Pallas Athena schreef:Oke nu zijn jullie mij eventjes kwijt is een genie nu gelijk aan het chinese yin van yin-yang
Okee, ik ga proberen het uit te leggen met wat etymologie (herkomst en verwantschap van woorden).
De Engelsen bedoelen met 'genie' een geest. Het woord 'genie' als geniaal persoon bestaat nog niet zo lang.
Beide woorden komen van het Latijnse 'genius'. Een 'genius' is de beschermgeest van een man. Dat staat wel in de meeste woordenboeken. Wat er niet bij staat, is dat het woord verwijst naar het mannelijk geslachtsdeel.
Dat het met de geslachtsdelen te maken heeft, zie je omdat de woorden ook verwant zijn met 'genitaal'.
Dat komt van de vorm 'genete': Grieks voor 'geboorte'.
Het Latijn had ook een vrouwelijk woord voor de genitale beschermgeest: dat was juno, dus ook de naam van de godin Juno.
Deze woorden zijn ook allemaal verwant met 'genus'. De ontwikkeling /herkomst daarvan is verschillende kanten uit te herleiden. Bijvoorbeeld:
Kin (Engels): verwante familie.
Kunne: geslacht
Kind: nou ja, een kind dus.
Kuna: (Gotisch): ras
Kunja: (Germaans): geslacht.
Cunt: Engels voor eh.. hoe zeg je dat nou netjes... : k*t - en dat goed-Nederlandse woord hoort er ook bij.
Genesis. Ook zoiets als 'begin'.
Koning: via Germaans kunja.
In oostelijke richting:
Kunya (Semitisch/Arabisch): geslacht
Jinn (Arabisch): beschermgeest, verwant met 'genie'.
Janati (Sanskriet): geboorte (vgl dus het Griekse 'genete')
Janah (Sanskriet): ras.
Hiermee verwant is ook:
Ganesha (het Indiase olifantgodje). Hoe zijn naam wordt verklaard weet ik niet meer, maar hij is de god van het 'begin', en de kiem daarvoor vind je in het woord 'gen'.
Janus (Latijns) , ook een 'god van het begin'. Zijn naam betekent 'deur', maar volgens mij is dit gewoon de gelatiniseerde betekenis; de betekenis ligt namelijk dicht bij de 'geslachtsdeelwoorden'. Janus is ook een 'doorgang', bijvoorbeeld.
Mannen en vrouwen werden vaak gezien als een dualistische eenheid, dus een eenheid die uit twee delen bestaat die bij elkaar horen.
Paren met namen verwant aan dit 'genuswoord':
Juno en genus.
En een paar goden;
Jana en Janus
Juno en Jupiter (Jupiter is een apart geval).
Diana - Dianus.
Nog even over Juno: het Sanskriet voor het vrouwelijk geslachtsdeel is 'yoni'. Dat is ook duidelijk verwant met juno.
Nou geeft niemand de verwantschap met yin en yang. Maar de betekenis is zo duidelijk: yin en yang staat voor het vrouwelijke en het mannelijke, dat ontkent niemand. Het symbool is zo duidelijk het symbool van de twee-eenheid.
Daarom denken wij dat yin en yang duidelijk hetzelfde is als genus en juno, of janus en jana.
Dit is misschien een beetje warrig, als ik er langer voor ga zitten, wordt het wel wat consistenter. Misschien de volgende keer.
Als de 'jinn' vrouwelijk is, moet er dus ook ergens een mannelijke tegenpool zwerven in de Arabische cultuur ... wie o wie?