Imo was een hoogintelligent jong vrouwtje in een Japanse makakenkolonie op de Koshima Eilanden. De wetenschappers die de groep bestudeerden gaven de apen zoete aardappelen en Imo bedacht hoe ze daar het zand van moest afwassen. Ze kregen ook graankorrels vermengd met zand en terwijl de andere apen omslachtig zaten te peuterden, hield Imo het eten in het water waar de korrels bleven drijven en het zand zonk.
En nou komt het: wat Imo kon, leerden de andere jonge apen van haar, en hun moeders weer van hen, en de nieuwe kindertjes weer van die moeders. Alleen de volwassen mannetjes leerden het nooit.
Moraal van dit verhaal: mannetjes leren niet van vrouwtjes.

Naar aanleiding van het boek 'De aap en de sushimeester', waarin de etholoog Frans de Waal de vloer aanveegt met de kunstmatige tegenstelling cultuur-natuur, is er een hernieuwde belangstelling voor de studies van de Japanse Kinji Imanishi, de ethologisch primatoloog die in de jaren 1950-‘60 apen van de Koshima Eilanden bestudeerde. Imanishi onderzocht (lang voordat Jane Goodall naar Gombe Stream in Tanzania vertrok) de verwantschapsrelaties en het bijbehorende gedrag van primaten.
Opvallend is dat in veel populaire internetverwijzingen naar Imanishi's nauwgezette onderzoeksverslag, het geslacht van Imo niet vermeld wordt waardoor de onwetende door de misleidende sekseneutraliteit in veel talen, als 'vanzelfsprekend' aanneemt dat Imo een mannetje is:
“…a colony of primates living on a small island in southern Japan. In the early 1950s, Japanese scientists journeyed to the island to study them, and they found that one young monkey named Imo, when given potatoes, would wash them before eating.” (Curs. van mij)
Heel soms wordt het nadrukkelijk vermeld:
“The most venerable and well-known, of course, is Koshima Island in Japan, home to the famous (female) Imo (a Galileo among monkeys), and for years the longest-running primate field research site in the world.” (Curs. van mij)
Wat verder opvalt, is dat de geselecteerde samenvattingen het leerproces binnen de groep soms zo generaliserend weergegeven dat het niet-leren van de mannetjes verdoezeld wordt:
“The story concerns troops of monkeys called macaques studied by primatologists during the 1950s and 1960s. Starting in 1952, the macaques, which lived on several islands in Japan, started receiving “provisions” from their human observers. Sweet potatoes were among the goods presented to the grateful primates. Eventually, a female named Imo discovered that the potatoes could be cleaned by dunking them in water, such as the ocean or a nearby stream. This new practice gradually spread to other monkeys in Imo’s troop, and the researchers kept close records of how many of the monkeys knew how to wash potatoes at any given time.
(Curs. van mij).
Dat genialiteit bij vrouwen en domheid bij mannen stelselmatig verzwegen wordt, kan na decennia vrouwenstudies wel worden vastgesteld. Daarom kunnen de meeste mensen blijven Geloven dat er nauwelijks of geen grote vrouwelijke denkers of kunstenaars bestaan. Hetgeen rampzalig is voor zowel het zelfvertrouwen van vrouwen als de zelfoverschatting van mannen.