Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
Paus Johannes Paulus II ziet geen heil in de new-agebeweging, zo bleek in 1998 al uit zijn encycliek Fides et ratio (Geloof en rede). Daarin veroordeelde hij het klakkeloos overnemen van elementen uit andere godsdiensten en levensbeschouwingen.
Aanhangers van New Age-stromingen beschouwen deze tijd als een overgangsfase naar een nieuw tijdperk: die van het sterrenbeeld Waterman. Daarom heet het negentig pagina’s tellende document: Jezus Christus de Drager van het Water des Levens.
Church authority was being openly challenged by those who rejected the ban on women's ordination, by homosexual Catholics who demonstrated inside cathedrals, and, as the CCLS had shown, by the much more worrying vast numbers of the laity who silently ignored many official teachings.
Priests were under surveillance by self-appointed protectors of orthodoxy to ensure they toed the line in their preaching and sacramental practice. Those who didn't were reported to Rome over the heads of local bishops.
Academics teaching in Catholic tertiary institutions were being monitored by unofficial groups and theologians were coming under investigation by church authorities. The Catholic consensus had broken down.
The Vatican's response has been to try to impose its own. It has done this through direct pronouncements, by encouraging a shift in power within the local hierarchy (to more conservative bishops), and by subverting local efforts to deal with pressing problems, from the disengagement of the laity to the scandal of clerical sexual abuse.
[...]
In other ways the church has withdrawn from any serious engagement with the more intimate needs and aspirations of its members. It essentially disconnected from the private lives of ordinary Catholics in the '60s over issues of sex and reproduction.
From that point, the culture of the church and popular culture developed along separate tracks. While popular culture has offered a stream of role models (good and bad) and a variety of scenarios for public display in which old stereotypes are challenged and prejudices confronted, the church offers only platitudes and prohibitions.
The church no longer seems able to offer an imaginative and genuinely counter-cultural view on life. A sense of the sacred, of the transcendent, of beauty and goodness has been reduced to a set of dogmas one can take or leave.
By failing to nurture a distinctive Catholic imagination, the church has allowed its spiritual insights to take a back seat to what can only ever be posed as yet another set of ethical prescriptions. Why, then, choose Catholic ethics over New Age ones?
Muziek, new age, occulte bewegingen, de milieubeweging en het geloof in de vrije markt zijn volgens de aartsbisschop van Westminster de nieuwe vormen van zingeving. Verder zoeken mensen voorbijgaand geluk in alcohol, drugs en seks. ,,We zien een gedemoraliseerde samenleving, waarin alleen dat goed is wat ik wil, waarin de enige rechten de mijne zijn en het enige leven met betekenis of waarde het leven is dat ik voor mijzelf wil.''
Toen Ruth den Hertog het programma op 14 februari zag, schrok ze. Lezingen, prima, maar het Maya- programma en het Japanse openingsritueel gaan haar en een handvol andere christelijke studenten veel te ver. „Het gaat over energiebanen, een queeste, goden uitnodigen in dat nieuwe gebouw. Ik ben ervan overtuigd dat er een geestenwereld is, met goede en kwade krachten.”
Den Hertog en de andere verontruste studenten stuurden een brief over de onaanvaardbare risico’s van het programma naar de organisatie. Als de wijding doorgaat, schrijven ze „wordt er ruimte geschapen voor heersers en machthebbers van de duisternis. Dit zijn kwade geesten.”
Dat richt grote en langdurige schade aan. Den Hertog: „Over 100 jaar kan dat nog in zo’n gebouw zitten en hebben mensen er nóg last van.” Die last bestaat volgens de brief uit ’dingen als ziekte, onenigheid, depressiviteit’.
calimero_a schreef:hmm ,ben vandaag nogal visueel ingesteld, ik zie nu christus, allah en jaweh samen op de grond liggen... met hun laatste stuipjes..
ik denk dat het buigen of barsten is voor de grote godsdiensten. Een grote groep buigt maar het is de 'barstende' groep die het meest opvalt...
Tiresias schreef:Pas een beetje op met 'stuiptrekkingen van de patriarchale godsdiensten'. Het zou wel eens wishful thinking kunnen zijn.
Judith123 schreef:
MIsschien is het eens goed om na te gaan welke dingen New Age, Reiki enz je opleveren. Wat heb je eraan in je leven. Geeft het jezelf vrede, liefde, geduld, goedheid, zachtmoedigheid, zelfbeheersing, geloof, vertrouwen, blijdschap?
els schreef:Grappig dat je de vraag van Judith met 'ja' beantwoordt.
Als ik het rijtje lees, moet ik denken aan een soort euforische 'feel good' sensatie, waarbij mensen verliefd worden op hun geloof omdat ze het helemaal associeren met 'positieve gevoelens'. Mij lukte het niet 'ja' te zeggen, omdat ik in mijn leven ook negatieve ervaringen heb. Ik zie zowel de positieve als de negatieve kanten in mijn leven, en die moet dus beide tegemoettreden.
Judith123 schreef:Wat heb je eraan in je leven. Geeft het jezelf vrede, liefde, geduld, goedheid, zachtmoedigheid, zelfbeheersing, geloof, vertrouwen, blijdschap? Of geeft het je het tegenovergestelde.
devrouwechtzien schreef:Adam als prototype, en Eva als verbeterde, later uitgekomen versie, waar meer over nagedacht is.
Endymion schreef:De problemen liggen niet bij de goden, die liggen bij ons.
Keer terug naar jodendom christendom islam
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten