discipline het licht kan zien, de atheologie, een concept dat hij aan Georges Bataille ontleende, een discipline die talloze vakgebieden wil mobiliseren met als inzet: een physique de la métaphysique – zoals de oorspronkelijke Franse ondertitel van het Traité d'athéologie luidt, een ‘fysica van de metafysica’.
Nog steeds bevinden wij ons in een theologisch of religieus stadium van de beschaving. Maar er zijn tekenen van bewegingen die volgens Onfray ‘wat weg hebben van schollentektoniek’: toenaderingen en verwijderingen tussen gelovigen en niet-gelovigen, verschuivingen, overlappingen en barsten in de rijk geschakeerde cartografie van de wereldgodsdiensten. Op die kaart onderkent hij een ‘heidens’ prechristelijk continent, het christelijke van de kerkvaders tot het wereldlijk deïsme van de Verlichting, en een derde tijdperk, dat van het postchristelijk continent ‘waarnaar we nu op weg zijn’.
Het gaat in die tektoniek helemaal niet over westerse, vooruitstrevende, verlichte, democratische joods-christelijke tradities tegenover een oosterse, traditionalistische, obscurantistische islam, Bush of Bin Laden, maar om een radicale ontrafeling en ontmaskering van godsdienstige mythen en ficties, Mozes, Jezus, Mohammed versus ‘de ontmaskeraar’ baron d’Holbach, ‘de deconstructeur’ Ludwig Feuerbach en ‘de doodgraver van God’, Nietzsche.
Door de historische dominantie van de aanhangers van God, vindt Onfray, is de atheïstische woordenschat beperkt; ook de historiografie van het atheïsme is karig en nogal beroerd. Wordt d’Holbach (‘de sacrale besmetting’) nog gelezen, of de ‘analyse van een hersenschim’ van Feuerbach?
Zowel gelovigen als niet-gelovigen analyseren de bijbel, de thora en de koran. Sommige atheïsten – Luc Ferry en Alain Finkielkraut – smeden een halfbakken ‘christelijk atheïsme’. Onfray echter propageert – met aanmatigende retoriek – het authentieke ‘atheïstisch atheïsme’. Met die pleonastische term verklaart hij niet alleen God dood, maar ontwricht hij ook waarden en normen: ‘Het postmoderne atheïsme schaft de theologische maar ook de wetenschappelijke referentie af bij het construeren van een moraal.’
Strijdvaardig slaat Onfray om zich heen, zijn betoog ontspoort, zijn boek is een scheldkanonnade. Hij maakt het zijn tegenstanders makkelijk, zijn argumenten zijn eenzijdig en simplistisch. In L’anti-traité d'athéologie – Le système Onfray mis à nu demystificeert schrijver en essayist Matthieu Baumier de demagogie van Onfray, zijn sofisterij en zijn syllogismen, zijn spitsvondige maar weinig steekhoudende redeneringen, rumeurs de bistrot, borrelwijsheden. Filosofe Irène Fernandez noemt zijn atheologie in haar Dieu avec esprit – Réponse à Michel Onfray ‘een mager intellectueel debat’. Het is ‘verbaal gejongleer’; Onfray kan geen maat houden, het is weinig accuraat en ook smakeloos scheldproza, vindt Fernandez.
Vooral het christendom moet het ontgelden. In zijn boeken is Onfray vaak openhartig over zijn bedwelmende opvoeding in een katholieke kostschool (in L’archipel des comètes en Théorie du corps amoureux – Pour une érotique solitaire). Het tekende hem, zoals het protestantisme Nietzsche heeft getekend. Hij rekent af met ‘Jezus met de zweep’ in de tempel, met Paulus en zijn theorie dat de macht van God komt, en met Augustinus en zijn rechtvaardige oorlog. Het christendom is de oorzaak van alle plagen: kolonialisme, genocide, etnocide. Dat christendom maakte ook het nazisme mogelijk. ‘De gaskamers kunnen dus worden ontstoken met het Sint-Jansvuur.’
Christenen, zegt Onfray, staan afkerig tegenover lichamelijkheid, verlangens, hartstochten, driften, vrouwen, liefde, seks, het leven in al zijn vormen, tegenover ‘datgene wat de aanwezigheid in de wereld verheft, namelijk de rede, de intelligentie, de boeken, de wetenschap en de cultuur’. Hij schrijft het allemaal ongenuanceerd op.
Zijn betoog over ‘christendom en nazisme’, over de houding van de paus tijdens de Tweede Wereldoorlog tegenover het leed van de joden, haalt hij vooral uit Daniel Goldhagens boeken. Ook al heeft hij de Gewijde Boeken gelezen, hij is geen exegeet. Alleen fundamentalisten lezen, zoals kennelijk ook Onfray, wat er staat; de spirituele kracht van grote verhalen en mythes is iets anders dan goedgelovigheid.
Hij beschimpt ook het doe-het-zelfmonotheïsme: de jood, de christen en de moslim ‘kunnen naar wens uit de thora, de evangeliën en de koran putten, zij vinden erin wat ze nodig hebben om zwart en wit, dag en nacht en deugd en ondeugd te rechtvaardigen’. De islam is echter ‘structureel archaïsch’, dat kun je niet moderniseren, zegt hij in Atheologie. Praten over een wereldlijke islam, die republikeins is, gelaïciseerd, is gebeuzel. Natuurlijk kunnen we ook christen zijn en niet werkelijk in God geloven, pauselijke bullen beschimpen en spotten met mysteries en dogma’s, maar ook dat is in de ogen van de atheoloog ‘incoherente logica’.
Zijn ‘tabula rasa’ is een illusie; je kunt niet – zoals de Franse revolutionairen – een nieuwe politiek of godsdienst construeren vanaf het jaar nul. We zijn allemaal erfgenamen, of we dat willen of niet. Religie, religare, beweren sommige etymologen, betekent ‘met elkaar verbinden’. Dat woord is flink geërodeerd. Régis Debray hanteert daarom in Les communions humaines – Pour en finir avec ‘la religion’ het begrip ‘communion’. In zijn briljante bespiegeling over het geloof legt hij uit hoe een collectieve identiteit mensen bindt. De term ‘communion’ maakt het ook makkelijker om zowel met gelovigen als ongelovigen over zingevingsvragen te filosoferen. De atheïst Debray speurt naar symbolieken, verhalen en referenties, naar overtuigingen en intenties die mensen met elkaar verbinden.
Godsdienst is in de ogen van Debray ‘geen kinderziekte van de rede’; het ‘sacrale vuur’, in welke vorm ook, dooft nooit uit.
Eigenlijk bestrijdt Onfray in zijn Atheologie vooral een hersenschim. Of God er nu is of niet, ‘Dieu est Dieu, nom de Dieu!’ – naar het woord van journalist en filosoof Maurice Clavel.
Michel Onfray: Atheologie – De hoofdzonden van jodendom, christendom en islam. Vertaald uit het Frans door Anneke van der Straaten en Harrie Nelissen. Mets & Schilt; 269 pagina’s; € 20,-. ISBN 90 5330 458 4.
Régis Debray: Les communions humaines – Pour en finir avec ‘la religion’. Fayard, import Nilsson and Lamm; 159 pagina’s; € 13,-. ISBN 2 213 62439 9.
Irène Fernandez: Dieu avec esprit – Réponse à Michel Onfray. Philippe Rey; 163 pagina’s; € 14,-. ISBN 2 84876 037 0.
Matthieu Baumier: L’anti-traité d’athéologie – Le système Onfray mis à nu. Presses de la Renaissance; 245 pagina’s; € 17,-. ISBN 2 7509 0165 0.
De Jong: ‘Wat mensen meemaken kan een beproeving zijn. Mensen die zelf lijden hebben meegemaakt, kunnen anderen bijvoorbeeld veel beter helpen. Ik zie het leed in de wereld niet alleen als iets negatiefs. Neem bijvoorbeeld Victor Frankl, een psychoanalyticus die in de Tweede Wereldoorlog in concentratiekampen heeft gezeten. Hij zei: ‘het is de zin die je aan dingen kunt geven, die je doet overleven.’
Marijnissen: ‘De loutering door het lijden, de toppen en de dalen die tot verheffing kunnen leiden, dat kan ik volgen. Maar het is cynisch om te refereren aan iemand die de kampen heeft overleefd. Want er zijn er ook veel die het niet hebben overleefd. Voor hen is loutering een raar woord.’
De Jong: ‘Frankl beschrijft dat hij twee mensen uit het verzet gemarteld ziet worden. De één laat niets los en sterft aan de martelingen. De ander slaat door en geeft een aantal namen. Die eerste komt in de hemel en voelt zich goed, omdat hij is gestorven voor zijn ideaal. Ik geloof natuurlijk in leven na de dood, anders zou het een beetje zinloos zijn.’
Marijnissen: ‘Ik wil het verhaal niet verstoren, maar het gaat niet op voor mensen die in Nagasaki waren toen de atoombom viel. Dat stoort mij. Dat zo ontzettend veel mensen in hun hele leven geen kans krijgen om een klein moment van geluk te genereren. De vraag die ik stelde was: is God dan een cynicus of wil Hij van zijn macht geen gebruik maken?’
De Jong: ‘Ik denk dat de kernvraag ligt in de macht van de mens. Ik denk dat het meeste leed in deze wereld niet veroorzaakt wordt door de natuur, maar door mensen. De vraag is dan: waarom laat God toe dat mensen kwaad kunnen doen? Blijkbaar zijn we vrij geschapen, en geen machientjes van God.’
Marijnissen: ‘Als u zegt dat de mens een eigen wil heeft waarmee hij zichzelf kan dienen of schaden, kan ik u volgen. Toch vind ik het cynisch om te geloven dat de vrijheid van de mens ertoe kan leiden dat de één permanent dader is en de ander permanent slachtoffer. Dat is geen vrijheid meer van het individu, maar een soort abstracte vrijheid van de mens.’
els schreef:Vroeger werd iemand atheïst genoemd die de heersende goden afwees, ten gunste van een ander geloof.
Wie niet in de heersende god gelooft, is een atheïst, en dus immoreel, gelijk aan de duivel. De atheïst wordt gelijkgesteld aan de grote ‘tegenstrever’, het kwaad zelf, waartegen moet worden opgetreden.
De term atheïsme werd gebruikt vanuit een ‘beledigend, oordelend perspectief’ van gelovigen, het is geen titel waarmee de ongelovige zichzelf kwalificeerde. Het is een titel die wordt gekenmerkt door een afwezigheid ( integenstelling tot bijvoorbeeld humanist, realist, secularist, rationalist, materialist, positivist etc).
Antiscience schreef:Omdat atheisten meestal ongenuanceerd, en dus ook zonder
(ervarings)kennis veroordelen, discrimineren, vind ik dit
vulgaire atheisme verwerpelijk, onfilosofisch,
onhumaan, asociaal en gevaarlijk.
In Roemenië is vandaag een jonge non gestorven die drie dagen was vastgebonden aan een kruis en al die tijd geen water of voedsel had gekregen. Drie inwoners van het christelijk-orthodoxe klooster in Tanacu waar de affaire plaatsvond, een priester en twee nonnen, wilden de duivel uit de non drijven.
Enkele andere nonnen die zich zorgen maakten over de barbaarse uitdrijving waarschuwden de politie, die de vrouw aan het kruis vond met een prop in haar mond. Medische hulp kwam echter te laat.
De abt van het bewuste klooster liet weten dat de maatregelen die tegen de vrouw waren genomen ''uit religieus standpunt correct waren''. Zij was ''ziek en bezeten''. De orthodoxe patriarch van Roemenië wilde niet reageren, omdat hij zei niet te kunnen oordelen over de zaak: ''Ik weet niet wat dat meisje had gedaan.''
Antiscience schreef:els schreef:Vroeger werd iemand atheïst genoemd die de heersende goden afwees, ten gunste van een ander geloof.
Wie niet in de heersende god gelooft, is een atheïst, en dus immoreel, gelijk aan de duivel. De atheïst wordt gelijkgesteld aan de grote ‘tegenstrever’, het kwaad zelf, waartegen moet worden opgetreden.
De term atheïsme werd gebruikt vanuit een ‘beledigend, oordelend perspectief’ van gelovigen, het is geen titel waarmee de ongelovige zichzelf kwalificeerde. Het is een titel die wordt gekenmerkt door een afwezigheid ( integenstelling tot bijvoorbeeld humanist, realist, secularist, rationalist, materialist, positivist etc).
Socrates was b.v. geen atheist en geen gelovige !
Hij werd tot de gifbeker veroordeelt omdat hij uit ervaring
wist (ervaringsdeskundige), hij geloofde niet
in de voorgeschreven Staatsgoden.
Socrates was een stemmenhoorder.
http://www.stemmenhoren.nl/
Atheisten ontkennen ofwel de mogelijkheid van stemmen horen,
of ze pathologiseren stemmen horen als ziekte, hersenstofwisselingsstoring, etc.
Omdat atheisten meestal ongenuanceerd, en dus ook zonder
(ervarings)kennis veroordelen, discrimineren, vind ik dit
vulgaire atheisme verwerpelijk, onfilosofisch,
onhumaan, asociaal en gevaarlijk.
Beste Els, misschien kun je wat minder tijd in deconstrueren
steken, en wat meer tijd in antipsychiatrie.
Je wat meer sterk maken tegen (psychiatrisch) geweld.
Je wat meer inzetten voor mensenrechten.
http://www.wnusp.org/wnusp%20evas/Dokumenter/live.html
http://www.enusp.org
http://en.wikipedia.org/wiki/Russell_Tribunal
http://www.freedom-of-thought.de/deutsc ... eutsch.htm
http://www.unhchr.ch/html/racism/index.htm
http://www.antipsychiatry.org
http://www.metzelf.nl
http://www.dissidentenfunk.de/
http://www.dissidentenfunk.de/archiv/s0410
http://www.antipsychiatrie.de
fbs33 schreef:Jij verwart twee belangrijke zaken en knoopt ze aaneen waar je ze juist strikt gescheiden moet houden!
Ervaringsdeskundigen bestaan niet door de ervaring, maar door die ervaring als UITGANGSPUNT te nemen voor de daaropvolgende onderzoekingen.
De onderzoekingen moeten de deskundigheid brengen die als mogelijk uitgangspunt kunnen dienen om de 'ervaring' te behandelen in de een of andere richting.
Dat er in de psychiatrie een zooitje puin rondloopt is niet bevorderlijk voor het aanzien v.h. vak op zich, maar zegt iets over de gangbare indoctrinatie (noodzakelijkerwijs helaas uit de religistische hoek, omdat het religisme zijn voeding krijgt uit de psyche v.d. mens haha).
Jouw enige kans op redding ligt nou juist in het atheisme dat zich probeert zich te ontworstelen aan die indoctrinatie!
Jij bijt in de helpende hand!
groet fbs33
els schreef:Puf puf puf....
Hoofdstuk 2
KNIP...
fbs33 schreef:Ik vrees met grote vreze dat ik het doorschemerende optimisme mbt. post-chr. tijdperk niet kan delen!
Omdat,
al de hierboven genoemde figuren (m.i.)het zelden voorkomend lef hadden om zichzelf op de analytische pijnbank van het zelfonderzoek te leggen na het stellen van de vraag, "Waarom geloof ik eigenlijk?"
Om dán tot de ontdekking te komen dat voor iedere menselijke gedachtenlijn een goddelijk heerlijke/troostrijke en EGO-OPPOETSENDE remedie klaarlag/ligt!
A.h.w. een pappie die je overal je zin in geeft, zo lief en aardig dat het daarmee een absolute irrealiteit moet zijn.
Onontkoombare irrealiteit als je het afzet tegen dat wat de realiteit v.h. leven werkelijk te bieden heeft.
Het is zo'n heerlijke lolly, dat de overgrote meerderheid daarop blijft zuigen totdat de dood de lolly ontrukt.
Je moet sterk in je schoenen staan als je die lolly al eerder uit je mond kunt halen!
In het besef op dát moment helaas slechts een dier te zijn die als extra toefje(= het bewustzijn) er iets bij heeft gekregen waarmee hij zijn dood kan voorzien!
Er moest, alleen om die reden al! een religisme bedacht worden dat als een gordijn van ondoorzichtig goud tussen 'hem'.............. en zijn toekomst moest worden neergelaten.
Er zijn er, al vele milennialang, maar weinigen die het gordijn durven weg te trekken.
'Durf te bidden' is in dát licht een medelijdende compassie met de bedenkers ervan waard!
Bidden voor het gordijn is voor lafaards haha.
De drie monotheïstische godsdiensten delen, gedreven door een en dezelfde genealogische doodsdrift, een aantal afkeuringen: afkeer van de rede en de intelligentie; afkeer van de vrijheid; afkeer van alle boeken uit naam van één enkel boek; afkeer van het leven; afkeer van seksualiteit, vrouwen en genot; afkeer van het vrouwelijke; afkeer van het lichaam, verlangens en driften.
Jodendom, christendom en islam verdedigen daarentegen: geloof, gehoorzaamheid en onderwerping, voorkeur voor de dood en passie voor het hiernamaals, de aseksuele engel en de kuisheid, de maagdelijkheid en de monogame trouw, de echtgenote en de moeder, de ziel en de geest. Dat komt neer op kruisiging van het leven en verering van het niets...
Laten we dus Eva prijzen, want zij kiest voor intelligentie en neemt de dood daarbij op de koop toe, terwijl Adam nog niet helemaal begrijpt wat er in het paradijselijke op het spel staat: een eeuwige gelukzaligheid voor een
tevreden imbeciel!
fbs33 schreef:Het is zo'n heerlijke lolly, dat de overgrote meerderheid daarop blijft zuigen totdat de dood de lolly ontrukt.
Je moet sterk in je schoenen staan als je die lolly al eerder uit je mond kunt halen!
els schreef:Fbs33, ik hoop niet dat je het erg vind, maar ik heb die ellenlange quote eruit geknipt (als forumbeheerder). Het wordt anders zo moeilijk leesbaar, maar vooral omdat zo'n forum serverruimte opvreet als ongedierte. Hollandse zuinigheid dus vrees ik, maar helaas groeit het geld gewoon niet op mijn rug.
Ik vroeg me af, heb je het boek eigenlijk gelezen?fbs33 schreef:Het is zo'n heerlijke lolly, dat de overgrote meerderheid daarop blijft zuigen totdat de dood de lolly ontrukt.
Dat zegt Onfray eigenlijk ook: zolang mensen behoefte blijven hebben aan zo'n illusie, blijft hij bestaan. En aangezien de behoefte blijft bestaan zolang de condition humaine ons teleurstelt, zijn we er voorlopig nog niet vanaf.
Maar volgens mij hebben gelovigen ook een soort schuldgevoel of loyaliteitsgevoel tegenover hun god. Misschien juist omdat het zo'n boeman is, die ook beloninkjes uitdeelt. Dat schept een enorme afhankelijkheid.
Mensen voelen zich als een soort verrader als ze er afstand van nemen, ook al gaat het nog zo in tegen hun logica. Zo'n Jezus die op een vreselijke manier is gestorven om jou te verlossen van je zonden... en opeens moet je toegeven dat hij niet heeft bestaan, of dat het nooit is gebeurd, omdat het niet kan. Dat is toch verraad?Je moet sterk in je schoenen staan als je die lolly al eerder uit je mond kunt halen!
Misschien werkt hier hetzelfde psychologische principe dat mensen brengt tot het geloof: als ze het anderen horen zeggen, sluiten ze zich erbij aan. Dus als er maar voldoende mensen uitleggen hoe de vork in de steel zit, krijg je vanzelf een 'kritische massa'.
fbs33 schreef:Heb ik 'Onfray' gelezen? Nee! is daarop mijn antwoord,
Ik heb jouw stukken daarvan gelezen, en had daarmee genoeg stof om een paar hoofdzaken vast te kunnen stellen die voor mij genoeg waren om tot een oordeel te komen dat voldoende is voor mij.
Het is vanuit dát denken dat ik tot commentaar kom over e.e.a.
Ik zelf heb mijn zaakjes helemaal rond, en de witte vlekken heb ik gelaten geaccepteerd als oninkleurbaar voor het specimen 'mens', maar in ieder geval voor mij!
Ik heb me nooit gerealiseerd dat e.e.a. geld kost? (m.b.t. lengte van quotes?, en ben te weinig een egotripper om dat ego te stellen bóven de portemonnee van een ander)
Ik heb dus geen hard feelings!
groet fbs33
De volharding waarmee de kerk verkeerde en slinkse wegen inslaat, weigert de werkelijkheid onder ogen te zien, zijn doodsdrift volgt en zich tegen vitaal onderzoek, springlevende wetenschap en dynamische vooruitgang keert, tart elke verbeelding! De verdoeming van wetenschappelijke waarheden – van het atomisme en materialisme, via de heliocentrische astronomie, de geologische datering, de afstammings- en evolutieleer en de psychoanalyse tot de genetische manipulatie – kan op het conto worden geschreven van Paulus van Tarsus en zijn verzuchting dat kennis ooit zou hebben afgedaan. Een succes dat alle verwachtingen overtreft. Missie volbracht!
Om zo fenomenaal te slagen in mislukking heeft de kerk een ongekende vastberadenheid aan de dag moeten leggen! Vervolgingen, brandstapels, het plaatsen op de Index, de machinaties van de inquisitie, gevangenisstraffen, een schier eindeloze reeks processen…. Eeuwenlang was het gelovigen verboden zonder begeleiding van een geestelijke de bijbel te lezen. Er kon geen sprake van zijn het boek te lezen toegerust met de wapens van rede, analyse en kritiek, als historicus, filoloog of geoloog, kortom als wetenschapper.
els schreef:Ik kreeg net een mailtje van m'n moeder en m'n zus, spelfoutje in het citaat van Wittgenstein (vlug verbeterd maar), en ook in de passage over de 'Umwertung' van Nietsche, en wat of daarmee bedoeld werd.
Toch maar even een uitleg hierover, voor zover ik dit zelf begrijp.
Wat de 'Umwertung' betreft, dat komt uit een boek van Nietzsche, 'Der Antichrist'. Het komt ook voor in 'Götzen-Dämmerung'. Daarin heeft Nietzsche het over de 'Umwertung aller Werte'. Onfray verwees hier naar met de Umwertung van alle waarden, en ging er blijkbaar van uit dat iedereen dit citaat wel kent, en uit welk boek het komt. Ik kende het citaat inderdaad, en plakte er daarom per ongeluk een 'r' in. Tsja.
Ook gaat Onfray er vanuit dat je iets weet over de context van deze uitdrukking. Dat weet ik dus niet. Ik kan even niet mijn woordenboek van de filosofie en psychologie vinden, dus ik heb gezocht in de Duitse wiki:
Daar zie ik in elk geval dat veel van wat Onfray zei in het eerste deel bij Nietzsche terug te vinden is: het christendom heeft eeuwenland de wetenschappelijke en culturele vooruitgang tegengegaan. Tot in de huidige ideologieën zoals socialisme en anarchisme (twee eeuwen oud alweer, maar vooruit) zie je de christelijke waarden terug. Hij neemt in de moderne tijd nihilisme en decadentie waar. Volgens hem is een 'Umwertung aller Werte' nodig om dit te doorbreken.
De Duitse wikipedia ziet niet hoe de nieuwe waarden eruit moeten zien, en ik zie het ook niet. Benieuwd of Onfray met iets komt. Ik wil er ook wel eens over nadenken.
Ik snap al niet wat ze bedoelen met 'christelijke waarden' in socialisme en anarchisme, en wat precies het probleem ermee is.
Ik ga nog eens verder op zoek. Zo steek je nog eens wat op van de filosofen.
fbs33 schreef:Een 'Herwaardering van Waarden' is ónontkoombaar op het moment dat je andere dogma's/aannamen gaat introduceren!
Als je bijvoorbeeld aanneemt dat god NIET bestaat! dan komt als volgende vraag onmiddelijk; 'Waar komen wij dan vandaan?'
Het evolutie-verhaal doet dan ter verklaring van e.e.a. zijn intrede!
MET dat verhaal komt automatisch de positie van de mens (indát geheel) aan de orde!
Slechts als DIER tussen mede-dieren!
GEEN extra rechten meer BOVEN andere dieren zoals die zgn. god dat eventjes voor ons bekokstoofd had.
En dus ons 'geweten' niet mee belasten als we een mede-dier naar het abatoir leiden om hem om te zetten in biefstukjes oid.
Dit bovenstaande verhaaltje is slechts één aspect van de velen die óók de omgang tussen mensen onderling op ANDERE schroeven zullen dreigen te zetten!
Een dreiging waar vooral de leidende geloofbelijdende kaste zich tegen verzet met alle macht en middelen.
Godsdienstvrijheid garandeert in grondwet, en het behandelt als iets heiligs!
Terwijl het slechts MENSELIJK gedachtengoed betreft met een geintroduceerde 'god' als aangestelde bewaker ervoor!
Gedachtengoed dat niet aangevallen mag worden van die god (tenzij je hem op zou ruimen!)
Dat gedachtengoed wat ligt te rotten en te schimmelen in zijn angstvallig bewaakte kluis!(al duizenden jaren lang!)
Kritiekloos=mensbeschamend.
Past bij dieren omdat het een belediging is voor het menselijke verstand.
Het brengt mij tot de conclusie dat 'ketters'=mensen en gelovigen slechts dieren (mak bovendien als schapen!! haha)
groet fbs33
Dat gedachtengoed wat ligt te rotten en te schimmelen in zijn angstvallig bewaakte kluis!(al duizenden jaren lang!) ... Het brengt mij tot de conclusie dat 'ketters'=mensen en gelovigen slechts dieren (mak bovendien als schapen!!
fbs33 schreef:Heb ik 'Onfray' gelezen? Nee! is daarop mijn antwoord,
Ik zelf heb mijn zaakjes helemaal rond, en de witte vlekken heb ik gelaten geaccepteerd als oninkleurbaar voor het specimen 'mens', maar in ieder geval voor mij!
Ik heb me nooit gerealiseerd dat e.e.a. geld kost? (m.b.t. lengte van quotes?, en ben te weinig een egotripper om dat ego te stellen bóven de portemonnee van een ander)
fbs33 schreef:Een 'Herwaardering van Waarden' is ónontkoombaar op het moment dat je andere dogma's/aannamen gaat introduceren!
GEEN extra rechten meer BOVEN andere dieren zoals die zgn. god dat eventjes voor ons bekokstoofd had.
En dus ons 'geweten' niet mee belasten als we een mede-dier naar het abatoir leiden om hem om te zetten in biefstukjes oid.
Roy Java schreef:Toch maar terug naar die natuur?
Nee hoor Els,... wij mogen best voorbeeld nemen aan de Aborigenals, die respect voor natuur tonen, én de dieren, doch wanneer de dieren zich "aanmelden", worden deze gebruikt om de honger te stillen . Tenslotte worden deze oermensen samen met de Papua's als oudst-nog-levende soort van de mens aangewezen, ondanks alle mythen, overleveringen, sagen, legenden etc.Enerzijds wil je je niet verheffen boven dieren, en ze niet gebruiken. Maar aan de andere kant is het verscheuren en opvreten van dieren onderdeel van het leven, ingebakken door de evolutie.
... ehhh, laten we bidden, pardon hópen, dat deze vegetariërs stand houden, en zodadelijk op de wip der uitersten niet overslaan naar kannibalen, want de geschiedenis zal zich altijd weer herhalen, toch?Het is voor mensen een dilemma. Als je het over erfschuld hebt, zou ik als eerste denken aan die eeuwige 'moord op dieren'. Vegetariërs proberen deze paradox al heel lang te overwinnen. Misschien hebben ze hier gewoon gelijk in.
Zijn we toch mee bezig? Magnetrons, chemisch voedsel, tahu producten, uitlaatgassen, en nog een heleboel andere geestverruimende middelen die dát probleem opzij duwen ... incluis computerstralingHet schijnt een feit te zijn dat we gevaarlijke tekorten oplopen als we geen vlees eten. Maar het lijkt me toch de moeite waard om te kijken hoe je dit probleem op kan lossen, met ander voedsel.
Dit leidt sinds Constantijn tot de vervolging van filosofen en in de zestiende eeuw tot het opstellen van een Index Librorum prohibitorum, en de inquisitie.
Op de index prijken alle grote filosofen, de materialisten, socialisten, freudianen etc., zegt Onfray.
Onfray schreef:Het aandeel van atheïstische, veelal linkse stromingen in het aanzien van de samenleving van nu, wordt moedwillig verdonkeremaand, en in plaats daarvan spreekt men over de ‘christelijke waarden waarmee onze seculiere maatschapij is doordrenkt’, en ‘het christendom dat een Verlichting heeft ondergaan’.
willy schreef:Els, een klein stukje geschiedenis tussen de familie Bush en Hitler.
Marteltaferelen en een paar vervolgingen bewijzen de machthebbers hoe de mensen aan het hoofd van het rijk dit gespuis straffeloos kunnen gebruiken.
In het jaar 389 bestormen christenen in Alexandrie een tempel van Serapis en een Mithraeum. Ze spotten openlijk met heidense afgoden. De volgelingen komen in opstand. ‘Vooral de filosofen’, vermeldt een overlevering…. Er volgt een oproer met aan weerszijden een aanzienlijk aantal doden. In Sufetula in Noord-Afrika gaan monniken in het begin van de vijfde eeuw op dezelfde manier te werk met een standbeeld van Hercules, de god van de stad; ongeveer zestig doden… Groepen monniken plunderen heiligdommen in de Fenicische bergen, aangemoedigd door de eerder genoemde Johannes Chrysostomus. Dit is het resultaat van de paulinische aansporing cultuur, kennis, boeken en intelligentie te verachten en zicht te beperken tot het geloof.
Willy schreef:Hij trad nooit uit de kerk en werd ook nimmer geëxcommuniceerd. Zijn boek “Mein Kampf” verscheen nooit op de “Index librorum prohibitorum”, waarop tot voor kort alle geschriften gezet werden die in vragen van geloof en moraal in strijd waren met de katholieke leer.
Je moet er een tekst bijnemen die je wil deconstrueren. Dat kan gaan om een tekst uit de oudheid, maar ook om een latere tekst waarin een bepaalde weergave over het vroege christendom wordt gegeven die je wil ontmaskeren. Dus niet zomaar in het wilde weg wantoestanden opsommen, maar systematisch beweringen ontmantelen.
Willy schreef:Els, is dit wat ge daaronder verstaat ?
Het achterhouden van bewijsmateriaal
Ik begrijp echter helemaal niets over de uitleg over Maria. Er wordt zomaar vanuit gegaan dat zij de echtgenote van Jezus is, en dat haar gedrag kan worden verklaard door het feit dat ze als joodse echtgenote onderhorig is aan haar echtgenoot. Ik wil die passage wel eens lezen waaruit dat zou blijken.
Zunrita schreef:Els, ben jij een aanhanger van Onfray? Moet je toch eens deze kritiek op hem lezen.
'Schoothondje van Nietszche' en 'charlatan van de Franse filosofie', wordt Onfray genoemd door Marc Schoorl in De Groene, en goed onderbouwd, moet ik zeggen.
Ik heb Onfray zelf niet gelezen (had zelfs nog nooit van hem gehoord) maar hij blijkt gewoon een ideeëngrabbelaar (Nietszche, Sloterdijk, Epicures, Diogenes) met een slechte stijl van schrijven en veel omslag van woorden. Ouwe wijn in een nieuwe babbelzak. (Of ben ik weer te honds?)
Artikel De Groene schreef:Het is kortom hoog tijd voor een nieuwe hondse filosofie, voor een 'vrolijke wetenschap'. Maar hoe honds is Onfray zelf eigenlijk? Nou ja, hij is het schoothondje van Nietzsche.
Onfray verkondigt een filosofie van het vlees en niet een wijsbegeerte van de geest.
Bovendien impliceert genieten verkwisting. Onfray heeft daar geen moeite mee, op voorwaarde dat die verkwisting niet ten koste gaat van de harmonie.
De mens is onontkenbaar een dier!RoyJava schreef:Dat gedachtengoed wat ligt te rotten en te schimmelen in zijn angstvallig bewaakte kluis!(al duizenden jaren lang!) ... Het brengt mij tot de conclusie dat 'ketters'=mensen en gelovigen slechts dieren (mak bovendien als schapen!!
Vóór die duizenden jaren fbs33, leefde de mens sáám met die dieren, de natuur en alles erom heen. Stieren, leeuwen, draken (de Komodo?), slangen, dolfijnen, adelaars en nog vele andere dierlijke creaturen gingen vooraf aan de ram, het schaap en zijn herder. Toch maar terug naar die natuur?
Tenslotte is het rottingsproces met elke schimmel óók natuur, die vee mensenleven overleefd hebben in hun soort, toch? Groet Roy
Heb je overigens in de gaten dat je meehelpt aan het in stand houden v.d. stralenkrans v.h. 'joodse' aandeel van dat grote mensenoffer, terwijl er bv. 3millioen zigeuners, en ander zgn. 'uitschot' ten offer is gevallen dat óók in de millioenen loopt?willy schreef:Dit leidt sinds Constantijn tot de vervolging van filosofen en in de zestiende eeuw tot het opstellen van een Index Librorum prohibitorum, en de inquisitie.
Op de index prijken alle grote filosofen, de materialisten, socialisten, freudianen etc., zegt Onfray.
Els, een kleine opmerking tegen Onfray hierover.
Het tot nu toe grootste antisemitische exces in de geschiedenis van de mensheid, dat mede veroorzaakt is door het christendom, velde ongeveer zes miljoen joden. Adolf Hitler, de voornaamste exponent van het fascisme in Duitsland, was katholiek christen. Hij trad nooit uit de kerk en werd ook nimmer geëxcommuniceerd. Zijn boek “Mein Kampf” verscheen nooit op de “Index librorum prohibitorum”, waarop tot voor kort alle geschriften gezet werden die in vragen van geloof en moraal in strijd waren met de katholieke leer. Hitler's politieke ideeën waren blijkbaar niet in tegenspraak met de katholieke zedenleer.
Joachim Kahl : Het onheil van het christendom, blz. 45.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten