Ik vroeg me af waar die opvatting nou weer vandaan kwam. Onlangs kwam ik het tegen, toen ik iets opzocht over Mozes die op de berg Sinai de wetstabletten in ontvangst nam. Toen hij de berg afdaalde, had hij een 'stralend' gezicht, omdat hij zojuist had gesproken met zijn god. (Exodus 34:29)
Ik zocht de Hebreeuwse tekst op, en vond tot mijn verbazing het volgende Hebreeuwse woord voor schijnen: 'qaran'. Qaran betekent zowel schijnen als gehoornd. Hierbij stond de volgende verklaring.
Aangezien het oorspronkelijke woord 'karan' schijnen of 'uitwerpen' betekent, zoals de hoorns op het hoofd van een dier, of lichtstralen die worden gereflecteerd van een gepolijst oppervlak, mogen we aannemen dat de hemelse glorie die de ziel van deze heilige man vervulde uitstraalde van zijn gezicht in de vorm van een schittering, op de manier waarop licht gewoonlijk wordt uitgebeeld. De Latijnse Vulgaat-vertaling geeft de zin als volgt weer: 'et ignorabat quod cornuta esset facies sua' ('en hij wist niet dat zijn gezicht gehoornd was'). Deze verkeerd begrepen versie zette schilders ertoe aan Mozes af te beelden met twee grote hoorns, die voortkwamen vanuit zijn slapen.
Nou is het bepaald niet ongebruikelijk om goden en godinnen af te beelden met hoorns, en vaak ook worden die hoorns geassocieerd met de zon.
Maar doordat deze verklaring wees op de 'manier waarop licht gewoonlijk wordt uitgebeeld', schoot de manier door mijn hoofd waarop in de Griekse en Romeinse tijd de zonnegod werd uitgebeeld, zoals de Sol Invictus, de onoverwinnelijke zon, een titel voor diverse zon- en lichtgoden, en de 'zonnekeizer' Helagabalus. Ook Constantijn identificeerde zich met Sol-Apollo / Sol Invictus. Eerder werd Nero afgebeeld als Sol-Apollo.
Niet alleen hoorns werden geassocieerd met goden: 'stralende' was ook een gebruikelijke titel voor goden. Bekend is de Griekse vorm 'phoebus', een titel voor Apollo en Artemis (Phoebe). Apollo werd in de Romeinse tijd gelijkgeschakeld met Sol/Helios; beide droegen de titel Sol Invictus. Helios werd met dezelfde stralenkrans afgebeeld.
Hier is een voorbeeld van Mithras als Sol Invictus.
Een afbeelding van Helios in zijn zonnewagen. Doet ook nog denken aan de bijbelse Elias, die met wagen en al naar de bijbel opstijgt...
En Helios van Myra, als decoratie in een theater:
Cornatu - qaran - ik zou mezelf niet zijn als ik de overeenkomst zou missen met 'corona' of 'kroon'. Dus maar weer eens wat etymologie nagepluisd, en letterlijk niks gevonden waarin dit verband werd gelegd.
Het Hebreeuwse 'qaran' betekent dus zowel 'stralend' als 'gehoornd'. In de vulgaatvertaling van de bijbel staat 'cornatu' (gehoornd), misschien een fout, misschien een logische associatie.
Hoorn: Het Nederlandse woord 'hoorn' is etymologisch verwant aan woorden als het Gotisch 'haurn', het Keltisch 'karnon', met het Latijnse 'cornu' en Grieks 'keras'.
Kroon. Kroon komt van het Latijns 'corona' en Grieks 'korone', evenals 'kruin'. Een diepere verwantschap wordt niet gegeven.
Niemand legt een verband tussen deze woorden, en zowiezo legt nooit iemand een verband tussen Indo-Europese en Semitische woorden. Terwijl het niet eens vergezocht is. De Kelten kenden bijvoorbeeld Cernunnos, de 'gehoornde', terwijl in de koran in het Arabisch een 'Dzul Qarnain' voorkomt, de 'tweehoornige. De overeenkomst tussen de twee woorden uit verschillende taalgroepen is voor mij evident.
Toch is het interessant om eens wat meer te gaan zoeken tussen de overeenkomsten van Mozes met Mithras en deze zonnegoden.
Een verband dat me al eerder was opgevallen is dat zowel Mithras als Mozes kunnen worden geassocieerd met het 'verbond'. Mozes sluit een verbond tussen god en zijn volk via de wet die hij heeft ontvangen: de joden moeten zich aan de goddelijke wet houden, god zal zijn uitverkoren volk dan beschermen. Mithra heet ook 'Mir', een woord dat verbond of contract betekent.
Maar goed, dat moet maar later. Straks is mijn hele dag alweer om.